GRUPA SPOŁECZNA
Grupa społeczna :
Ø zbiór jednostek powiązanych ze sobą bezpośrednimi interakcjami (współpraca, współzależność )
Ø posiada jasno określone wspólne normy i wspólny cel
Ø zaznacza się w niej czytelna struktura grupowa
Ø łatwo odróżnia się od innych zbiorowisk
Grupa niespołeczna – minimum dwie osoby znajdujące się w tym samym miejscu i czasie, lecz nie współdziałające ze sobą
„Grupa w której dwie lub więcej osób współdziała ze sobą, oraz współzależy od siebie w tym sensie, że w zaspokajaniu potrzeb i osiąganiu celów musi na sobie polegać” ( Aronson 1997)
Grupy nieformalne – funkcje
1. Utrzymują i wzmacniają wspólne normy
2. zapewniają członkom zaspokojenie potrzeb społecznych
3. tworzą nieformalne kanały komunikacji (w organizacji)
4. pomagają rozwiązywac problemy,
5. mogą stanowić grupę odniesienia- grupa z która poszczególne osoby identyfikują się i porównują
Cel grupy:
Ø określa stan rzeczy posiadających dla całej grupy wartość pozytywną
Ø grupa podejmuje działania, aby osiągnąć cel
Ø cel powinien być jasno sprecyzowany
§ to zwiększa prawdopodobieństwo jego realizacji
§ większa więź jednostki z grupą, chętniej wypełnia zadania
§ minimalizuje napięcia w grupie
Wobec celu obserwujemy dwa typy nastawień:
1. Orientacja na zadania – ważny jest cel grupowy, a nie jednostkowy udział w osiągnięciu
2. orientacja egocentryczna – ważny jest jednostkowy udział w jego osiągnięciu
NORMY GRUPOWE – przepisy ustalające, jak powinien , a jak nie powinien zachowywać się każdy członek grupy, jeśli chce uzyskać społeczną aprobatę, lub uniknąć dezaprobaty
FUNKCJE NORM GRUPOWYCH:
1. Umożliwienie przetrwania grupy – ich treść zabezpiecza grupę przed zagrożeniem zewnętrznym i wewnętrznym („nikt nie dowie, o czym mówimy)
2. umożliwiają osiągnięcie celu w grupach zawodowych -
3. ujednolicenie przekonań , zachowań i poglądów
4. wywieranie nacisku w kierunku zachowań zgodnych z normami
Przyswajanie norm grupowych :
Ze strony jednostki:
Ø przez naśladownictwo- kopiowanie tych zachowań innych członków grupy, które przyniosą im nagrody
Ø zapobieganie dysonansowi poznawczemu- redukowanie napięcia emocjonalnego przez dopasowanie się do zachowań innych
Ze strony grupy:
Ø nagradzanie i karanie
Podział struktur grupowych ze względu na sposób powstawania :
Ø struktury nadane przez organizację – formalne
Ø struktury tworzące się spontanicznie – nieformalne
Typy struktur grupowych:
1. Struktura władzy
Władza – specyficzna więź łącząca dwie osoby zajmujące określone pozycje
Związana jest z zamierzoną kontrolą czyjegoś zachowania.
Przywództwo jest wypadkową : sytuacji, cech osobowości i interreakcji międzyludzkich.
Podstawowe style kierowania:
Autokratyczny styl kierowania
Ø lider sam ustala cele grupowe i rozdziela zadania
Ø komunikuje się przez nakazy i zakazy
Ø często sam ustala normy grupowe, których przestrzeganie skrupulatnie nadzoruje
Ø nie wyjaśnia swego postępowania
Ø częściej posługuje się nagrodami lub karami
Demokratyczny styl kierowania :
Ø lider jest raczej organizatorem grupy, niż osobą odgórnie sprawującą władzę
Ø nie przeszkadza inicjatywie i inwencji podwładnych
Ø posługuje się propozycjami i sugestiami
Ø grupa współuczestniczy w ustalaniu celów i zadań
Liberalny styl kierowania:
Ø zupełna swoboda członków grupy w podejmowaniu decyzji indywidualnych czy zbiorowych
Ø lider dostarcza jedynie materiałów do wykonania zadania, nie ingeruje w pracę zespołu
Ø nie komentuje, nie ocenia pracy innych, udziela informacji jedynie zapytany
2. Struktura socjometryczna
Ø Wybór i uznanie kontaktów na podstawie uczuć sympatii lub atrakcyjności
Ø graficznym sposobem przedstawienia jest socjogram
Wskaźniki struktury socjometrycznej grupy są m.in.:
Status wyborów danej osoby – X = Liczba wyborów otrzymanych przez x /N-1
wskaźnik spoistości grupy: Liczba wzajemnych wyborów w grupie/ liczbę wszystkich wzajemnych możliwych wyborów w grupie
3. struktura awansu
Ø osiąganie wyższych pozycji w grupie
Ø szczególnie ważne w mniejszych organizacjach, składających się z szeregu mniejszych podgrup
Ø nie zawsze awans jest możliwy
4. struktura komunikowania się
Okrąg i łańcuch – większa efektywność przy zadaniach złożonych
Y i gwiazda – większa efektywność przy zadaniach prostych
Najczęściej komunikują się ze sobą osoby o podobnym prestiżu
frankmartin1