ekonomia_warsztaty2.pdf

(103 KB) Pobierz
Rozwiązania do zadań - Ekonomia
EKONOMIA – E-LEARNING (WARSZTATY 2)
WARSZTATY 2
ROZWIĄZANIA ZADAŃ
ZADANIA OBOWIĄZKOWE
Zadanie 1
A. Wymień i opisz (podając odpowiednie przykłady) czynniki mające wpływ na zmianę (wzrost lub spadek) popytu na dobra/ usługi
(spojrzenie z punktu widzenia konsumenta)
Popyt jest funkcją wielu zmiennych. Oprócz ceny – są to także pozacenowe determinanty popytu: dochody nabywców, ceny dóbr
komplementarnych i substytucyjnych, oczekiwane zmiany sytuacji rynkowej, gusty i preferencje nabywców, zmiana liczby i struktury ludności.
Zmiana popytu może więc następować w wyniku równoczesnych zmian wielu czynników. Jeśli chcemy uchwycić związki między zmianami
popytu a zmianami tylko jednego z czynników, stosujemy klauzulę ceteris paribus. Oznacza ona: jeśli jakaś wielkość jest określona przez kilka
czynników i chcemy uchwycić związki między zmianami tych wielkości a zmianami jednego z nich, przyjmujemy, że inne czynniki nie
zmieniają się.
Jeśli chcemy zbadać zależność między popytem a ceną, zakładamy, że czynniki pozacenowe nie zmieniają się.
W odpowiedzi staraj się szerzej opisać każdy z czynników podając adekwatne przykłady.
B. Wymień i opisz (podając odpowiednie przykłady) czynniki mające wpływ na zmianę (wzrost lub spadek) podaży dóbr/ usług (spojrzenie z
punktu widzenia przedsiębiorstwa produkcyjnego/ usługowego)
Podaż, podobnie jak popyt, jest funkcją wielu zmiennych. Pierwsza z nich to cena. Wzrost ceny powoduje ceteris paribus wzrost podaży, a
spadek ceny – zmniejszenie podaży.
Rozmiary podaży określane są również przez czynniki pozacenowe: koszty wytwarzania, rentowność produkcji dóbr asortymentowych,
czynniki naturalne (przy pewnych rodzajach produkcji) etc.
Zmiana kosztów wytwarzania (produkcji) może być z kolei spowodowana: zmianami cen czynników wytwórczych, zmianami technologii i
1
710833168.006.png 710833168.007.png 710833168.008.png
EKONOMIA – E-LEARNING (WARSZTATY 2)
organizacji produkcji, a także zmianami polityki ekonomicznej rządu. Zarówno polityka monetarna (pieniężna) – wpływająca na wysokość
stopy procentowej jak i polityka fiskalna (budżetowa) – wpływająca na wysokość podatków lub subsydiów – oddziałują na koszty wytwarzania.
Np. wzrost stopy procentowej oznacza wyższe koszty pozyskania kapitału; Inaczej działają subsydia – oznaczają one spadek kosztów
wytwarzania.
W odpowiedzi staraj się szerzej opisać każdy z czynników podając adekwatne przykłady
C. Opisz (podając odpowiednie przykłady) – na czym polegają następujące – nietypowe zachowania konsumentów na rynku:
Efekt naśladownictwa
(„owczego pędu”)
Występuje wtedy, gdy pewna grupa konsumentów podejmuje
decyzje o zakupie jakiegoś dobra/ usługi (lub nie kupuje go) dlatego,
że kupują je inni konsumenci.
Efekt snobizmu
Występuje, gdy np. konsument rezygnuje z zakupu określonego
dobra/ usługi tylko dlatego, że inni zdecydowali się na jego zakup.
Konsument ma w takim przypadku potrzebę wyróżniania się,
zachowania się w sposób odmienny od innych konsumentów.
Efekt Veblena
(ostentacyjna
konsumpcja)
Dotyczy wąskiej grupy dóbr luksusowych i występuje wśród
konsumentów o najwyższych dochodach. Kupują dane dobro nie
dlatego, że zaspokaja ich potrzeby – ale dlatego, że jest ono drogie a
jego posiadanie świadczy o wysokiej pozycji i przynależności do
elity.
2
710833168.009.png 710833168.001.png
EKONOMIA – E-LEARNING (WARSZTATY 2)
D. Wyjaśnij następujące pojęcia:
a) Popyt
To ilość dobra, jakie nabywcy są gotowi zakupić przy różnych
poziomach cen, w określonym miejscu i czasie, przy założeniu, że
inne czynniki pozostają stałe.
b) Podaż
To ilość dobra, które producenci gotowi są zaoferować do sprzedaży
przy różnych alternatywnych cenach, w określonym miejscu i czasie,
przy założeniu stałości innych czynników.
c) Pozacenowe
determinanty popytu
To inne, oprócz ceny – czynniki wpływające na popyt na dobra
/usługi. Zalicza się do nich przede wszystkim: dochody nabywców,
ceny dóbr komplementarnych i substytucyjnych, oczekiwane zmiany
sytuacji rynkowej, gusty i preferencje nabywców, zmiana liczby i
struktury ludności.
d) Pozacenowe
determinanty podaży
To inne – oprócz ceny – czynniki wpływające na podaż dóbr i usług.
Zalicza się do nich przede wszystkim: koszty wytwarzania,
rentowność produkcji dóbr substytucyjnych, czynniki naturalne (przy
pewnych rodzajach produkcji) ect.
e) Cena równowagi
rynkowej
To cena, przy której ilość popytu równa jest ilości podaży.
To dobra zastępujące się w zaspokajaniu określonej potrzeby, np.
masło i margaryna.
f) Dobra
substytucyjne
g) Dobra
komplementarne
To dobra uzupełniające się w zaspokajaniu określonej potrzeby, np.
samochód i benzyna, aparat fotograficzny i klisza.
3
710833168.002.png
EKONOMIA – E-LEARNING (WARSZTATY 2)
Zadanie 2
Konieczna jest umiejętność odróżnienia przesunięcia (przemieszczenia) krzywych popytu i podaży od przesunięć dokonujących się wzdłuż tych
krzywych. W odpowiednich kolumnach poniższej tabeli wstaw krzyżyki (+), przedstawiające efekty zmian każdego z wymienionych
czynników, przyjmowanych jako stałe przy wykreślaniu krzywych popytu i podaży względem ceny (w każdym wierszu powinny znaleźć się dwa
krzyżyki).
Przesunięcia krzywych popytu i podaży oraz ruchy po krzywej
Zmiana czynnika „stałego”
Przesunięcie krzywej
popytu
Ruch po krzywej
popytu
Przesunięcie
krzywej podaży
Ruch po krzywej
podaży
Zmiana cen dóbr substytucyjnych
+
+
Zastosowanie nowej techniki produkcji
+
+
Moda na dany towar
+
+
Zmiana dochodów
+
+
Zmiana koszyków produkcji
+
+
Zadanie 3
Na poniższym rysunku krzywa popytu na pióra uległa przesunięciu z pozycji D 0 do D 1. Zaznacz poprzez wstawienie krzyżyka (+) , które z
wymienionych czynników mogły spowodować owo przesunięcie.
4
710833168.003.png 710833168.004.png
EKONOMIA – E-LEARNING (WARSZTATY 2)
POPYT NA PIÓRA
Czynniki mające wpływ na przesunięcie krzywej popytu na pióra: (umieść krzyżyki w odpowiednich rubrykach)
5
 
710833168.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin