Andrzej Jaźwiec.doc

(238 KB) Pobierz
WYKŁAD Z 9

WYKŁAD Z 9.09.2006

Andrzej Jaźwiec

BIBLIOGRAFIA:

1.       Arends R. – Uczymy się nauczać.

2.       Barnes D. – Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia.

3.       Bednarek K. – Jak przeprowadzić sesję integracyjną?

4.       Dottnes R. – Wychowanie i kształcenie.

5.       Gordon T. – Wychowanie bez porażek.

6.       Jeleński L. – Szkoła kształcąca.

7.       Kruszewski K. – Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. !!!!!

8.       Kuligowska K. – Doskonalenie lekcji.

9.       Okoń W. – Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. !!!!!

10.    Półturzycki J. – Lekcja w szkole współczesnej.

11.    Schwartz D. – Pozytywne myślenie drogą do sukcesu.

12.    Szczęsny W. – Spór o istotę wychowania.

13.    Węglińska M. – Jak przygotować się do lekcji?

14.    Wlazlo S. – Mierzenie jakości pracy szkoły cz. I i II. !!!!!

PODSTAWY DYDAKTYKI / 40 GODZ. /

1)       Cele

-          Cele ogólne, cele operacyjne, taksonomia celów.

2)       Czynniki efektywności kształcenia.

-          Treści kształcenia, czynniki psychologiczne, prakseologiczne, motywacyjne, ocenianie wyników kształcenia.

3)       Organizacja procesu kształcenia.

-          Środki dydaktyczne;

-          Zasady kształcenia.

4)       Typologia metod kształcenia.

-          Podające

-          Problemowe

-          Waloryzacyjne

-          Praktyczne

5)       Praca z uczniem zdolnym.

6)       Lekcja – podstawowa forma organizacji procesu kształcenia / cechy dobrej lekcji, konspekt lekcji/

7)       Istota nauczania blokowego i zintegrowanego.

8)       Planowanie zajęć dydaktycznych.

9)       Pomiar zajęć dydaktycznych.

10)   Ocenianie.

11)   Rozwój zawodowy nauczyciela.

12)   Efekty kształcenia.

13)   Kompetencje kluczowe.

14)   Efektywne współdziałanie w zespole.

15)   Psychospołeczne warunki efektywnego kształcenia.



Rzeczywistość

 



Układ

 



System

 

!Organizacja!



Szkoła jest organizacją i instytucją.

Kiedy organizacja jest organizacją zdrową?

-          Jedność celów

-          Adektywność komunikacji

-          Optymalne „rozproszenie” władzy

-          Wykorzystanie zasobów

-          Tożsamość

-          Morale

-          Zdolności innowacyjne

-          Autonomia

-          Adaptacja

-          Właściwy sposób rozwiązywania problemów

Czynniki wpływające na jakość lekcji:

1)       Cele lekcji

2)       Poziom osiągnięcia założonych celów

3)       Efektywność uczenia się

4)       Jakość nauczania

5)       Relacja interpersonalna

6)       Zastosowane pomoce dydaktyczne

Organizacja procesu pedagogicznego:

1)       Uświadomienie uczniom celu lekcji

2)       Zapoznanie uczniów z nowym materiałem

3)       Racjonalne wykorzystanie czasu lekcji

4)       Dobór metod nauczania

5)       Eksponowanie zasad nauczania

6)       Wykorzystanie pomocy naukowych

7)       Sposoby aktywizowania uczniów na lekcji

8)       Stosowane kryteria oceny uczniów

9)       Zdyscyplinowanie klasy, przestrzeganie BHP

10)   Zadanie pracy domowej

11)   ???????????????????? – ewaluacja ( czyli sprawdzenie zrozumienia lekcji)

sytuacja dydaktyczna – to elementarne, proste zorganizowane działanie uczniów w czasie lekcji

sytuacja odtwórcza sytuacje, które wymagają od ucznia odtworzenia tego, co już wie, bądź odtworzenia, co powiedział, zrobił Nauczyciel lub uczeń

sytuacja zapamiętania – zadaniem ucznia jest odebranie docierających do niego informacji

sytuacja umiejętnościowa sytuacja, w której Nauczyciel zaobserwuje sprawność uczniów w posługiwaniu się wiedzą

sytuacja twórcza – sytuacja, w której uczeń musi dochodzić do nowych dla siebie stwierdzeń, sam tworzyć nowe informacje, nowe sposoby działania

cel ogólny ciągły, długookresowy. Wskazuje kierunek działania. Występuje w aktualnych programach nauczania i planach placówek oświatowych

cel operacyjny – kształcenie wyrażone jest opisem zachowania, jakie ma przejawiać uczący się po ukończeniu nauki, czyli określić zachowanie końcowe uczącego się.

Operacyjny cel szczegółowy powinien zawierać 5 cech, musi być:

-          jednoznaczny

-          wykonalny

-          logiczny

-          obserwowalny

-          mierzalny

Winien zawierać 4 elementy:

-          działanie

-          treść

-          warunek

-          kryterium.

Operacyjne cele kształcenia formułowane są:

POZIOM

KATEGORIE

Wiadomości

A)     Zapamiętanie wiadomości

B)     Zrozumienie wiadomości

Umiejętności

A)     Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych

B)     Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych

Cel ogólny (kompetencje)

Wiedza

Umiejętność

Postawa

WYKŁAD Z 23.09.06

Temat lekcji – jest to, nad czym uczniowie pracują na lekcji pod kierunkiem Nauczyciela.

1)       Funkcje tematu lekcji:

-          Zaznajamianie uczniów z treścią i zakresem pracy na lekcji;

-          Postawienie ich w stan gotowości do działania;

-          Skoncentrowanie uwagi na określonym wycinku wiedzy, zagadnieniu, bądź umiejętności;

-          Rozwijanie dokładności myślowej i słownej uczniów, umiejętność pracy na temat.

2)       Miejsce tematu lekcji:

-          Na początku lekcji;

-          W środku lekcji;

-          Na końcu lekcji.

Temat może być podany przez:

-          Nauczyciela;

-          Uczniów.

3)       Przykłady tematów w formie:

-          Zdania oznajmującego pojedynczego lub złożonego;

-          Zdania pytającego pojedynczego lub złożonego;

-          Zdania rozkazującego pojedynczego lub złożonego;

-          Równoważnika zdań lub zawiadomień;

-          Kilku zdań lub równoważników.

4)       Zależność tematu od metody lekcji:

-          Temat w formie zdania oznajmującego bądź wypowiedzenia bez orzeczenia odpowiada najczęściej:

a)    Metodzie podającej;

b)    Metodzie zajęć praktycznych.

-          Temat ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin