Bibliografia do LITERATURY_PromocjaZdrowia.doc

(107 KB) Pobierz
BARBARA WOYNAROWSKA , AGNIESZKA MAŁKOWSKA ,ANNA KOWALEWSKA¹, HANNA KOŁOŁO¹, ELŻBIETA CHAROŃSKA , KRYSTYNA KOMOSIŃSKA¹, WERONIK

WYKAZ PUBLIKACJI NA PODSTAWIE BIBLIOGRAFII EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA OPRACOWANEJ PRZEZ ZESPÓŁ W SKŁADZIE: BARBARA WOYNAROWSKA[1], AGNIESZKA MAŁKOWSKA[2], ANNA KOWALEWSKA¹, HANNA KOŁOŁO¹, ELŻBIETA CHAROŃSKA[3], KRYSTYNA KOMOSIŃSKA¹, WERONIKA WRONA-WOLNY[4], MARTA WDOWIK4, MARIA PUŁTORAK³, BEATA SKRZYŃSKA¹

BIBLIOGRAFIA EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA (2002)

I.                   POJĘCIA KLUCZOWE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA

 

1.       Zdrowie, czynniki je warunkujące, polityka zdrowotna

 

Dąbrowski A. Szkoła środowiskiem promującym zdrowie – w opinii uczniów. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B. (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk.. 2002; 8 (1): s. 144-148

Janus B. Rozwiązywanie problemów dla poprawy zdrowia. Pielę. i Położ. 2002;11: s. 10-11.

Miller M. Pojęcie zdrowia i jego uwarunkowań, promocja zdrowia – pojęcia podstawowe, definicje, zakres. (W:) Miller M., Gębska-Kuczerowska A., (red.) Wybrane zagadnienia promocji zdrowia. Warszawa, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, PZH 2002; 7-18.

Nakonieczna B., Wrońska I., Zięba S. Zdrowotne aspekty ekologii w świadomości młodzieży. Zdr. Publ. 2002;112 (4): s. 460-465.

Ostrzyżek A., Czernicki J. Wymiary jakości życia w naukach medycznych. Sztuka Leczenia 2002; 8 (2): s. 73-75.

Piątkowski W., Titkow A. (red.) W stronę socjologii zdrowia. Lublin: Wydawnictwo UMCS 2002.

Poździoch S. Programy zdrowotne jako wyraz nowej globalnej koncepcji ochrony zdrowia. Zdr. Zarządz. 2002; 4 (3-4): s. 29-32.

Rudzik J. Czy można zmierzyć zdrowie. Med. Dydak. Wychow. 2002; 34 (1-2): s. 62-65.

Siedlecka J. Humanizacja pojęcia zdrowia i wychowania fizycznego. Kult. Fiz 2002;1-2: s. 24-25.

Włodarczyk C. Długookresowa strategia rozwoju ochrony zdrowia na świecie i w Polsce. Biul. Polska 2000 Plus 2002;1: s. 41-69.

 

2.       Styl życia i zachowania zdrowotne; wiedza i postawy wobec zdrowia

 

Buczkowski K., Czerwionka-Szaflarska M., Ziółkowski M., Giziński W. Zachowania ryzykowne dla zdrowia wśród uczniów szkół ponadpodstawowych. Pediat. Pol. 2002; 77 (12): s. 1017-1023.

Bujak F., Zagórski J., Lachowski S. Postawy młodzieży średnich szkół o profilu rolniczym wobec zagrożeń zdrowia i życia w rolnictwie. Raport z badań. Lublin: Instytut Medycyny Wsi: 2002 (Zawiera także scenariusze lekcji dla uczniów szkół rolniczych).

Hodaň B. O problematyce stylu życia i jego optymalizacji. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (11): s. 3-7.

Iskrzycka A. Świadomość oraz zachowania zdrowotne uczniów szkół średnich. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (4): s. 15-17.

Papież J. Kompetencje zdrowotne młodzieży w kontekście pedagogiki humanistycznej. (W:) Wrona-Wolny W., Wdowik M., Makowska B., Jawień B. (red.) Edukacja zdrowotna – alkohol – sport. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 21-22 maja 2002. Zesz. Nauk 2002; 87: s. 35-42.

