program_kolka_informatycznego.doc

(88 KB) Pobierz
Załącznik nr 1

 

Liceum Ogólnokształcące

im. Mikołaja Kopernika

w Żywcu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program zajęć pozalekcyjnych

koła informatycznego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor:

mgr inż. Juliusz Maszloch

strona 11


Na podstawie wieloletnich doświadczeń w prowadzeniu koła informatycznego dla uczniów LO w Żywcu, konsultacji z metodykiem i własnych przemyśleń opracowałem program zajęć dla pozalekcyjnego koła zainteresowań. Planuję wdrożenie programu w przyszłym roku szkolnym.

 

W 2002 roku następuje zmiana struktury i sposobu funkcjonowania szkoły średniej, pierwotne plany zakładały całkowite odejście od edukacji informatycznej co mogło doprowadzić do całkowitej dezorganizacji bazy dydaktycznej szkół (zdobytej niejednokrotnie z wielkimi wyrzeczeniami, przy pomocy rodziców i sponsorów). Pod naciskiem opinii społecznej oraz środowisk informatycznych i pedagogicznych zrezygnowano z tego pomysłu. Zmienia się formuła przedmiotu w profilach proakademickich, planowane jest wprowadzenie przedmiotu „informatyka” w profilach matematyczno-informatycznych.

 

Podmiotem oddziaływania w rozpatrywanym przypadku jest uczeń szkoły średniej szczególnie zainteresowany wykorzystaniem komputera i wzbogaceniem swoich umiejętności pod kątem przystąpienia do egzaminu maturalnego oraz stworzenie możliwości dalszego rozwoju ucznia, który chce pogłębić swoje umiejętności zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. Istnieje konieczność wyjścia naprzeciw oczekiwaniom społecznym w zakresie rozszerzonego dostępu do TI dla ucznia liceum ogólnokształcącego.

 

Na podstawie danych zebranych w czasie rozmów z uczniami i ich rodzicami, konsultacji z metodykiem, nauczycielami przedmiotu, wymiany poglądów na forum dyskusyjnym a także własnych przemyśleń można stwierdzić, że społeczeństwo oczekuje od szkoły i nauczycieli przygotowania ich dzieci do sprostania wymogom nieustannie zmieniającej się rzeczywistości. Poprawę sytuacji może przynieść wdrożenie działań zmierzających do poszerzenia możliwości dostępu ucznia do nowoczesnych TI.

 

Ogólnym celem programu jest lepsze przygotowanie uczniów do zastosowania TI w zastosowaniach teoretycznych i praktycznych.

 

Uwagi

Ilość godzin przeznaczonych na realizację poszczególnych tematów jest uzależniony od potrzeb uczniów. Następować tu będzie ewaluacja – dostosowanie wymiaru godzin do aktualnej sytuacji i zapotrzebowania. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że najwięcej czasu poświęca się takim zagadnieniom jak programowanie w językach wysokiego poziomu z uwzględnieniem algorytmiki, arkusze kalkulacyjne i bazy danych oraz tworzenie stron WWW.

 

Metody pracy z uczniem to przede wszystkim karta pracy ucznia, zestawy ćwiczeń, pliki przeznaczone do ćwiczeń umieszczane na dyskach sieciowych.


Wstęp – założenia ogólne

 

Pomoce naukowe, środki dydaktyczne wymagane do realizacji programu:

 

·        pracownia komputerowa wyposażona w co najmniej 8 stanowisk roboczych dla uczniów, maksimum 16 uczniów w grupie wyposażona w komputery IBM PC lub kompatybilne pracujące w sieci WAN,

·        stacje robocze,

·        dostęp poprzez sieć lokalną do serwerów Novell, Windows NT, Linux,

·        dostęp do Internetu,

·        oprogramowanie niezbędne do realizacji programu:

-         po stronie serwerów: Windows NT, Novell Netware, Linux,

-         graficzne środowisko operacyjne,

-         programy narzędziowe,

-         pakiety biurowe,

-         programy do archiwizacji i pakowania danych,

-         programy antywirusowe,

-         przeglądarki WWW,

-         programy do tworzenia stron WWW,

-         Programy FTP,

-         programy do przetwarzania grafiki bitmapowej,

-         programy do przetwarzania grafiki wektorowej,

-         zintegrowane środowiska programistyczne,

-         programy do obsługi zdalnego logowania na serwerach internetowych,

 

·        podręczniki wskazane przez nauczyciela,

·        dokumentacja oprogramowania,

·        zestawy ćwiczeń,

·        literatura,

 

Cele edukacyjne

 

Przygotowanie do korzystania w życiu osobistym i zawodowym z powszechnie stosowanych urządzeń informatycznych.

 

Zadania programowe

 

·        Przygotowanie uczniów do posługiwania się techniką komputerową w prostych zastosowaniach praktycznych.

·        Pomoc uczniom w rozpoznaniu własnych uzdolnień i zainteresowań w celu świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.

·        Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia dla ich zdrowia i rozwoju związane z niewłaściwym korzystaniem z urządzeń i programów komputerowych.

·        Kształtowanie umiejętności analizowania zadań szkolnych i prostych problemów praktycznych oraz tworzenia algorytmów ich rozwiązywania.

 

Treści programowe

 

·        Posługiwanie się sprzętem komputerowym i korzystanie z usług systemu operacyjnego:

·        podstawowe elementy komputera i ich funkcje;

·        zasady bezpiecznej pracy z komputerem;

·        informacja w komputerze: programy i dane; nośniki informacji;

·        komunikacja użytkownika z komputerem;

·        podstawowe usługi systemu operacyjnego;

·        ogólne wiadomości o sieciach komputerowych;

·        formy reprezentowania i przetwarzania informacji przez człowieka i komputer;

·        multimedialne źródła informacji;

·        podstawowe zasady pracy w sieciach komputerowych; typowe usługi z zakresu komunikacji między użytkownikami oraz dostępu do informacji i jej przesyłania;

·        zabezpieczanie informacji (kopie bezpieczeństwa, ochrona antywirusowa):

·        Stosowanie programów użytkowych do wykonywania zadań szkolnych.

·        kształtowanie układu dokumentu tekstowego z użyciem podstawowych form redakcyjnych; włączanie tabel i grafiki; przykłady stosowania zaawansowanych narzędzi, w tym korekcji pisowni, dzielenia wyrazów i korespondencji seryjnej;

·        wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań z programu nauczania szkoły i z życia codziennego;

·        bazy danych: przykłady wyszukiwania informacji z użyciem operatorów logicznych; przykłady różnych form organizacji danych; zastosowania baz danych.

·        Algorytmy rozwiązywania zadań:

·        przykłady ścisłego formułowania zadań (zakres wartości danych, forma wyników);

·        rozwiązywanie umiarkowanie złożonych zadań szkolnych.

·        Symulacja procesów:

·        przykłady odwzorowywania w komputerze przebiegów poznanych procesów fizycznych, m.in. ruchu ciał; eksperymentowanie z doborem parametrów.

·        Społeczne, etyczne i ekonomiczne aspekty rozwoju informatyki:

·        pożytki i konsekwencje wynikające dla osób i społeczeństw z zastosowań informatyki;

·        zagrożenia wychowawcze: szkodliwe gry, deprawujące treści, uzależnienie; zagadnienia etyczne i prawne związane z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych.

Osiągnięcia ucznia

 

·        Przygotowanie umiarkowanie złożonego dokumentu tekstowego.

·        Rozwiązywanie typowych zadań szkolnych; dobór programów komputerowych do zadań.

·        Korzystanie z różnych, także multimedialnych, źródeł informacji dostępnych za pomocą komputera.

             

Właściwa realizacja programu powinna pomóc uczniowi w pogłębieniu wiadomości niezbędnych do podjęcia egzaminu maturalnego z przedmiotu „informatyka”, wyposażając go w wiadomości i umiejętności określone standardami wymagań egzaminacyjnych. Uczeń powinien:

 

·        wykazać się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć, metod, narzędzi i procesów związanych z informatyką:

·        opisywać środki, narzędzia i metody informatyki, posługując się poprawną terminologią informatyczną,

·        przedstawić rolę, funkcje i zasady pracy środków informatyki (komputer, sieć komputerowa),

·        scharakteryzować typowe narzędzia informatyczne (oprogramowanie),

·        znać klasyczne algorytmy i typowe sytuacje problemowe, w których można je wykorzystać,

·        omówić zagadnienia etyczne i prawne związane z ochroną własności intelektualnej (w tym programów) i ochroną danych,

·        stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań teoretycznych i praktycznych:

·        wykorzystywać środki i narzędzia informatyki w rozwiązywaniu typowych zadań,

·        dobierać właściwe narzędzie do rozwiązywanego zadania,

·        komunikować się za pomocą komputera i wykorzystywać elektroniczne źródła informacji,

·        tworzyć podstawowe struktury danych i stosować proste metody przetwarzania i wyszukiwania informacji,

·        zapisać rozwiązanie typowego zadania w postaci algorytmu, w wybranej przez siebie notacji,

·        wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w rozwiązywaniu zadań szkolnych z różnych dziedzin i problemów w życiu codziennym,

·        stosować metody badawcze do rozwiązywania problemów:

·        formułować sytuację problemową (w tym specyfikację problemu),

·        rozwiązywać problemy poprzez skorzystanie ze zbioru gotowych rozwiązań,

·        wykorzystywać metody informatyki (metodę zstępującą, konstrukcje algorytmiczne, klasyczne algorytmy) do rozwiązania problemu,

·        wykorzystywać różnorodne źródła informacji, w tym elektroniczne, we własnej pracy,

·        stosować narzędzia i techniki informatyczne do modelowania i symulacji procesów oraz zjawisk,

·        stosować teksty, rysunki, tabele, wykresy (a także dźwięki i filmy) do interpretowania i zapisywania informacji,

·        formułować i uzasadniać opinie i sądy na podstawie posiadanych informacji:

·        omówić krytycznie przydatność różnych zbiorów informacji oraz sposobów i form ich reprezentowania,

·        określić problem na podstawie opisu sytuacji problemowej oraz ocenić cechy zaproponowanego rozwiązania,

·        wartościować obszary zastosowań informatyki oraz krytycznie ocenić pożytki i konsekwencje wynikające dla osób i społeczeństw z zastosowań informatyki i technologii informacyjnej.

 

TEMATYKA ZAJĘĆ

 

Temat 1: Usystematyzowanie pojęć z zakresu budowy i działania mikrokomputera

 

-         pojęcie „informatyka”, historia tej dziedziny wiedzy, rozwój informatyki na przestrzeni ostatnich lat,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin