specyfikacja_mlodziez.pdf

(80 KB) Pobierz
(Microsoft Word - specyfika diagnozy psychologicznej m\263odzie\277y)
SPECYFIKADIAGNOZYPSYCHOLOGICZNEJMŁODZIEśY
Na podstawie: LeźnickaŁoś, A. (2002).Nauczyćsiękochać.Terapiapsychoanalitycznawteoriiipraktyce.
Warszawa:Wyd.JacekSantorski&Co,s.5052.
Dla studentów III roku psychologii dziennej i zaocznej SWPS we Wrocławiu, opracowała mgr Mirosława
Niewiarowska.
FazędojrzewaniaiposzukiwaniatoŜsamościcharakteryzujągwałtownezmianyfizjologiczne
i dojrzewanie seksualne. Zmiany te niezwykle mocno wpływają na rozwój poznawczo
emocjonalny.
Nastolatek przeŜywa wiele silnych uczuć i pragnień, często sprzecznych ze sobą. Typowe
sprzecznościto:egoizmialtruizm,szczodrośćiskąpstwo,Ŝycietowarzyskieiizolowanie
się, radość i smutek, intensywne zauroczenia i gwałtowne porzucenia,
podporządkowaniesięibunt,materializmiidealizm.
Innymistotnymelementemtegoetapujestponownepojawieniesię(imoŜliwośćponownego
przepracowania) konfliktów z etapów wcześniejszych. Wszystkie konflikty wieku
dojrzewania mają swoje korzenie we wczesnodziecięcych fiksacjach: jeść czy nie jeść,
wykonać polecenie czy zbuntować się, eksponować czy ukrywać swoje ciało w ubiorze,
uwieść sympatię koleŜanki czy wybrać lojalność. Pozytywne doświadczenia, nabyte w
okresie dojrzewania, ułatwiają rozwiązanie konfliktów. Wcześniejsza zdolność do zajęcia
uwagizabawączypracązostajewtymokresieniestetyosłabiona.
Dlanastolatkówtypowejestpoczuciezagubieniaibrakusatysfakcji.Przejawiasięono
w niecierpliwości, przerzucaniu się z jednego działania w drugie, kłopotach z
koncentracją, trudnościach w nauce, częstej zmianie przyjaciół, konfliktach z
otoczeniem,niekontrolowanychwybuchachzłościlubsmutku.
Poszukiwanie własnej toŜsamości przybiera formę oporu wobec uznanych autorytetów,
wobectego,codotądbyłoznaneiakceptowane.WzwiązkuztympojawićsięmoŜepoczucie
osamotnienia i izolacji oraz stan pustki i głodu relacji. Inną formą poszukiwania
toŜsamości jest naśladowanie róŜnych osób z własnego otoczenia. Na początku tego etapu
obrazsiebiejestczęstoubogi,fragmentarycznyipełensprzeczności.Nastolatekzaczyna
duŜouwagipoświęcaćsobie–temu,coprzeŜywa,jakwygląda,cosięznimdzieje.
Zdrugiejstrony,duŜouwagipoświęcaprzyjaźniom,którewtymczasieczęstosięzmieniają.
Na tym etapie dziewczynki często przebywają we własnym gronie, a chłopcy równie
niechętnie dopuszczają je do swoich grup. Preferowanie towarzystwa tej samej płci moŜe
wynikaćzlękuprzedekscytującaobecnościąpłciprzeciwnej,przyjednoczesnejniechęcido
samotności. Jednym z istotnych zadań tego okresu jest nabycie trwałej zdolności do
wchodzeniawzwiązkinadojrzałympoziomie.
W związku z tym porozumienie się z nastolatkiem w procesie diagnozy oraz odróŜnienie
typowychkonfliktówodzaburzeńbywaniekiedyprawdziwymwyzwaniemdlapsychologa.
WprocesiediagnozynastolatkazachodzićmoŜetrudnośćzdoboremtestówimetod:niektóre
wydająsiębyćzbyt„dziecinne”,ainne–zbyt„dorosłe”.Wymagatozawszeindywidualnego
podejściadodanejosoby,alezezwróceniemuwaginazakresnormdodanegotestu.
NapsychologuspoczywaduŜaodpowiedzialnośćzwiązanazochronąindywidualnychmyślii
refleksji młodego człowieka. Niekiedy są to bardzo juŜ dojrzałe przemyślenia, niekiedy
niepokojące. Wówczas kwestia poinformowania o tym rodziców jest istotna z punktu
widzenia bezpieczeństwa (np. plany samobójcze ocena ich realności, zaŜywanie
narkotyków, alkoholu, itp.). Pełnoletni (i nie tylko pełnoletni) nastolatek z pewnością
zareagujezłościączyutratązaufaniawprzypadkuujawnieniarodzicomtakichspraw.Warto
zadbaćwcześniejouściślenietychkwestiiprzyzawieraniukontraktudotyczącegodiagnozy,
(czyli przed rozpoczęciemdiagnozy). ZaleŜytooczywiścierównieŜod tego,wjakim celu
wykonywanajestdiagnoza.
W diagnozie psychologicznej młodzieŜy wykorzystuje się często testy, które słuŜą do
diagnozy osób dorosłych lub odpowiednie wersje ogólnie stosowanych metod. Niezwykle
istotne jest sprawdzenie zakresu norm w podręczniku. Kolejnym tematem jest kwestia
odpowiedniej interpretacji wyników, z uwzględnieniem specyfiki tej dynamicznej fazy
rozwojumłodegoczłowieka.
Diagnoza intelektu – Skala Inteligencji Wechslera Dla Dorosłych WAISR(PL) – jest to
odrębnytest(normyod16.rokuŜycia),TestMatrycRavena.
Diagnozaosobowości–TestApercepcjiTematycznej(TAT)–jesttowersjadlamłodzieŜyi
dorosłych, Test Drzewa (ten sam test, odpowiednia dla wieku interpretacja), Test
Niedokończonych Zdań Rottera (istnieje wersja dla dzieci, młodzieŜy i dorosłych),
Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQR (normy od 16. r.Ŝ.), Kwestionariusz AR
(pomiar trzech strategii działania: rezygnacji, ataku, bezwzględności, umoŜliwia częściowy
opisosobowości,normy1520lat).
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin