Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 36
TEMAT: Rozwiązuje zadania
ZAGADNIENIE: Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności
matematycznych w sposób dostępny dla sześciolatków.
1.Na dzień dobry!
§ „Jak się czujesz? – zabawa integracyjna
CEL: nazywanie swoich uczuć, wytworzenie miłej atmosfery
JAK? Dzieci kolejno zwracają się do dzieci siedzących w kręgu, piosenka nr7 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz
Dzień dobry Aniu, witamy cię 2x
Jak się dziś czujesz , pytamy cię? 2x
Wywołane dziecko wyraża swoje samopoczucie mimiką i gestem
§ „Zaczarowany pieniążek”- zabawa zespołowa integrująca dzieci
CEL: rozwijanie koordynacji- wzrokowo ruchowej, wyzwalanie poczucia odpowiedzialności
JAK? dzieci siedzą w kole i podają sobie pieniążek z dłoni do dłoni w prawą stronę podczas recytacji wiersza, tak by się nie upadł, potem zmiana kierunku i ręki
Talar tu , talar tam talareczek chodzi sam
Jak to miło i wesoło gdy talarek krąży w koło
2. „Prawa ręka”
§ „Kołyszemy się” – zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: rozwijanie świadomości prawej i lewej strony ciała i przestrzeni
JAK? Poruszamy się zgodnie z treścią piosenki nr 75 cz.II „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy dla dzieci :Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Na prawo- na lewo się kołyszemy…
Na prawo-na lewo kołyszmy się!
Do przodu- do tyłu się kołyszemy…
Do przodu –do tyłu kołyszmy się!
Do góry i na dół – razem wstajemy…
Do góry i na dół- jak dobrze nam
3.„Ile? Tyle
§ „Wiem ile jest?- zabawa słowno- logiczna
CEL: liczenie elementów i ustalanie ile ich jest, kształtowanie nawyku sprawdzania poprawności rozwiązania
JAK? Każde dziecko otrzymuje dywanik, 20 klocków( zastępniki)w koszyku lub pudełku
1) dzieci wysypują klocki na dywanik, przeliczają, sprawdzają czy na pewno jest ich 20
2) układają klocki w szeregu na dywaniku i liczą
3) układają klocki w „ gromadkę” i przeliczają
4) wkładają klocki do pudełka i sprawdzają czy ich nadal jest 20
§ Potrafię liczyć? – zabawa słowno- logiczna
CEL: układanie i rozwiązywanie zadań , kodowanie przy pomocy figur liczbowych i znaków =,<,>
JAK?
1)Dzieci przeliczają i dzielą klocki na 2 równe części, pomiędzy klocki znak =
Wspólnie układamy zadanie do tej figuracji np. Mama rozdzieliła cukierki między dwoje dzieci. Ile każde dziecko dostało cukierków?
10 = 10
2)Wojtek dostał od mamy 5 cukierków a Magda o 2 więcej. Ile Magda dostała cukierków?
Cukierki Wojtka XXX
Cukierki Magdy XXX XX
3 < 5
Układamy podobne zadania działając na liczmanach.
4. „Ważny wyraz” – zabawa słuchowo -artykulacyjna
CEL: rozwijanie słuchu fonematycznego, zwrócenie uwagi na cechy głosek
tylnojęzycznych k, g
JAK? Prowadzący opowiada historyjkę o przyjęciu u pani kury. Umawia się z dziećmi, że kiedy usłyszą nazwę ptaka, wstają i demonstrują jego głos.
Na przyjęciu u kury i koguta zebrała się cała ptasia rodzina. Kura z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich miłym słowem. Bocianowi powiedziała, że ma piękny biało-czarny fraczek. Zwróciła uwagę na nowe korale indyka. Pogawędziła z gołąbkami o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się radośnie do przechodzących obok przyjaciółek kaczki i gąski. Kiedy pocieszała zmartwionego chorobą synka wróbla, przyszedł kogut z wiadomością, że kolacja gotowa. Kura zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się , dlaczego nie ma wrony i kukułki. W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.
5. Ćwiczenia grafomotoryczne-
CEL: doskonalenie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwagi,
JAK? każde dziecko otrzymuje kartę nr II-12, stara się poprawnie wykonać zadanie
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. piosenki
2. klocki, zastępniki
3. figury liczbowe i znaki
4. karty pracy
2
dorotka880