PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ W GRUPIE DZIECI PIĘCIOLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
5. ZABAWY NA ŚNIEGU I SPORTY ZIMOWE
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska- Nachtman.
2. Wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
3. Gry i zabawy dydaktyczne – M. Bogdanowicz.
4. Zabawy rozwijające dla małych dzieci – M. Trawińska.
5. Utwór Cz. Janczarski ,, Zabawa karnawałowa ’’.
6. Opowiadanie I. Landau ,, Babcia też człowiek ’’ .
7. Zbiór wierszy na uroczystość Dnia babci i dziadka.
8. Opowiadanie H. Łochocka ,, O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku ’’.
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
2. 01. – 6. 01. 2006 DOKARMIAMY ZWIERZĘTA I PTAKI
Cel ogólny: Kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt – opiekowanie się zwierzętami potrzebującymi pomocy
I. Inscenizacja opowiadania H. Łochockiej ,,O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” .
Zestaw ćw. gimnastycznych nr 15
( K. Wlaźnik )
Ćwiczenia graficzne – rysowanie po śladzie konturu ptaków lub zwierząt.
II. „Ptaki z zimowej stołówki” - zapełnianie konturu wybranego ptaka kawałkami wcześniej przygotowanej bibuły, papieru kolorowego, włóczki lub plasteliny; Zapoznanie z wyglądem ptaków, nazywanie całorocznych w oparciu o ilustracje.
Zagadki słuchowe – rozpoznawanie głosów ptaków i zwierząt. Zabawy rytmiczno – ruchowe.
III. „Goście w karmniku” – przeliczanie ptaków w karmniku, dodawanie i odejmowanie
w zakresie 5.
Językowa
Ruchowa
Plastyczna
Muzyczna
Umysłowa
- zestaw ćwiczeń
porannych wg
K. Wlaźnik nr 16
- zabawy ruchowe:
„ptaszki w gniazdkach”
orientacyjno –
porządkowa
„zanieś śniadanie”
z elem. równowagi
„Krety”
z elem. czworakowania.
-’Kto pamięta o zwierzętach?” –słuchanie opowiadania I. Salach.
- oglądanie ilustracji przedstawiających tropy różnych zwierząt
- gromadzenie pokarmu dla ptaków,
- zabawa dydaktyczna „Który ptaszek wywołany?”.
- zabawa integrująca grupę „Zaczarowany staw”
- zabawa tropiąca „Karmnik dla ptaków”
- praca z książką, str. 24,
25, 26
- wie, że należy dokarmiać ptaki i zwierzęta w okresie zimowym
- potrafi rozpoznać ptaki spotykające się przy karmniku
- wie co robią niektóre zwierzęta zimą
- zna technikę łączenia różnych materiałów plastycznych
- potrafi właściwe gospodarować materiałem plastycznym
- przelicza, dodaje i odejmuje w zakresie 5
- chętnie bawi się z rówieśnikami
- stara się skupić swoją uwagę
- rozpoznaje głosy niektórych ptaków i zwierząt.
2. 01 – 6. 01. 2006 DOKARMIAMY ZWIERZĘTA I PTAKI
IV. ,, Ptasie rady na mróz”. Rozbudzanie uczuć opiekuńczych w stosunku do ptaków, w oparciu o wiersz I. Brylińskiej „Pomponik” - stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu działalności umysłowej dzieci, samodzielne przygotowywanie wysokoenergetycznej karmy dla ptaków dużych i małych. Sprawdzanie zawartości tłuszczu w ziarnach i orzechach
,,Utrwalenie poznanych piosenek - śpiew indywidualny i zbiorowy, zabawy ilustrowane ruchem, ćwiczenie rytmu, wyobraźni muzycznej.
V. „Puste brzuszki i ślady na śniegu” – wykonywanie karmników dla ptaków i paśników dla zwierząt z gotowych elementów.
Ruchowa.
- elementy ćwiczeń wg
Dennisona - ruchy
naprzemienne, słoń
pompowanie piętą,
leniwe ósemki
- zabawy ruchowe na
terenie ogrodu
przedszkolnego
- zabawa tropiąca „Czyje
to ślady?”
- zabawy z Pedagogiki
zabawy KLANZA
,, Deszczyk ’’
,, Samolot ’’
,, Ciasto
- zabawy dowolne
w kącikach
zainteresowań
- układanie zdań
dotyczących ilustracji,
określanie, czy są to
zdania prawdziwe czy
fałszywe
- rozwiązywanie zagadek
umysłowych o ptakach
- rozwijanie umiejętności
wyrażania uczuć w czasie
zabawy „Wyrażanie
uczuć”
- potrafi skupić uwagę
i wypowiadać się na
temat
- odpowiada na zadawane pytania
- potrafi rysować po
śladzie
- rozwiązuje zagadki
umysłowe
- wie jakim pokarmem
należy dokarmiać ptaki
- potrafi samodzielnie
przygotować pokarm
dla ptaków
- potrafi zaśpiewać
poznaną piosenkę
- potrafi ruchem
naśladować treść
piosenki
- potrafi wykonać
ćwiczenia gimnastyki
umysłowej
wykonać pracę
z gotowych
elementów.
9. 01 – 13. 01. 2006 MRÓZ, ŚNIEG I COŚ JESZCZE
Cel ogólny: Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych u dzieci, poszerzanie wiadomości o zimie.
I. „Sen drzewa” Rozmowa z dziećmi w oparciu o wiersz I. Panfil „Drzewa zimą”. Ćwiczenia dramowe, ćwiczenia oddechowe. Obserwacja i badanie dotykiem „uśpionego” drzewa.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
z pudełkami po zapałkach
( K. Wlaźnik nr 16 )
Ćwiczenia graficzne – „gwiazdki śniegowe”
II. ,,Zimowe obrazki – malowanie obrazków białą lub błękitną farbą plakatową na folii aluminiowej inspirowane wierszem E.Sujeckiej „Zimowe malowanie”.
„Śnieżynkowa zabawa” – improwizacja ruchowa utworu „Nad pięknym Modrym Dunajem” J. Straussa. Zapoznanie dzieci z krokiem walca
ursulinaa