4-latki, marzec.doc

(152 KB) Pobierz
Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich

 

Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich

 

 

 

MARZEC

Tematyka:

I   „Kobiety wokół nas”

II „Szukamy wiosny”

 

Obszary edukacyjne:

I. Obszar edukacji społeczno- moralnej

·         Uczenie się zwrotów grzecznościowych w danych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.

·         Słuchanie nauczycielki, podchodzenie na jej przywołanie. Wykonywanie poleceń bez ociągania się.

·         Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów.

·         Zapoznanie z zawodami wykonywanymi przez kobiety- poznanie narzędzi niezbędnych do wykonywania zawodu.

II. Obszar edukacji przyrodniczej

·         Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku:

a)      Budzenie się przyrody do życia.

b)     Zmiana pogody i temperatury: coraz cieplej, coraz więcej słońca, wieje ciepły wiatr, pada deszcz ze śniegiem lub deszcz, obserwowanie siły wiatru i jego skutków.

·         Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny: coraz cieplej, coraz więcej słońca, wieje ciepły wiatr, pada deszcz ze śniegiem lub deszcz- wiązanie tych zmian z aktualną porą roku,

·         Obserwowanie wzrostu roślin- kiełkowania, pojawiania się pąków kwitnienia.

·         Obserwowanie przelotów ptaków, poznawanie ptaków powracających do nas wiosną (np. bocian, jaskółka, skowronek, kos).

·         Zbieranie skarbów do kącika przyrody.

II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia

·         Nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach zespołowych: w konkretnych sytuacjach życia codziennego.

·         Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.

·         Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.

·         Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku.

·         Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.

III. Obszar edukacji matematycznej

·         Wdrażanie do posługiwania się pojęciami oznaczającymi wysokość położenia przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko.

·         Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 3.

·         Porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementów jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.

·         Układanie obrazka z 3 części.

·         Zapoznanie dzieci z pojęciami określającymi długości: długi, krótki, takie same.

IV. Obszar edukacji zdrowotnej

·         Informowanie nauczycielki o złym samopoczuciu, skaleczeniu czy określonej dolegliwości.

·         Przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych.

·         Przestrzeganie zakazu brania do rąk rzeczy znalezionych.

V. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej

·         Rysowanie kredkami świecowymi, ołówkowymi, kredą (po czarnym kartonie).

·         Lepienie z gliny całymi dłońmi i palcami.

·         Naklejanie na karton gotowych elementów-figury geometryczne.

·         Tworzenie kompozycji za pomocą odbijania: stemple.

·         Malowanie farbami plakatowymi: rozwijanie ekspresji śmiałości i płynności ruchów.

·         Próby nazywania swoich wytworów lub treści w nich zawartych.

·         Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.

VI. Obszar edukacji muzycznej

·         Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.

·         Wymyślanie linii melodycznej do określonych słów.

·         Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.

·         Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.

·         Kształtowanie wrażliwości na wysokość dźwięku „wysoko i nisko”.

·         Rozpoznawanie znanych piosenek po nuconej melodii.

·         Reagowanie ruchem ciała na zmianę części utworu muzycznego, uwrażliwienie na budowę formalną AB.

·         Określenie liczby zwrotek w piosence, ćwiczenie umiejętności dostrzegania powtarzających się fragmentów.

·         Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 12, 13 w/g K. Wlaźnik

 

Spacery:

·         Spacer po najbliższej okolicy- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie (topnienie śniegu, coraz cieplejsza pogoda).

·         Spacer do pobliskiego stawu- obserwacja pływającej kry; obserwacja nieba- opisywanie pogody danego dnia.

 

Zabawy ruchowe:

·         Z elementem biegu Przeszkody

·         Z elementem czworakowania „Jeże.

·         Z elementem równowagi „Kładka”.

·         Zabawa orientacyjno- porządkowa „Wiatr

Zabawy dydaktyczne:

·         Co było gdzie? Co się zmieniło?”- określanie położenia przedmiotów względem siebie, określanie zmian zachodzących w położeniu przedmiotów na stoliku.

·         Co muszę dokupić?”- określanie brakujących owoców i warzyw na kartce z zakupami, odszukiwanie odpowiednich obrazków.

Zabawy ortofoniczne:

·         Zabawy ptaszków”- naśladowanie odgłosów z otoczenia: zegar (cyk cyk cyk), pociąg (cz cz cz), samochód (wżżżżż) itp.

·         Ptasi spacer”- ćwiczenie na zgłoskach: ko ko ko,gę gę gę”.

Zabawy oddechowe- Delikatny kwiatek”- Zapoznanie ze sposobem umiarkowanego dmuchania na „kwiatek”, rozwijanie pojemności płuc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMATY KOMPLEKS-OWE

DATA

TEMATY

CEL PODSTAWOWY

CELE OPERACYJNE

 

K

O

B

I

E

T

Y

 

W

O

K

Ó

Ł

 

N

A

S

 

 

K

O

B

I

E

T

Y

 

W

O

K

Ó

Ł

 

N

A

S

 

 

K

O

B

I

E

T

Y

 

W

O

K

Ó

Ł

 

N

A

S

 

K

O

B

I

E

T

Y

 

W

O

K

Ó

Ł

 

N

A

S

 

 

K

O

B

I

E

T

Y

 

W

O

K

Ó

Ł

 

N

A

S

 

3.03.2008r

poniedziałek

Tyle kobiet dookoła”- praca z obrazkiem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3latki- zabawa ruchowa „Szukamy przebiśniegów”

4latki- zestaw zabaw ruchowych nr 12

(zeszyt własny)

Ø      Zapoznanie z zawodami wykonywanymi przez panie na podstawie wierszaKim będą?”,

Ø      Oglądanie ilustracji przedstawiających różne zawody, wybieranie zawodów najczęściej wykonywanych przez kobiety i ich nazywanie,

Ø      4latki- poznanie nazw zawodów występujących w wierszu,

Ø      Przedstawianie ruchem pracy kobiet w danym zawodzie,

Ø      Rozmowa na temat „Jaki zawód chciałbym/ chciałabym wykonywać?”.

 

 

Ø      3latki- nauka czworakowania w podporze na całych dłoniach, na sygnał powstanie,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin