Edyta Węglewska
KONSPEKT LEKCJI Z PIŁKI KOSZYKOWEJ
TEMAT: Doskonalenie podań i chwytów oraz ćwiczenia przygotowujące do nauki dwutaktu w piłce koszykowej. DATA: 13.10.2008
KLASA: IV LICZBA ĆWICZĄCYCH: 12
PŁĘĆ ĆWICZĄCYCH: żeńska
MIEJSCE ĆWICZEŃ: hala sportowa
KSZTAŁTOWANIE:
Umiejętności: uczeń potrafi wykonać podania z przed klatki piersiowej, po koźle i z nad głowy
Motoryczność: uczeń kształtuje koordynacje ruchową poprzez;
Wiadomości: uczeń zna podstawowe przepisy dotyczące piłki koszykowej;
AKCENTY WYCHOWAWCZE: uczeń uczy się współdziałania w grupie oraz poszanowanie przeciwnika w grze (fair play)
PRZYBORY I PRZYRZĄDY: piłki koszykowe, szarfy
Tok lekcji
Nazwa i opis ćwiczenia
Czas
Uwagi
Organizacyjno - metodyczne
Część wstępna
1. Ćwiczenia porządkowo- dyscyplinujące,
2. Zabawa lub gra ożywiająca
3. Ćwiczenia kształtujące
Ćw. RR
Ćw. NN
Ćw. T
Ćw. RR i NN łącznie;
Ćw. T w innej płaszczyźnie;
Ćw. NN;
Ćw. T;
Ćw. T - większe natężenie;
Ćw. RR;
Ćw. równoważne;
Ćw. NN podskoki;
Część główna
1. Zabawa lub gra, ewentualnie ćwiczenia udoskonalające elementy gry drużynowej
2. Gra drużynowa
Część końcowa
1. Ćwiczenia korektywne
2. Zabawa o charakterze uspokajającym
3. Ćwiczenia porządkowo - wychowawcze
Zbiórka, sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji, kontrola stroju i miejsca ćwiczeń pod względem bezpieczeństwa, umotywowanie uczniów do ćwiczeń;
„Berek dwójkami” Dzieci w parach trzymają się za ręce. Wyznaczona para próbuje schwytać pozostałych. Berek ani dzieci uciekające nie mogą puścić ręki swojego współtowarzysz. Po złapaniu następuje zmiana.
PW – stanie w rozkroku; kozłowanie piłki z jednoczesnym krążeniem PR, zmiana LR;
PW jw., z jednoczesnym kozłowaniem:
1 – ugięcie NN do przysiadu
2 – PW
3 i 4 - powtórzenie
PW – jw.; krążenie bioder z jednoczesnym przekładaniem piłki wokół tułowia;
PW j.w.;
1 -wysoki wymach PN w górę z przełożeniem piłki pod PN,
2 -powrót do PW,
3 i 4 -zmiana na LN;
PW jw.; piłka w RR
1,2 i 3 -głębokie krążenie T w prawo i w lewo;
4 –podrzut piłki w górę;
PW – jw; RR w przedzie trzymają piłkę,
1 –wznos PN ugiętej w górę z dotknięciem piłki;
2 – opust PN
3 i 4 LN
PW –leżenie tyłem, piłka w wyprostowanych RR
1 i 2 –wznos NN z dotknięciem piłki
3 i 4 – powrót do PW
PW -leżenie przodem; piłka w wyprostowanych RR
1 -wznos T w górę,
2 i 3 -wytrzymanie
4 - PW
PW – klęk podparty, piłka przed ćwiczącym:
1 – ugięcie RR z dotknięciem brodą piłki
3 i 4 -powtórzenie
PW – stanie w rozkroku, piłka w RR
1 – skręt T w prawo
3 i 4 – zmiana w lewo
PW - stanie w rozkroku, piłka w RR trzymana przed sobą:
1 - wznos N prostej w przód,
2 i 3 -wytrzymać,
4 – PW; zmiana N
PW j.w;
1 -ugięcie NN do przysiadu podpartego,
2 -wyrzut NN w tył,
3 -powrót do przysiadu podpartego,
4 -wyskok obunóż.
Dzieci ćwiczą w parach:
- podania z przed klatki piersiowej,
- kozłowanie w biegu dookoła współćwiczącego
i podanie do partnera, zmiana R kozłującej;
- podania z nad głowy,
- podania po koźle,
- podanie z wyskoku obunóż
- podania z wyskoku na jednej N,
- podania z dwóch kroków i wyskoku na jednej N,
„Do dziesięciu podań” Uczniowie w dwóch drużynach. Dzieci miedzy sobą podają piłki i jeśli w zespole uda im się wykonać 10 podań, bez starty na rzecz drużyny przeciwnej – to zdobywają jeden punkt. Wygrywa drużyna z większą ilością punktów.
Grę można ułatwić np. poprzez zmniejszenie ilości podań lub można utrudnić poprzez dodanie podstawowych przepisów z piłki koszykowej; np. posiadający piłkę, jeśli nie podaje - przemieszczać można się jedynie kozłując; po 10 podaniach bez straty piłki celny rzut do kosza, będzie premiowany dodatkowym punktem.
Klęk podparty, wypchnięcie klatki piersiowej do przodu z uniesieniem wysoko głowy – wytrzymanie. Następnie schowanie głowy miedzy RR z jednoczesnym wypchnięciem pleców do tyłu.
„Pisanie literek” Dzieci rysują na plecach drugiej osoby z pary, litery lub tez cyfry pokazane przez nauczyciela. Zadaniem drugiej osoby jest jej odgadniecie.
Zbiórka, omówienie lekcje, ocenienie wyróżniających się uczniów, pożegnanie klasy
9 min
1 min
3 min
5 min
30 min
14 min
16 min
6 min
2 min
W dwuszeregu zbiórka! Baczność! Kolejno odlicz!
N
x x x x x x
Dzieci tworzą pary z poprzedniego ustawienia i rozbiegają się po Sali. Berek oznaczony szarfa
x x x x
x x N
XX
Dzieci pozostają w rozsypce, rozsuwając się na większą odległość.
x x x x N
Każde ćwiczenie zaprezentowane przez nauczyciela i rozliczone w takcie na 4
...
madzianga85