Waga. Ważenie przedmiotów..doc

(39 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Waga

ZAGADNIENIE: Waga i ważenie

 

Jestem tu!.. – zabawa integrująca

CEL:  imienne przywitanie wszystkich uczestników zabawy

Osoba prowadząca zabawę zwraca się do każdego uczestnika, następnie rolę przejmuje kolejne  dziecko i zwraca się do sąsiada. (piosenka nr 5 cz. IW co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).

Powiedz...(np. Aniu) – jestem tu!    /zabawę rozpoczyna prowadzący wywołując dziecko

Jestem tu! Jestem tu                       /Dziecko odpowiada:

Wszyscy odpowiadają , klaszczą w ręce lub uderzają o kolana

Cieszymy się, że jesteś tu, jesteś tu, jesteś tu...

Cieszymy się, aż brak nam tchu, że jesteś z nami tu!

 

„Przekazywanie …………..” zabawa integrująca zespół

CEL:  rozwijanie przynależności do grupy, rozwijanie twórczego myślenia

Dzieci siedzą w kręgu  i podają sobie „na niby” piękną różę, starają się by nie upadła na podłogę, ma ostre kolce i jest bardzo delikatna, następnie podajemy „na niby” gorący ziemniak z ogniska – dzieci naśladują wymyślone sytuacje.

 

„Bawiły się dzieci paluszkami” – zabawa orientacyjno porządkowa

CEL: orientacja w schemacie ciała, utrwalenie części ciała

Dzieci wykonują zadania zgodnie z treścią piosenki  nr 9 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak jeden nie może , to drugi mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

Jak drugi  nie może , to trzeci  mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak trzeci nie może , to czwarty mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak czwarty  nie może , to piąty mu pomoże .

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak piąty nie może, to rączka  mu pomoże .

Dzieci uderzają kciukami obu rąk o siebie, przy słowach : Drugi mu pomoże dołączają palec wskazujący (kciuk uderza o kciuk, wskazujący o wskazujący) a potem kolejne palce, przy słowach „Rączka mu pomoże – klaszczą.

Po wyliczeniu wszystkich palców wymieniają inne części ciała: np. ręce, nogi, ramiona, …głowa.( Jak ręka nie może to druga jej pomoże). Kończą : Jak głowa nie może to nic już nie pomoże. Podczas wymieniania kolejnych części ciała, dzieci uderzają o podłogę odpowiednią częścią ciała.

 

Potrafię zbudować wagę” – zabawa konstrukcyjna

CEL: konstruowanie wagi w celu zrozumienia na czym polega ustalanie ciężaru

Nauczyciel przygotowuje listewki (patyki) dla każdej pary dzieci, po 2 torebki foliowe, kawałek sznurka, pinezki, taśmę samoprzylepną, klocki drewniane, kasztany (jako odważniki)

1. ustalamy gdzie jest środek patyka przytrzymujemy palec na środku patyka, utrzymując równowagę, w tym miejscu przymocowujemy sznurek

2. na końcach patyka przymocowujemy torby

3. jedno dziecko trzyma za sznurek a drugie wkłada do torby zabawkę  i odważniki (klocki)

4. prosimy dzieci, by wybrały sobie jedną zabawkę i za pomocą klocków i kasztanów zważyły ich ciężar np. lalka waży 3 klocki i 2 kasztany

 

Potrafię ważyć różne zabawki zabawa w eksperymentowanie

CEL: ważenie zabawek i ustalanie ile coś waży, porównywanie, co jest cięższe?

Dzieci w parach ważą różne przedmioty i zabawki, ustalają ile waży np. miś,

samochód itp. porównują co jest cięższe a co lżejsze, wymieniają się doświadczeniami

 

 

„Ważny wyraz” – miś

CEL: budowanie zdań z wyrazem „miś”, rozwijane koordynacji słuchowo wzrokowej

Nauczyciel prezentuje wiersz i równocześnie rysuje fragmenty

MIŚ

Główka kształt  kółka ma,                            /nauczyciel rysuje małe kółeczko

Na niej leżą uszka dwa.                            /rysuje uszka

Brzuszek piękny , okrąglutki              /rysuje brzuszek

Taki sam jak mają nutki

Łapki , nóżki,                                           / rysuje łapki górne i dolne

Oczko jedno, drugie                            / rysuje czy

Zaraz misiu do nas mrugnie.

Nosek, buzię ładną dam                            / rysuje nosek i buzię

Aby miodek mógł jeść sam.

(„Rysowane wierszyki” wybór i opracowanie Ewa Małgorzata Skorek)

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: doskonalenie motoryki małej,  rozwijanie koncentracji uwagi

Każde dziecko otrzymuje kartkę nr II9, uzupełnia wg wskazań nauczyciela

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenki

·         woreczki, patyczki

·         klocki, kasztany, zabawki

·         karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin