JESIEŃ – KOLOROWA PANI.
Uwagi
Sytuacja edukacyjna
Cel ogólny
Cele operacyjne- dziecko:
Aktywność
Oglądanie teatrzyku sylwet w oparciu o wiersz T. Kubiaka „Idzie jesień”
Spacer po okolicy- szukanie oznak jesieni w przyrodzie
Zapoznanie dzieci z nową porą roku.
Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w toku bezpośredniej obserwacji
-wie, że jesień to pora roku aktualnie panująca
-zna oznaki jesieni zauważalne w otaczającej przyrodzie
-potrafi zwerbalizować swoje wyobrażenie Pani Jesieni (5)
-dostrzega oznaki jesieni w przyrodzie
- opisuje zmiany przyrody(zmiana barw liści, usychanie, opadanie itp.)
-zbiera dary jesieni(kolorowe liście, kwiaty jesienne itp.)
-dzieli się wrażeniami z obserwacji(5)
Językowa
Twórcza
Przyrodnicza
Słuchanie wiersza I. Salach „Ulewa” z równoczesną improwizacją ruchową.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr. III(zb. wł) prowadzony wg. Metody R. Labana i C. Orffa
Zabawa dydaktyczna „Dary jesieni”
Zabawa inscenizacyjna do piosenki „Ola i liście”
Zapoznanie z typowymi zjawiskami atmosferycznymi.
Rozwijanie płynności ruchów
Poznanie zbiorów przedmiotów poprzez segregowanie
Rozwijanie poczucia rytmu.
-zna i nazywa typowe dla jesieni zjawiska atmosferyczne(deszcz, wiatr, mgły itp.)
-określa pogodę na dworze w wypowiedzi używając przymiotników(5)
-wykonuje ćwiczenia wg. poleceń nauczyciela
-właściwie reaguje na przerwę w muzyce.
-nazywa zgromadzone dary jesieni
-segreguje zbiory
-przelicza elementy zbioru w zakresie -4/ 6(5)
-porządkuje układ zbiorów wg.
ich liczebności wzrastającej.(5)
-omawia treść piosenki
-wymyśla ruchy inscenizujące treść piosenki
-śpiewa piosenkę na sylabie lal,la, la..
-tańczy przy piosence.
Ruchowa
Matematyczna
Muzyczna
Słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej „Bukieciki” z akompaniamentem na instrumentach perkusyjnych. Nauka wiersza na pamięć
Wykonanie bukietu dla Pani Jesieni przez odbijanie liści na kartce papieru
Rozwijanie zainteresowań przyrodą.
Rozwijanie umiejętności manualnych
-określa kolory jesiennych liści
-opisuje i porównuje wygląd liści
-łączy liść z drzewem i owocem, jaki ono wydaje(5)
-uczy się wiersza na pamięć
-rozplanowuje pracę na kartce papieru przez dobranie odpowiednich liści
-maluje liście farbą plakatową
-odbija liście na kartce papieru.
Plastyczna
Wycinanie liści i wykonanie makiety „Jesienne drzewo” z wykorzystaniem imion dzieci.
Zestaw ćwiczeń ruchowych nr. III (zb. wł)
Rozwijanie umiejętności wycinania po wyznaczonej linii
-prawidłowo trzyma nożyczki
-wycina po wyznaczonej linii
-odnajduje swoje imię wśród innych (5)
-aktywnie bierze udział w wykonaniu makiety
Techniczna
WITAMINY W KOSZYKU
Cel operacyjny – dziecko :
Słuchanie wiersza S. Grabowskiego „Dary jesieni”
Zapoznanie z wyglądem i nazwami niektórych warzyw i owoców.
-zna nazwy i wygląd niektórych owoców i warzyw
-dzieli zgromadzone dary jesieni na owoce i warzywa
-wypowiada się nt. który owoc lub warzywo lubi najbardziej i dlaczego?
-globalnie odczytuje wyrazy: owoce, banan, kapusta (5)
-dzieli nazwy owoców i warzyw na sylaby(5)
Wzrokowa
Spacer- oglądanie przydomowych ogrodów, pól i sadów
Dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego
-wie, gdzie rosną owoce, a gdzie warzywa
-wie, co oznacza pojęcie -sad
-wymienia nazwy niektórych drzew owocowych(5)
Umysłowa
Zabawa dydaktyczna „Gdzie ukryte jest jabłuszko?”
Wypełnianie konturów owoców wydzieranką(5)/ kolorowanie konturów owoców kredkami woskowymi.
Gromadzenie owoców i warzyw w kąciku przyrody.
Zabawa inscenizowana do piosenki „Na marchewki urodziny.
Rozwijanie orientacji przestrzennej.
Rozwijanie sprawności manualnej.
Właściwe rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw.
Stworzenie możliwości indywidualnej interpretacji piosenki.
-używa określeń: na, pod / obok, za(5)
-odnajduje przedmioty na sali kształtem podobne do jabłka
-nazywa owoce na obrazku
-dobiera odpowiednie kolory
-zwraca uwagę na nacisk kredki woskowej na kartkę (4)
-estetycznie i starannie wypełnia wydzieranką kontury owoców(5)
-segreguje do koszy osobno owo i warzywa
-właściwie nazywa owoce i warzywa
-wielozmysłowo poznaje zgromadzone owoce i warzywa(ogląda, dotyka, wącha, smakuje)
-opisuje wygląd owoców i warzyw stosując przymiotniki(5)
-zapamiętuje nazwy warzyw z piosenki
-dobiera odpowiednie warzywo podczas recytowanego tekstu piosenki
-inscenizuje tekst piosenki
Matematyka
...
Monika201286