Konspekt 22.10.doc

(41 KB) Pobierz

22.10.2010 r.                                                                                                                               Edyta Cichocka

Wykład nr 3

TEMAT: Błędy metodologiczne

Odniesienia do posiadanej wiedzy

Treści właściwe

Odniesienia do treści właściwych

 

 

·         Odniesienie do wiedzy z filozofii na temat poglądów Arystotelesa o logice jako nauce

 

·         Logika jako narzędzie poznawania rzeczywistości

 

 

·      Odniesienie do ogólnego podziału błędów logicznych

 

·      Rozszerzenie wcześniej poznanego podziału błędów metodologi-cznych

Podział błędów metodologicznych dokonany przez ks. prof. S. Kamińskiego

I.OGÓLNE

1. Błąd definiowania

a) formalne

b) pozaformalne

2. Błędy podziału i klasyfikacji

a) formalne

b) pozaformalne (materialne)

c) błędy semantyczne

3. Błędy stawiania i rozwiązywania zagadnień naukowych

a) zagadnienia i hipotezy niewłaściwie postawione

b) rozwiązania niepoprawne, gdy

4. Błędy dyskusji

a) niewłaściwy wybór przedmiotu dyskusji i jej zapoczątkowanie,

b) korzystanie w zwodzeniu z usterek w wysłowieniu myśli

c) posługiwanie się w przekonywaniu czynnikami emocjonalnymi i sugestią

d) nieszczere i nielojalne używanie chwytów i forteli

e) posługiwanie się wadliwymi rozumowaniami

 

II. SPECJALNE

1. Błędy stosowania metody dedukcyjno- formalnej

a) wadliwość w konstruowaniu aparatury pojęciowej

b) wadliwości systematyzowania

2. Błędy stosowania metody statystycznej

a) niewłaściwy wybór próbki

b) nieodpowiednia obserwacja

c) pomijanie szczegółowej kontroli materiału statystycznego

d) grupowanie materiału bez zachowania warunków poprawnego podziału

e) bezkrytyczne użycie technik statystycznych

f) analizowanie nie biorąc pod uwagę:

g) wadliwe prezentowanie rezultatów analizy

3. Błędy stosowania metody przyrodniczej

a) wadliwość ustalania faktu naukowego

b) usterki obserwacji

c) wady opisu

d) błędy interpretacji:

e) uchybienia w konstruowaniu teorii

4. Błędy stosowania metody historycznej:

a) tendencyjny dobór źródeł

b) niekrytyczne badanie źródeł

c) wadliwe rozumienie źródeł,

d) usterki rozumowania bezpośredniego

e) uchybienia rozumowań pośrednich

5. Błędy analizy filologiczne

 

 

· Rozszerzenie wiedzy na temat błędów metodologicznych

 

· Uszczegółowienie podgrup błędów ogólnych i specjalnych

 

·           Zwiększenie świadomości w zakresie błędów, które  zakłócają prawidłowy, logiczny przebieg procesu metodologicznego.

 

UWAGI: Poznanie szczegółowego podziału błędów metodologicznych pozwala uniknąć ich podczas prowadzenia badań metodologicznych, uświadamia jak trudny jest to proces i jak bardzo trzeba być uważnym, by przebieg badań był prawidłowy.

PYTANIA: Czy możliwym jest uniknięcie wszystkich błędów metodologicznych podczas prowadzenia badań?

Zgłoś jeśli naruszono regulamin