ZABAWY JESIENNE – ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ, SŁUCHOWĄ ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ LICZENIA
CELE OGÓLNE:
· usprawnianie słuchu fonematycznego,
· kształtowanie pojęcia liczby,
· rozumienie potrzeby racjonalnego żywienia i jego znaczenia dla zdrowia.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko potrafi:
· wyodrębnić i nazwać głoski w na głosie i wygłosie,
· wyodrębnić wyrazy w zdaniu,
· rozwiązać zagadki słowne,
· posługiwać się nazwami owoców,
· nazwać aktualną porę roku,
· określić liczbę elementów zbioru,
· odwzorować zbiór za pomocą liczmanów,
· kojarzyć cyfrę z liczbą elementów zbioru w zakresie 6,
· wykonać czynność doliczania,
· cieszyć się z sukcesów podczas wykonywanych zadań.
METODY:
· ćwiczeń praktycznych,
· zadań stawianych do wykonania,
· słowne: żywego słowa, objaśnienia, rozmowa,
· pokazu.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· nagrania piosenek, guziki, pudełka, kartoniki ze zbiorami, cyfry, ilustracje.
PRZEBIEG
Część pierwsza.
1. Piosenka na powitanie – „Wesołe przedszkole”.
2. Rozwiązanie zagadki słownej, odsłonięcie ilustracji oraz krótka rozmowa wprowadzająca w temat.
„Co to za pani, zgadnijcie proszę,
gdy do nas przychodzi zakładasz kalosze.
Owoce, warzywa w jej koszu znajdziemy.
Brązowe kasztany też dostaniemy.”
(jesień)
3. Rozwiązanie zagadki słownej motywującej do podjęcia działań arytmetycznych.
„Te pyszne owoce w sadzie się rumienią.
Zrobię z nich szarlotkę zimą i jesienią.”
(jabłka)
4. „Liczymy jabłka” – odwzorowanie liczebności zbioru, doliczanie , odliczanie.
o połóż tyle guzików ile jest jabłek,
o połóż o jeden guzik mniej niż jabłek,
o połóż o jeden guzik więcej niż jabłek.
5. Rozwiązanie kolejnej zagadki słownej motywującej do podęcia działań arytmetycznych.
„Co to za owoc? Kto z was odgadnie?
Żółtą ma skórkę i pachnie ładnie.
Kiedy jesienią słońce przygrzewa,
w sadzie, na drzewie dojrzewa.”
(gruszka)
6. „Liczymy gruszki” – oznaczenie liczebności zbioru cyfrą.
o znajdź właściwą cyfrę.
7. „Ile gruszek brakuje?” – doliczanie.
o dołóż tyle gruszek, żeby było ich siedem.
8. „Jaka to cyfra?” – utrwalenie cyfr 1 – 6.
o połóż tyle guzików ile wskazuje cyfra.
Część druga.
1. Zabawa „Jarzynowo – owocowa kolejka”
Każde dziecko otrzymuje obrazek (warzywa, owoce) i rozpoznaje w jego nazwie pierwszą głoskę. Dzieci ustawiają się w wagonikach (szary papier):
Pierwszy wagonik - głoska b – burak, brokuł, bób, brzoskwinia, brukselka.
Drugi wagonik – głoska m – marchew, melon, morela.
Trzeci wagonik – głoska c – cytryna, cebula.
Czwarty wagonik – głoska p – pomidor, por, pietruszka, papryka.
Piąty wagonik – głoska k – kalarepka, kalafior, kapusta.
2. Puzzle – układanie obrazka z części.
3. Ćwiczenie „To ja”
Po ułożeniu obrazka każde dziecko wypowiada się na jego temat, wybrzmiewa głoskę w na głosie i wygłosie.
4. Zabawa ruchowa przy piosence „Na marchewki urodziny”.
5. Zabawa wyciszająca „Głuchy telefon”
dorotka880