Plan działań dydaktyczno – wychowawczych na miesiąc grudzień w grupie 4 latków
ZIELONY GOŚĆ W PRZEDSZKOLU
· porządkowanie wiedzy dzieci o tradycjach związanych ze świętami Bożego Narodzenia i kultywowanie ich w przedszkolu
· zacieśnianie więzi z rodziną
· doskonalenie pamięci
· wyrabianie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny, rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa
· rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i prowadzenia rozmowy
· doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej
· rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie kształtowania pojęć określających wielkość, długość, szerokość i wysokość, liczenia, klasyfikowania i orientacji przestrzennej
· rozwijanie ogólnej sprawności i ekspresji ruchowej oraz sprawności manualnej i graficznej
Sposoby realizacji, czynności dzieci
Rodzaj aktywności
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pomoce dydaktyczne
Przygotowanie inscenizacji „Wesoła kolęda” na spotkanie wigilijne z rodzicami
· słuchanie opowiadania „Boże Narodzenie” ilustrowanego obrazkami
· rozmowa z dziećmi o historii narodzenia Jezuska na podstawie ilustracji, rozpoznawanie i nazywanie postaci
· poznanie inscenizacji na spotkanie z rodzicami - przydzielenie chętnym dzieciom ról, opracowanie ruchu scenicznego
· nauka kolęd i pastorałek
· pomoc dzieci przy dekorowaniu sali
Rozwiązanie zagadki sensorycznej „Kto nas dzisiaj odwiedzi?”
· rozpoznawanie z pomocą węchu i dotyku gałązki jodły
· eksploracja gałązki naturalnej i sztucznej choinki -określanie wrażeń zmysłowych, porównywanie
Powitanie choinki w sali
· słuchanie piosenki „Zielony gość” śpiewanej przez N.
· wspólne śpiewanie refrenu
· powitanie choinki przez każde dziecko w wybrany przez siebie sposób
Zabawa tropiąca „Szukamy ozdób choinkowych”
· podział na grupy - losowanie przez dzieci wizytówek z kolorowymi bombkami, odszukanie kolegów mających taką samą wizytówkę
· odszukanie miejsca ukrycia pudełka z ozdobami na podstawie opisu przez N. jego położenia: w żółtej szufladzie, za zasłoną, na parapecie, pod stolikiem
· eksploracja ozdób, nazywanie, opisywanie z czego są zrobione
Wspólne ubieranie choinki
· rozpoznawanie i nazywanie zabawek choinkowych
· nazywanie kształtów, wielkości
· zawieszanie wg propozycji N. określające miejsce umieszczenia ozdoby
Ćwiczenia słownikowe „Nasza choinka”
· opisywanie wyglądu ozdobionej choinki
Zabawa ruchowa - graficzna do piosenki „ Bombki” wg M. Bogdanowicz
· kreślenie w powietrzu, na dywanie, palcem po śladzie kształtów kolistych i falistych (jedną ręką i oburącz)
· w czasie śpiewania piosenki rysowanie pisakiem na kartce bombek, łańcuchów
· ozdabianie bombek prostymi szlaczkami wg propozycji N. lub wg własnego pomysłu dzieci
Nauka piosenki „Choinka mała”
· nauka słów i melodii
· instrumentacja refrenu na instrumentach perkusyjnych
Wykonanie tradycyjnego łańcucha na choinkę
· omówienie i pokaz przez N. sposobu sklejania i łączenia elementów łańcucha
· porównywanie długości łańcuchów - dokładanie do łańcuchów kolegów
· łączenie w jeden długi łańcuch – mierzenie za pomocą kroków
· pomoc nauczycielce przy zawieszaniu na choince
Zabawa ruchowa do piosenki „Plac choinkowy”
Rozmowa o tradycjach wigilijnych na bazie wiersza i własnych doświadczeń dzieci
· słuchanie wiersza „Wigilijny wieczór”
· swobodne wypowiedzi dzieci na temat wigilii
· opowiadanie N. o tradycjach wigilijnych: pierwsza gwiazdka, sianko pod obrusem, dzielenie się opłatkiem, śpiewanie kolęd, nakrycie dla nieoczekiwanego gościa
· rozpoznawanie na obrazkach potraw wigilijnych
Wigilia w przedszkolu
· Rozwiązanie sytuacji problemowej „Co będzie potrzebne do przygotowania stołu na uroczysty obiad świąteczny?” - wybieranie potrzebnych akcesoriów
· wspólne z panią woźną i nauczycielkami nakrycie do stołu
· zaproszenie kolegów z grupy najmłodszej – wspólne śpiewanie kolęd, dzielenie się opłatkiem i składanie sobie życzeń
· zjedzenie przy wspólnym stole z kolegami i paniami świątecznego obiadu
· rozpakowywanie grupowego prezentu od Gwiazdki
Spotkanie wigilijne z rodzicami
· wręczenie prezentu – Śpiewnika z kolędami
· prezentacja inscenizacji „Wesoła kolęda”
· wspólne śpiewanie kolęd
· dzielenie się opłatkiem i składanie życzeń
· wspólne zjedzenie wigilijnego poczęstunku (barszczu z krokietem, makowca)
słowna
muzyczna
dramatyczna
percepcyjna
ruchowa
matematyczna
graficzna
plastyczna
muzyczno – ruchowa
- aktywnie włącza się w przygotowania
- głośno i wyraźnie odtwarza wyuczony tekst roli
- potrafi zaśpiewać pierwszą zwrotkę i refren kolęd z inscenizacji
-
- rozpoznaje gałązkę drzewa iglastego
- używa określeń opisujących wrażenia węchowe i dotykowe
- uważnie słucha słów piosenki i potrafi zaśpiewać wraz z panią krótki refren
- potrafi przywitać się za pomocą słowa, gestu lub ukłonu
- rozumie pojęcia: w, na, pod, za
- potrafi odszukać takie same wizytówki
- zna podstawowe nazwy ozdób: bombki, czubek, lampki, łańcuch
- rozpoznaje podstawowe materiały – papier, szkło, drewno
- wie, że strojenie choinki to tradycja
- wie, że bombki należy dotykać delikatnie, ponieważ ...
Monika201286