1-3_m2_L5.pdf
(
146 KB
)
Pobierz
modul_2a.QXD
MODUŁ II
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Samodzielni, pracowici i pomys³owi
Temat dnia: „Co to znaczy być dobrym kolegą?”
Cele ogólne:
•
Æwiczenie umiejêtnoœci wypowiadania siê pe³nymi zdaniami na temat prze¿yæ zwi¹zanych z przebywaniem
w grupie rówieœniczej,
•
Rozszerzenie zakresu pojêcia dobry kolega,
•
Przygotowanie do uczestnictwa w dyskusji.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
umie nawi¹zywaæ kontakty podczas pracy grupowej,
•
rozumie, ¿e przepraszania i przebaczania nie trzeba siê wstydziæ,
•
potrafi postrzegaæ ogólnie przyjêtych
norm bezpiecznego i kulturalnego wspó³dzia³ania w grupie
,
•
rozumie
znaczenie dobrego i bezpiecznego kole¿eñstwa
.
Metody nauczania:
•
opowiadanie,
•
praca z tekstem,
•
praktyczne dzia³anie.
Formy pracy:
•
zbiorowa jednolita,
•
indywidualna jednolita,
•
grupowa jednolita,
•
scenki dramowe.
Pomoce dydaktyczne :
•
karty pracy nr 1 - 2,
•
teksty do uzupe³niania.
Zapis w dzienniku:
WypowiedŸ wielozdaniowa na temat: Co to znaczy byæ dobrym koleg¹? Rozwijanie aktywnoœci twórczej ucznia – scenki
dramowe. Wypowiedzi na temat zgodnego wspó³dzia³ania s¹siedzkiego na podstawie wiersza „Pawe³ i Gawe³”. Forma
plastyczna – autoportret w pasteli.
85
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi wskazaæ zalety u swoich
rówieœników.
Rozwi¹zanie rebusu.
Przedstawienie regu³ zabawy
„LISTONOSZ”
Na pod³odze roz³o¿one s¹ koperty
z imieniem i nazwiskiem ka¿dego
ucznia. Dzieci uzupe³niaj¹ na
ma³ych karteczkach zapis:
Jesteœ ...
Potrafisz ...
Masz ...
Karta pracy
nr 1, zadanie 1
Koperty i kartki.
Wk³adaj¹ do koperty kolegi list,
który do niego pasuje.
Rozumie, ¿e
brak
odpowiedzialnoœci jest czasem
przyczyn¹ przykrych
i niebezpiecznych sytuacji.
Wskazywanie przyk³adów
z w³asnego doœwiadczenia
oraz z literatury.
Wypowiadaj¹ siê spontanicznie.
Zapisuj¹ na tablicy materia³
s³ownikowy niezbêdny
do nastêpnego æwiczenia.
Materia³
pomocniczy dla
nauczyciela nr 1
(Wiersz A. Fredry
„Pawe³ i Gawe³”).
Potrafi wskazaæ pozytywne
relacje miêdzy rówieœnikami,
s¹siadami.
Podzia³ klasy na zespo³y.
Losowanie zespo³u oraz
zadania. Przygotowanie scenki
dramowej.
Pracuj¹ w zespo³ach
piêcioosobowych.
Przydzielaj¹ role, wybieraj¹
re¿ysera.
Uk³adaj¹ zakoñczenie.
Karta pracy nr 1,
zadanie 2
Wie, ¿e osoby pogodne
przyci¹gaj¹ do siebie innych
ludzi. Umie przedstawiæ
za pomoc¹ œrodków plastycznych
wyraz twarzy.
Pamiêta, ¿e
konflikty i urazy
mo¿na rozwi¹zywaæ w sposób
kulturalny.
Odczytanie wiersza: J. Brzechwy
„Obra¿alska”.
Formu³owanie myœli przewodniej
utworu.
Rysowanie autoportretu,
eksponowanie poczucia radoœci
i zadowolenia.
Ustawiaj¹ na swoich stolikach
ma³e lusterka. Rysuj¹ swój
portret, eksponuj¹ walory urody
i dobry nastrój.
Kolorowy karton
A4, kredki,
suche pastele.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 2
Rozumie
zasady bezpiecznego
i spo³ecznie po¿¹danego
funkcjonowania w relacjach
kole¿eñskich.
Odwiedziny pedagoga szkolnego.
Rozmowa kierowana na temat:
„Aukcja dobrych uczynków”.
Wype³niaj¹ ankietê. Zaznaczaj¹
odpowiedzi znakiem „x”.
Pytania otwarte uzupe³niaj¹.
Karta pracy nr 2
86
MODUŁ II
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 1
Aleksander Fredro „Paweł i Gaweł”
Pawe³ i Gawe³ w jednym stali domu,
Pawe³ na górze, a Gawe³ na dole;
Pawe³, spokojny, nie wadzi³ nikomu,
Gawe³ najdziksze wymyœla³ swawole.
Ciêgle polowa³ po swoim pokoju:
To pies, to zaj¹c – miêdzy sto³y, sto³ki
Goni³, ucieka³, wywraca³ kozio³ki,
Strzela³ i tr¹bi³, i krzycza³ do znoju.
Znosi³ to Pawe³, nareszcie nie mo¿e;
– Zmi³uj siê waæpan, poluj ciszej nieco,
Bo mi na górze szyby z okien lec¹.-
A na to Gawe³: – Wolnoæ, Tomku,
W swoim domku. –
Có¿ by³o mówiæ? Pawe³ ani pisn¹³,
Wróci³ do siebie i czapkê nacisn¹³.
Nazajutrz Gawe³ jeszcze smacznie chrapie,
A tu z powa³y coœ mu na nos kapie.
Zerwa³ siê z ³ó¿ka i pêdzi na górê.
Stuk! Puk! – Zamkniêto. Spogl¹da przez dziurê
I widzi ... Có¿ tam? Ca³y pokój w wodzie.
A Pawe³ z wêdk¹ siedzi na komodzie.
- Co waæpan robisz? – Ryby sobie ³owiê.
- Ale¿, moœpanie, mnie kapie po g³owie!
A Pawe³ na to: – Wolnoæ, Tomku,
W swoim domku. –
Z tej to powiastki mora³ w tym sposobie:
Jak ty komu, tak on tobie.
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 2
Jan Brzechwa „Obrażalska”
Buziê nadmie. Ca³a w p¹sach
Wci¹¿ siê gniewa, wci¹¿ siê d¹sa
– Bawicie siê w chowanego
a ja wolê w coœ innego!
Zobaczycie, powiem tacie,
jak mi strasznie dokuczacie!
Bierze miœka, chwyta lale!
– Idê! Nie chcê znaæ was wcale!
Dzieci bawi¹ siê od rana,
S³onko jasne blaski k³adzie.
Obra¿alska siedzi sama.
Chyba lepiej byæ w gromadzie.
87
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
Zadanie 1.
Rozwi¹¿ rebus:
Rozwi¹zanie:
.........................................................................................................................
Zadanie 2.
Dokoñcz zdania:
1) Twojego kolegê zaczepiaj¹ starsi ch³opcy, ale Ty
...
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
2) Pluszowy miœ Twojej siostry rozdar³ ³apkê. Ona bardzo p³acze, ale przecie¿ ma Ciebie...
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
3) Twojej kole¿anki od trzech dni nie ma w szkole. Nikt nie wie, co siê z ni¹ dzieje, a mo¿e...
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
88
MODUŁ II
KARTA PRACY UCZNIA NR 2.
Zaznacz odpowiedŸ znakiem „x” i dokoñcz zdania.
TAK
NIE
1) Czêsto pomagam koledze, kole¿ance.
2) Staram siê mówiæ o drugiej osobie dobrze.
3) Czêœciej siê uœmiecham ni¿ smucê.
4) Czujê siê dobrze, gdy ...
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
5) Jestem smutny, gdy ...
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
6) Jestem zadowolony, gdy ...
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
7) By³o mi wstyd, bo ...
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
89
Plik z chomika:
szpila59
Inne pliki z tego folderu:
zachowanie uczniów.JPG
(83 KB)
vandal.jpg
(122 KB)
kultura 1(1).doc
(24 KB)
kultura 8(1).doc
(27 KB)
kultura 9.doc
(25 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABC młodego konsumenta
bajki
bal
bezpieczne dziecko
biblioteka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin