Socjologia - ćwiczenia
Socjologia jest to nauka badająca zjawiska i procesy tworzenia się różnych form życia zbiorowego ludzi oraz zmiany w nich zachodzące a wynikające z wzajemnego oddziaływania ludzi na siebie
Socjologia organizacji wyodrębniła się z socjologii ogólnej a więc jest nauką szczegółową. Zdefiniowana została przez Morawskiego jako socjologia struktur procesów i ról organizacyjnych. Pomaga zrozumieć złożoność życia organizacyjnego i ustanowić
porządek kierujący energią ludzką na realizację zaplanowanych zadań społecznych.
Socjologia XIX August Comte - pierwsza katedra na świecie uniwersytet w Chicago 1892. Najpóźniej w Anglii po II wojnie światowej.
Polska 1919-1920 – pierwsza katedra Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Poznański – Florian Zna niecki
Polskie Towarzystwo Socjologiczne 1930. Przedmiot zainteresowań Socjologia Organizacji.
Socjologia scjentystyczna przyjmuje, że fakty społeczne należą do obiektywnie istniejącej rzeczywistości zewnętrznej w stosunku do poznającego podmiotu. Stawia na badania empiryczne i obiektywne wizje badacza.
Florian Zna niecki
Jan Szczepański
Stanisław Ossowski
Marek Ziółkowski
Paweł Rybicki
Jerzy Sztąpka
George Mead
Jonathan Turner
Hubert Spencer
Max Webber
Robert Merton
Karol Marks
1. Historia + socjologia to - ocena przeszłości
2. Antropologia + socjologia to – badanie kultury
3. Psychologia + socjologia to – jednostka + społeczeństwo
4. Filozofia + socjologia to – filozofia zajmuje się człowiekiem takim, jakim ma być – socjologia takim, jakim jest.
5. Ekonomia + socjologia to - niektóre zagadnienia wiążą się z socjologią np. bezrobocie
Ćwiczenia 09.04.05
1. Człowiek ekonomiczny jest to człowiek, który rządzi się prawami zysku i straty. Jeżeli wchodzi w interakcje z innymi członkami to tylko po to, żeby coś osiągnąć, mieć jakieś korzyści. Jest to chłodny kalkulator, nie integruje się z grupą
2. Człowiek socjologiczny jest pod wpływem grupy, kieruje się sercem, nie rozumem, interesuje się grupą. Określany jest ‘bohaterem zbiorowym”
3. Zestawienie dwóch typów połączenie człowiek społeczno-ekonomiczny, lub zakorzeniony instytucjonalnie (człowiek, który żyje przedsiębiorstwem, organizacją).
1. Reguły i wzory instytucjonalne np. rodzina, szkoła, przedszkole – wszystkie te instytucje, które kształtują zachowanie człowieka.
2. Modele mentalne to, co zostało nam przekazane, zakorzenione. Etyka, normy, zachowanie i to, co jednostka żyjąc odbiera – bardzo trudno zmienić jest tę mentalność, ma bardzo głęboko osadzone korzenie.
3. Wybory indywidualne wybory dokonywane są pod wpływem aspiracji i informacji. Człowiek sam dąży do tego żeby zdobyć tą informację.
4. Zachowanie jednostki – realne zachowanie pod wpływem doświadczeń
Organizacja jest to formalna planowo koordynowana struktura, obejmująca dwie lub więcej osób zmierzająca do osiągnięcia wspólnego lub wspólnych celów. Charakteryzuje się układem władzy i określonym stopniem podziału pracy.
Instytucja to wymyślona przez ludzi organizacja, która strukturalizuje ludzkie interakcje. Składa się z ograniczeń formalnych (np. reguły, prawa, konstytucje), z ograniczeń nieformalnych (np. normy, wartości, konwencji, kodów postępowania) i z ich charakterystycznych sposobów zabezpieczania.
Rozróżniamy trzy filary instytucji profesjonalnych
Filary
Wymiar:
Regulacyjny
Normatywny
Kognitywny (poznawczy)
1. Podstawa - podporządkowanie
Ograniczenia, co dozwolone, co nie dozwolone
Prawa i obowiązki, zobowiązania społeczne
Kwalifikacje
2. Mechanizmy, działanie
Przymus
Odwołanie się do wartości
Naśladowcze
3. Logika
Logika instrumentalności
Stosowność
Ortodoksji
4. Wskaźniki
Przepisy, prawo, sankcje
Certyfikaty, świadectwa, akredytacje
Powszechność
5. Podstawa prawomocności
Sankcje Prawne
Racje moralne
Koncepcje kulturowe - przyjęte
Do podstawowych instytucji zaliczamy
1. Instytucja rodziny i pokrewieństwa
2. - // - polityczne – partie, kluby
3. - // - ekonomiczne i gospodarcze – firmy produkcyjne, usługowe, banki, izby skarbowe
4. - // - religii np. kościoły, sekty, zakony
5. - // - oświaty - szkoły
6. - // - medycyny – szpitale, ośrodki, punkty
7. - // - nauki – PAN itp.
Otoczenie organizacji
Status struktura członkowie fundusze lokal majątek cele
Ludzie środki finansowe trwały
Otoczenie organizacji jest to zbiór różnych elementów, zjawisk, procesów, instytucji, które nie wchodzą w skład organizacji, ale wpływają na jej funkcjonowanie.
Rodzaje otoczenia organizacji
1. Otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne
2. Toczenie bliższe i dalsze
3. Otoczenie celowe i ogólne
Otoczenie zewnętrzne składa się z dwóch warstw. Otoczenia celowego i otoczenia ogólnego. Otoczenie celowe jest to otoczenie składające się z konkretnych organizacji, instytucji i grup, które mogą wpłynąć na organizację i zaliczamy do nich:
1. konkurentów
2. konsumentów (klientów)
3. dostawców
4. regulatorów
5. właścicieli
6. związki zawodowe
7. sojuszników strategicznych.
Otoczenie ogólne to niesprecyzowane bliżej wymiary i siły. Wśród których działa organizacja i które mogą mieć wpływ na jej działanie.
Wymiar międzynarodowy
- // - prawno polityczny
- // - socjo-kulturowy
- // - ekonomiczny
- // - technologiczny
Wymiar międzynarodowy jest to zakres, w jakim organizacja uczestniczy w działalności gospodarczej innych krajów u też pozostaje pod ich wpływem.
Wymiar prawno – polityczny odnosi się do państwowej regulacji działalności gospodarczej i stosunków pomiędzy gospodarką i państwem (podatki, kodeksy).
Wymiar socjo-kulturowy obejmuje obyczaje, nawyki, wartości i demograficzne cechy społeczeństwa, w którym istnieje organizacja.
Wymiar ekonomiczny to ogólna kondycja systemu gospodarczego, w którym działa organizacja. Należą tu inflacja, stopy procentowe, bezrobocie czy popyt.
Wymiar technologiczny odnosi się do tych dostępnych metod, które pozwalają przekształcić zasoby w produkty lub usługi.
Otoczenie wewnętrzne to wszystko, o co dzieje się wewnątrz firmy, a w skład wchodzi zarząd, pracownicy, kultura organizacji.
MECHANIZMY ADATACJI ORGANIZACJI DO OTOCZENIA
Technika buforów – polega na tworzeniu wewnątrz organizacji dodatkowych zespołów, które zapewniają utrzymanie normalnego działania organizacji w sytuacjach kryzysowych, awaryjnych, czyli nietypowych
...
zdzis5