Rozklad materialu cz.2.pdf

(436 KB) Pobierz
2rozkład'.indd
Projekt okładki: Adam Bardos
Redakcja: Magdalena Kosecka
Korekta: Magdalena Chlebowska
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ISBN 978-83-7253-613-6
Wydanie pierwsze
Warszawa 2008
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ul. Rejtana 17/40-41
02-516 Warszawa
tel. 022 864 98 22 do 24
faks 022 864 98 26
Skład i łamanie: Multiserwis
313400563.002.png
WSTĘP
Rozkład materiału. Część 2 stanowi integralną część Przewodnika
metodycznego ze scenariuszami zajęć. Część 2 dla Nauczyciela pracującego
z Księgą pomysłów. Sześciolatek . Zawarty w nim materiał odnosi się
do trzeciego i czwartego zeszytu ćwiczeń oraz części podręcznika
wykorzystywanej w drugim półroczu.
Proponowany rozkład materiału zawiera treści ułożone w kręgi
tematyczne z podziałem na tematy do realizacji w poszczególnych
dniach zajęć. Nauczyciel znajdzie w nim także wykaz proponowanych
środków dydaktycznych potrzebnych do przeprowadzenia zajęć. Rozkład
uwzględnia również przewidywane osiągnięcia dziecka.
WYKAZ SKRÓTÓW
P. – Księga pomysłów. Podręcznik
Ćw. 3 – Księga pomysłów. Ćwiczenia część 3
Ćw. 4 – Księga pomysłów. Ćwiczenia część 4
ćw. – ćwiczenie
p. – polecenie
KP – karta pracy
313400563.003.png
Zintegrowane treści nauczania
Proponowane środki
dydaktyczne
99
Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem
baloników. Zabawy balonikami, wyścigi
baloników. Kształtowanie umiejętności
współpracy w grupie. Ćwiczenia w czytaniu
ze zrozumieniem. Ćwiczenia spostrzegawczości.
Rozwiązywanie zadań tekstowych – działania
w zakresie 7 . Utrwalanie rozumienia pojęcia
liczby w aspekcie porządkowym. Zabawa
muzyczno-ruchowa „Walczyk wesołych
baloników”.
Ćw. 3, s. 3, rysunki buź, ilustracje
przedstawiające nadmuchiwanie:
baloników, piłki plażowej, gumo-
wego koła od roweru, puszczanie
latawca itp., baloniki, arkusz szare-
go papieru, gruba nitka lub sznurek,
słomki, taśma klejąca, nożyczki,
fl amastry, samoprzylepny papier
kolorowy, wełna w różnych kolo-
rach, liczmany, kartoniki z liczbami
i znakami matematycznymi, duży
kawałek materiału, CD z dowolną
muzyką dyskotekową, CD2, scena-
riusz 99.
100
Ćwiczenia słuchu fonematycznego. Portrety
rodzinne. Wyjaśnienie znaczenia słowa „portret”.
Rysowanie portretu wybranego członka rodziny.
Utrwalanie umiejętności klasyfi kowania
i przeliczania elementów. Figury geometryczne.
Ćwiczenia w czytaniu sylabami. Czytanie
globalne nazw członków rodziny. Zapoznanie
dzieci z treścią wierszy D. Gellner Dla Babci
oraz Dla Dziadka . Układ taneczny i powtórzenie
dwóch zwrotek piosenki Katarynka.
P. s. 76, Ćw. 3, s. 4, tekturowe
ramy do portretów, reproduk-
cje portretów ważnych postaci
historycznych, kredki pastelowe,
kartki A4, kartoniki z poznanymi
literami (małymi i wielkimi) oraz
sylabami, materiały do wykonania
pracy plastycznej, plansza, pionki
i kostka (z działaniami i liczbami)
do gry, CD2, scenariusz 100.
101
Improwizacja ruchowa na zadany temat.
Przypomnienie dwóch pierwszych zwrotek
piosenki Katarynka . Utrwalanie znajomości
poznanych liter. Rozróżnianie samogłosek
i spółgłosek. Ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery f , F
na podstawie wyrazu „fajka”. Wyszukiwanie
litery f wśród innych liter. Ćwiczenia
grafomotoryczne – kreślenie po śladzie.
Nauka kolejnych zwrotek piosenki Katarynka .
Opracowanie układu tanecznego do piosenki
Katarynka .
P. s. 77, Ćw. 3, s. 5, chustki, mopy,
wstążki, balony, miotły, przedmio-
ty do zabawy „Ciepło – zimno”,
czerwone i niebieskie karteczki
z samoprzylepnego papieru, białe,
czerwone i niebieskie kartoniki
do układania modelu i schematu
wyrazów, pętle, liczmany, mate-
riały potrzebne do wykonania
pracy plastycznej, plansza, pionki
i kostka (z działaniami i liczbami)
do gry, piłka lub maskotka, CD2,
scenariusz 101.
