WSPÓLNE POLITYKI UNII EUROPEJSKIEJ I 26.09.2008
· W drugiej połowie 2011 roku UE ma przewodniczyć Polska, natomiast w pierwszej połowie roku 2009 – Czechy.
Organy UE: Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, ???.
Nie ma jednej instytucji, która mogłaby samodzielnie podejmować decyzje. KE musi mieć zgodę Rady składającej się z premierów państw członkowskich oraz dostaje absolutorium od Parlamentu. Istnieje więc trójkąt decyzyjny Komisja – Rada – Parlament. KE ma uprawnienia wykonawcze, monitoruje dokumenty i karze finansowo oraz ma wyłączne prawo inicjacyjne (wszystkie inicjatywy mają początek w KE, inne organy nie mogą rozpocząć działań).
Traktaty określają sposób podejścia Unijnych instytucji do podejmowania decyzji w dziedzinach dotyczących I filaru. W II i III filarze od państw członkowskich zależy jak daleko sięgnie kompromis. Inicjatywa prawodawcza w I filarze należy do KE.
· UE nie ma prawa negocjować porozumień, mogą to robić tylko wspólnoty!
Wspólnoty: 5 x ???
? Traktat o EWWS wygasł w …, włączony do Traktatu o UE z Maastricht w 2002.
Nasz Minister może uczestniczyć w rozmowach z Rosją, ale nie może się odzywać, bo negocjacje w ramach swoich obowiązków prowadzi odpowiedni komisarz. W UE mamy wspólny rynek i nie możemy indywidualnie prowadzić rozmów. Komisarz musi mieć wcześniej mandat państw członkowskich, czyli prowadzone z niego negocjacje dążą do granic ustalonych przez państwa członkowskie. Jeśli nie można dojść do porozumienia KE renegocjuje mandat w sprawie wspólnej polityki. W sprawach w których nie ma wspólnej polityki UE możemy negocjować indywidualnie.
· Komisarz działa w ramach interesów całej UE, a nie państwa z którego pochodzi!
Banki Narodowe tracą większość swoich kompetencji wskutek ujednolicania polityki w UE. Wspólne są już polityka rolna, handlowa, pieniężna (w strefie euro), transportowa. Polityka podatkowa i rybołówstwo są koordynowane.
Źródła prawa w UE i różnice między nimi
· Skoro UE działa w oparciu o system prawny musi być czytelne, że prawo europejskie jest nadrzędne wobec krajowego, choć jest to kwestia sporna jeśli interpretujemy wyższość prawa UE nad konstytucją (prawem pierwotnym) kraju.
Dyrektywa i rozporządzenie są adresowane do wszystkich państw członkowskich UE. Dyrektywy jednak określają cel nie mówiąc przy tym o sposobie osiągnięcia go, ponieważ nie ma możliwości przyjęcia całkowicie identycznych działań we wszystkich krajach, a dyrektywy muszą być transponowane do postaci prawa krajowego. Rozporządzenia zapewniają rozwiązania jednolite we wszystkich krajach. Źródłem prawa jest także orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości.
1984-1995 – Runda Urugwajska: rozszerzono wspólne reguły na handel towarowy (GAOTS?)
TRIPS – ochrona własności intelektualnej – państwa członkowskie odpowiadają za zatrzymywanie towarów podrabianych.
ETS orzekł, że prawa UE ma regulować handel usługami (z wyjątkiem audiowizualnych i edukacyjnych).
Rady: Ogólna, Rolnictwa, ds. Konkurencyjności. Rada musi być jednomyślna w kwestii podatków.
COREPER – stały komitet przedstawicieli RE. Wspomaga Radę w pracach. Ma też funkcję dyplomatyczną. Tak więc Rada współdecyduje podobnie jak Parlament Europejski (do Maastricht wydawał tylko opinie).
chomik_dodo