PHP Web 2.0. Tworzenie aplikacji typu mashup.pdf

(376 KB) Pobierz
PHP Web 2.0. Tworzenie aplikacji typu mashup
PHP Web 2.0.
Tworzenie aplikacji
typu mashup
Autor: Shu-Wai Chow
T³umaczenie: Maciej Jezierski, Rados³aw Meryk
ISBN: 978-83-246-1609-1
Format: 170x230, stron: 240
• Jak stosowaæ mechanizmy dostarczane przez gigantów Web 2.0?
• Jak stworzyæ swoj¹ w³asn¹, prost¹ wyszukiwarkê?
• Jak zintegrowaæ treœci z Flickr i Google Maps?
Serwisy takie, jak Google Maps, Flickr, YouTube, MySpace, to symbole nurtu Web 2.0.
Nie da siê ukryæ, ¿e dorównaæ takim gigantom bêdzie Ci trudno. Wa¿ne jednak jest to,
¿e treœci i mechanizmów dostarczanych przez nich mo¿esz u¿ywaæ równie¿ i Ty.
Wykorzystuj¹c ich API oraz dostêpne us³ugi sieciowe, mo¿esz stworzyæ ca³kowicie nowy
serwis, oferuj¹cy takie mo¿liwoœci, o których nikomu wczeœniej siê nawet nie œni³o!
W³aœnie dziêki tej ksi¹¿ce dowiesz siê, w jaki sposób po³¹czyæ treœci i mo¿liwoœci wielu
serwisów w ramach nowej – Twojej – aplikacji WWW, korzystaj¹c z jêzyka PHP.
Poznasz zasady dzia³ania stron agreguj¹cych treœci, a u¿ywanie technologii XML-RPC
nie bêdzie stanowi³o dla Ciebie problemu. Lektura ksi¹¿ki PHP Web 2.0 Mashup
pozwoli Ci poznaæ zasady pracy z ¿¹daniami typu REST. Poznasz metody GET i POST
oraz nauczysz siê przetwarzaæ odpowiedzi w formacie XML, korzystaj¹c z biblioteki
SAX. Ju¿ wkrótce bêdziesz móg³ sam stworzyæ prost¹ wyszukiwarkê czy te¿ w³asn¹
"szafê graj¹c¹", korzystaj¹c¹ z danych YouTube i Last.fm. Dodatkowo bêdziesz mia³
mo¿liwoœæ poznania API dostêpnego miêdzy innymi w Google Maps, internetowej bazie
danych UPC oraz ksiêgarni Amazon. Je¿eli chcesz stworzyæ nowy serwis agreguj¹cy
treœci, jest to obowi¹zkowa pozycja dla Ciebie!
• Funkcjonowanie stron agreguj¹cych treœci
• Wykorzystanie techniki XML-RPC
• Przetwarzanie odpowiedzi przy u¿yciu SAX
• ¯¹dania REST
• Dzia³anie metod POST i GET
• Jêzyk WSDL
• Zastosowanie kana³ów RSS
• Interfejs API Amazon
• Interfejs API Google Maps
• Interfejs API internetowej bazy danych UPC
• Interfejs API Flickr
• Zastosowanie obiektu XMLHttpRequest i jego rola w technologii AJAX
Stwórz nowy projekt, korzystaj¹cy z mo¿liwoœci gigantów Web 2.0!
119562192.010.png 119562192.011.png
Spis treci
Spis treci
O autorze
9
O recenzencie
11
Wstp
13
Rozdzia 1. Wprowadzenie do aplikacji typu mashup
17
Web 2.0 i mashup
19
Znaczenie danych
19
Spoecznoci uytkowników
20
Jak bdziemy tworzy aplikacje typu mashup
21
Wicej aplikacji typu mashup
22
Rozdzia 2. Zrób zakupy w Amazon
23
Podsumowanie projektu
23
XML-RPC
24
Struktura XML-RPC
24
Odpowied XML-RPC
29
Obsuga XML-RPC w PHP
31
Wykonywanie dania XML-RPC
31
Przetwarzanie odpowiedzi XML-RPC
40
Tworzenie klasy parsujcej XML-RPC
41
Wykorzystanie PEAR do obsugi XML-RPC
44
REST
46
Praca z REST w PHP
48
Wykonywanie dania REST
48
Przetwarzanie odpowiedzi REST
55
Interfejs API internetowej bazy danych UPC
65
Interfejs API Amazon
67
Przegld ECS
68
Budowa dania REST ECS
69
Tworzenie aplikacji typu mashup
71
Wyszukiwanie produktów
71
Podsumowanie
84
5
119562192.012.png 119562192.013.png 119562192.001.png 119562192.002.png
Spis treci
Rozdzia 3. Stwórz wasn wyszukiwark
85
Podsumowanie projektu
85
SOAP
86
Web Services Descriptor Language (WSDL) i XML Schema Data (XSD)
87
Podstawowa struktura WSDL
87
Komunikat SOAP
99
Klasa SoapClient w PHP
103
Tworzenie parametrów
104
Tworzenie instancji SoapClient
105
Wykonywanie wywoania za pomoc metod SoapClient
107
Obsuga odpowiedzi SOAP
110
Usuga sieciowa Microsoft Live Search
113
Korzystanie z wyszukiwania
113
Usuga Yahoo! Search
117
Korzystanie z wyszukiwania stron internetowych
117
Tworzenie strony agregujcej
119
Podsumowanie
124
Rozdzia 4. Wasna szafa grajca z teledyskami
125
Podsumowanie projektu
125
XSPF
126
RSS
129
Przegld YouTube
136
Interfejs programistyczny YouTube
137
Przegld Last.fm
139
Usugi internetowe Audioscrobbler
140
Parsowanie za pomoc PEAR
141
Instalacja i korzystanie z pakietów
142
File_XSPF
143
Services_YouTube
144
XML_RSS
147
Tworzenie aplikacji typu mashup
150
Architektura aplikacji typu mashup
150
Strona gówna
151
Strona nawigacyjna
152
Strona z zawartoci
153
Korzystanie z aplikacji typu mashup
155
Podsumowanie
158
Rozdzia 5. Zdjcia londyskiego metra
159
Podsumowanie projektu
159
Wstpne planowanie
160
Znalezienie informacji o stacjach metra
161
Integracja serwisów Google Maps i Flickr
162
Kolejno operacji w aplikacji
163
RDF (Resource Description Framework)
164
6
119562192.003.png
Spis treci
SPARQL
166
Analiza przedmiotu zapytania
167
Anatomia zapytania SPARQL
168
Klauzule WHERE w jzyku SPARQL
169
Dodatkowe wasnoci jzyka SPARQL
177
RDF API for PHP (RAP)
177
Obiekt XMLHttpRequest
180
Przegld informacji na temat obiektu XMLHttpRequest
181
Korzystanie z obiektu
182
Notacja JSON (JavaScript Object Notation)
186
Przegld obiektów JavaScript
187
Struktura JSON
187
Korzystanie z waciwoci JSON
188
Serializacja odpowiedzi JSON
189
Interfejs API Google Maps
190
Tworzenie mapy
191
Geokodowanie
192
Znaczniki
194
Zdarzenia
195
Obiekty InfoWindow
195
Interfejs API Flickr Services
198
Wykonywanie operacji wyszukiwania
199
Interpretacja wyników zwróconych przez usug
200
Pobieranie fotografii lub strony z fotografiami
202
Tworzenie aplikacji typu mashup
203
Tworzenie bazy danych i wypenianie jej danymi
204
Klasa interfejsu z baz danych — TubeSource
214
Gówny interfejs uytkownika
216
Wykorzystanie usug Flickr i technologii AJAX
220
Podsumowanie
230
Skorowidz
231
7
119562192.004.png 119562192.005.png 119562192.006.png
1
Wprowadzenie
do aplikacji typu
mashup
Strony agregujce (mashup), okrelane równie przez Wikipedi jako hybrydowe aplikacje in-
ternetowe, staj si w ostatnich latach coraz popularniejszym kierunkiem rozwoju sieci. S
one dokadnie tym, na co wskazuje ich nazwa — aplikacjami internetowymi, które pobieraj da-
ne z jednego lub kilku róde i prezentuj je w nowy sposób. Waciciele danych chtnie udostp-
niaj swoje zasoby zewntrznym uytkownikom. W wielu przypadkach oferuj interfejsy progra-
mistyczne (API) oparte na standardowych protokoach usug internetowych, które z atwoci
mog by zaimplementowane w rónych jzykach programowania, wczajc w to PHP. Kadego
dnia pojawiaj si strony agregujce tworzone przez ludzi, którzy w innowacyjny sposób cz
dane.
Jednym z przykadów jest witryna Wii Seeker. Kiedy w listopadzie 2006 roku pojawia si na
rynku konsola Nintendo Wii, wiadomo byo, e zrodz si problemy z jej zakupem. Zadaniem
witryny Wii Seeker bya pomoc w odnalezieniu sklepu, w którym dostpne s konsole, poprzez
poczenie informacji o dostawach z danymi Google Maps. Znacznik na mapie Google Maps
wskazywa sklep. Kiedy uytkownik klikn znacznik, wywietlane byy informacje o sklepie,
m.in. adres. Oprócz tego pojawiaa si równie informacja o liczbie konsol oferowanych do sprze-
day w sklepie w dniu premiery. Dziki temu, e na mapie wywietlane byy dane na temat wiel-
koci dostawy, uytkownik móg odszuka sklep pooony najbliej swojego domu i tak zapla-
nowa zakupy, aby mie jak najwiksze szanse nabycia Wii.
Po wypuszczeniu konsoli na rynek strona zostaa uzupeniona o informacje o aukcjach w ser-
wisie eBay i produktach dostpnych w Amazon. Dodano take sklepy sieciowe takie jak Circuit
119562192.007.png 119562192.008.png 119562192.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin