pytania metody.docx

(13 KB) Pobierz

Zajęcia 1

1.       Co to jest metodologia nauk społecznych?

2.       Jakie są podstawowe błędy w badaniach jakie popełniamy i jak ich unikac?

3.       Modele ujęcia rzeczywistości – premodernistyczne, modernistyczne i postmodernistyczne?

4.       Logiczno – empiryczna – co to oznacza?

5.       3 aspekty oddziaływania nauk społ.

6.       Różnica między socjologią empiryczną a tradycyjną

7.       Teoria społeczna – czym się zajmuje dziś a czym się zajmowała kiedyś?

8.       Prawidłowości społeczne  – 3 zarzuty babbiego.

9.       Wolna wola – jak nauki społeczne mogą badać społeczeństwo jeśli istnieje

10.   Zmienna i wartość – czym są plus przykłady

11.   Rozróżnienie: zmienna zależna i niezależna.

12.   Wyjaśnienie idiograficzne i matematyczne.

13.   Indukcja i dedukcja plus przykład

14.   Różnice między badaniami jakościowymi a ilościowymi.

15.   Dwie podstawowe zasady etyczne, dlaczego musimy ich przestrzegać?

Zajęcia 2

1.       Jaką rolę w procesie poznania naukowego ma pojecie?

2.       Co to jest pojęcie?

3.       Dlaczego pojęcie nie może być używane do orzekania tego co jest rzeczywistością

4.       Jaki jest związek pojęć z wartościami?

5.       Jakie są podstawowe funkcje pojęć?

6.       Trzy warunki porządkujące funkcje pojęć

7.       Jakie kategorie pojęć są wykorzystywanie w badaniach socjologicznych

8.       Czym się różnią pojęcia ogólne od jednostkowych

9.       Czym pojęcia historyczne różnią się od uniwersalnych

10.   Co to jest definicja

11.   Sformułuj definicję socjologii przy pomocy definiens i definiendum

12.   Dwie podstawowe strategie definiowania pojęć

13.   Na czym polega strategia definiowania …. Wyjaśnij na przykładzie „lingwistyki stosowanej”

14.   Co to jest definicja realna wytłumacz na przykładzie „metod empirycznych badań społ

15.   Definicja nominalna

16.   3 zasady definiowania

Zajecia 3

1.       Co znaczy schemat klasyfikacyjny powinien być wyczerpujący i rozłączny

2.       Jak budujemy schemat klasyfikacyjny gdy obiekty różnią się pod wieloma względami na raz

3.       Co to są typy

4.       Co to są wzorce/normatywne standardy

5.       Czym pojęcia klasyfikujące różnią się od porządkujących

6.       Czym jednowymiarowe uporządkowanie różni się od wielowymiarowego

7.       Jak Pawłowski definiuje pojęcia typologiczne

8.       Jakie są podstawowe wyróżniane przez Pawłowskiego rodzaje typów

9.       Do czego służą pojęcia typologiczne

Zajęcia 4

1.       Ekwiwalent empiryczny

Charakter : bezpośredni i pośredni

2.       Wskaźnik zjawiska

3.       Relacje między definicją a definicją operacyjną

Zajecia  5

1.       Co to jest wskaźnik

2.       Co to wskaźnik empiryczny

3.       Co to jest wskaźnik definicyjny

4.       Co to jest wskaźnik inferencyjny

5.       Jakie mogą być związki między wskaźnikiem a indicatum

6.       Czym są pojęcia syndromatyczne

7.       Co to jest moc odrzucenia wskaźnika

8.       Co to jest moc zawierania wskaźnika

9.       Co to jest moc rozdzielcza

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin