28. Kulturowe aspekty umierania w świetle badań P. Aries’a
· Aries zajmuje się problemem śmierci i dzieciństwa
· Antropologia śmierci ( od średniowiecza po wiek XX) , bazuje na źródłach francuskich
· Średniowiecze- śmierć oswojona- XX wiek – zmiana akcentów – śmierć jako zjawisko abstrakcyjne
· Oswojenie śmierci poprzez rytualizację, obrzędowość ( wprowadzenie w sferę codzienności) w średniowieczu- wysoka umieralność, śmierć zbiorowa, niska przeżywalność noworodków ( śmierć dziecka jako coś powszechnego – Treny Kochanowskiego były ewenementem!)
· Śmierć jest uregulowana zwyczajowym rytuałem – pozostawia czas na przygotowanie się do niej
· Znak- ukazanie się ducha ( chociażby tylko we śnie), śmierć ostrzega o swoim przyjściu
· Mors repentita – nagła śmierć, samotna – była zawsze podejrzana ( samobójstwo, możliwość popełnienia herezji przed śmiercią)
· Sankcja pośmiertna, brak prawidłowego pochówku, wykluczenie ze społeczności zmarłych, pochowanie na rozstaju dróg
· Nagła śmierć namaszczała piętnem przekleństwa
· Na to aby śmierć obwieściła się trzeba zasłużyć sobie całym swoim życiem
· Śmierć na polu walki nie była traktowana jako śmierć nagła (Roland) – daje czas na przygotowanie się do niej
· Śmierć świętego jest wyjątkowa- niebiańska radość, ciało nie podlega procesowi rozkładu
· Umierający wydaje dyspozycje – leży na wznak, twarz zwrócona do nieba, zaczyna od przypomnienia ludzi i rzeczy, które kochał, krótki życiorys ( pokuta, spowiedź, rozrachunek ze światem i bliskimi)
· Żal za życiem/ prosta akceptacja śmierci ( równocześnie)
· Poleca Bogu bliskie osoby i swoją duszę
· Śmierć rycerza ( jest zwyczajna) – ostatnia modlitwa mea culpa (żal za grzechy) i commendioto animae ( rekomendacja- prośba do Boga o ocalenie duszy)
· Testament – najpierw oralny ( XII – XIII wiek spisane testamenty) , wybór miejsca na grób ( zasada do ut des, testament nie jest bezinteresowny- msze żałobne pośmiertne, modlitwa)
· Ars bene moriendi – wzory dobrego umierania- formuły oralne, pieśni źródła pisane, klasztory żebracze, przekaz ikoniczny, drzeworyty- oswojenie problemu śmierci- nie lękano się jej bo posiadano atrybuty aby ją okiełznać
· Teatrum dobrego umierania – charakter społeczny ( zbiorowy, zmarły – pozostający przy życiu) i charakter indywidualny ( zmarły – wyższe sił dobra i zła, walczy o zbawienie swojej duszy 7 pokus-po stronie szatana i 7 pocieszeń- po stronie sił niebieskich)
· Dusza- zminiaturyzowana forma człowieka ( forma niemowlęcia), dusza podlega sądowi, wychodzi z ciała ustami po śmierci (wyciągana na linie przez anioła aby nie spaść do piekła)
· Publiczny charakter śmierci do końca XIX wieku
· „umarli śpią” – śmierć to przejście
· chowanie zmarłych – Ad sanctos ( przy świętych) i Apud ecclesiam ( w pobliżu kościoła)
· starożytni bali się zmarłych – chowali ich daleko od siebie
· początkowo chrześcijanie grzebali zmarłych poza miastem
· grzebanie zmarłych przy świętych męczennikach ( mają klucz do raju i będą bronić innych w dzień przebudzenia i Sądu)
· Martyria – sanktuaria poświęcone męczennikom, rozwój nowych dzielnic wokół bazyliki cmentarnej, umarli przestają przerażać, wchodzą w przestrzeń miasta przenikanie się kościoła i cmentarza
· Najpóźniej w wieku VIII grzebano w kościele lub dookoła niego
· Grupowanie zwłok wokoło relikwii świętych
· Grób przeklęty, samotny, budzi grozę – faulx atre, fałszywy cmentarz ( czasem wokół szubienicy)
· Wg praw nie wolno było chować zmarłych w kościele, prawo to jednak często było łamane, kościół jako miejsce najbardziej zaszczytne
· „cmentarz” – dawniej określenie dziedzińca kościelnego
· „charniers” – XVI- wiek zwyczaj wykopywania kości a by zrobić miejsce na nowe, ossuarium nad galerią, miejsce w obrębie ogrodzenia kościelnego zawierające kości zmarłych, wystawianie ludzkich kości na widok publiczny, swego rodzaju wystawy
· groby zbiorowe – dla ubogich 1200-1500 ciał
· cmentarz jako schronienie, miejsce publiczne, azyl
· wspólnota żywych i zmarłych, cmentarz- przestrzeń bez cła, zwolniona z podatku, wyroki sądów ogłaszane na schodach kościoła, rynek, targowisko, miejsce spotkań
· zachowanie wobec śmierci- żal ( zarówno kobieta jak i mężczyzna mdleją, płaczą, rwą włosy) żałoba ( krótkotrwałe, jednorazowe gesty, pozbywano się ciała szybko- jeżeli zmarł rano to przed zachodem słońca był już pochowany– wyjątek osoby znane)
· trumny od X wieku, początkowo maję charakter przechodni
· płaczki- budowały prestiż po śmierci, wzmacniają ból
· pochówek buduje prestiż zmarłego i rodziny
· portrety trumienne XVII wiek – popiersie malowane na desce, przybijane do czoła trumny, wzmacniają żałość i smutek, portret nie był zakopywany, tylko odrywany i wieszany w kościele
· teatralizacja życia i śmierci- XVII wiek- kondukt pogrzebowy, personifikacja osoby zmarłej ( dla osób zasłużonych, jedzie na koniu za kolumną, wykonuje gest powtórnej śmierci, wzmacnianie emocji), pieśni lamentacyjne- podkreślają zasługi zmarłego
· romantyzm- epoka pięknej śmierci- ciało nienaruszone, piękne, eksponowanie trupa, ciało nie rozkładające się, estetyczne
2
AgataStr