PROGRAM DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY
ZIELONEJ SZKOłY
AUTOR: A.
Spis treści
Wstęp.....................................................................................................................3
1.Cele ogólne.........................................................................................................4
2.Przewidywane.osiągnięcia.uczniów...................................................................5
3.Sposoby osiągania celów....................................................................................7
4.Ramowy rozkład dnia.........................................................................................8
5.Założenia dydaktyczno-wychowawcze na poszczególne dni.............................9
6.Zadania.dydaktyczno.wychowawcze.w.klasach.IV.VI....................................14
7.Regulamin pobytu na Zielonej szkole..............................................................15
8.Lista rzeczy do zabrania na Zieloną szkołe…………………………………..17
9.Propozycje kart pracy.......................................................................................18
W dniach 30 maja– 09 czerwca 2006 roku uczniowie klas I-IV wyjadą na Zieloną Szkołę do Ustronia Morskiego. W Zielonej szkole będzie uczestniczyć 30 uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 z Z.....
Opiekunami grupy dzieci będą nauczyciele, sprawujący, na co dzień funkcje wychowawców klas.
Uczniowie, podczas 9 dni spędzonych nad morzem, zapoznają się
z morzem, poszerzą swą wiedzę o tym rejonie Polski, zdobędą umiejętności związane z bezpiecznym obcowaniem z naturą i środowiskiem stworzonym przez człowieka, jak również będą mieli możliwość rozwijania wrażliwości na piękno przyrody.
Dla większości dzieci wyjazd na Zieloną szkołę będzie pierwszym kontaktem z morzem, właściwie pierwszym wyjazdem poza miejsce swojego zamieszkania.
Dzieci z terenów górskich będą miały okazję zapoznania się z „ drugim końcem „ Polski, a także przybliżą sobie specyfikę mieszkania nad morzem, dowiedzą się, jakie zawody wykonuje ludność mieszkająca tam, poznają przyrodę terenów nadmorskich.
Ustronie Morskie zostało wybrane z pośród ofert wyjazdu na Zieloną szkołę także ze względu na to, że jest to miejscowość ze specyficznym mikroklimatem, który wspomaga układ odpornościowy człowieka.
Zaplanowane zajęcia ( basen, jazda konna, rejs statkiem, wycieczka autokarowa, itd.) pozwolą na to, aby dzieci w sposób optymalny miały wypełniony czas pobytu nad morzem, miały wiele atrakcji, a także żeby jak najwięcej czasu spędzały na świeżym powietrzu .
Liczba uczestników: 30
Opiekunowie:
1. D......... ( kierownik wycieczki)
2. A......
1.CELE OGÓLNE
(na podstawie programu „Już w szkole”
nr dopuszczenia: DKW-4014-149/99)
Głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest zapewnienie każdemu dziecku warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości, wiedzy i umiejętności zgodnych z ich potencjalnymi możliwościami.
Intencją organizatorów jest, by powyższy cel był nadrzędnym celem wszystkich zajęć realizowanych w czasie pobytu na Zielonej szkole.
Nadrzędne cele dydaktyczne realizowane w czasie pobytu nad morzem to:
· poznawanie różnorodnych zjawisk świata przyrody oraz życia i pracy ludzi,
· kształcenie umiejętności obserwacji faktów i zjawisk społecznych, przyrodniczych, formułowanie trafnych wniosków i spostrzeżeń,
· rozwijanie umiejętności działania,
· kształtowanie społecznie pożądanych postaw, szczególnie wrażliwości ekologicznej.
Realizacja treści społecznych, historycznych, przyrodniczych, geograficznych ma na celu:
1. Zapoznanie z :
- życiem społecznym regionu nadmorskiego,
- pracą ludzi w miejscowościach nadmorskich,
- różnorodnością świata roślin i zwierząt ( warunki, tryb życia),
- problemami ekologicznymi,
- przepisami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach.
2. Kształcenie umiejętności umysłowych i praktycznych przez :
- dokonywanie obserwacji,
- posługiwanie się przyrządami pomiarowymi: termometr, taśma miernicza, kompas, oraz poznanie urządzeń nawigacyjnych na statku,
- uczenie właściwego zachowania się w sytuacjach wymagających kontaktów społecznych,
- utrwalanie nawyków przestrzegania przepisów ruchu drogowego, zasad bezpieczeństwa, higieny.
3. Kształtowanie społecznie pożądanych postaw przez :
- zrozumienie, że region nadmorski jest istotną, pod względem przyrodniczym, gospodarczym i przemysłowym, częścią naszego kraju,
- dostrzeganie wartości pracy rybaka, marynarza, innych pracowników portowych, budzenie szacunku dla ich pracy,
- budzenie zainteresowań przyrodniczych, rośliny i zwierzęta jako elementy krajobrazu nadmorskiego,
- kształtowanie więzi emocjonalnych z przyrodą, wrażliwości na piękno krajobrazu nadmorskiego, uczenie poszanowania przyrody, uwrażliwienie na problemy ekologiczne ( np. rośliny, zwierzęta pod ochroną, ochrona wydm przed zniszczeniem oraz wód przed skażeniem),
- uświadomienie roli człowieka i jego odpowiedzialności za przekształcanie środowiska,
- wdrażanie do przestrzegania norm społecznych, kształtowanie kultury współżycia w grupie rówieśniczej.
2.PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
EDUKACJA POLONISTYCZNA
· Słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych rozmówców;
· Potrafi poprawnie, w rozwiniętej, uporządkowanej formie wypowiadać
się na temat przeżyć i własnych doświadczeń;
· Kulturalnie prowadzi rozmowę; potrafi przeprowadzić wywiad;
· Potrafi napisać tekst w formie opowiadania i opisać przedmiot na
podstawie bezpośredniej obserwacji;
· Umie zredagować i napisać krótki list; potrafi adresować listy i karty
pocztowe;
· Wie, że ludność różnych regionów Polski posługuje się językiem innym
niż literacki (gwara);
EDUKACJA ŚRODOWISKOWA
· Umie wskazać główne kierunki na mapie;
· Potrafi czytać legendę mapy;
· Rozumie pojęcia: miejscowość, gmina, powiat, województwo, kraj;
· Potrafi wskazać na mapie Polski morze oraz niektóre miasta i nazwać je;
· Zna pojęcia: morze, zatoka, port, plaża, wydmy, brzeg, ujście,
falochrony,
· Rozumie pojęcie: obiekt zabytkowy,
· Rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego przez człowieka;
zna niektóre gatunki nadmorskich roślin i zwierząt będących pod ścisłą
ochroną; wie, jak zachować się nad morzem;
· Zna znaczenie przyrody nadmorskiej i morskiej;
· Potrafi podać przykład zależności pokarmowych występujących np.
w środowisku wodnym;
· Zna rodzaje zbiorników wodnych; zna przyczyny i skutki występowania
powodzi i sztormu;
· Zna podstawowe przepisy ruchu drogowego obowiązujące pieszych;
· Wie, jak odpowiedzialna i trudna jest praca marynarza, rybaka
i kierowcy autobusu; zna i stosuje się do zasad obowiązujących
pasażerów środków komunikacji lądowej i wodnej;
· Dba o higienę osobistą;
· Umie się odpowiednio ubrać w zależności od pogody;
· Wie, co powinien jeść, aby być zdrowym;
· Wie, jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, nad morzem, w mieście;
EDUKACJA MATEMATYCZNA
· Zna jednostki czasu, długości, pieniędzy oraz ich skróty;
· Stosuje w praktyce wiadomości dotyczące zegara, kalendarza, liczenia
pieniędzy;
· Umie porządkować liczby według podanego warunku;
· Sprawnie dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli wybranym sposobem liczby
w zakresie 100 (kl. II) i 1000 (kl. III).
EDUKACJA TECHNICZNA
· Wie, jak przygotować stanowisko do pracy i jak uporządkować je po
zakończeniu pracy;
· Zna zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami;
· Utrz...
hakima