zestawy ćwiczeń gimnastycznych i porannych na listopad(1).docx

(17 KB) Pobierz

Ćwiczenia poranne Nr 1/XI

W środku koła leżą liście. Dzieci kolejno biorą sobie liście, oglądają je, dotykają, wąchają.

1.      Zabawa „ Taniec liści”

Przy dźwiękach tamburyna dzieci – liście opadają z drzew. Szybkość wirowania dostosowują do gry na tamburynie.

2.      Ćwiczenie oddechowe.

Liście leżą na dywanie. Dzieci dmuchają na nie tak, aby się poruszały.

3.      Zabawa „ Przeskocz przez liść”

Dzieci kładą liście na dywanie i przeskakują przez nie do przodu i do tyłu.

4.      Zabawa „ Kładziemy listek”

Dzieci kładą listek według poleceń nauczycielki : przed sobą, za sobą, po prawej stronie, po lewej stronie.

5.      Marsz po obwodzie koła ze śpiewem piosenki „ Pan listopad” – odkładanie listków do koszyka.

 

Ćwiczenia poranne Nr 2/XI

 

1.      Zabawa orientacyjno – porządkowa „ Wiewiórki szukają dziupli”

Na dywanie rozłożone małe obręcze – dziuple.  W każdej dziupli stoi dziecko – wiewiórka. Na sygnał  wiewiórki biegają i zmieniają miejsce w dziupli. Żadne dziecko nie może po raz drugi stanąć w tej samej obręczy.

2.      Zabawa z elementem czworakowania „ Niedźwiedzie szukają legowiska”

Dzieci poruszają się po sali na czworakach. Na sygnał wchodzą do leżącej najbliżej obręczy i naśladują niedźwiedzia układającego się do snu. Podczas czworakowania nogi w kolanach powinny być wyprostowane.

3.      Ćwiczenie wyprostne „ Niedźwiadki przeciągają się”

Dzieci wykonują przysiad podparty, trzymając ręce poza obręczą. Następnie  powoli się prostują, przebierając rękami tak, jakby wspinały się po drabinie. Pozycją końcową jest wspięcie się na palce  z wyciągniętymi w górę rękami.

4.      Marsz „ Tupiące jeże”

Dzieci maszerują chwilę w dowolnych kierunkach, odkładając jednocześnie obręcze w wyznaczone miejsce. Następnie maszerują – tupiąc – po obwodzie koła.

 

 

 

Ćwiczenia poranne Nr 3/XI

1.      „ Kto najładniej skacze?”

Dzieci stoją w rozsypce, nogi mają lekko rozstawione, ręce opuszczone wzdłuż tułowia. Na sygnał  każde wykonuje wyskok w górę z jednoczesnym wyrzutem rąk, a następnie opada do siadu podpartego.

2.      „ Kto ma najdłuższą szyję ?”

Dzieci siedzą skrzyżnie z rękami opartymi o kolana i wyprostowanymi plecami. Słysząc pytanie – kto ma najdłuższą szyję? – starają się jak najwyżej  unieść głowę bez odrywania reszty ciał od podłogi.

3.      „ Kto jest zręczny?”

Dzieci stoją w rozsypce ze splecionymi z przodu rękami. Na sygnał próbują przełożyć nogę przez splecione ręce i wyjąć je z powrotem. Tak samo postępują z drugą nogą.

4.      „ Kto wejdzie po schodach?”

Dzieci poruszają się w różnych kierunkach po Sali z wysokim unoszeniem kolan.  Naśladują w ten sposób chodzenie po wysokich stopniach schodów.

5.      „ Wierci nas w nosach. A, psik”

Dzieci wykonują głębokie wdechy nosem, a następnie wydechy ustami z jednoczesnym wymawianiem słowa – A, psik!.

Ćwiczenia poranne Nr 4/XI

1.      Zabawa „ Pada deszcz”

Dzieci naśladują dłońmi padający deszcz. Reagują ruchem na zmiany natężenia gry na tamburynie ( lekkie uderzenia – mżawka, mocniejsze – kapuśniaczek, bardzo mocne – ulewa ).

2.      Zabawa ruchowa „ Kałuża”

Dzieci spacerują po sali . Na hasło – kałuża – naśladują przeskakiwanie przez kałużę.

3.      Zabawa „ Krople deszczu” ( według K.W. Vopla )

Dzieci stoją w długim rzędzie. Każde kładzie swoje ręce na ramionach dziecka stojącego przed nim. Robią z tego długiego rzędu koło, ciągle trzymając ręce na ramionach kolegi. Chodzą w ten sposób w kole, stąpając bardzo cicho, na palcach.

Nauczycielka mówi : Wyobraźcie sobie, że zaczyna padać drobny, łagodny deszczyk. Niech wasze ręce staną się teraz małym deszczem. Uderzajcie teraz delikatnie  palcami rąk o ramiona kolegi, który znajduje się przed wami. Teraz zaczyna padać mocniej, a krople deszczu stają się grubsze i większe. Zacznijcie więc uderzać pacami nieco mocniej. Wyobraźcie sobie, że deszcz pada jeszcze mocniej. Uderzajcie więc  całymi dłońmi ( ale nie za mocno ). Teraz deszcz staję się słabszy…, jeszcze słabszy…, aż wreszcie przestaje padać. Wyciągnijcie teraz ręce ku górze i pomachajcie słoneczku, które wychodzi zza chmur.

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 1/ XI

Dziecko:

- wzmacnia mięśnie poprzeczne i podłużne tułowia poprzez wykonywanie skrętów i skrętoskłonów.

L.p.

Elementy zestawu

Przebieg

1.

Czynności orientacyjno - porządkowe

Zbiórka w kole, marsz po obwodzie koła w rytm bębenka.

2.

Ćwiczenie ożywiające

„ Lód – płomyk”. Troje dzieci jest lodem – przewieszone niebieskie szarfy. Jedno dziecko – płomyk – ma szarfę czerwoną. Pozostałe dzieci uciekają przed lodem, którego dotyk zamraża ( dotknięte dziecko – zatrzymuje się w pozycji, w jakiej jest ). Rozmrozić może je dotyk promyka i dziecko wraca do zabawy. Ucieka przed płomykiem, którego dotyk parzy ( po dotknięciu dziecko wykonuje skoki pajaca. Odczarować może je dotyk lodu.

3.

Ćwiczenia kształtujące

- ćwiczenia kończyn górnych : leżenie tyłem, kończyny w linii tułowia. Na 1 – przesunięcie kończyn na wysokość barków, na 2 – przeniesienie nad klatkę piersiową i klaśnięcie w dłonie, na 3 – przesunięcie ramion na wysokość barków, na 4 – leżenie tyłem, ramiona wzdłuż tułowia.

- ćwiczenia tułowia – leżenie przodem, na sygnał – chwyt dłońmi za stopy i wykonanie kołyski.

- ćwiczenia kończyn dolnych – leżenie tyłem – na sygnał rowerek. Dzieci wypowiadają słowa wierszyka „ Jedzie rowerek na spacerek…”

- ćwiczenia głowy – pozycja stojąca, dłonie na biodrach. Na 1 – skłon głowy w przód, na 2 – wyprost, na 3 – skłon głowy w tył, na 4 – wyprost.

4.

Ćwiczenia kształtujące koordynację ruchową i orientację przestrzenną.

Dzieci stoją luźno jedno za drugim  w lekkim rozkroku. Pierwsze dziecko trzyma czerwona piłkę. Dziecko podaje piłkę do kolegi z tyłu poprzez skręt tułowia w lewo, aż do ostatniego dziecka. Następnie dzieci wykonują polecenie – w tył zwrot – i przekazują piłkę wykonując skręt tułowia w prawo, aż do ostatniego dziecka. Piłka nie może upaść na podłogę.

Dzieci stoją obok siebie w rozkroku. Obok  nogi pierwszego dziecka leży piłka. Dziecko chwyta piłkę wykonując skrętoskłon, następnie – wyprost i ułożenie piłki przy nodze kolegi poprzez skrętoskłon. Piłka przechodzi w ten sposób Az do ostatniego dziecka.

Dzieci stoją bardzo luźno jedno za drugim w lekkim rozkroku. Pierwsze dziecko biegnie slalomem na czworakach pomiędzy kolegami i ustawia się z tyłu.

Zepsuty most – dzieci leżą tyłem blisko siebie w jednej linii. Jedno dziecko stoi i trzyma piłkę. Na sygnał wszystkie dzieci unoszą wysoko biodra i tułów, a stojący puszcza piłkę pod powstałym mostem. Dziecko, które zatrzyma piłkę – zepsuło most.

5.

Ćwiczenia uspokajające

Leżenie tyłem, dzieci mają zamknięte oczy. Nauczyciel kozłuje piłkę i pyta, co wydaje taki dźwięk. Następnie potrząsa tamburynem, gniecie gazetę.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 2/ XI

Dziecko

- kształtuje prawidłową postawę ciała poprzez wzmacnianie mięśni grzbietu  i stóp

Pomoce : woreczki

L.p.

Elementy zestawu

Przebieg

1.

Czynności orientacyjno - porządkowe

Marsz w kole, na sygnał – mocne uderzenie w tamburyno – wyskok w górę.

2.

Ćwiczenie ożywiające

Berek huśtany – dzieci biegają po sali. Złapane dziecko staje w rozkroku i na przemian przenosi ciężar ciała z palców na pięty. Odczarowuje je dotyk innego dziecka.

3.

Ćwiczenia kształtujące

- ćwiczenia kończyn górnych : dzieci stoją w kole, dłonie na barkach – krążenie ramionami; ramiona wzdłuż ciała – zginanie i prostowanie stawów łokciowych; kończyny wzdłuż ciała – zginanie i prostowanie palców.

- ćwiczenia tułowia – dzieci stoją w kole w lekkim rozkroku – skłony tułowia do przodu, do tyłu i  na boki.

- ćwiczenia kończyn dolnych – dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie, chwytają się  za ramiona kolegi – jednoczesne odwodzenie i przywodzenie nogi prawej z lewą kolegi, następnie zmiana ćwiczonych nóg.

- ćwiczenia głowy – pozycja stojąca – skręty głowy w prawo i w lewo.

4.

Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę

Dzieci w parach leżą tyłem, naprzeciw siebie, dotykając się stopami. Na 1 – naciskają na  zewnętrzną część stóp kolegi, na 2 – pozycja wyjściowa, na 3- na wewnętrzną część stóp, na 4 – pozycja wyjściowa.

Dzieci w parach leżą tyłem naprzeciw siebie, nogi wyprostowane, stopy dotykają się ze stopami kolegi. Na 1 – dziecko napiera palcami stóp na stopy kolegi, na 2 – pozycja wyjściowa, na 3 – napieranie piętami na stopy kolegi, na 4 – pozycja wyjściowa.

Dzieci w siadzie płaskim na obwodzie koła, dłonie oparte za plecami, przekazują sobie chusteczkę higieniczną. Na 1 – odebranie chusteczki palcami stóp od kolegi, na 2 – przełożenie do drugiej stopy, na 3 – przekazanie do kolegi siedzącego z drugiej strony, 4 – pozycja wyjściowa.

Dzieci siedzą płasko na obwodzie koła, dłonie oparte o podłogę za plecami, przekazują sobie woreczek trzymany obiema stopami.

5.

Ćwiczenia uspokajające

Marsz po obwodzie koła, wdech – uniesienie ramion górę i wspięcie na palce, wydech – opuszczenie ramion, przejście na całe stopy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin