NAUKA GRY OBRONNEJ W SYSTEMIE 1-4-4-2 W LINII ( W KRYCIU STREFOWYM )
Prowadzący zajęcia: Robert Wójcik (II trener reprezentacji Polski U18, trener juniorów starszych SP Zawisza Bydgoszcz )
Zestaw podstawowych ćwiczeń realizowanych podczas nauczania obrony strefowej ( przesuwanie zawodników w kierunku przeciwnika z piłką, atak na niego i właściwa asekuracja )
1. Zawodnik E lub H wprowadza piłkę i kieruję ją na bocznego obrońcę A lub D, którzy atakują tych graczy ( pozostali obrońcy muszą prawidłowo się ustawić)
1 a
1 b
2. F lub G wprowadza piłkę na stopera w swojej strefie. Stoper atakuje ( pozostali obrońcy właściwie się ustawiają asekurując partnera ).
2 a
2 b
3. Jak w ćw. 1, ale zawodnicy E lub H mijają bocznych obrońców wzdłuż linii i wówczas atakuje stoper, a boczny obrońca, który przegrał pojedynek asekuruje go.
3a
3b
4. Jak w ćw. 2 ale F lub G mijają stoperów w kierunku środka. Wtedy interweniuje drugi stoper, boczny obrońca zajmuje jego miejsce, a ograny stoper staje się bocznym obrońcą.
4 a
4 b
5. Zawodnik G podaje do H i obiega go. H wprowadza piłkę do środka. Zadaniem C ( w jego strefie znalazł się przeciwnik z piłką ) jest atak na H, z kolei D asekuruje go i ma na uwadze włączającego się G.
6. Napastnicy E i F wykonują zmianę między sobą. Stoperzy B i C
odprowadzają ich do ,, granicy stref ” a następnie przejmują napastnika w swojej strefie.
7. Napastnicy otrzymują podanie prostopadłe. Stoper, w którego strefie znalazł się przeciwnik z piłką atakuje go ( pozostali obrońcy właściwie się ustawiają, asekurując partnera ).
7 a
7 b
8. Jw. ale napastnicy przed otrzymaniem podania wykonują zmianę między sobą .
9. Trener dorzuca piłkę na głowę jednego z napastników. Zadaniem stopera, w którego strefie znalazł się ten napastnik jest walka o piłkę, pozostali obrońcy asekurują ten pojedynek.
10. Jw. ale napastnicy przed otrzymaniem podania wykonują zmianę między sobą.
11. Dowolne rozegranie piłki przez 6 zawodników. Zadaniem czwórki obrońców jest atak na zawodnika z piłką i właściwa asekuracja.
12. Zawodnik E prowadzi piłkę i dośrodkowuje w pole karne. Bramkarz chwyta piłkę i wyrzuca ją do F. Obrońcy skracają pole gry. F przyjmuje piłkę, krótko ją prowadzi i wykonuje długie podanie ( górą ) w kierunku bramki. W tym momencie obrońcy wykonują tzw. ,,głębię ” ( cofają się i wybijają piłkę głową w boczne sektory boiska ). Interweniuje jeden z nich, pozostali asekurują partnera.
Po opanowaniu ww. ćwiczeń zawodnicy doskonalą obronę strefową podczas tzw. treningu symulacyjnego. Polega on na tym, że jeden zespół rozgrywa piłkę ( najpierw wolno - na trzy kontakty, potem szybciej), a drugi odpowiednio się przesuwa realizując zadania w defensywie wg wyuczonych zasad.
Przykładowe Gry doskonalące obronę strefową
1. 4 x 4 z kryciem strefowym. Zadaniem drużyn jest ustawienie piłki na linii końcowej.
2. 4 x 4 z kryciem strefowym na cztery małe bramki
3. Gry 6 x 4 i 8 x 6 z bramkarzem. Zespoły kryją strefowo.
4. 11 x 11 na pełnowymiarowym boisku lub bramki ustawione na 16 - ce
- bramka jest zaliczona tylko wtedy, gdy wszyscy zawodnicy drużyny atakującej znajdowali się na połowie przeciwnika ( element skrócenia pola gry )
- jeżeli zespół broniący w momencie straty bramki posiadał zawodników we wszystkich trzech strefach, to traci dodatkową bramkę ( element zawężenia pola gry )
- dodatkową bramkę traci się również, gdy któryś z zawodników drużyny broniącej nie powrócił na własną połowę
5. 11 x 11 na dwie małe i dwie duże bramki. Każdy zespół broni strefowo. Za zdobycie małej bramki drużyna otrzymuje 1 punkt , a dużej 3
punkty. Po zdobyciu małej bramki, można dalej atakować dużą.
dyru1