Roman E. Wzory zachowań związanych ze zdrowiem dzieci i młodzieży szkolnej. Pedag. Społ. 2002;1: s. 109-118.

Ślusarski J. Samoświadomość dorastającej młodzieży w zakresie zdrowego stylu życia i sposobu odżywiania się. Zdr. Publ. 2002;112 (Supl. 1): s. 188-191.

Woynarowska B. Międzynarodowe badania nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej. Zdr. Publ. 2002;112(3): s. 391-395.

Woynarowska B., Mazur J. Zachowania zdrowotne, zdrowie i postrzeganie szkoły przez młodzież w Polsce w 2002 roku. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego; 2002.

Żukowska Z. Edukacja zdrowotna wobec potrzeb społecznych. (W:) Wrona–Wolny W., Wdowik M., Makowska B., Jawień B., (red.) Edukacja zdrowotna – alkohol – sport. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 21-22 maja 2002. Zesz. Nauk. 2002;87: s. 7-15.

 

II.          EDUKACJA ZDROWOTNA

 

1.       Zagadnienia ogólne

 

Demel. M. Pedagogika zdrowia. Chowanna 2002; 1(18): s. 13-26.

Mytkoś K. Unikanie zagrożeń. Program, materiały i scenariusze zajęć z sześciolatkami. Rzeszów (W:) PODN; 2002.

Rokitiańska M. Rola edukacji i promocji zdrowia w kształtowaniu przekonań, zachowań i postaw prozdrowotnych społeczeństwa. Zdr. Publ. 2002;112 (Supl. 1): s. 13-15.

Woynarowska B., Kowalewska A., Komosińska K., Kołoło H., Charońska E., Małkowska A., Wrona-Wolny W., Wdowiak M. Bibliografia edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia (2001). Zdr. Publ. 2002;112, (4): s. 551-559

 

2.       Edukacja zdrowotna w szkole i przedszkolu

 

Antoszczuk G. Edukacja zdrowotna najmłodszych w programie promocji zdrowia. Zdr. Publ. 2002,112 (Supl.1): s. 17-19.

Bednarski H. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia wobec wyzwań XXI wieku. Zdr. Publ. 2002; 112 (Supl.1): s. 3-6.

Budnik E. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Część II. Kielce: Zakład Wydawniczy SFS; 2002.

Dubel K., Juszczyszyn-Pieczonka M. Wdrożenie programu edukacyjnego „Czysta Odra – szkolny monitoring środowiska”. Przyr. i Człow. 2002;11: s. 225-229.

Edukacja prozdrowotna w gimnazjum (projekt ścieżki). Nowa Szk. 2002;9: s. 40-43. (bez autora)

Fedyn B. Wybrane determinanty edukacji zdrowotnej w szkole podstawowej. Opole: Uniwersytet Opolski; 2002 (praca doktorska).

Franków A., Kubicka J. Lekcja zdrowia. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49(3): s. 14-16.

Gajewska A. Lekcja otwarta z wychowania zdrowotnego. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (2): s. 18-20.

Goliszek A. Program edukacji prozdrowotnej dla klasy III. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (3): s. 25-28.

Kaliszewska M. Edukacja zdrowotna w zreformowanej szkole (refleksje o teorii i praktyce). Hejnał Oświatowy 2002; 4 (54): s. 3-5.

Kumorkiewicz A. Dawać by zabierać?! Nowe w Szk. 2002; 4: s. 2-3.

Majer A. Realizacja ścieżki prozdrowotnej w szkole podstawowej i gimnazjum. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49(12): s. 31-36

Niebylska B. Wychowanie prozdrowotne w nauczaniu zintegrowanym. Nowe w Szk. 2002; 2: s. 7-8.

Ostaszewski K. Ewaluacja projektów ścieżki prozdrowotnej (materiały dla nauczycieli). Eduk. Zdrow. i Prom Zdr. w Szk. 2002; 5 (wkładka tematyczna).

Ostrowska M. Scenariusz szkolnego konkursu wiedzy o zdrowiu. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (1): s. 36-37.

Piechaczek W. Edukacja zdrowotna w klasach I-III chorzowskich szkół podstawowych. Zdr. Publ. 2002;112, (4): s. 456-459.

Potocka B., Nowak L. Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli. Kielce Zakład Wydawniczy SFS, 2002 (przykłady projektów i scenariuszy zajęć do wykorzystania w edukacji zdrowotnej).

Przybył A. Edukacja zdrowotna. Propozycja rozwiązań metodycznych zgodnych z programem edukacji przedszkolnej „Ja i mój świat” dla dzieci przedszkolnych. Skierniewice: ODN; 2002.

Romaniuk E., Gancewska M. „Zdrowo i bezpiecznie” – program edukacji prozdrowotnej klas I-III. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (12): s. 8-9.

Stypułkowski C. Wychowanie zdrowotne w nauczaniu przedmiotowym. Propozycje metodyczne dla nauczycieli. Kraków (W:) Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2002.

Suchorzepka D. Edukacja pierwszej pomocy przedmedycznej w środowisku szkolnym. Zdr. Publ. 2002; 112 (Supl.1): s. 44-46.

Ugrynowicz E. Program edukacji prozdrowotnej dla uczniów klas I-III. Lider 2002; 7-8: s. 10-11.

Wilkowska I. Lekcja otwarta z wychowania zdrowotnego. Lider 2002; 3: s. 9-11.

Woynarowska B. Edukacja prozdrowotna we wszystkich typach szkół ponadgimnazjalnych. Lider 2002;10: s. 14-15.

Woynarowska B. Edukacja zdrowotna w polskim systemie oświaty – bilans ostatniej dekady. (W:) Wrona-Wolny W., Wdowik M., Makowska B., Jawień B., (red.) Edukacja zdrowotna – alkohol – sport. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 21-22 maja 2002; Zesz. Nauk 2002; 87: s. 17-23.

Wronka J. Program edukacji zdrowotnej w prywatnym Liceum im. I. J. Paderewskiego. Prom. Zdr. Nauki. Społ. i Med. 2002; 9 (22): s. 123.

 

3.       Nauczyciele, ich zachowania i zdrowie oraz udział w edukacji zdrowotnej

 

Antoszczuk G. Wiedza i zachowania zdrowotne nauczycieli wychowania przedszkolnego. (W:) Wrona-Wolny W., Wdowik M., Makowska B., Jawień B., (red.) Edukacja zdrowotna – alkohol – sport. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 21-22 maja 2002. Zesz. Nauk. 2002; 87: s. 97-101.

Dąbrowska A. Nauczyciel wychowania fizycznego jako kreator zdrowia w opinii uczniów. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 27- 28 maja 1999. Zesz. Nauk.2002; 86 (II): s. 116-120.

Jawień B. Metody edukacji zdrowotnej stosowane w kształceniu studentów kierunków wychowania fizycznego Krakowskiej AWF. Zdr. Publ. 2002; 112 (Supl.1): s. 27-29.

Kaliszewska M. Czy polonista może (musi? chce?) edukować zdrowotnie? (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (I): s. 184-190.

Karczewska J. Nauczyciel promujący zdrowie w szkole i w rodzinie. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (5): s. 15-19.

Kowalewska A., Woynarowska B. Przygotowanie nauczycieli i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002;86 (I): s. 223-228.

Krawański A., Laudańska-Krzemińska I., Kaiser A., Wasilewska J. W trosce o nowy wizerunek nauczyciela wychowania fizycznego. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (I): s 64-71.

Lisicki T, Wilk B. Nauczyciele wychowania fizycznego o przygotowaniu do realizacji podstaw programowych wychowania prozdrowotnego. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (II): s. 38-44.

Macioł-Kisiel U. Kompetencje nauczycieli szkół podstawowych do realizacji zadań zakresu edukacji zdrowotnej. (W:) Wrona-Wolny W., Wdowik M., Makowska B., Jawień B., (red.) Edukacja zdrowotna – alkohol – sport. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 21-22  maja 2002. Zesz. Nauk. 2002; (II) 87, s. 43-51.

Makowska B. Zachowania zdrowotne nauczycieli i ich stosunek do promowania zdrowia w szkole. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (I):s. 119-122.

Maszczak T. Nauczyciel jako centralna postać w edukacji zdrowotnej uczniów. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B.., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków, 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (I): s 14-20.

Minczakiewicz E. Zdrowie i kondycja fizyczna nauczycieli a promocja zdrowia. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (I): s. 107-113.

Nowocień J. Nauczyciel szkoły wiejskiej wobec zadań wychowania zdrowotnego. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (II): s. 133-140.

Nowocień J. Wyobrażenia nauczycieli szkół podstawowych o zdrowiu i wypoczynku. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 87: s. 25-34.

Pańczyk W. Rola nauczyciela w pomnażaniu zdrowotnych efektów lekcji wychowania fizycznego w świetle badań zamojskich. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (II): s. 85-89.

Rodziewicz-Gruhn J, Pyzik M. Ocena zachowań zdrowotnych nauczycielek nauczania początkowego. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002;86 (I): s. 123-127.

Sokołowska M. Nauczyciel w edukacji zdrowotnej – w świetle reformy systemu edukacji. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk.  2002;86 (I): s. 9-13.

Suliusz S. Nauczyciele i przyszli nauczyciele a problem edukacji zdrowotnej. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (I): s. 31-33.

Supranowicz P., Gębska-Kuczerowska A., Urban E. Ocena więzi z nauczycielem a postrzegane zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (I): s. 138-143.

Wilk B. Nauczyciele o swoim przygotowaniu do realizacji edukacji zdrowotnej. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B, (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (II): s. 31-37.

Woynarowska B., Komosińska K., Kowalewska A. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w programach kształcenia w szkołach wyższych i kolegiach nauczycielskich. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk 2002; 86 (II): s. 45-50.

Woynarowska B., Kowalewska A. Doskonalenie nauczycieli w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w Polsce w 1998 roku. (W:) Wrona-Wolny W, Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (I): s 169-175.

Wrona-Wolny W., Makowska B.., Jawień B, (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Zesz. Nauk. AWF Kraków 2002;86 (II).

Wrona-Wolny W. Zachowania zdrowotne nauczycieli ze szkół wiejskich. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz.. Nauk. 2002; 86 (I): s. 159-166.

Żukowska Z. Nauczyciel kreatorem zdrowia w reformującej się szkole. (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz.. Nauk. 2002; 86 (I): s. 21-30.

Żukowska Z., Ławniczak P. Nauczyciel wychowania fizycznego wobec edukacji zdrowotnej (badania empiryczne). (W:) Wrona-Wolny W., Makowska B., Jawień B., (red.) Nauczyciel w edukacji zdrowotnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa AWF Kraków 27-28 maja 1999. Zesz. Nauk. 2002; 86 (II): s. 72-84.

 

III.           PROMOCJA ZDROWIA

 

1.       Zagadnienia ogólne

 

Błajet P. Progi i bariery promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej. Zdr. Publ. 2002; 112 (Supl.1): s. 7-9.

Cianciara D. Metody stosowane w oświacie zdrowotnej i promocji zdrowia (W:) Miller M., Gębska-Kuczerowska A., (red.) Wybrane zagadnienia promocji zdrowia. Warszawa: Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego PZH; 2002: s.41-47.

Cianciara D. Przykłady programów promocji zdrowia. (W:) Miller M., Gębska-Kuczerowska A., (red.) Wybrane zagadnienia promocji zdrowia. Warszawa: Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego PZH; 2002: s.49-59.

Demel M. Ojczyste źródła promocji zdrowia. VIII. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (1): s.12-15.

Demel M. Ojczyste źródła promocji zdrowia. IX. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (2):s. 10-13.

Demel M. Ojczyste źródła promocji zdrowia. X. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (3): s. 8-10.

Demel M. Polskie ślady na drogach (do) promocji zdrowia. Przebieg i stan badań. Wychow. Fiz. Sport. 2002; 46 (2): s. 277-286.

Kulmatycki L. Jak szacować wartość programów promocji zdrowia? Promotor Zdr. 2002; 4,12-23.

Maszczak T. Promocja zdrowia jako globalne wyzwanie edukacyjne. Wychow. Fiz. Zdr. 2002; 49 (1): s. 33-35.

Poździoch S. Programy zdrowotne jako wyraz nowej globalnej koncepcji promocji zdrowia. Zdr. Zarządz. 2002; 4 (3-4): s. 29-31.

Słońska Z. Promocja zdrowia w Polsce. Ograniczenia systemowe...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin