lekcja2.pdf

(106 KB) Pobierz
Lekcja2
Lekcja2
file:///D:/Keyboard%20kurs/Keyboard%20kurs/Keyboard%20-%20K...
LEKCJA 2
Na drugiej lekcji zajmiemy siħ kilkoma nowymi pojħciami:
Ğ nuta i jej wartoĻci
Ğ takt i kreska taktowa
Ğ metrum
Nuta - znak muzyczny zapisywany na piħciolinii okreĻlajĢcy wysokoĻę dŅwiħku i dþugoĻę
jego trwania .
WysokoĻę dŅwiħku koduje siħ przez umieszczenie nuty pod, na lub nad
liniĢ piħciolinii lub linii do niej dodanej .
KaŇda nuta ma okreĻlony czas trwania: Caþa nuta trwa dwa razy dþuŇej niŇ pþnuta, ta z
kolei dwa razy dþuŇej niŇ ęwieręnuta itd.
Posþuchaj przykþadowych ęwiczeı:
1/ Caþe nuty sĢ nie zamalowane.
2/ Pþnuty sĢ nie zamalowane, ale posiadajĢ laseczkħ.
3/ Ęwieręnuty sĢ zamalowane i posiadajĢ laseczkħ.
4/ ìsemki sĢ zamalowane i posiadajĢ laseczkħ z tzw. chorĢgiewkĢ.
1 z 4
2008-01-04 12:22
34537427.004.png 34537427.005.png 34537427.006.png
Lekcja2
file:///D:/Keyboard%20kurs/Keyboard%20kurs/Keyboard%20-%20K...
5/ Szesnastki sĢ zamalowane i posiadajĢ laseczkħ z podwjnĢ chorĢgiewkĢ.
Trzydziestodwjki i szeĻędziesiħcioczwrki na tym etapie sobie podarujemy.
KOMENTARZ AUTORA
Zwrę uwagħ na trzy podstawowe wartoĻci: caþĢ nutħ, pþnutħ i ęwieręnutħ.
Od nich bowiem zaczniemy niebawem pierwsze ęwiczenia praktyczne.
Caþa nuta trwa do 4.
Pþnuta do 2.
Ęwieręnuta do 1.
Wiemy co oznacza klucz, wiemy co oznacza nuta, znamy juŇ teŇ pojħcie piħciolinii .
Poznajmy zatem jeszcze jedno pojħcie: takt / kreska taktowa.
Takt Î odcinek stale powtarzajĢcego siħ schematu rytmicznego w caþym utworze lub jego
czħĻci.
Kreska taktowa - pionowe kreski na piħciolinii, ktre oddzielajĢ od siebie poszczeglne
takty utworu i porzĢdkujĢ jego przebieg rytmiczny.
Znasz juŇ pierwsze 5 dŅwiħkw, ktrych nauczyþeĻ siħ z pierwszej lekcji, czas
zatem by powoli poþĢczyę dŅwiħki z ich okreĻlonymi wartoĻciami.
Przypatrzmy siħ i przeanalizujmy poniŇsze przykþady:
To jest dŅwiħk c1. PowyŇszy fragment zþoŇony jest z trzech taktw.
W pierwszym nuta c1 jest caþĢ nutĢ w drugim mamy dwie pþnuty, a
2 z 4
2008-01-04 12:22
34537427.007.png 34537427.001.png
Lekcja2
file:///D:/Keyboard%20kurs/Keyboard%20kurs/Keyboard%20-%20K...
w trzecim cztery ęwieręnuty.
Posþuchajmy powyŇszego przykþadu.
Play
Nietrudno zauwaŇyę, Ňe caþa nuta jest najdþuŇsza, potem pþnuty i na koıcu
ęwieręnuty.
KaŇdy z powyŇszych taktw trwa w sumie do czterech, no bo jeĻli popatrzymy
na takt pierwszy to wiemy, Ňe caþa nuta liczona jest do 4. W drugim takcie kaŇda
pþnuta, ktra trwa do 2 teŇ dajħ nam sumħ 4. Takt trzeci zþoŇony z 4 ęwieręnut, z
ktrych kaŇda trwa do 1 teŇ daje nam w sumie 4.
I tu dotykamy kolejnej nowoĻci, czyli tzw. metrum., ktre znajduje siħ na poczĢtku
piħciolinii zaraz za kluczem.
Metrum Î organizuje rytm i zestawia dŅwiħki w pewne caþoĻci zwane taktami.
To jest metrum 4/4.
Dwie liczby pisane jedna nad drugĢ, z ktrych dolna wskazuje rodzaj jednostek
metrycznych w takcie, a grna ich liczbħ, np. 4/4, a mwiĢc dokþadniej cyfra grna
oznacza Ňe kaŇdy takt liczymy do czterech, a dolna mwi nam, Ňe jednostkĢ podstawowĢ
jest ęwieręnuta.
Posþuchajmy tego ęwiczenia jeszcze raz, ale Ňeby bardziej uwypuklię cztery
liczone jednostki, w takcie dodatkowo bħdzie uderzaþ rytm.
Play
ĘWICZENIA I ZADANIA
1. Co to jest nuta i gdzie moŇna jĢ umieszczaę na piħciolinii? Î sprawdŅ.
2. Powiedz kolejno pierwsze trzy wartoĻci nut, zaczynajĢc od
najdþuŇszej, opisz je i powiedz do ilu trwajĢ Î sprawdŅ.
3. Co to jest takt i kreska taktowa? Î sprawdŅ.
4. Metrum i jego zadanie w utworze? Î sprawdŅ.
UWAGI KOİCOWE
JeŇeli znasz odpowiedzi na wszystkie zadane tu pytania moŇesz byę z siebie dumny i
przejĻę do kolejnych lekcji,jeĻli jednak masz z nimi problemy musisz przeczytaę to
3 z 4
2008-01-04 12:22
34537427.002.png 34537427.003.png
Lekcja2
file:///D:/Keyboard%20kurs/Keyboard%20kurs/Keyboard%20-%20K...
ponownie i sprbowaę jeszcze raz.
Tylko pod warunkiem poprawnych odpowiedzi moŇesz przejĻę do dalszych lekcji, bo
jedynie to jest gwarancjĢ powodzenia i osiĢgniħcia odpowiednich wynikw podczas tego
kursu.
POWRìT DO SPISU TREĺCI
POWRìT DO POCZġTKU LEKCJI
LEKCJA 3
4 z 4
2008-01-04 12:22
Zgłoś jeśli naruszono regulamin