WYKŁAD Z 9.09.2006
Andrzej Jaźwiec
BIBLIOGRAFIA:
1. Arends R. – Uczymy się nauczać.
2. Barnes D. – Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia.
3. Bednarek K. – Jak przeprowadzić sesję integracyjną?
4. Dottnes R. – Wychowanie i kształcenie.
5. Gordon T. – Wychowanie bez porażek.
6. Jeleński L. – Szkoła kształcąca.
7. Kruszewski K. – Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. !!!!!
8. Kuligowska K. – Doskonalenie lekcji.
9. Okoń W. – Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. !!!!!
10. Półturzycki J. – Lekcja w szkole współczesnej.
11. Schwartz D. – Pozytywne myślenie drogą do sukcesu.
12. Szczęsny W. – Spór o istotę wychowania.
13. Węglińska M. – Jak przygotować się do lekcji?
14. Wlazlo S. – Mierzenie jakości pracy szkoły cz. I i II. !!!!!
PODSTAWY DYDAKTYKI / 40 GODZ. /
1) Cele
- Cele ogólne, cele operacyjne, taksonomia celów.
2) Czynniki efektywności kształcenia.
- Treści kształcenia, czynniki psychologiczne, prakseologiczne, motywacyjne, ocenianie wyników kształcenia.
3) Organizacja procesu kształcenia.
- Środki dydaktyczne;
- Zasady kształcenia.
4) Typologia metod kształcenia.
- Podające
- Problemowe
- Waloryzacyjne
- Praktyczne
5) Praca z uczniem zdolnym.
6) Lekcja – podstawowa forma organizacji procesu kształcenia / cechy dobrej lekcji, konspekt lekcji/
7) Istota nauczania blokowego i zintegrowanego.
8) Planowanie zajęć dydaktycznych.
9) Pomiar zajęć dydaktycznych.
10) Ocenianie.
11) Rozwój zawodowy nauczyciela.
12) Efekty kształcenia.
13) Kompetencje kluczowe.
14) Efektywne współdziałanie w zespole.
15) Psychospołeczne warunki efektywnego kształcenia.
Rzeczywistość
Układ
System
!Organizacja!
Szkoła jest organizacją i instytucją.
- Jedność celów
- Adektywność komunikacji
- Optymalne „rozproszenie” władzy
- Wykorzystanie zasobów
- Tożsamość
- Morale
- Zdolności innowacyjne
- Autonomia
- Adaptacja
- Właściwy sposób rozwiązywania problemów
1) Cele lekcji
2) Poziom osiągnięcia założonych celów
3) Efektywność uczenia się
4) Jakość nauczania
5) Relacja interpersonalna
6) Zastosowane pomoce dydaktyczne
Organizacja procesu pedagogicznego:
1) Uświadomienie uczniom celu lekcji
2) Zapoznanie uczniów z nowym materiałem
3) Racjonalne wykorzystanie czasu lekcji
4) Dobór metod nauczania
5) Eksponowanie zasad nauczania
6) Wykorzystanie pomocy naukowych
7) Sposoby aktywizowania uczniów na lekcji
8) Stosowane kryteria oceny uczniów
9) Zdyscyplinowanie klasy, przestrzeganie BHP
10) Zadanie pracy domowej
11) ???????????????????? – ewaluacja ( czyli sprawdzenie zrozumienia lekcji)
sytuacja dydaktyczna – to elementarne, proste zorganizowane działanie uczniów w czasie lekcji
sytuacja odtwórcza – sytuacje, które wymagają od ucznia odtworzenia tego, co już wie, bądź odtworzenia, co powiedział, zrobił Nauczyciel lub uczeń
sytuacja zapamiętania – zadaniem ucznia jest odebranie docierających do niego informacji
sytuacja umiejętnościowa – sytuacja, w której Nauczyciel zaobserwuje sprawność uczniów w posługiwaniu się wiedzą
sytuacja twórcza – sytuacja, w której uczeń musi dochodzić do nowych dla siebie stwierdzeń, sam tworzyć nowe informacje, nowe sposoby działania
cel ogólny – ciągły, długookresowy. Wskazuje kierunek działania. Występuje w aktualnych programach nauczania i planach placówek oświatowych
cel operacyjny – kształcenie wyrażone jest opisem zachowania, jakie ma przejawiać uczący się po ukończeniu nauki, czyli określić zachowanie końcowe uczącego się.
Operacyjny cel szczegółowy powinien zawierać 5 cech, musi być:
- jednoznaczny
- wykonalny
- logiczny
- obserwowalny
- mierzalny
Winien zawierać 4 elementy:
- działanie
- treść
- warunek
- kryterium.
Operacyjne cele kształcenia formułowane są:
POZIOM
KATEGORIE
A) Zapamiętanie wiadomości
B) Zrozumienie wiadomości
Umiejętności
A) Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
B) Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Cel ogólny (kompetencje)
Wiedza
Umiejętność
Postawa
Temat lekcji – jest to, nad czym uczniowie pracują na lekcji pod kierunkiem Nauczyciela.
1) Funkcje tematu lekcji:
- Zaznajamianie uczniów z treścią i zakresem pracy na lekcji;
- Postawienie ich w stan gotowości do działania;
- Skoncentrowanie uwagi na określonym wycinku wiedzy, zagadnieniu, bądź umiejętności;
- Rozwijanie dokładności myślowej i słownej uczniów, umiejętność pracy na temat.
2) Miejsce tematu lekcji:
- Na początku lekcji;
- W środku lekcji;
- Na końcu lekcji.
Temat może być podany przez:
- Nauczyciela;
- Uczniów.
3) Przykłady tematów w formie:
- Zdania oznajmującego pojedynczego lub złożonego;
- Zdania pytającego pojedynczego lub złożonego;
- Zdania rozkazującego pojedynczego lub złożonego;
- Równoważnika zdań lub zawiadomień;
- Kilku zdań lub równoważników.
4) Zależność tematu od metody lekcji:
- Temat w formie zdania oznajmującego bądź wypowiedzenia bez orzeczenia odpowiada najczęściej:
a) Metodzie podającej;
b) Metodzie zajęć praktycznych.
- Temat ...
crazy_amazon