ep042010.pdf

(361 KB) Pobierz
Elektronika Praktyczna
Metodyka badania niewyważenia elementów wirujących
Problem walki z  hałasem
oraz eliminacja niepożądanych
drgań pochodzących od różnego
rodzaju elementów wirujących
obecnie nabierają szczególnego
znaczenia. Wejście Polski do
Unii Europejskiej wymusiło
na producentach urządzeń
mechanicznych eliminację tego
zjawiska w  swoich urządzeniach.
Nowoczesna metodyka badania
niewyważenia elementów
wirujących
Nie zawsze sobie zdajemy sprawę z tego,
że w naszym otoczeniu pracuje bardzo duża
ilość urządzeń mechanicznych, których ele-
menty składowe wymagają wyważania. Jako
przykłady można wymienić: silniki, wenty-
latory, koła samochodowe, tarcze ścierne,
bębny pralek czy chociażby talerze twardych
dysków w komputerach. Postaram się przy-
bliżyć zjawisko niewyważenia oraz metody
walki z nim w oparciu o autorski system po-
miarowy VibroDAQ 2.
stawić czoła przeciwnikowi, najpierw musi-
my go dobrze poznać.
Zacznijmy od zdeiniowania środka
masy obiektu . Środkiem masy obiektu na-
zywamy taki jego punkt, którego podparcie
pozwala na utrzymanie go w stanie równo-
wagi. Odnosząc to do części maszyn: tak
podparty detal nie wychyli się w żadnym
kierunku określonym w dowolnym położe-
niu kątowym względem tego punktu. Naj-
prostszym przykładem może być okrągły ta-
lerzyk o symetrycznej budowie, stanowiący
geometryczną bryłę obrotową. W talerzyku
znajdujemy środek symetrii będący środ-
kiem okręgu wyznaczonym przez brzegi tale-
rzyka. W tym przypadku wyznaczony środek
okręgu będzie stanowił jednocześnie środek
masy przedmiotu. Jeżeli teraz podeprzemy
talerzyk w środku jego masy, to znajdzie się
on w stanie równowagi, czyli jego odchyle-
nie w każdą ze stron będzie takie same. Aby
tak się stało muszą być spełnione pewne wa-
runki. Najważniejszy z nich dotyczy jedno-
rodności materiału, z którego wykonany jest
przedmiot. Jeżeli ciężar właściwy materiału
będzie różny w różnych częściach przedmio-
tu, to detal mimo podparcia w jego geome-
trycznym środku nie pozostanie w równowa-
dze, czyli będzie niewyważony.
Po tym krótkim wstępie możemy przejść
do wprowadzenia pojęcia niewyważenia.
Niewyważenie jest to usytuowanie środka
masy przedmiotu w innym miejscu, prze-
suniętym w stosunku do osi jego obrotu.
Zarys teorii wyważania
Na początek niezbędna jest porcja teorii
związana z wyważaniem, bez której trudno
jest poznać istotę rzeczy i skutecznie wal-
czyć z problemem, bowiem aby skutecznie
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 4/2010
151
AutomAtykA i mechAtronikA
VibroDAQ 2
413095420.043.png
AutomAtykA i mechAtronikA
żenia) m n , której odległość od osi obrotu wy-
nosi r . Po wprawieniu detalu w ruch obroto-
wy z prędkością ω na wycinek zaczyna dzia-
łać siła odśrodkowa F o , której wielkość jest
proporcjonalna do wielkości niewyważenia.
Tego typu siła ośrodkowa powstaje wła-
śnie w wirniku na skutek przesunięcia środ-
ka masy obrotu względem jego osi obrotu
i jest konsekwencją niewyważenia.
Miejsce ciężkie i lekkie znajdują się na tym
samym promieniu wirnika, ale są położone
po przeciwnych jego stronach.
Warto tu zwrócić uwagę na fakt, iż wiel-
kość dopuszczalnego niewyważenia dla
poszczególnych klas urządzeń jest zdeinio-
wana w normach. Należy przy tym zazna-
czyć, że idealne wyważenie detalu możli-
we jest tylko w teorii. W praktyce zawsze
decyduje o tym dokładność pomiaru oraz
właściwy dobór masy korekcyjnej. Każda
z klas ustala dopuszczalne resztkowe nie-
wyważenie, czyli dopuszczalną wielkość
niewyważenia jaka może pozostać w przy-
padku urządzenia o określonej w normie
konstrukcji i przeznaczeniu. W przypadku
tarczy szliierskiej przyczyną powstawania
drgań może być niejednorodność materiału
ściernego wynikająca ze specyicznych cech
tego materiału. Dodatkowo w wyniku nie-
dokładnego pasowania tarczy na wale szli-
ierki może dojść do przesunięcia centrum
masy względem środka obrotu.
Często spotyka się w praktyce, że szli-
ierze umieszczają tarczę na metalowym
wałku, a następnie całość toczą po rolkach.
Jeżeli detal zatrzymuje się permanentnie
w tym samym miejscu, uznają najniższy
punkt tarczy za „miejsce ciężkie”. Następ-
nie przesuwają kamienie zabieraka szliier-
ski w taki sposób, aby po stronie przeciwnej
do tego miejsca wytworzyć właściwą prze-
ciwwagę.
Jest to bardzo zgrubna metoda wywa-
żania, obarczona dużym błędem pochodzą-
cym z dwóch źródeł. Pierwsze z nich to siła
tarcia wału o rolki, a druga to fakt, iż tarcza
szliierska po zakończeniu badania niewy-
ważenia zakładana jest na całkowicie inne
wrzeciono szliierki.
Z tego względu, tarcze szliierskie po
otrzymaniu od producenta, powinny być
wyważane na szliierce tzn. w miejscy ich
pracy. Wyważanie tarczy na szliierce daje
możliwość wyważenie całego układu wi-
rującego szliierki, a więc ściernicy wraz
z wrzecionem.
Korekcja niewyważenia tarczy szliier-
skiej powinna być dokonywana regularnie
w miarę jej zużywania, w skrajnym przy-
padku niewykonywanie tej czynności może
doprowadzić nawet do rozerwania ściernicy
lub/i  uszkodzenia łożysk.
Każdy element wirujący ma swoja spe-
cyikę i przyczyny powstawania niewywa-
żenia mogą być różne. Dlatego służby zaj-
mujące się utrzymaniem ruchu lub osoby
odpowiedzialne za nadzór nad konstrukcją
różnych detali wirujących powinny być
wyposażone w przyrządy pomiarowe od-
powiednie do tego celu, pozwalające na
szybkie usunięcie niebezpiecznych drgań,
niedopuszczenie do powstania awarii oraz
dalszych konsekwencji będących jej następ-
stwem.
Kilka podstawowych wzorów z izyki:
– siła odśrodkowa działająca na obiekt
wirujący
Następstwa zjawiska
niewyważenia
Zjawisko niewyważenia prowadzi do
powstania drgań, które mogą mieć następu-
jące następstwa:
– doprowadzić do uszkodzenia lub szyb-
kiego zużycia łożysk wirnika,
– doprowadzić do uszkodzenia innych
elementów maszyny, jak również ele-
mentów budynku, jeśli rozmiary wirnika
oraz jego masa są wystarczająco duże,
– wzrost poziomu hałasu w otoczeniu ele-
mentów wirujących,
– spowodować nieprawidłowe działanie
maszyny (przykładem może być tarcza
szliierska, której „bicie” będące skut-
kiem niewyważenia sprawi, iż stopień
chropowatości powierzchni szlifowane-
go obiektu nie będzie spełniał wymaga-
nych parametrów),
– obniżenie parametrów użytkowych
urządzenia,
Nie wolno lekceważyć żadnego z wyżej
wymienionych zjawisk, ponieważ w konse-
kwencji mogą ono doprowadzić do wypad-
ku, który może mieć tragiczne następstwa.
– prędkość kątowa obiektu wirującego
gdzie: T – okres obrotu, m n – masa niewyważenia
W wyniku prostych podstawień otrzymujemy wzór na siłę
odśrodkową:
gdzie m n – masa niewyważenia, r – odległość masy
niewyważenia od osi obrotu
rys. 1. Siła odśrodkowa działająca na
wirujący obiekt
W chwili obracania się przedmiotu (wirnika)
przemieszczenie to powoduje powstawanie
siły odśrodkowej, pod wpływem której ge-
nerowane są drgania i dochodzi do pewnych
wychyleń wirnika w stosunku do osi obro-
tu. Fizyczny odstęp (r) pomiędzy środkiem
masy detalu a centrum jego obrotu deiniuje
wielkość niewyważenia, która w ogólnym
wypadku stanowi wektor o konkretnej długo-
ści oraz kącie względem punktu odniesienia
znajdującego się na wirniku.
Jeśli całkowitą nierównomierność masy
wirnika D sprowadzimy do masy niewyważe-
nia m n , wtedy iloczyn D = m n •r będzie stano-
wił niewyważenie detalu. Zauważmy, że od-
suwając masę niewyważenia od środka obrotu
niewyważanie D będzie wzrastać, a przysuwa-
jąc ją w kierunku środka – maleć. Zatem nie-
wyważenie można utrzymać na takim samym
poziomie poprzez dobranie odpowiednich
wartości m n r . Jest to istotne, gdyż w praktyce
umieszczenie masy kompensacyjnej w dowol-
nym miejscu wirnika nie zawsze jest możliwe.
Kompensacji można zatem dokonać na dowol-
nym promieniu, jedynie zachowując odpo-
wiednią, właściwą wartość tego iloczynu.
Rozważmy cienki detal prostopadły do
osi wału. Ze względu na niedoskonałość wy-
konania wału w wycinku będzie znajdować
się niezrównoważona masa (masa niewywa-
Niewyważenie w praktyce
Celem wyważania jest eliminacja wy-
mienionych, niekorzystnych zjawisk.
W praktyce wyważanie sprowadza się do
ustalenie wielkości i położenia masy korek-
cyjnej, kompensującej wielkość występują-
cego niewyważenia.
Często używa się pojęcia „ ciężkiego” lub
lekkiego miejsca” . Miejsce ciężkie to punkt
detalu, w którym musimy dodać masę ko-
rekcyjną w celu kompensacji istniejącego
niewyważenia. Miejsce lekkie określa nam
ciężar detalu, który musi być z niego usu-
nięty w celu dokonania niezbędnej korekcji.
rys. 2. Przykład wirników spełniających warunek wyważania jednopłaszczyznowego
152
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 4/2010
413095420.044.png 413095420.045.png 413095420.046.png 413095420.001.png 413095420.002.png 413095420.003.png 413095420.004.png 413095420.005.png 413095420.006.png 413095420.007.png 413095420.008.png 413095420.009.png 413095420.010.png 413095420.011.png 413095420.012.png 413095420.013.png 413095420.014.png 413095420.015.png 413095420.016.png 413095420.017.png 413095420.018.png
Metodyka badania niewyważenia elementów wirujących
rys. 3. Wirniki wyważane dwupłaszczyznowo
Rodzaje niewyważania
Wyróżnia się następujące rodzaje niewy-
ważania:
niewyważenie statyczne , kiedy centralna
główna oś bezwładności przesunięta jest
równolegle do osi wału,
niewyważenie quasi-statyczne , kiedy
centralna główna oś bezwładności prze-
cina oś wału w punkcie innym niż śro-
dek ciężkości,
niewyważenie momentowe , kiedy cen-
tralna główna oś bezwładności przecina
oś wału w punkcie ciężkości,
– niewyważenie dynamiczne, kiedy central-
na główna oś bezwładności jest przesunięta
nierównolegle do osi wału i nie przecina jej.
w dwóch, dowolnych płaszczyznach. Każdy
wirnik sztywny można wyważyć w dwóch,
dowolnie przyjętych płaszczyznach korekcji.
Wartość i kąt niewyważenia w każdej z płasz-
czyzn I  i  II może być różny, powodując nie
tylko przesunięcie ale i skręcenie centralnej,
głównej osi bezwładności względem osi wir-
nika. Obserwuje się wtedy wpływ niewywa-
żenia z jednej płaszczyzny na niewyważenie
drugiej. Stan niewyważenia wirnika sztyw-
nego przedstawia rys. 4 , kolorem zielonym
oznaczono centralną główną oś bezwładności
przesuniętą i skręconą względem osi wału.
rys. 4. Stan niewyważenia wirnika sztyw-
nego
przy prędkości znamionowej i może być uży-
wany do precyzyjnego wyważanie wirnika
wstępnie wyważonego przy pomocy wcze-
śniej opisywanej metody. Metoda ta eliminuje
niewyważenie technologiczne, które może
powstać na etapie montażu wirnika. Wadą
tego sposobu jest bardziej skomplikowany
cykl pomiarowy. Z uwagi na sposób dokony-
wania pomiarów metoda wyważania w miej-
scu zainstalowania może nie sprawdzić się
w przypadku urządzeń, w których wiele wir-
ników obraca się z taką samą prędkością.
Warto zwrócić uwagę na fakt, iż wyważa-
nie w łożyskach własnych różnych obiektów
niejednokrotnie wymaga od wyważającego
dysponowania czujnikami o różnej czuło-
ści. Jest to spowodowane tym, że możemy
się spotkać z różnymi wielkościami przy-
śpieszeń i  czujnik, którym dysponujemy
może pracować poniżej lub powyżej swoje-
go zakresu pomiarowego. Należy tu zwłasz-
cza wziąć pod uwagę zakres mierzonych
przyśpieszeń, prędkości lub przemieszczeń
drgań, jak również zakres częstotliwości pra-
cy danego czujnika.
Na koniec można przytoczyć przykład
z życia codziennego, który zna każdy kierow-
ca: wyważanie kół samochodowych. Koła wy-
ważane są na specjalnych stanowiskach, a na-
stępnie montowane w samochodzie. Jak już
wcześniej zostało wspomniane, w takim wy-
padku wystąpi błąd związany z różnicą paso-
wania koła na stanowisku pomiarowym oraz
na osiach samochodu. Dokładne usunięcie
niewyważenia z kół samochodowych powin-
no być przeprowadzone w miejscu ich użyt-
kowania, czyli na samochodzie. Należałoby
najpierw ustawić samochód na odpowiednim
stanowisku, wprowadzić koło w ruch jedno-
stajny i dokonać stosownego pomiaru. Ta me-
toda usunęłaby niewyważenia z całego zespo-
łu napędowego, co znacząco wpłynęłoby na
obniżenie poziomu drgań.
robert kacprzycki
rk-SyStem
www.rk-system.com.pl
Wyważanie wielopłaszczyznowe
Wyważanie wielopłaszczyznowe dotyczy
wałów giętkich, gdzie siły odśrodkowe po-
wodują dodatkowo ugięcie wału. Ilość płasz-
czyzn korekcji jest w tym przypadku większa
niż dwie. W szczególnych przypadkach wały
sprzęgnięte, osadzone oddzielnie w swoich ło-
żyskach, mogą być wyważane niezależnie jako
sztywne pod warunkiem, że masa sprzęgła nie
jest istotna w odniesieniu do masy wałów.
Wyważanie jednopłaszczyznowe
Wyważanie jednopłaszczyznowe sto-
suje się do wirników o  kształcie tarczo-
wym ( rys.   2 ), w których odległość między
łożyskami jest dostatecznie duża oraz bi-
cie osiowe jest dostatecznie małe. Norma
( PN-93/N-01359, ISO 1940/1-1986 ) określa,
że wyważanie tego typu może być stoso-
wane, gdy odległość b między płaszczy-
znami korekcji 1 I  i  II jest mniejsza od jednej
trzeciej odległości l pomiędzy łożyskami
Wyważanie na stanowisku oraz
w łożyskach własnych
W praktyce wyważenie wirnika przepro-
wadza się na dwa sposoby:
– używając specjalizowanego stanowiska
zwanego popularnie wyważarką, na któ-
rym mocuje się wirnik po wymontowa-
niu z urządzenia,
– wyważając w  miejscu zainstalowania
wirnika zamontowanego w  łożyskach
własnych.
Wyważanie w specjalizowanym stanowi-
sku stosowane jest najczęściej na etapie pro-
dukcji detalu, kiedy kontroli poddawana jest
duża seria jednakowych elementów oraz wtedy,
gdy dostęp do wirnika jest utrudniony lub nie-
możliwy (w takim przypadku można znacznie
uprościć i przyspieszyć proces wyważania). Tę
metodę można również stosować do wstępne-
go, niskoobrotowego wyważanie wirnika, np.
po przeprowadzeniu prac remontowych, kiedy
istnieje obawa o silne niewyważenie mogące
zniszczyć urządzenie po wprowadzeniu wirni-
ka w obrót z prędkością znamionową.
Drugi ze sposobów wyważania tj. w miej-
scu jego zainstalowania, uznaje się za najbar-
dziej dokładny. Pozwala on na wyważanie
W takim przypadku stosuje się jedną płasz-
czyznę korekcji ( III ).
Wyważanie jednopłaszczyznowe może
zostać także przeprowadzone bez potrzeby
wprowadzania wirnika w  ruch obrotowy.
Należy wtedy tak ulokować masę korekcyjną,
aby była zachowana równowaga statyczna
w jego dowolnej pozycji kątowej. W wielu
przypadkach taki sposób wyważania może
okazać się niewystarczająco dokładny i nie
zmniejszyć niewyważenia resztkowego do ak-
ceptowalnego poziomu.
Wyważanie dwupłaszczyznowe
Wyważanie dwupłaszczyznowe stosuje
się do wirników niespełniających podanego
wcześniej kryterium ( rys. 3 ). Do wyważania
dwupłaszczyznowego jest konieczne wpro-
wadzenie wirnika w  ruch obrotowy. Stan
niewyważenia dowolnego wirnika sztywnego
może zostać określony przy pomocy dwóch
wektorów niewyważenia, działających
1) Płaszczyzna korekcji – prostopadła do osi wału wirnika płaszczyzna, w której dokonuje się korekty niewyważenia
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 4/2010
153
413095420.019.png 413095420.020.png 413095420.021.png 413095420.022.png 413095420.023.png 413095420.024.png 413095420.025.png 413095420.026.png 413095420.027.png 413095420.028.png 413095420.029.png 413095420.030.png 413095420.031.png 413095420.032.png 413095420.033.png 413095420.034.png 413095420.035.png 413095420.036.png 413095420.037.png 413095420.038.png 413095420.039.png 413095420.040.png 413095420.041.png 413095420.042.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin