Tematyka
1. Dzień Dziecka naszym świętem!
2. Skawina moje miasto.
3. Nadchodzi lato.
4. Bezpieczne wakacje.
Opracowała: Magda Babiuch
Temat tygodnia: Bezpieczne wakacje.
Formy i środki realizacji.
Cele operacyjne, dziecko
Podst.
progr.
Temat dnia:
PONIEDZIAŁEK
Wakacyjne plany
1. Słuchanie wiersza W. Badalskiej „Wakacyjne rady”
2. Rozmowa w oparciu o treść wiersza i własne przeżycia dziecka na temat wakacji, bezpiecznych zabaw , odpowiedniego korzystania ze słońca.
3. Zabawa ruchowo- naśladowcza przy muzyce-„Zabawy nad rzeką”, „Nad jeziorem”, „W lesie”.
4. Zabawy badawcze z elementami ćwiczeń oddechowych – obserwowanie wykonywania przez nauczycielkę łódek z papieru. Zabawą z wodą i ćwiczenia oddechowe – puszczanie łódek na wodzie (miska) – wprawianie łódek w ruch poprzez dmuchanie.
4. Wraz z zespołem dzieci oglądanie ilustracji, zdjęć, albumów przedstawiających różne miejsca wypoczynku. Dzielenie się przez dzieci wakacyjnymi planami , sposobami spędzania wolnego czasu.
5. Zajęcia muzyczno-słuchowo-ruchowe przy piosence „Lato, lato”.
6. Wyjście do ogrodu – propozycje zabaw, w które dzieci mogą się bawić w czasie wakacji.
- Skupia uwagę na utworze literackim
- Wypowiada się na interesujący go temat
- Rozumie konieczność zachowania ostrożności podczas zabaw i wypoczynku
- Pokazuje ruchem czynności – zabawy wakacyjne
- Obserwuje działania nauczycielki,
- prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe,
- Wypowiada się na temat oglądanych ilustracji , własnych wakacyjnych planów
- Bierze udział w zajęciach, potrafi zaśpiewać piosenkę,
\- podczas zabaw w ogrodzie przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa.
W T O R E K
Bezpieczne wakacje. LAS
1. Oglądanie obrazków przedstawiających leśny krajobraz – drzewa, przepływający strumień, wodospad, zwierzęta leśne. Swobodne wypowiadanie się na temat treści obrazków.
2. Wyszukiwanie podawanych przez nauczyciela szczegółów, temat treści obrazków. (zwierzęta, drzewa – dz. 4 letnie, szyszki, dziuple – dz 5 letnie).
3. Zabawa ruchowa z uwzględnieniem treści bezpiecznego zachowywania się w lesie. „W lesie”.
4. Komponowanie opowiadania na temat „Wakacyjna przygoda”. Kontynuowanie opowiadania nauczyciela – dzieci wymyślają i dopowiadają tekst. Zachęcanie do samodzielnego snucia fantastycznych pomysłów. Oglądanie świata przez różowe okulary.
5. Zabawa dramowa „Jedziemy na wycieczkę do lasu” – według opowiadania nauczyciela.
6. Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej usprawniające zapamiętywanie i skupianie uwagi. Oglądanie planszy LAS (gra dydaktyczna „Gdzie kto mieszka”) zapamiętywanie miejsca zamieszkania zwierząt – dopasowywanie zwierząt do odpowiedniego miejsca.
7. Zajęcia gimnastyczne na świeżym powietrzu z wykorzystaniem przyrządów (piłka, szarfy, obręcze, woreczki itp.) na podstawie K. Wlaźnik.
- Skupia uwagę na obrazku,
- Wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym,
- potrafi wyszukać szczegóły na obrazku,
- bierze udział w zabawie ruchowej
- zna podstawowe zasady bezpiecznego zachowania się w lesie,
- współdziała w grupie – potrafi dopowiadać zdania łącząc je w logiczną całość,
- wciela się w bohaterów opowiadania,
- potrafi zapamiętać kilka szczegółów jednocześnie,
- nazywa domy zwierząt,
- bierze udział w zajęciach gimnastycznych,
- prawidłowo wykonuje pozycje wyjściowe do ćwiczeń,
Ś R O D A
Bezpieczne wakacje.
MORZE
1. Rozwiązywanie zagadek pokazywanych ruchem i gestem „Zgadnij co robię na wakacjach”. Oglądanie pocztówek z różnych stron naszego kraju – morze, góry, jeziora.
2. Wysłuchanie wiersza D. Wawiłow „Morze” połączone z oglądaniem obrazka Nad morzem. Szukanie na mapie Polski morza, czytanie globalne napisu MORZE (dz 5 letnie). Co można robić nad morzem? Nazywanie czynności, które związane są z wypoczynkiem w tym miejscu: kąpiel w morzu, pływanie statkiem, zbieranie muszelek, opalanie się itp.
3. Wyszukiwanie na obrazku elementów wskazanych przez N i opisywanie relacji z innymi przedmiotami: żaglówka płynie obok statku itp.
4. Zabawa integracyjna „Tratwa ratunkowa” (wg. Przewodnik Metodyczny ABC 5 latka).
5. "Zabawy z wodą"- zabawa matematyczna. Poznanie sposobów zachowania się różnych przedmiotów w wodzie.
6.Zabawy matematyczne: przeliczanie muszelek, segregowanie wg kształtu i wielkości – próby opisywania wyglądu muszelek.
7. Praca plastyczna – „Mój wymarzony statek” – praca techniką collage. Rozmowa na temat morskich wypraw połączona z pracą dzieci.
8. Wspólna ocena prac – wypowiadanie się na temat pracy kolegi. Sprzątanie miejsca pracy.
- odgaduje i nazywa poszczególne czynności pokazywane przez N i inne dzieci,
- Skupia uwagę na utworze literackim,
- poznaje mapę Polski, wie gdzie znajduje się morze,
- czyta globalny napis morze,
- potrafi określać położenie przedmiotów względem siebie,
- bierze udział w zabawie, współdziała w grupie,
- bierze udział w zabawach badawczych – obserwuje i opisuje zachodzące zmiany,
- prawidłowo przelicza elementy,
- segreguje wg kształtu,
- prawidłowo posługuje się nożyczkami i kredkami,
- samodzielnie wykonują pracę za pomocą różnych materiałów,
- potrafi wyrazić swoją ocenę na temat pracy innego dziecka,
- sprząta swoje miejsce pracy,
C Z W A R T E K
Czym podróżujemy?
...
magi83