.ZASADY PEDAGOGICZNO-TERAPEUTYCZNE WEDŁUG JANECZKA:? podmiotowość i indywidualność? oszczędzanie zbytecznego wysiłku? wyzwalanie ekspresji ? kompleksowość działania.C. prognostycznJAGODZIŃSKI DZIELI WSZELKIE ODCHYLENIA OD NORMY:1) Biologiczne inwalidztwo nieaktywne:- wszelkie kalectwa, - amputacje,- ślepotę, - głuchotę.2) Biologiczne inwalidztwo aktywne:- schorzenia pneumologiczne czyli zaburzenia układu oddechowego,- zaburzenia reumatyczne.ŚLĘZAK SPRECYZOWAŁ CHOROBY PRZEWLEKŁE:1) Do pierwszego rodzaju chorób przewlekłych zalicza:- schorzenia reumatyczne- cukrzycę- alergię- chorobę Heinego- Medina- choroby trawienne- choroby oddechowe: np. astmę- choroby kardiologiczne.2) Do drugiego rodzaju zalicza:-choroby ośrodkowego układu nerwowego- choroby układu nerwowo- mięśniowego- padaczkę- zespół wodogłowia- choroby zakaźne układu nerwowego- mózgowe porażenie dziecięce- urazy czaszki mózgu. DZIAŁANIE PEDAGOGICZNE:- ........ i podatnych mechanizmów (...) umożliwiających przystosowanie dziecka do choroby , hospitatalizacji i do ograniczeń związanych z chorobą- obniżenie poczucie lęku i zagrożenia- wytworzenie wokół dziecka atmosfery bezpieczeństwa i zrozumienia, życzliwości ze strony personelu- psychiczne przygotowanie dziecka do zabiegów diagnostycznych, medycznych i terapeutycznych- wytworzenie motywacji do leczenia i aktywnego współdziałania z personelem leczącym i pedagogicznym- podtrzymywanie aktywności psychoruchowej, dostosowanie do jego możliwości i rodzaju schorzenia- przygotowanie do ewentualnych zmiany sytuacji życiowej powstałej w wyniku choroby.METODY, JAKIE POWINIEN STOSOWAĆ PEDAGOG:- rozmowa z dzieckiem na tematy luźne, umiejętnie naprowadzając na tematy, które nas interesują- zabawa lalkami, zajęcia plastyczne, wydzieranki, kasztany, zapałki, liście- rysunek o tematyce lub atematyce- to co chce rysuje, zwraca się uwagę jak używa kolorów, jak rysuje rodzinę, kogo trzyma za rękę, kto jest mniejszy, kto większy- muzykoterapia- relaksacja- wyciszenie organizmu czytaniem bajek, opowiadań, można dziecku pozwolić na pisanie pamiętnika - terapia indywidualna- terapia grupowa- trening interpersonalny- praca terapeutyczna z rodzicami- polega na obniżenie poziomu lęku o dziecko, ułatwienie dostępu do informacji o chorobie, leczeniu, mobilizuje do podjęcia postawy z personelem medycznym, udzielanie rodzicom psychicznego wsparcia wobec choroby.Ad.3) i Ad.4)Polegają one na zróżnicowanym zminimalizowaniu lub usunięciu zakłóceń psychospołecznych w psychospołecznym funkcjonowaniu dziecka.Rehabilitacja dąży do:- osiągnięciu aktywnego współdziałania dziecka i jego rodziny, polega na akceptacji choroby, jego niepełnosprawności oraz przygotowuje dziecko do utrwalenia koniecznych ograniczeń życiowych- utrwalenie nawyków- kształtowanie realistycznej oceny możliwości psychospołecznych dziecka, należy uwzględnić jego predyspozycje do podjęcia pracy w przyszłości- pobudzenie ogólnej kondycji i aktywności życiowej pacjenta, a zwłaszcza wciągnięcie go do środowiska dzieci zdrowych i podejmowanie zastań typowych dla jego wieku i płci.Relacja lekarz- dziecko:Zadania dla pedagoga:- czasami powinien służyć pomocą lekarzowi, całemu personelowi,- gdy dziecko przeżywa stres, przemęczenie- może udzielać pomocy nie tylko w sytuacjach konfliktu między lekarzem a rodziną- może ustalać formy pracy rodziców z dzieckiem.Szpitalny pedagog:- równoprawny członek zespołu-pomaga z zapobiega konfliktom pacjent- rodzina.PROFILAKTYKA:- wszelkie działania w celu zapobiegania chorobie- ochrona przed zachorowaniem- dążenie do zabezpieczenia przed chorobą- badania profilaktyczne- leki, witaminy- gimnastyka profilaktyczna.TERAPEUTA:- musi dostarczyć takich wrażeń, zabiegów, by prawidłowo funkcjonował układ nerwowy- ma zabezpieczyć warunki powodujące dobre samopoczucie, więc chodzi tu o organizowanie życia pełnego pogodnych chwil.
mag-ka