zeszyt#23.pdf

(374 KB) Pobierz
71323850 UNPDF
MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
NOWE TRENDY W PORADNICTWIE ZAWODOWYM
U PROGU XXI WIEKU
Warszawa 2003
1
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1
00-349 Warszawa
Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego – zeszyt 23
Nowe trendy w poradnictwie zawodowym u progu XXI wieku
Opracowanie i redakcja:
Agnieszka Łukaszewska, Paulina Bogda ska
Projekt okładki:
Paulina Bogda ska, Agnieszka Łukaszewska
Á Copyright by Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2003
Wydawca:
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1
00-349 Warszawa
Publikacja wydawana jest przy wsparciu Wspólnot Europejskich.
Tre publikacji nie ma na celu wyra enia stanowiska Komisji Europejskiej lub Krajowej
Agencji Programu i instytucje te nie ponosz jakiejkolwiek odpowiedzialno ci za jej tre .
2
SPIS TRE CI
Wst p
4
Metodyka oddziaływania informacyjnego z uwzgl dnieniem ró nych grup
odbiorców
- prof. dr Bernd-Joachim Ertelt
1.
Wprowadzenie
5
2.
Marketing informacyjny w poradnictwie zawodowym
5
2.1 Polityka w odniesieniu do oferowanego produktu
/Polityka w odniesieniu do oferowanego programu
6
2.2 Polityka w zakresie komunikowania si
8
2.3 Polityka dystrybucyjna
9
2.4 Polityka cenowa: polityka wzajemnych wiadcze
10
2.5 Podsumowuj ce sugestie dotycz ce marketingu informacyjnego
11
3.
Wybrane zagadnienia dotycz ce oddziaływania informacyjnego na okre lone
grupy odbiorców w poradnictwie zawodowym
12
3.1 Informacja w indywidualnym poradnictwie zawodowym
12
3.2 Badanie powi za informacji istotnych dla podejmowania decyzji
w poradnictwie
13
3.3 Studium dotycz ce oczekiwa w odniesieniu do informacji o zawodzie
i struktur informacji w poradnictwie
14
3.4 Badanie odno nie zapotrzebowania informacyjnego i wykorzystania
mediów w przypadku klientów i pracowników słu b doradczych
Federalnego Urz du Pracy 16
3.5 Studium dotycz ce wyposa enia w media i samoinformowania si urz du
pracy z punktu widzenia klienta placówki/komórki po rednictwa pracy
i poradnictwa w zakresie pracy
18
4.
Wnioski dla dalszego rozwoju zarz dzania informacj w zakresie poradnictwa
zawodowego
20
Wykaz materiałów ródłowych
21
Transnacjonalne poradnictwo zawodowe a zmiany w przygotowaniu młodzie y
do ycia zawodowego
- prof. dr Augustyn Ba ka
1.
Zmiany w cie kach przej cia ze szkoły do ycia zawodowego
22
2.
Warunki efektywnego przej cia od edukacji do ycia zawodowego
25
3.
Rola i zadania poradnictwa transnacjonalnego w zmieniaj cym si wiecie
27
4.
Problemy organizacyjne i koordynacji poradnictwa transnacjonalnego
29
5.
Metody pracy w poradnictwie transnacjonalnym
31
6.
Kwalifikacje i kompetencje w poradnictwie transnacjonalnym
32
Literatura
32
Transnacjonalne poradnictwo zawodowe wobec planowania karier
- dr Czesław Noworol
1.
Wprowadzenie
34
2.
Zarys teorii Hollanda
35
3.
Kwestionariusz Preferencji Zawodowych – KPZ
36
4.
Zestaw do Samobadania – ZdS
38
5.
Bateria Testów Uzdolnie Ogólnych – BTUO
38
6.
Podsumowanie
43
Literatura
43
3
WST P
Departament Rynku Pracy prezentuje Pa stwu kolejny numer zeszytu z serii Zeszyty
Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego. W zeszycie tym zamieszczone zostały trzy
wybrane opracowania dotycz ce problematyki transnacjonalnego poradnictwa zawodowego.
Powszechnie wiadomo, e post puj cy proces integracji Europy, jak równie szereg inicjatyw
podejmowanych w ramach Unii Europejskiej powoduje wzrost mobilno ci edukacyjnej i
zawodowej obywateli Europy. Placówki poradnictwa zawodowego w wielu krajach
europejskich, w tym tak e w Polsce odnotowuj rosn c liczb osób zainteresowanych
podj ciem kształcenia, szkolenia czy nawet pracy poza swoim krajem. W zwi zku z tym
powinny by podejmowane działania, które b d słu y zaspokajaniu tych potrzeb i w du ym
stopniu jest i b dzie to rola doradcy zawodowego.
W pierwszym artykule zostało omówione spektrum wymaga w odniesieniu do poradnictwa
zawodowego oraz usług informacyjnych dla wybranych grup odbiorców w zakresie
poradnictwa zawodowego w ramach procesu przechodzenia do kolejnego etapu
indywidualnego rozwoju. Istnieje konieczno nie tylko zdobywania, ale selekcjonowania
oraz skutecznego zarz dzania informacjami w poradnictwie zawodowym, szczególnie w
wyniku powstałego w społecze stwie efektu przeci enia informacjami.
W kolejnym artykule scharakteryzowane zostały zmiany zachodz ce w cie kach
przechodzenia młodzie y ze szkoły do rynku pracy. Zaprezentowane zostały równie wnioski
z raportu opracowanego pod auspicjami OECD pt. „ Thematic Review of the Transition from
Initial Education to Working Life: Final Comerative Life ” (DELSA/ED (99)11) dotycz cego
14 krajów OECD.
W trzecim artykule podj to prób odpowiedzi na pytanie jak dokona predykcji doboru pracy,
aby zapewni optymaln cie k kariery zawodowej?. W tym opracowaniu tak e opisane
zostały, znane zapewne przez wielu z Pa stwa, metody wspomagaj ce transnarodowe
poradnictwo zawodowe.
Mamy nadziej , e zaprezentowane w tym zeszycie informacje przybli Pa stwu obszar
działa w ramach transnacjonalnego poradnictwa zawodowego i czekaj ce nas wyzwania
zwi zane z zwi kszaj c si mobilno ci obywateli krajów europejskich.
Departament Rynku Pracy
Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
4
prof. dr Bernd-Joachim Ertelt
Wy sza Szkoła Administracji Publicznej
Mannheim
METODYKA ODDZIAŁYWANIA INFORMACYJNEGO
Z UWZGL DNIENIEM RÓ NYCH GRUP ODBIORCÓW
1. WPROWADZENIE
Jednym z głównych zada współczesnego poradnictwa zawodowego jest wspieranie
indywidualnych procesów przechodzenia do kolejnych etapów w szkole, w zawodzie i w
pracy zawodowej. Spektrum wymaga w odniesieniu do poradnictwa zawodowego podlegało
przy tym w ostatnich latach coraz silniejszemu rozszerzeniu w kierunku aktywno ci
towarzysz cej całemu yciu zawodowemu (por. Ertelt 2001; Guichard 2001 ; Commission of
the EC 10/200).
W centrum zainteresowania poni szego opracowania znajduj si usługi informacyjne dla
wybranych grup odbiorców w zakresie poradnictwa zawodowego w ramach procesu
przechodzenia do kolejnych etapów indywidualnego rozwoju. Grupami tymi s :
- uczniowie stoj cy przed wyborem szkoły wy szej,
- absolwenci szkół i osoby, które po raz pierwszy podejmuj prac zarobkow ,
- osoby poszukuj ce pracy (bezrobotni, osoby pragn ce si przekwalifikowa ),
- osoby pracuj ce zarobkowo, którym zagra a utrata miejsca pracy.
Chodzi przy tym o tre i metodyk działa informacyjnych, kolejno aktywizowanych
zasobów, kombinacj medialnych i indywidualnych form informowania oraz o efektywne
procedury post powania.
Ju wcze niej zostało przedstawione nasze stanowisko odno nie podstaw zarz dzania
informacjami w poradnictwie zawodowym ( Ertelt 2001). Uwidoczniło si przy tym, e w
ostatnich latach w wyniku powstałego w społecze stwie efektu przeci enia informacjami
zmieniły si zachowania równie w przypadku grup odbiorców poradnictwa zawodowego.
Sytuacja ta sprzyja przej ciu od zało e zorientowanych dotychczas raczej na ofert do
zało e zorientowanych bardziej na zaspokojenie popytu. Zało enia te stawiaj w centrum
zainteresowania potencjalnego odbiorc , a to poprzez ukierunkowanie działa na mo liwo ci
jego aktywizacji, na jego potrzeby oraz na sposób przekazywania mu informacji, na jego
zdolno przyswajania i przetwarzania informacji, jak równie na jego gotowo do wysiłku.
Z tego te wzgl du dla skutecznego zarz dzania informacjami w poradnictwie zawodowym
wskazanym jest zastosowanie metod marketingowych. W drugiej cz ci opracowania zostały
przedstawiane wybrane zagadnienia z zakresu empirycznych studiów nad oddziaływaniem
informacyjnym na ró ne grupy odbiorców w kontek cie wyboru zawodu.
2. MARKETING INFORMACYJNY W PORADNICTWIE ZAWODOWYM
Na cztery wymienione poni ej pytania nale y odpowiedzie uwzgl dniaj c zdefiniowane
powy ej grupy odbiorców (formy przechodzenia do kolejnych etapów indywidualnego
rozwoju):
a)
Jakie informacje kierowane s do poszczególnych grup odbiorców: tre ci, formy?
b)
Jak i w jakiej kolejno ci aktywizowane s informacje?
c)
W którym momencie wł cza si doradca zawodowy?
d)
Efektywne sposoby post powania podczas przekazywania informacji
-
pojedynczym osobom
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin