PROGRAM DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY ZIELONA SZKOŁA.doc

(125 KB) Pobierz
PROGRAM DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY

 

PROGRAM DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY

ZIELONEJ SZKOłY

 

 

USTRONIE MORSKIE

 

 

 

 

Z.... 2006

 

                                     AUTOR: A.

 

          Spis treści

 

 

Wstęp.....................................................................................................................3

 

1.Cele ogólne.........................................................................................................4

 

2.Przewidywane.osiągnięcia.uczniów...................................................................5

 

3.Sposoby osiągania celów....................................................................................7

 

4.Ramowy rozkład dnia.........................................................................................8

 

5.Założenia dydaktyczno-wychowawcze na poszczególne dni.............................9

 

6.Zadania.dydaktyczno.wychowawcze.w.klasach.IV.VI....................................14

 

7.Regulamin pobytu na Zielonej szkole..............................................................15

 

8.Lista rzeczy do zabrania na Zieloną szkołe…………………………………..17

 

9.Propozycje kart pracy.......................................................................................18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                W dniach 30 maja– 09 czerwca 2006 roku uczniowie klas I-IV wyjadą na Zieloną Szkołę do Ustronia Morskiego. W Zielonej szkole będzie uczestniczyć 30 uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 z Z.....


                 Opiekunami grupy dzieci będą nauczyciele, sprawujący, na co dzień funkcje wychowawców klas.


               Uczniowie, podczas 9 dni spędzonych nad morzem, zapoznają się

z morzem, poszerzą swą wiedzę o tym rejonie Polski, zdobędą umiejętności związane z bezpiecznym obcowaniem z naturą i środowiskiem stworzonym przez człowieka, jak również będą mieli możliwość rozwijania wrażliwości na piękno przyrody.

 

                  Dla większości dzieci wyjazd na Zieloną szkołę będzie pierwszym kontaktem z morzem, właściwie pierwszym wyjazdem poza miejsce swojego zamieszkania.

 

                  Dzieci z terenów górskich będą miały okazję zapoznania się              z „ drugim końcem „ Polski, a także przybliżą sobie specyfikę mieszkania nad morzem, dowiedzą się, jakie zawody wykonuje ludność mieszkająca tam,  poznają przyrodę terenów nadmorskich.

 

                   Ustronie Morskie zostało wybrane z pośród ofert wyjazdu na Zieloną szkołę także ze względu na to, że jest to miejscowość ze specyficznym mikroklimatem, który wspomaga układ odpornościowy człowieka.

 

                  Zaplanowane zajęcia ( basen, jazda konna, rejs statkiem, wycieczka autokarowa, itd.) pozwolą na to, aby dzieci w sposób optymalny miały wypełniony czas pobytu nad morzem, miały wiele atrakcji, a także żeby jak najwięcej czasu spędzały na świeżym powietrzu .

 

                                                    Liczba uczestników: 30

 

            Opiekunowie:

1. D......... ( kierownik wycieczki)

2. A......


 

1.CELE OGÓLNE

(na podstawie programu „Już w szkole”

nr dopuszczenia: DKW-4014-149/99)



       Głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest zapewnienie każdemu dziecku warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości, wiedzy i umiejętności zgodnych z ich potencjalnymi możliwościami.

        Intencją organizatorów jest, by powyższy cel był nadrzędnym celem wszystkich zajęć realizowanych w czasie pobytu na Zielonej szkole.

        Nadrzędne cele dydaktyczne realizowane w czasie pobytu nad morzem to:

·        poznawanie różnorodnych zjawisk świata przyrody oraz życia i pracy ludzi,

·        kształcenie umiejętności obserwacji faktów i zjawisk społecznych, przyrodniczych, formułowanie trafnych wniosków i spostrzeżeń,

·        rozwijanie umiejętności działania,

·        kształtowanie społecznie pożądanych postaw, szczególnie wrażliwości ekologicznej.

 

Realizacja treści społecznych, historycznych, przyrodniczych, geograficznych ma na celu:

1.     Zapoznanie z :

- życiem społecznym regionu nadmorskiego,

- pracą ludzi w miejscowościach nadmorskich,

- różnorodnością świata roślin i zwierząt ( warunki, tryb życia),

- problemami ekologicznymi,

- przepisami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach.

2.     Kształcenie umiejętności umysłowych i praktycznych przez :

- dokonywanie obserwacji,

- posługiwanie się przyrządami pomiarowymi: termometr, taśma          miernicza, kompas, oraz poznanie urządzeń nawigacyjnych na statku,

- uczenie właściwego zachowania się w sytuacjach wymagających kontaktów społecznych,

- utrwalanie nawyków przestrzegania przepisów ruchu drogowego, zasad bezpieczeństwa, higieny.

3.     Kształtowanie społecznie pożądanych postaw przez :

- zrozumienie, że region nadmorski jest istotną, pod względem przyrodniczym, gospodarczym i przemysłowym, częścią naszego kraju,

- dostrzeganie wartości pracy rybaka, marynarza, innych pracowników portowych, budzenie szacunku dla ich pracy,

- budzenie zainteresowań przyrodniczych, rośliny i zwierzęta jako             elementy krajobrazu nadmorskiego,

- kształtowanie więzi emocjonalnych z przyrodą, wrażliwości na piękno krajobrazu nadmorskiego, uczenie poszanowania przyrody, uwrażliwienie na problemy ekologiczne ( np. rośliny, zwierzęta pod ochroną, ochrona wydm przed zniszczeniem oraz wód przed skażeniem),

- uświadomienie roli człowieka i jego odpowiedzialności za przekształcanie środowiska,

- wdrażanie do przestrzegania norm społecznych, kształtowanie kultury współżycia w grupie rówieśniczej.

 

 

 

 

2.PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

 



EDUKACJA POLONISTYCZNA

·        Słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych rozmówców;

·        Potrafi poprawnie, w rozwiniętej, uporządkowanej formie wypowiadać

      się na temat przeżyć i własnych doświadczeń;

·        Kulturalnie prowadzi rozmowę; potrafi przeprowadzić wywiad;

·        Potrafi napisać tekst w formie opowiadania i opisać przedmiot na

      podstawie bezpośredniej obserwacji;

·        Umie zredagować i napisać krótki list; potrafi adresować listy i karty

      pocztowe;

·        Wie, że ludność różnych regionów Polski posługuje się językiem innym

      niż literacki (gwara);



EDUKACJA  ŚRODOWISKOWA

·           Umie wskazać główne kierunki na mapie;

·           Potrafi czytać legendę mapy;

·           Rozumie pojęcia: miejscowość, gmina, powiat, województwo, kraj;

·           Potrafi wskazać na mapie Polski morze oraz niektóre miasta i nazwać je;

·           Zna pojęcia: morze, zatoka, port, plaża, wydmy, brzeg, ujście,

  falochrony,    

·           Rozumie pojęcie: obiekt zabytkowy,

·           Rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego przez człowieka;       

       zna niektóre gatunki nadmorskich roślin i zwierząt będących pod ścisłą           

       ochroną; wie, jak zachować się nad morzem;

·           Zna znaczenie przyrody nadmorskiej i morskiej;

·           Potrafi podać przykład zależności pokarmowych występujących np. 

      w środowisku wodnym;

·            Zna rodzaje zbiorników wodnych; zna przyczyny i skutki występowania

       powodzi i sztormu;

·            Zna podstawowe przepisy ruchu drogowego obowiązujące pieszych;

·            Wie, jak odpowiedzialna i trudna jest praca marynarza, rybaka      

        i kierowcy autobusu; zna i stosuje się do zasad obowiązujących

        pasażerów środków komunikacji lądowej i wodnej;

·             Dba o higienę osobistą;

·             Umie się odpowiednio ubrać w zależności od pogody;

·             Wie, co powinien jeść, aby być zdrowym;

·             Wie, jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, nad morzem, w mieście;

 

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

·                Zna jednostki czasu, długości, pieniędzy oraz ich skróty;

·                Stosuje w praktyce wiadomości dotyczące zegara, kalendarza, liczenia

         pieniędzy;

·                Umie porządkować liczby według podanego warunku;

·                Sprawnie dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli wybranym sposobem liczby

         w zakresie 100 (kl. II) i 1000 (kl. III).

 

 

EDUKACJA TECHNICZNA

·                Wie, jak przygotować stanowisko do pracy i jak uporządkować je po

         zakończeniu pracy;

·                Zna zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami;

·                Utrz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin