Milena Zalewska Chomań
STRUKTURA SYSTEMU EDUKACJI
NAUCZYCIELI W POLSCE
Kurs pedagogiczny
Warszawa, 2010
Rozdział I
Doskonalenie zawodowe nauczycieli ..................................................................................
....3
Rozdział II
Struktura organizacyjna systemu doskonalenia nauczycieli ................................................
....6
Rozdział III
..12
Bibliografia ..........................................................................................................................
..15
Wszelkie działania, które mają na celu wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli, podtrzymywanie i doskonalenie ich umiejętności zawodowych – organizowane we szystkich dostępnych formach.
Formy doskonalenia zawodowego nauczycieli
Rys. 1.1 Schemat doskonalenia zawodowego nauczycieli
Nauczyciele mają stosunkowo szeroki wachlarz możliwości w zakresie kształcenia jeśli chodzi o wybór formy kształcenia. Taki najbardziej ogólny podział typuje dwie możliwości, tj. kształcenie poza szkołą i kształcenie w szkole.
Typowe dla edukacji poza własnym zakładem pracy są: dokształcanie np. w uczelni, doskonalenie w placówce doskonalenia czy inne formy kształcenia ustawicznego.
Natomiast we własnej jednostce zatrudnienia nauczyciel ma możliwość: samodoskonalenia, doskonalenia w ramach WDN i wspieranie adaptacji zawodowej.
Istnieją jeszcze formy pośrednie, które mogą być realizowane zarówno w miejscu pracy jak i poza nim i są to: doskonalenia na odległość (e-learning) oraz doradztwo metodyczne.
Samodoskonalenie - nauczyciel z własnej inicjatywy pozyskuje materiały dydaktyczne, zapoznaje się z literaturą metodyczną, prowadzi badania oświatowe. Indywidualne samokształcenie nauczycieli wspierane jest odpowiednią polityką wydawniczą i dostępnością do sieci bibliotek pedagogicznych.
Wspieranie adaptacji zawodowej - nauczyciel stażysta przez rok, a nauczyciel kontraktowy przez trzy lata mają zapewnioną opiekę doświadczonego kolegi - Opiekuna Stażu. Jego zadaniem jest wspieranie podopiecznego w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego za okres stażu.
Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli - proces oparty na wymianie doświadczeń między nauczycielami tej samej szkoły w ramach zespołów przedmiotowych lub zadaniowych. Uczenie się w zespołach nauczycielskich skoncentrowane jest wokół wspólnie wypracowanych wizji, celów i zadań szkoły.
Koordynatorem tych działań jest tzw. lider wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Dba on o pozyskiwanie wiadomości, umiejętności i rozwijanie kompetencji rady pedagogicznej niezbędnych do funkcjonowania w szkole.
Istotą doradztwa metodycznego jest wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli, które polega na:
· zidentyfikowaniu i zrozumieniu problemów grupy,
· wspólnym szukaniu rozwiązań,
· pomaganiu nauczycielom w podejmowaniu decyzji w sprawach zawodowych.
Doradca metodyczny to nauczyciel udzielający pomocy nauczycielom szkół i placówek,
w szczególności nauczycielom rozpoczynającym pracę.
Doradztwo metodyczne wspomaga nauczycieli oraz rady pedagogiczne w:
· planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego,
· doborze i adaptacji lub tworzeniu programów nauczania i materiałów dydaktycznych,
· rozwijaniu umiejętności metodycznych,
· podejmowaniu działań innowacyjnych.
Realizuje zadania poprzez:
· udzielanie indywidualnych konsultacji,
· prowadzenie lekcji i zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych,
· organizowanie innych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli.
Edukator to nauczyciel dysponujący wiedzą specyficzną dla danego obszaru działania, posiadający wykształcenie wyższe oraz umiejętności z zakresu andragogiki i dydaktyki ogólnej.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA SYSTEMU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
· Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (CODN), który wspiera systemowo instytucje i organizacje oświatowe oraz kadry działające w zakresie doskonalenia i rozwoju zawodowego nauczycieli;
· Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU), który inspiruje, przygotowuje i koordynuje zadania w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli kształcenia zawodowego oraz nauczycieli;
· Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej (CMPP-P), inicjujące i kreujące systemowe rozwiązania na rzecz wspierania rozwoju dziecka w systemie edukacji;
· Polonijne Centrum Nauczycielskie (PCN), którego zadaniem Centrum jest merytoryczne i metodyczne wspomaganie nauczycieli spoza granic Rzeczypospolitej Polskiej, uczących języka polskiego i innych przedmiotów w języku polskim.
B. Placówki wojewódzkie, których organem prowadzącym jest samorząd województwa, a obszarem działania województwo. Do obowiązkowych zadań wojewódzkich placówek doskonalenia należy:
· opracowywanie, we współpracy z organami sprawującymi nadzór, pedagogiczny, priorytetów doskonalenia zawodowego nauczycieli w województwie,
· przygotowywanie i realizacja, we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny, programów doskonalenia i wsparcia doradców metodycznych,
· przygotowywanie i realizacja programów doskonalenia zawodowego dla dyrektorów szkół i placówek oraz pracowników organów nadzorujących i prowadzących szkoły i placówki z terenu województwa, w zakresie zarządzania oświatą,
· organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń, w tym konferencji i seminariów dla nauczycieli poszczególnych specjalności oraz nauczycieli poszczególnych typów i rodzajów szkół i placówek,
· organizowanie działań na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny,
· współpraca z organami prowadzącymi szkoły i placówki w zakresie doradztwa metodycznego dla nauczycieli,
· organizowanie i prowadzenie, stosownie do potrzeb, doradztwa metodycznego dla nauczycieli:
- przedmiotów zawodowych rzadkich specjalności,
- zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych;
· tworzenie i rozwijanie wojewódzkiego systemu informacji pedagogicznej,
· wspieranie nowatorskich inicjatyw nauczycieli oraz wspomaganie samokształcenia i doskonalenia nauczycieli.
Liczba wojewódzkich placówek doskonalenia nauczycieli (łącznie z oddziałami):
Rys. 2.1 Liczba wojewódzkich placówek doskonalenia nauczycieli (łącznie z oddziałami)
C. Placówki powiatowe i gminne są prowadzone przez Samorządy Powiatów lub Samorządy Gmin. Powiatowe i Gminne placówki doskonalenia prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania z zakresu doskonalenia nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem doradztwa metodycznego.
Liczba lokalnych placówek doskonalenia nauczycieli:
Rys. 2.2 Liczba lokalnych placówek doskonalenia nauczycieli
Liczba nauczycieli przypadająca na jednego doradcę metodycznego w poszczególnych województwach:
Rys. 2.3 Liczba nauczycieli przypadająca na jednego doradcę metodycznego w poszczególnych województwach
...
crazy_amazon