Ćwiczenia poranne Nr 1/XI
W środku koła leżą liście. Dzieci kolejno biorą sobie liście, oglądają je, dotykają, wąchają.
1. Zabawa „ Taniec liści”
Przy dźwiękach tamburyna dzieci – liście opadają z drzew. Szybkość wirowania dostosowują do gry na tamburynie.
2. Ćwiczenie oddechowe.
Liście leżą na dywanie. Dzieci dmuchają na nie tak, aby się poruszały.
3. Zabawa „ Przeskocz przez liść”
Dzieci kładą liście na dywanie i przeskakują przez nie do przodu i do tyłu.
4. Zabawa „ Kładziemy listek”
Dzieci kładą listek według poleceń nauczycielki : przed sobą, za sobą, po prawej stronie, po lewej stronie.
5. Marsz po obwodzie koła ze śpiewem piosenki „ Pan listopad” – odkładanie listków do koszyka.
Ćwiczenia poranne Nr 2/XI
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „ Wiewiórki szukają dziupli”
Na dywanie rozłożone małe obręcze – dziuple. W każdej dziupli stoi dziecko – wiewiórka. Na sygnał wiewiórki biegają i zmieniają miejsce w dziupli. Żadne dziecko nie może po raz drugi stanąć w tej samej obręczy.
2. Zabawa z elementem czworakowania „ Niedźwiedzie szukają legowiska”
Dzieci poruszają się po sali na czworakach. Na sygnał wchodzą do leżącej najbliżej obręczy i naśladują niedźwiedzia układającego się do snu. Podczas czworakowania nogi w kolanach powinny być wyprostowane.
3. Ćwiczenie wyprostne „ Niedźwiadki przeciągają się”
Dzieci wykonują przysiad podparty, trzymając ręce poza obręczą. Następnie powoli się prostują, przebierając rękami tak, jakby wspinały się po drabinie. Pozycją końcową jest wspięcie się na palce z wyciągniętymi w górę rękami.
4. Marsz „ Tupiące jeże”
Dzieci maszerują chwilę w dowolnych kierunkach, odkładając jednocześnie obręcze w wyznaczone miejsce. Następnie maszerują – tupiąc – po obwodzie koła.
Ćwiczenia poranne Nr 3/XI
1. „ Kto najładniej skacze?”
Dzieci stoją w rozsypce, nogi mają lekko rozstawione, ręce opuszczone wzdłuż tułowia. Na sygnał każde wykonuje wyskok w górę z jednoczesnym wyrzutem rąk, a następnie opada do siadu podpartego.
2. „ Kto ma najdłuższą szyję ?”
Dzieci siedzą skrzyżnie z rękami opartymi o kolana i wyprostowanymi plecami. Słysząc pytanie – kto ma najdłuższą szyję? – starają się jak najwyżej unieść głowę bez odrywania reszty ciał od podłogi.
3. „ Kto jest zręczny?”
Dzieci stoją w rozsypce ze splecionymi z przodu rękami. Na sygnał próbują przełożyć nogę przez splecione ręce i wyjąć je z powrotem. Tak samo postępują z drugą nogą.
4. „ Kto wejdzie po schodach?”
Dzieci poruszają się w różnych kierunkach po Sali z wysokim unoszeniem kolan. Naśladują w ten sposób chodzenie po wysokich stopniach schodów.
5. „ Wierci nas w nosach. A, psik”
Dzieci wykonują głębokie wdechy nosem, a następnie wydechy ustami z jednoczesnym wymawianiem słowa – A, psik!.
Ćwiczenia poranne Nr 4/XI
1. Zabawa „ Pada deszcz”
Dzieci naśladują dłońmi padający deszcz. Reagują ruchem na zmiany natężenia gry na tamburynie ( lekkie uderzenia – mżawka, mocniejsze – kapuśniaczek, bardzo mocne – ulewa ).
2. Zabawa ruchowa „ Kałuża”
Dzieci spacerują po sali . Na hasło – kałuża – naśladują przeskakiwanie przez kałużę.
3. Zabawa „ Krople deszczu” ( według K.W. Vopla )
Dzieci stoją w długim rzędzie. Każde kładzie swoje ręce na ramionach dziecka stojącego przed nim. Robią z tego długiego rzędu koło, ciągle trzymając ręce na ramionach kolegi. Chodzą w ten sposób w kole, stąpając bardzo cicho, na palcach.
Nauczycielka mówi : Wyobraźcie sobie, że zaczyna padać drobny, łagodny deszczyk. Niech wasze ręce staną się teraz małym deszczem. Uderzajcie teraz delikatnie palcami rąk o ramiona kolegi, który znajduje się przed wami. Teraz zaczyna padać mocniej, a krople deszczu stają się grubsze i większe. Zacznijcie więc uderzać pacami nieco mocniej. Wyobraźcie sobie, że deszcz pada jeszcze mocniej. Uderzajcie więc całymi dłońmi ( ale nie za mocno ). Teraz deszcz staję się słabszy…, jeszcze słabszy…, aż wreszcie przestaje padać. Wyciągnijcie teraz ręce ku górze i pomachajcie słoneczku, które wychodzi zza chmur.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 1/ XI
Dziecko:
- wzmacnia mięśnie poprzeczne i podłużne tułowia poprzez wykonywanie skrętów i skrętoskłonów.
L.p.
Elementy zestawu
Przebieg
1.
Czynności orientacyjno - porządkowe
Zbiórka w kole, marsz po obwodzie koła w rytm bębenka.
2.
Ćwiczenie ożywiające
„ Lód – płomyk”. Troje dzieci jest lodem – przewieszone niebieskie szarfy. Jedno dziecko – płomyk – ma szarfę czerwoną. Pozostałe dzieci uciekają przed lodem, którego dotyk zamraża ( dotknięte dziecko – zatrzymuje się w pozycji, w jakiej jest ). Rozmrozić może je dotyk promyka i dziecko wraca do zabawy. Ucieka przed płomykiem, którego dotyk parzy ( po dotknięciu dziecko wykonuje skoki pajaca. Odczarować może je dotyk lodu.
3.
Ćwiczenia kształtujące
- ćwiczenia kończyn górnych : leżenie tyłem, kończyny w linii tułowia. Na 1 – przesunięcie kończyn na wysokość barków, na 2 – przeniesienie nad klatkę piersiową i klaśnięcie w dłonie, na 3 – przesunięcie ramion na wysokość barków, na 4 – leżenie tyłem, ramiona wzdłuż tułowia.
- ćwiczenia tułowia – leżenie przodem, na sygnał – chwyt dłońmi za stopy i wykonanie kołyski.
- ćwiczenia kończyn dolnych – leżenie tyłem – na sygnał rowerek. Dzieci wypowiadają słowa wierszyka „ Jedzie rowerek na spacerek…”
- ćwiczenia głowy – pozycja stojąca, dłonie na biodrach. Na 1 – skłon głowy w przód, na 2 – wyprost, na 3 – skłon głowy w tył, na 4 – wyprost.
4.
Ćwiczenia kształtujące koordynację ruchową i orientację przestrzenną.
Dzieci stoją luźno jedno za drugim w lekkim rozkroku. Pierwsze dziecko trzyma czerwona piłkę. Dziecko podaje piłkę do kolegi z tyłu poprzez skręt tułowia w lewo, aż do ostatniego dziecka. Następnie dzieci wykonują polecenie – w tył zwrot – i przekazują piłkę wykonując skręt tułowia w prawo, aż do ostatniego dziecka. Piłka nie może upaść na podłogę.
Dzieci stoją obok siebie w rozkroku. Obok nogi pierwszego dziecka leży piłka. Dziecko chwyta piłkę wykonując skrętoskłon, następnie – wyprost i ułożenie piłki przy nodze kolegi poprzez skrętoskłon. Piłka przechodzi w ten sposób Az do ostatniego dziecka.
Dzieci stoją bardzo luźno jedno za drugim w lekkim rozkroku. Pierwsze dziecko biegnie slalomem na czworakach pomiędzy kolegami i ustawia się z tyłu.
Zepsuty most – dzieci leżą tyłem blisko siebie w jednej linii. Jedno dziecko stoi i trzyma piłkę. Na sygnał wszystkie dzieci unoszą wysoko biodra i tułów, a stojący puszcza piłkę pod powstałym mostem. Dziecko, które zatrzyma piłkę – zepsuło most.
5.
Ćwiczenia uspokajające
Leżenie tyłem, dzieci mają zamknięte oczy. Nauczyciel kozłuje piłkę i pyta, co wydaje taki dźwięk. Następnie potrząsa tamburynem, gniecie gazetę.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 2/ XI
Dziecko
- kształtuje prawidłową postawę ciała poprzez wzmacnianie mięśni grzbietu i stóp
Pomoce : woreczki
Marsz w kole, na sygnał – mocne uderzenie w tamburyno – wyskok w górę.
Berek huśtany – dzieci biegają po sali. Złapane dziecko staje w rozkroku i na przemian przenosi ciężar ciała z palców na pięty. Odczarowuje je dotyk innego dziecka.
- ćwiczenia kończyn górnych : dzieci stoją w kole, dłonie na barkach – krążenie ramionami; ramiona wzdłuż ciała – zginanie i prostowanie stawów łokciowych; kończyny wzdłuż ciała – zginanie i prostowanie palców.
- ćwiczenia tułowia – dzieci stoją w kole w lekkim rozkroku – skłony tułowia do przodu, do tyłu i na boki.
- ćwiczenia kończyn dolnych – dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie, chwytają się za ramiona kolegi – jednoczesne odwodzenie i przywodzenie nogi prawej z lewą kolegi, następnie zmiana ćwiczonych nóg.
- ćwiczenia głowy – pozycja stojąca – skręty głowy w prawo i w lewo.
Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę
Dzieci w parach leżą tyłem, naprzeciw siebie, dotykając się stopami. Na 1 – naciskają na zewnętrzną część stóp kolegi, na 2 – pozycja wyjściowa, na 3- na wewnętrzną część stóp, na 4 – pozycja wyjściowa.
Dzieci w parach leżą tyłem naprzeciw siebie, nogi wyprostowane, stopy dotykają się ze stopami kolegi. Na 1 – dziecko napiera palcami stóp na stopy kolegi, na 2 – pozycja wyjściowa, na 3 – napieranie piętami na stopy kolegi, na 4 – pozycja wyjściowa.
Dzieci w siadzie płaskim na obwodzie koła, dłonie oparte za plecami, przekazują sobie chusteczkę higieniczną. Na 1 – odebranie chusteczki palcami stóp od kolegi, na 2 – przełożenie do drugiej stopy, na 3 – przekazanie do kolegi siedzącego z drugiej strony, 4 – pozycja wyjściowa.
Dzieci siedzą płasko na obwodzie koła, dłonie oparte o podłogę za plecami, przekazują sobie woreczek trzymany obiema stopami.
Marsz po obwodzie koła, wdech – uniesienie ramion górę i wspięcie na palce, wydech – opuszczenie ramion, przejście na całe stopy.
lidzia-1959