Stop agresji
- scenariusz apelu na tydzień zdrowia
Cele:
v dostrzeganie wartości wynikających z różnic między ludźmi,
v zaprezentowanie postawy braku zgody na zachowania agresywne
v wskazanie przyczyn zachowań agresywnych oraz możliwości zapobiegania i radzenia sobie z nimi.
Adresaci: dyrekcja, nauczyciele i uczniowie kl. 0-VI ,
Miejsce: Szkoła Podstawowa
Czas trwania: 20 - 30 minut.
Apel odbywa się na sali gimnastycznej. Scenerię tworzą dwie postacie dziewczynki oraz chłopca usmiechniętych, z boku stoi tablica, na której uczniowie zawieszają kartki z sposobam i walki przeciw agresji w szkole.
Kamila
Witam wszystkich na przedstawieniu z okazji Tygodnia Zdrowia.
Kinga
Czym jest przemoc? Czy wiecie? Czy potraficie odpowiedzieć na te pytanie?
Przemoc wkrada się do szkół po cichutku. Zaczyna się od”niewinnego” wyśmiewania słabszych, by z czasem przerodzić się w nękanie, które staje się dla ofiary nie do zniesienia.
Dziecko nie radząc sobie z problemem wagaruje, prosi o przeniesienie do innej szkoły,a czasami robi krzywdę oprawcy albo sobie.
Abyście łatwiej mogli poradzić sobie w trudnych chwilach, uczniowie naszej klasy przygotowali dla was trzy scenki z naszego szkolnego życia. Może rozpoznacie sytuacje, które i Wam się zdarzyły. Uważnie przyglądajcie się i pomóżcie nam rozwiązać problemy.
Popatrzcie oto scenka pierwsza. Nasz główny bohater – Konrad właśnie skończył lekcje, wraca do domu, tymczasem....
Scenka pierwsza
Konrad wychodzi z klasy, na korytarzu spotyka Kamila i Rafała.
Rafał
Hej Mały masz 20 groszy, zabrakło nam do koli.
Konrad
Nie mam, ale przecież jeszcze mi nie oddaliście 2 złotych.
Kamil czy pamiętasz abyśmy pożyczali jakieś pieniądze, e mały chyba Tobie to się śniło.
Kamil
Wiesz on chyba kłamie, niech pokaże co ma w kieszeniach, na pewno ma kasę, wiedziałem jak kupował fantę.
Ty mały pokaż tornister.
Nie, ja nic nie mam.
No daj, ten tornister.
Chłopcy zabierają plecak Konradowi, wysypują podręczniki, uderzają chłopca w twarz, zabierają pieniądze).
Pamiętaj Mały jak komuś powiesz to dopiero dostaniesz lanie. Aha jutro przynieś 2 zł
Co powinien zrobić Konrad gdy przyjdzie do domu? Kto odpowie na to pytanie?
Komu powinien o tym powiedzieć? Czy to po raz pierwszy się zdarzyło? Co wtedy powinien zrobić?
Chłopiec przychodzi do domu wita go tato.
Marek
Cześć synku, co się stało, dlaczego jesteś taki brudny?
Nic tato, przewróciłem się.
No dobrze, następnym razem bardziej uważaj. Idź do łazienki umyj ręce i przebierz się.
Pytania do dzieci:
Kochane dzieci powiedzcie cow takiej sytuacji powinien zrobić Konrad?
A teraz popatrzcie co wydarzyło się następnego dnia.
Tato musimy przynieść dzisiaj pieniądze na przedstawienie – pięć złotych.
Konrad, dzisiaj Tobie nie dam, jutro dobrze.
Tatusiu niepójdę dzisiaj do szkoły, boli mnie brzuch i gardło.
Konrad, może chciałbyś ze mną porozmawiać o wczorajszym dniu, czycoś się wczoraj wydarzyło?
Nic tato.
Synku, wczoraj wieczorem dzwonił Twój kolega Michał.
Bo wiesz tato, wczoraj to się nie przewróciłem...
Aha, a co się stało?
To chłopcy Kamil i Rafał zabrali mi plecak i wyciągnęli pieniądze. Powiedzieli jeszcze, że nie mogę nikomu mówić bo mnie zbiją i mam przynieść dzisiaj 2 złote.
Szkoda,że od razu mi nie powiedziałeś. Wiesz pójdę z Tobą dzisiaj do szkoły i porozmawiam z wychowawczynią.
Pamiętajcie kochane dzieci, gdy coś złego was spotka musicie o tym od razu powiedzieć rodzicom.
Scenka II
Nauczyciel wchodzi do klasy, obok niego dziewczynka.
Ola
Dzień dobry
Uczniowie
Nauczycielka
Powitajmy w naszej klasie nową uczennicę. Basia przepprowadziła się do naszego miasta i będzie uczyć się w naszej szkole. Wiem,że jest bardzo dobrą uczennicą. Zaopiekujcie się Basią, pomóżcie jej zaaklimatyzować się w naszej klasie.
Żaklina
Oho prymuska, pewnie kujon. Już jej nielubię.
Patrz jak jest ubrana! A jaki ma kolor włosów!
Basia
Czy mogę usiąść?
Nie! ( rozkłada swoje rzeczy)
A tu mogę usiąść?
Nie!
Usiądź Basiu w pierwszej ławce!
Basia.
(rozgląda się niepewnie)
Skarżypyta! lizus!
Co może zrobić Basia w takiej sytuacji?
Jak zachowują się uczniowie?
Gdy zadzwonił dzwonek na przerwę wszyscy wyszli z klasy oprócz Basi. Pani zapytała Basię „co się stało?”, ale dziewczynka odpoweidziała, że ”nic” i smutna wyszła z klasy. Basia kilka razy w ciągu tego dnia próbowała zaprzyjaźnić się z którąś dziewczynką podchodząc i witając się, ale one śmiały się z niej i uciekały.
A teraz uważnie patrzcie co wydarzyło się na ostatniej lekcji jaką była plastyka.
Na dzisiejszej lekcji wykonacie obrazek na temat przyjaźni. Kto skończy podnosi rękę.
Proszę Pani już skończyłam.
Daria
Cha, już skończyła, tak szybko, na pewno dostanie pałę.
O jej!
Agnieszka
A nie mówiłam
Basiu dostajesz szóstkę!
Nauczycielka już wszystkich oceniła. Daria z Agnieszka z zazdrości o ocenę zaczęły rzucać w Basię kulkami z papieru. Basia niereagowała.
Proszę aby po lekcji Daria i Agnieszka pozbierały papiery.
Magda
Basiu! Zaczekaj! Basia się zatrzymała. Czy zostaniemy przyjaciółkami? Bo chciałabym abyś mnie nauczyła tak pięknie rysować.
Cieszę się, że będę miała w Tobie Przyjaciółkę.
Dziewczynki
My też przepraszamy, czy zechcesz z nami też się przyjaźnić?
Oczywiście, wiecie chwilę z wami zostanę i pomogę wam pozbierać papiery.
Często nielubimy inne dzieci tylko dlatego – bo je poprostu mało znamy. A teraz zapraszamy wszystkich do wspólnego śpiewania.
Piosenka – Przyjaźń
To już ostatnia nasza scenka, niech każdy z was uważnie patrzy
Scenka III
Kamila?.
Przyśniło mi się wieczorem
Wiecie jakto we śnie bywa czasem
...
blackcaffeine