Scenariusz zajęcia z zakresu edukacji matematycznej dla dzieci 6-letnich
Temat: W szafie MałgosiCele ogólne:- rozwijanie odpowiedzialności poprzez wykonywanie swoich obowiązków domowych bez przypominania, np. sprzątanie swojego pokoju;- opanowywanie umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania w zależności od pogody;- doskonalenie mowy powiązanej w czasie wypowiadania się na różne tematy;- zdobywanie doświadczeń sprzyjających stosowaniu określeń dotyczących wielkości przedmiotów;- klasyfikowanie przedmiotów według podanych cech jakościowych.Cele szczegółowe:- utrwalanie liczenia w zakresie 5 elementów;- utrwalanie kolorów (biały, czerwony, zielony, niebieski, czarny, żółty);- utrwalanie pojęć matematycznych wielki – większy;- kształtowanie umiejętności podziału zbioru na podzbiory;- kształtowanie umiejętności dobierania ubioru do pory roku (lato, zima);- utrwalanie poznanych piosenek i ich inscenizacji.Pomoce:- stroje krasnoludków,- szafy z kolorowego brystolu,- obrazki przedstawiające słońce i śnieg,- szablony ubrań zimowych i letnich w podstawowych kolorach,- organy, tamburyn,- kartoniki ze ściankami kostki do gry (dydaktycznej) – 1, 2, 3, 4, 5 – oczek,- kolorowa chusta,- podręcznik „ABC…cz. I”, str. 30,- kilka dziecięcych ubrań letnich i zimowych .Sytuacja wychowawczo – dydaktyczna:1.Wspólne śpiewanie piosenki „Krasnoludki” w połączeniu z zabawą (obrazowanie ruchem treści piosenki). 2.Rozmowa na temat pracowitości krasnoludków i Małgosi, która robiła w swoim pokoju wielki bałagan.3.Odsłonięcie szaf i określenie ich wyglądu, wielkości, zastosowania, tj. do jakich ubrań są przeznaczone.4.Odczytywanie symboli nad szafami: nad szafą wielką – słońce (ubrania letnie), nad szafą większą – śnieg (ubrania zimowe).5.Dochodzenie do wniosku, dlaczego ubrania letnie muszą być schowane do wielkiej szafy, a zimowe do większej (bo zajmują więcej miejsca). Układanie prawdziwych ubrań na szafce i udowodnienie, iż powyższe twierdzenie jest słuszne.6.Segregowanie ubrań według koloru (układanie ich w obręczach), obręczach następnie zastanowienie się, czy takie ułożenie jest dobre, czy raczej powinniśmy ułożyć je według przeznaczenia – odpowiednio do pory roku. 7.Segregowanie ubrań według podziału na te, które nosi się zimą i na te, które nosi się latem:- podział zbioru ubrań zimowych na podzbiory – kurtki, czapki, szaliki, buty, rękawiczki;- podział zbioru ubrań letnich na podzbiory – sukienki, bluzki, półbuty, czapki z daszkiem.8.Określanie liczby półek w szafach (4, 5).9.Zawieszanie szablonów ubrań w szafach (na tablicy).10.Zabawa ruchowa: Ubrania Małgosi – wykorzystanie kolorowej chusty.11.Dzieci przeliczają ilość ubrań na poszczególnych półkach w szafach i przypinają obok nich odpowiednią liczbę oczek (kartki z „oczkami’).12.Liczenie ile jest ubrań w danym kolorze.13.Zabawa ruchowa: Kolorowy pociąg – zapraszanie kolejnych dzieci – wagonów do wspólnej jazdy, np. – zapraszamy do pociągu wszystkie dzieci, które mają czerwone sweterki, zapraszamy do pociągu dzieci, które mają niebieskie spodnie…14.Praca z podręcznikami – kolorowanie szalika i czapki wg wzoru.
ewajorek