Węgiel i jego związki z wodorem
Kartoteka
Grupa A i B
Numer zadania
Sprawdzane wiadomości i umiejętności
Uczeń
Kategoria celu
Poprawne odpowiedzi
Punktacja
Grupa A
Grupa B
1.
Wymienia naturalne źródła węglowodorów
A
B
1
2.
Definiuje pojęcia: węglowodory nasycone i nienasycone, tworzy wzór ogólny szeregu homologicznego alkanów
B, D, E, H
2
3.
Tworzy wzór ogólny szeregów homologicznych alkanów, alkenów i alkinów, układa wzór sumaryczny alkanu o podanej liczbie atomów węgla; rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne; podaje zasady tworzenia nazw alkenów i alkinów w oparciu o nazwy alkanów
a) C
b) B
4.
Układa wzór sumaryczny alkanu o podanej liczbie atomów węgla; rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne; podaje zasady tworzenia nazw alkenów i alkinów w oparciu o nazwy alkanów; oblicza masy cząsteczkowe prostych związków chemicznych
a) A
b) C
5.
Obserwuje i opisuje właściwości fizyczne i chemiczne (reakcje spalania) alkanów na przykładzie metanu i etanu oraz etenu i etynu
A–I,V
B–III
C–I,VI
D–II,IV,VI
E–II, V
A–I,III,IV,V
B–II,IV,V
C–I
D–I
E–II, IV
6.
Wyjaśnia zależność pomiędzy długością łańcucha węglowego a stanem skupienia alkanu
b) D
7.
a) B
8.
Opisuje właściwości (spalanie, przyłączanie bromu i wodoru) oraz zastosowania etenu i etynu
A, D, F, G
B, D, E, G
9.
Obserwuje i opisuje właściwości fizyczne i chemiczne (reakcja spalania) alkanów na przykładzie metanu i etanu; opisuje właściwości (spalanie, przyłączanie bromu i wodoru) oraz zastosowania etenu i etynu; projektuje doświadczenie pozwalające odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych
a) acetylen A, B, D,
metan C, E, F
b) acetylen II, III
metan I, IV
a)acetylen A, B, D
b) acetylen II, IV
metan I, III
10.
A–I, III, IV
D–IV
A–II, III, IV
B–II
C–III
11.
Zapisuje równanie reakcji polimeryzacji etenu; opisuje właściwości i zastosowania polietylenu
n CH2=CH2
eten (etylen)
folie,butelki,zabawki
-[-CH2-CH2-]n-
polietylenu
nowaera2011