Plan działań dydaktyczno – wychowawczych na miesiąc listopad w grupie 4 latków
KTO TY JESTEŚ?
· rozwijanie w dzieciach świadomości własnego „Ja” , budowanie wiedzy o sobie
· pomaganie dzieciom w budowaniu ich świata wartości – wzmacnianie w nich tego co dobre i piękne
· rozwijanie umiejętności emocjonalnych i społecznych , niezbędnych do satysfakcjonujących kontaktów z innymi ludźmi
· pomoc dzieciom w nabywaniu wiedzy o sobie, swoich uczuciach, cechach charakteru, możliwościach i pragnieniach.
· doskonalenie umiejętności rozpoznawanie i nazywanie emocji, uczuć u siebie i innych, wyrażania ich za pomocą werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu
· tworzenie więzi grupowych i wdrażanie do postępowania zgodnie z przyjętymi zasadami współżycia w przedszkolu
· rozbudzanie zainteresowania dzieci własnym krajem – bogactwem krajobrazu, kulturą, obyczajami, tradycjami oraz historią i osiągnięciami
· rozwijanie poczucia dumy z własnego kraju i z bycia Polakiem
· wyrabianie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny, rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa
· kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, obserwowania i wnioskowania
· doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat tekstu literackiego, piosenki
· tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, percepcję wzrokową i słuchową
· rozwijanie ogólnej sprawności i ekspresji ruchowej oraz sprawności manualnej i graficznej
· rozwijanie umiejętności plastycznych i muzycznych
· wprowadzenie w świat pisma
Sposoby realizacji, czynności dzieci
Rodzaj aktywności
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pomoce dydaktyczne
JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM Z GRUPY „BIEDRONECZKI”
Zabawy integracyjne na powitanie „Iskierka przyjaźni”, „Zajączki”, „Powitanie różnymi częściami ciała”, „Zum”
Słuchanie piosenki „Piosenka Biedroneczek”
· rozmowa na temat treści inspirowana pytaniami:
O kim opowiada piosenka?
Czy ta piosenka może opowiadać o naszej grupie?
Po czym poznamy, że jesteśmy grupą Biedroneczek? (odszukanie symbolu grupy umieszczonego na drzwiach sali)
Co potrafią robić przedszkolaki z piosenki?
Czy wy potraficie robić to, co dzieci z piosenki?
· zaproponowanie dzieciom, aby piosenka stała się grupowym hymnem – akceptacja przez podniesienie uśmiechniętej buźki
· śpiewanie piosenki z nauczycielką
Zabawa integracyjna „Witam tych, którzy …”
· N. mówi zdanie wymieniając kolejno cech i umiejętności przedszkolaka z piosenki i pozdrawia dzieci
· dzieci, które uważają, że dane stwierdzenie odnosi się do nich odpowiadają na pozdrowienie
Słuchanie krótkich historyjek z życia przedszkolaków opowiadanych przez N.
· ocenianie zachowania bohaterów - za pomocą słów i buziek mimicznych, kto zachowywał się dobrze, a kto źle
Zabawy ruchowe do piosenek: „Nie chcę cię”, „Podajmy sobie rączki”, „Serduszka dwa”, „Stań z nami w koło”
Opracowanie wspólnie z dziećmi „Kodeksu grupy „Biedroneczek”
· wypowiedzi dz. zainspirowane pytaniem „Jaki powinien być dobry przedszkolak”
· odczytywanie przypiętych do tablicy symboli obrazujących zasady współżycia w przedszkolu
· zawarcie umów dotyczących zasad współżycia w grupie
· przyklejanie symboli na sylwecie rycerskiej tarczy
· złożenie przyrzeczenia o ich przestrzeganiu
Nauka hasła grupy: „Wszystkie Biedroneczki bystre oczka mają, nowych rzeczy wciąż się uczą, ,świat wokół poznają”
Zabawa ruchowa do muzyki „Taniec dla księżniczki” wg pedagogiki zabawy
Wypełnianie karty pracy „Rycerski Kodeks Biedroneczek”
· kolorowanie symboli wg kryterium: „To już potrafię”
Zabawa integracyjna „Miejsce obok mnie jest wolne, zapraszam na nie …,
Słuchanie bajek o żółwiku Franklinie:„Franklin pomaga koledze” „Franklin mały bałaganiarz”
· rozmowa na temat zachowania żółwika
Zabawy do piosenek „Gdy dobry humor masz”, „Jeżeli ci wesoło”, „Zajączki”
Słuchanie w różnych częściach dnia książeczek z morałem o Kubusiu Puchatku z serii „Lekcje ze Stumilowego Lasu”
· dostarczanie dz. przykładów pozytywnych zachowań i postaw w kontaktach z innymi, uczących je przyjaźni, współpracy i współdziałania
ruchowa
słowna
muzyczno -ruchowa
muzyczno - ruchowa
graficzna
językowa
Dziecko:
- zna zasady zabaw
- chętnie bawi się z kolegami z grupy
- potrafi się wypowiedzieć na temat treści słuchanego utworu
- zna nazwę i symbol swojej grupy
- czuje się członkiem grupy przedszkolnej
- potrafi nazwać swoje umiejętności
- próbuje rozpoznać swoje cechy i umiejętności
- skupia uwagę na opowiadaniu
- rozróżnia zachowania pozytywne i negatywne
- zna symbole podstawowych emocji
- zna piosenki, bawi się w przyjęty w zabawie sposób
- potrafi tańczyć w parze
- nazywa pozytywne zachowania
- potrafi odczytać znaczenie przedstawionych symboli
- zna i akceptuje przyjęte zasady współżycia w grupie
- potrafi samodzielnie powiedzieć tekst hasła
- potrafi powtórzyć za N. sekwencję ruchów ilustrujących muzykę
- próbuje dokonać oceny swojego zachowania i zdobytych umiejętności
- chętnie bawi się proponowane zabawy grupowe
- nawiązuje pozytywne kontakty z rówieśnikami i
- zna imiona kolegów z grupy
- potrafi skupić się na słuchanym tekście
- odpowiada na pytania związane z tekstem
- rozumie, że dobrze jest pomagać kolegom, ale nadmiar życzliwości może odnieść odwrotny skutek
- ilustruje ruchem treść piosenki
- rozpoznaje części ciała
- chętnie słucha bajeczek
- potrafi ocenić postępowanie bohaterów – zauważa ich dobre cechy, zachowania i postawy
piosenka „Piosenka Biedroneczek” słowa własne
do melodii „Jestem sobie przedszkolaczek
...
Monika201286