4
313400563.004.png
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
wiadomości, umiejętności, efekty wychowawcze
określa swoje samopoczucie; wymienia różne rodzaje balonów, określa ich przeznaczenie;
odpowiada na pytania N.; czyta samodzielnie i ze zrozumieniem tekst z poznanych liter;
opowiada treść historyjki obrazkowej; nadmuchuje balon; porusza się po sali zgodnie
z poleceniami N.; wykonuje rakietę z balonu; współpracuje w grupie; wykonuje zadania
zgodnie z instrukcją N.; ilustruje i układa działania do zadania matematycznego;
porusza się w rytm muzyki; porusza materiałem w rytm muzyki; liczy balony;
śpiewa piosenkę.
reaguje na umówiony sygnał; prawidłowo realizuje polecenia N.; nazywa członków rodziny;
próbuje wyjaśnić znaczenie słowa „portret”; przelicza elementy w zbiorze;
rozpoznaje i nazywa poznane fi gury geometryczne; porównuje liczebność elementów w zbiorach;
tworzy wyrazy z poznanych liter i z sylab; dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów;
czyta globalnie nazwy członków rodziny; starannie rysuje po śladzie; poprawnie trzyma
kredkę; starannie wykonuje pracę plastyczno-techniczną; przestrzega zasad podczas gry
planszowej; śpiewa piosenkę i tańczy.
wykonuje improwizacje ruchowe oddające charakter piosenki; śpiewa piosenkę;
wypowiada się na dany temat na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń;
rozpoznaje samogłoski i spółgłoski; dokonuje analizy i syntezy wyrazów zawierających głoskę f ;
prawidłowo wybrzmiewa głoskę f ; określa cechy spółgłoski f ; rozpoznaje wielką i małą literę f ;
czyta tekst wyrazowo-obrazkowy; dzieli wyrazy na sylaby i głoski; rysuje po śladzie;
poprawnie trzyma ołówek; przelicza elementy w zbiorach; porównuje liczbę elementów
w zbiorach; prawidłowo stosuje znaki < , > ; przestrzega ustalonych reguł i zasad;
współpracuje w grupie; wykonuje układ taneczny do piosenki.
5
313400563.005.png
Zintegrowane treści nauczania
Proponowane środki
dydaktyczne
102
Drzewo rodowe (mojej rodziny). Jakie informacje
zawierają kartki z kalendarza? Ćwiczenia w uważnym
słuchaniu informacji podawanych przez N. Uzupełnianie
planszy zgodnie z instrukcją. Rozróżnianie liczb
parzystych i nieparzystych – zabawa „Kotek na drzewie”.
Ćwiczenia grafomotoryczne – rysunek po śladzie – laurka
dla babci i dziadka. Ćwiczenia słuchu fonematycznego
– rozróżnianie samogłosek i spółgłosek. Praktyczne
posługiwanie się określeniem „co drugi”. Utrwalenie
piosenki Katarynka . Przypomnienie zabawy do piosenki
Pląsy .
Ćw. 3, s. 6 – 7, czerwo-
ne i niebieskie kartoniki
z samoprzylepnego
papieru, arkusze papieru
z rozrysowanym drzewem
rodowym oraz kartki
z imionami dzieci, nazwa-
mi członków rodziny,
kredki, kartki A4, arkusz
kartonu, fl amaster, kostka
do gry, pionki, plansza
do gry „Kotek na drze-
wie”, parawan, CD1,
CD2, scenariusz 102.
103
Swobodna rozmowa z dziećmi na temat kolekcjonowania.
Co możemy kolekcjonować? Oglądanie kolekcji
zgromadzonych przez N. Kształtowanie umiejętności
opowiadania o przedmiotach z uwzględnieniem między
nimi różnic. Tworzenie własnych kolekcji z materiałów
dostępnych w sali. Kształtowanie rozumienia pojęcia
liczby 8 (w aspekcie kardynalnym i porządkowym).
Wprowadzenie zapisu cyfry 8 .
Układanie treści zadań tekstowych i ilustracji do podanych
działań. Ćwiczenia słuchu fonematycznego. Zabawa
w teatr – odgrywanie scenki „Na balu u babci i dziadka”.
Ćw. 3, s. 8 – 9, różne
kolekcje (klasery ze
znaczkami, monety,
szklane fi gurki, muszle),
kamienie, suche liście,
guziki, kasztany, żołędzie,
małe zabawki, szablon
lokomotywy z 8 wagoni-
kami, pasek-wieżowiec,
klamerka, pętle, liczma-
ny, kartoniki z cyframi
i znakami matematyczny-
mi, dowolne kukiełki lub
pacynki, CD2, scena-
riusz 103.
104
Utrwalenie pojęcia liczby 8 . Gry i zabawy
z wykorzystaniem kostek. Ćwiczenia wyrabiające pamięć,
kształtujące spostrzegawczość i koncentrację uwagi – gra
„Skarby dla babci i dziadka”. Utrwalenie umiejętności
rozpoznawania, nazywania i przeliczania fi gur
geometrycznych. Kształtowanie umiejętności opowiadania
– prezentowanie własnych kolekcji. Ćwiczenia słuchu
fonematycznego. Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem.
Zabawa taneczna „Rodzinny menuet”.
Ćw. 3, s. 10 – 11, kolekcje
różnych przedmiotów,
kostki do gry, fi gury licz-
bowe, liczmany, kartoniki
ze znakami matematycz-
nymi, przedmioty pomoc-
ne przy zmianie wyglądu
(np. krawat, kapelusz,
peruka, okulary przeciw-
słoneczne), pionki, kredki,
klej, arkusze szarego
papieru do skonstruowa-
nia gry matematycznej,
modelina lub plastelina,
CD2, scenariusz 104.
6
313400563.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin