Pierścienice, stawonogi, mięczaki.doc

(4911 KB) Pobierz
Zadanie Ustal przynależność dwóch organizmów przedstawionych na poniższych rysunkach do odpowiedniej gromady stawonogów

Zadanie Na czym polega zjawisko metamerii i podaj przykład zwierząt, u których występuje.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



Zadanie   (0 – 2 pkt.)

a) Poniżej przedstawiono rysunek układu pokarmowego pijawki krwiopijnej Na podstawie analizy rysunku i własnej wiedzy biologicznej wymień i krótko omów przystosowania w budowie tej pijawki do trybu życia. Podaj własną opinie na temat stosowania pijawek w lecznictwie.

b) Podaj jej systematykę

 



Zadanie (2 pktSchemat budowy przewodu pokarmowego pijawki lekarskiej. Pijawka ta odżywia się krwią kręgowców.

 

Wyjaśnij, jakie znaczenie w odżywianiu się tej pijawki mają uchodzące do jamy gębowej gruczoły ślinowe i duże wole

 

Zadanie Ustal przynależność systematyczną dwóch organizmów przedstawionych na poniższych rysunkach do odpowiedniej gromady stawonogów. W uzasadnieniu podaj podstawową, morfologiczną cechę danego organizmu, którą uwzględniłeś przy podjęciu decyzji.

  

                 Kleszcz                                               wesz głowowa

 

Zadanie      Poniższe rysunki przedstawiają dwa sposoby rozwoju owadów

 

Rozwój z przeobrażeniem niezupełnym. A- jaja, B-D – larwy, E- postać dorosła (imago)

Rozwój z przeobrażeniem zupełnym. A- jaja, B-D – larwy, E- poczwarka, F – postać dorosła (imago)

Przedstaw trzy wnioski dotyczące rozwoju owadów, jakie można sformułować na podstawie analizy rysunków.

Podaj różnice  w sposobach rozmnażania

Zadanie Niektóre organizmy zwierzęce rozmnażają się na drodze partenogenezy.

1.       Wyjaśnij na czym polega to zjawisko.

2.       Podaj przykłady 2 organizmów, u których występuje partenogeneza.

3.       Podaj korzyści wynikające z takiego sposobu rozmnażania.

 

 



Zadanie 14 (2 pkt)

Na rysunku przedstawiono jeden z rodzajów narządów wymiany gazowej u stawonogów. Podaj przykład organizmu, u którego występuje ten rodzaj narządu, oraz cechę budowy będącą jego przystosowaniem do wymiany gazowej.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….



Zadanie 15 (3 pkt)

Na podstawie analizy schematów przebiegu rozwoju z przeobrażeniem dwóch owadów porównaj przebieg tych procesów, konstruując tabele. Uwzględnij rodzaj przeobrażenia, podobieństwo larwy do imago, występowanie poczwarki.

 

 

 

Zadanie Rysunki przedstawiają budowę zewnętrzną organizmów należących do różnych gromad stawonogów (rysunki w różnej skali) Ustal przynależność organizmów przedstawionych na poniższych rysunkach do odpowiedniej gromady stawonogów. W uzasadnieniu podaj podstawową, morfologiczną cechę danego organizmu, którą uwzględniłeś przy podjęciu decyzji.

                                              

        Rak rzeczny             Mrówka rudnica                      pająk topik



 

Zadanie 37 (0 – 4 pkt.) W każdym z czterech insektariów hodowano owady posiadające określony typ aparatu gębowego jak na poniższych rysunkach. W każdym insektarium umieszczono inny pokarm dla hodowanych owadów.   W insektarium A – soczyste liście, w B – twarde liście,  w C – roztwór cukru rozlany na płytce, w D – kwiaty bogate w nektar. Zdecyduj o umieszczeniu w poszczególnych insektariach, podaj typ aparatu i przedstawiciela.

 

Lp

Rodzaj pokarmu

Rodzaj aparatu gębowego

Przykład owada

A

Soczyste liście

 

 

B

Twarde liście

 

 

C

Roztwór cukru

 

 

D

Kwiaty z nektarem

 

 

 

Zadanie Schemat budowy anatomicznej pająka.



Wyjaśnij, jaką rolę w tym organizmie pełnią narządy oznaczone jako A i B.

A:..........................................................................................................................

B:..........................................................................................................................

 

Zadanie Przykładem głowonogów są:

a) ośmiornice i nicienie                     b) kałamarnice i mątwy   c) nicienie i obleńce     d) ukwiały i mątwy

Na czym polega proces linienia i jakie zwierzęta go przechodzą?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….........................................................................

Zadanie (0 – 2 pkt.)Zapłodnienie może być zewnętrzne lub wewnętrzne.

Pogrupuj wymienione organizmy ze względu na rodzaj zapłodnienia, wpisując je do odpowiednich kolumn w tabeli.

mucha, włosień,  glista , chełbia, pijawka,  dżdżownica, winniczek,  komar

Zapłodnienie zewnętrzne

Zapłodnienie wewnętrzne

 

 

 

Zadanie (0 – 5 pkt.)a) Połącz w pary podane w kolumnach pojęcia z przykładami organizmów, których dotyczą.

1.poliembrionia

2.heterostylia

3.monokseniczność

4.hermafrodytyzm

5.partenogeneza

6.heterogonia

pierwiosnek

ślimak winniczek

patyczak

wrotki

cenurus

owsik

 

b) Podaj definicje dwóch wybranych z powyższej listy (1 – 6) rodzajów zjawisk.

1 – .................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2 – .................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie Przyporządkuj:

   A)Wije                        a)skrzela

   B)Owady                     b)tchawki

   C)Skorupiaki               c)płucotchawki

   D)Pajęczaki                

Zadanie Wymień 3 warstwy z jakich składa się muszla małży.

   a)..................................                    b)..................................                          c)..................................

Zadanie Napisz, jaką rolę spełnia tarka (u mięczaka).

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zadanie Przyporządkuj nazwie narządu wymiany gazowej odpowiedni opis:

Tchawki

Skrzela

Płuca

Płucotchawki

 

 

Worki powietrzne o mniej lub bardziej pofałdowanej powierzchni wewnętrznej występujące np. u ssaków.

Zewnętrzne uwypuklenia powłok ciała np. u skorupiaków.

Systemy rozgałęziających się w ciele rurek chitynowych np. u owadów.

Składają się z wielu blaszek ułożonych równolegle jedna nad drugą, zamkniętych we wspólnej komorze powietrznej u większości pajęczaków.

Zadanie Uzupełnij zdania:

* Ciało stawonogów pokryte jest ……………………………………. . Wodne skorupiaki oddychają ……………. osadzonymi najczęściej   u nasady……………….. .

* Pajęczaki mają ……………. odnóża kroczne.

* Do roztoczy należy krwiopijny …………………….. .

 

Zadanie Napisz czym różni się rozwój z przeobrażeniem niezupełnym od rozwoju z przeobrażeniem zupełnym.

Podaj przykłady zwierząt

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Zadanie . Wybierz rodzaj szkieletu, który występuje u owadów: 1 pkt
a) kostny                         b) chitynowy                              c) chrzęstny

Zadanie. Na poniższych rysunkach przedstawiono dwa typy aparatów gębowych u owadów. Podaj nazwę aparatu oraz rodzaj pokarmu, który pobierają. 2 pkt.

Zadanie. Schemat przedstawia cykl rozwojowy owada. Podpisz rysunki oraz podaj nazwę typu przeobrażenia. 3pkt.

 

Na podstawie rysunku  napisz czym różni się rozwój z przeobrażeniem niezupełnym od rozwoju z przeobrażeniem zupełnym.



   ( A- przeobrażenie niezupełne, B- przeobrażenie zupełne).

 

Zadanie 46. (1 pkt) Rysunek przedstawia doświadczenie badające reakcję samic konika polnego znajdujących się

w okresie godowym.

Sformułuj problem badawczy tego doświadczenia.

Jakich narządów zmysłu używają owady?

 

Zadanie 44. (2 pkt) U pszczół oprócz dojrzałych płciowo samców i samic występują również bezpłodne robotnice. Rysunek jest ilustracją tego zjawiska.

Zaznacz prawidłowe zestawienie definicji najpełniej przedstawiającej powyższe zjawisko z jego nazwą.

Podaj przykład organizmu, u którego występuje podobne zjawisko.

 

Zadanie Omów na czym polega polimorfizm płciowy u pszczół.



………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zadanie  (2 pkt) 2006  Przeczytaj uważnie poniższy tekst.

W rozwoju owadów o przeobrażeniu zupełnym występuje charakterystyczna postać poczwarki. Wyróżnia się trzy typy poczwarek. Poczwarka wolna np. u chrząszcza przypomina kształtem owada dorosłego. Ma ona wyraźne zawiązki skrzydeł i odnóży, które swobodnie wystają nad powierzchnię ciała. U poczwarki osłoniętej występującej u motyli zawiązki skrzydeł i odnóży tak ściśle przylegają do ciała, że ich obecność zaznacza się jedynie w postaci niewyraźnych konturów, a kształt samej poczwarki jest obły. Poczwarki tych dwu typów są w pewnym stopniu ruchliwe. Do trzeciego typu zalicza się zupełnie nieruchomą poczwarkę baryłkowatą, charakterystyczną dla części muchówek. Ciało tej poczwarki jest nieforemne i baryłkowate. Zawiązki skrzydeł i odnóży są zupełnie niewidoczne.

Skonstruuj tabelę, w której porównasz trzy cechy wymienionych typów poczwarek owadów, wpisując informacje podane w tekście.

 

Zadanie (3pkt)  Proces linienia i przepoczwarczenia się owadów na przykładzie jedwabnika morwowego. Do eksperymentu użyto 3grupy larw.

I grupa była kontrolną – nie wprowadzono w niej żadnych zmian.

II grupa – dojrzałym po przepoczwarzeniu gąsienicom przeszczepiono ciała przyległe odpowiadające za produkcję hormonu juwenilnego, pobrane od młodych gąsienic. Spowodowało to zatrzymanie przeobrażenia - gąsienice przechodziły zwykłą wylinkę, nadal odżywiały się i rosły do nienormalnych rozmiarów, po czym przepoczwarzały się i z poczwarki wylęgał się motyl większy niż normalnie

III grupie – gąsienicom usunięto ciała przyległe, co spowodowało wczesne przeobrażenie się i powstanie bardzo małych motyli



a)       Sformułuj  problem badawczy do opisanego eksperymentu i zaproponuj do niego hipotezę badawczą.

Problem badawczy ............................................................................................................................................................................................

Hipoteza badawcza  ...............................................................................................................................................................................................

b)       Opierając się na wynikach z powyższego eksperymentu zaproponuj w jaki sposób można by wykorzystać syntetyczny hormon juwenilny, do zwiększenia produkcji jedwabiu.

Odp. Podawanie gąsienicom sy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin