2691.zalaczniki.pdf

(202 KB) Pobierz
78326459 UNPDF
Marcin Krause
Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach
Dorota Radosz
Zespół Szkół Zawodowych im. A. Kocura w Katowicach
Wytyczne oceny ryzyka zawodowego
na stanowisku nauczyciela w szkole
Streszczenie
Opracowanie podejmuje aktualną obecnie problematykę oceny ryzyka zawodowe-
go na przykładzie praktycznych wytycznych dotyczących stanowiska pracy nauczy-
ciela. W artykule przedstawiono takie zagadnienia jak: identyfikacja podstawowych
wymagań i wytycznych, organizacja oceny ryzyka zawodowego w szkole, dokumen-
tacja oceny ryzyka zawodowego, wybrane problemy organizacyjne i diagnostyczne,
na przykładzie zawodowych chorób narządu głosu i oceny narażenia na nadmierny
wysiłek głosowy.
Słowa kluczowe: ocena ryzyka, narażenie nauczyciela na czynniki nie-
bezpieczne
Abstract
The elaboration presents current problems of occupational risk evaluation, for ex-
ample of practical guidelines for workplaces of teacher. Issues as: identification of main
requirements and guidelines, organization of occupational risk evaluation in school, doc-
umentation of occupational risk evaluation, selected problems of organization and evalu-
ation, for example occupational diseases of vocal organ and evaluation of exposure for
excessive vocal effort have been presented in this article.
Keywords: risk assessment, teacher exposure for hazards
1. Identyfikacja podstawowych wymagań i wytycznych
Warunki pracy nauczycieli w szkołach zależą przede wszystkim od:
− wielkości i rodzaju szkoły,
− przedmiotu i rodzaju zajęć,
− wykorzystywanych metod nauczania,
− stosowanych środków dydaktycznych,
− liczebności uczniów, słuchaczy lub wychowanków.
55
Marcin Krause, Dorota Radosz
Przykład wytycznych oceny ryzyka zawodowego dla stanowiska pracy na-
uczyciela:
  Ogólne wymagania dotyczące pracy nauczyciela są zawarte w aktualnej
ustawie o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; z późn. zm.)
i ustawie Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112; z późn. zm.)
oraz w Regulaminie szkoły/zespołu szkół i przepisach wykonawczych.
  Ogólne wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy są zawarte
w ustawie Kodeks pracy, a zwłaszcza dział X pt. „Bezpieczeństwo i higiena
pracy” i dział VIII pt. „Ochrona pracy kobiet” (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94;
z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w spra-
wie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169,
poz. 1650).
  Podstawowe wymagania dotyczące oceny ryzyka zawodowego są za-
warte w polskiej normie PN-N-18002:2000 pt. „Systemy zarządzania bezpieczeń-
stwem i higieną pracy – Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego” oraz
w Zarządzeniu w sprawie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy
w szkole/zespole szkół .
  Podstawowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
dla stanowiska pracy nauczyciela są zawarte w Rozporządzeniu Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeń-
stwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.
U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69) oraz w odpowiednich przepisach wykonawczych
wydanych w szkole/zespole szkół, obowiązujących dla poszczególnych jed-
nostek i rodzajów pracy.
  Charakter wykonywanej pracy wynika z zakresu indywidualnych zadań dy-
daktycznych, wychowawczych, naukowych i organizacyjnych oraz obejmuje
następujące rodzaje pracy:
− praca narządem głosu, np. prowadzenie zajęć (lekcje, ćwiczenia), konsultacje,
−  praca przy komputerze, np. obsługa programów, korzystanie z Internetu, przy-
gotowanie zajęć, przygotowanie publikacji,
−  praca przy biurku, np. sprawdzanie prac, sprawdzanie egzaminów, przygoto-
wanie zajęć, przygotowanie publikacji, praca w czytelni, bibliotece lub sekre-
tariacie,
−  praca w laboratorium, pracowni lub warsztacie, gdzie różny zakres czynności
w zależności od rodzaju obiektu, laboratorium i ćwiczenia,
−  praca na sali, boisku lub innym obiekcie sportowym, gdzie różny zakres czyn-
ności w zależności od rodzaju obiektu, dyscypliny i ćwiczenia.
  Miejsca wykonywania pracy obejmują następujące rodzaje pomieszczeń:
− pokoje nauczycieli,
− sale dydaktyczne,
56
Wytyczne oceny ryzyka zawodowego na stanowisku nauczyciela w szkole
− laboratoria, pracownie i warsztaty,
− boiska, sale i inne obiekty sportowe,
− korytarze i schody,
− czytelnię i bibliotekę,
−  miejsca poza siedzibą szkoły/zespołu szkół, np. wyjazdy na wycieczki i prak-
tyki, do zakładów pracy i instytucji, inne wyjazdy w celach służbowych (szko-
lenia, konferencje).
  Przykłady grupowania stanowisk pracy nauczycieli to m.in.:
−  według miejsca pracy, np. przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, lice-
um, technikum, szkoła zawodowa,
−  według nazwy stanowiska: nauczyciel dyplomowany, nauczyciel mianowany,
nauczyciel kontraktowy, nauczyciel stażysta,
−  według specjalności zawodowej, np. nauczyciele przedmiotów ogólnych (np.
język polski, matematyka, biologia, historia, języki obce), nauczyciele fizyki
i chemii, nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele praktycznej nauki
zawodu.
2. Organizacja oceny ryzyka zawodowego
Zespół oceniający ryzyko zawodowe w szkole powinni tworzyć przedstawi-
ciele poszczególnych jednostek organizacyjnych oraz specjalistycznych służb ta-
kich jak:
− dyrekcja i kierownictwo,
− doświadczeni pracownicy,
− służba bezpieczeństwa i higieny pracy,
− społeczna inspekcja pracy,
− służba medycyny pracy,
−  inne wytypowane osoby w zależności od potrzeb, np. konsultant w zakresie
oceny ryzyka.
Członkowie ww. zespołu oceniającego powinni posiadać odpowiednie kwa-
lifikacje, na podstawie świadczeń praktycznych proponuje się przyjąć założenie,
że członkiem zespołu oceniającego powinna być osoba, która spełnia następujące
warunki:
−  związana jest organizacyjnie lub funkcjonalnie z ocenianymi stanowis-
kami,
− posiada odpowiedni staż pracy w szkole lub edukacji, co najmniej 5 lat,
− odbyła specjalistyczne szkolenie w zakresie oceny ryzyka zawodowego,
−  zna i rozumie przyjęte w szkole zasady i kryteria oceny ryzyka zawo-
dowego,
57
Marcin Krause, Dorota Radosz
−  umie poprawnie zastosować przyjęte kryteria oceny ryzyka zawodowe-
go w odniesieniu do analizowanych jednostek organizacyjnych i stanowisk
pracy.
Podczas pierwszej realizacji oceny ryzyka zawodowego zawsze warto po-
starać się o szczegółowy przegląd stanowisk pracy i identyfikację zagrożeń, np.
poprzez opracowanie dokumentacji na podstawie danych i informacji uzyska-
nych od pracowników zatrudnionych w poszczególnych jednostkach organiza-
cyjnych, które charakteryzują pracowników na poszczególnych stanowiskach
pracy oraz pomieszczenia wchodzące w skład jednostek.
Charakterystyka stanowiska pracy na potrzeby oceny ryzyka zawodowego po-
winna obejmować następujące informacje:
−  nazwa zakładu pracy i jednostki organizacyjnej oraz miejsce usytuowania sta-
nowiska;
−  opis stanowiska pracy, w tym m.in.: opis badań, doświadczeń, stosowana tech-
nologia; rodzaj i charakter wykonywanej pracy; podstawowe czynności, spo-
sób i czas ich wykonywania; elementy wyposażenia stanowiska w maszyny
i inne urządzenia techniczne; stosowane materiały; podstawowe zagrożenia;
obowiązkowe instrukcje obsługi maszyn i urządzeń technicznych, instrukcja
postępowania z materiałami niebezpiecznymi; strefy zagrożenia; środki ochro-
ny indywidualnej;
−  inne dodatkowe informacje, istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higie-
ny pracy;
−  liczba pracowników zatrudnionych na ocenianym stanowisku pracy o analo-
gicznych parametrach oraz w załączeniu imienny wykaz osób zatrudnionych.
Szczegółowy opis stanowisk pracy oraz występujących i potencjalnych za-
grożeń powinien stanowić podstawę opracowania dokumentacji oceny ryzyka
zawodowego.
Do identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w szkołach stosuje się naj-
częściej różnego rodzaju listy kontrolne, które zawierają wykaz podstawowych
czynników środowiska pracy, według podziału na czynniki niebezpieczne, szkod-
liwe i uciążliwe lub według klasyfikacji na czynniki mechaniczne, fizyczne, che-
miczne, biologiczne i psychofizyczne.
Na potrzeby oszacowania ryzyka zawodowego w szkołach wykorzystuje się
często kryteria oceny ryzyka według polskiej normy PN-N-18002 dla czynników
niemierzalnych i dla czynników mierzalnych (np. laboratoria, pracownie, war-
sztaty) oraz wskaźnikową metodę Score Risk (praktyczny parametr „ekspozycja
na zagrożenie”).
58
Wytyczne oceny ryzyka zawodowego na stanowisku nauczyciela w szkole
3. Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego
Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego powinna obejmować m.in.:
− opis stanowiska pracy i charakteru pracy,
− wyniki identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy,
− wyniki szacowania ryzyka zawodowego,
− opis działań korygujących i zapobiegawczych.
W praktyce edukacyjnej występują różne sposoby dokumentowania wyników
oceny ryzyka zawodowego, które obejmują najczęściej następujące informacje:
− opis specyfiki wykonywanej pracy,
− opis zagrożeń (przyczyny, źródła),
− możliwość wystąpienia skutków zagrożenia,
− ciężkość potencjalnych skutków zagrożenia,
− wielkość ryzyka (przed i po redukcji),
− plan działań profilaktycznych.
Poniżej przedstawiono przykładową kartę wyników oceny ryzyka zawodo-
wego (tab. 1), którą można dostosować do specyfiki analizowanego stanowiska
pracy, np. wprowadzając odpowiednie korekty (m.in. na etapie identyfikacji za-
grożeń, szacowania wielkości ryzyka lub planowania działań profilaktycznych)
dla nauczyciela fizyki i chemii (laboratoria, pracownie), nauczyciela wychowania
fizycznego lub nauczyciela praktycznej nauki zawodu.
59
Zgłoś jeśli naruszono regulamin