Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich
MARZEC
Tematyka:
I „Kobiety wokół nas”
II „Szukamy wiosny”
Obszary edukacyjne:
I. Obszar edukacji społeczno- moralnej
· Uczenie się zwrotów grzecznościowych w danych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
· Słuchanie nauczycielki, podchodzenie na jej przywołanie. Wykonywanie poleceń bez ociągania się.
· Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów.
· Zapoznanie z zawodami wykonywanymi przez kobiety- poznanie narzędzi niezbędnych do wykonywania zawodu.
II. Obszar edukacji przyrodniczej
· Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku:
a) Budzenie się przyrody do życia.
b) Zmiana pogody i temperatury: coraz cieplej, coraz więcej słońca, wieje ciepły wiatr, pada deszcz ze śniegiem lub deszcz, obserwowanie siły wiatru i jego skutków.
· Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny: coraz cieplej, coraz więcej słońca, wieje ciepły wiatr, pada deszcz ze śniegiem lub deszcz- wiązanie tych zmian z aktualną porą roku,
· Obserwowanie wzrostu roślin- kiełkowania, pojawiania się pąków kwitnienia.
· Obserwowanie przelotów ptaków, poznawanie ptaków powracających do nas wiosną (np. bocian, jaskółka, skowronek, kos).
· Zbieranie skarbów do kącika przyrody.
II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach zespołowych: w konkretnych sytuacjach życia codziennego.
· Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.
· Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.
· Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku.
· Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.
III. Obszar edukacji matematycznej
· Wdrażanie do posługiwania się pojęciami oznaczającymi wysokość położenia przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko.
· Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 3.
· Porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementów jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.
· Układanie obrazka z 3 części.
· Zapoznanie dzieci z pojęciami określającymi długości: długi, krótki, takie same.
IV. Obszar edukacji zdrowotnej
· Informowanie nauczycielki o złym samopoczuciu, skaleczeniu czy określonej dolegliwości.
· Przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych.
· Przestrzeganie zakazu brania do rąk rzeczy znalezionych.
V. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· Rysowanie kredkami świecowymi, ołówkowymi, kredą (po czarnym kartonie).
· Lepienie z gliny całymi dłońmi i palcami.
· Naklejanie na karton gotowych elementów-figury geometryczne.
· Tworzenie kompozycji za pomocą odbijania: stemple.
· Malowanie farbami plakatowymi: rozwijanie ekspresji śmiałości i płynności ruchów.
· Próby nazywania swoich wytworów lub treści w nich zawartych.
· Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.
VI. Obszar edukacji muzycznej
· Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.
· Wymyślanie linii melodycznej do określonych słów.
· Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.
· Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.
· Kształtowanie wrażliwości na wysokość dźwięku „wysoko i nisko”.
· Rozpoznawanie znanych piosenek po nuconej melodii.
· Reagowanie ruchem ciała na zmianę części utworu muzycznego, uwrażliwienie na budowę formalną AB.
· Określenie liczby zwrotek w piosence, ćwiczenie umiejętności dostrzegania powtarzających się fragmentów.
· Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.
Zestaw zabaw ruchowych nr 12, 13 w/g K. Wlaźnik
Spacery:
· Spacer po najbliższej okolicy- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie (topnienie śniegu, coraz cieplejsza pogoda).
· Spacer do pobliskiego stawu- obserwacja pływającej kry; obserwacja nieba- opisywanie pogody danego dnia.
Zabawy ruchowe:
· Z elementem biegu „Przeszkody”
· Z elementem czworakowania „Jeże”.
· Z elementem równowagi „Kładka”.
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Wiatr”
Zabawy dydaktyczne:
· „Co było gdzie? Co się zmieniło?”- określanie położenia przedmiotów względem siebie, określanie zmian zachodzących w położeniu przedmiotów na stoliku.
· „Co muszę dokupić?”- określanie brakujących owoców i warzyw na kartce z zakupami, odszukiwanie odpowiednich obrazków.
Zabawy ortofoniczne:
· „Zabawy ptaszków”- naśladowanie odgłosów z otoczenia: zegar (cyk cyk cyk), pociąg (cz cz cz), samochód (wżżżżż) itp.
· „Ptasi spacer”- ćwiczenie na zgłoskach: „ko ko ko”, „gę gę gę”.
Zabawy oddechowe- „Delikatny kwiatek”- Zapoznanie ze sposobem umiarkowanego dmuchania na „kwiatek”, rozwijanie pojemności płuc.
TEMATY KOMPLEKS-OWE
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJNE
K
O
B
I
E
T
Y
W
Ó
Ł
N
A
S
3.03.2008r
poniedziałek
„Tyle kobiet dookoła”- praca z obrazkiem
3latki- zabawa ruchowa „Szukamy przebiśniegów”
4latki- zestaw zabaw ruchowych nr 12
(zeszyt własny)
Ø Zapoznanie z zawodami wykonywanymi przez panie na podstawie wiersza „Kim będą?”,
Ø Oglądanie ilustracji przedstawiających różne zawody, wybieranie zawodów najczęściej wykonywanych przez kobiety i ich nazywanie,
Ø 4latki- poznanie nazw zawodów występujących w wierszu,
Ø Przedstawianie ruchem pracy kobiet w danym zawodzie,
Ø Rozmowa na temat „Jaki zawód chciałbym/ chciałabym wykonywać?”.
Ø 3latki- nauka czworakowania w podporze na całych dłoniach, na sygnał powstanie,
...
ursulinaa