Ida Kurcz - Pamięć, uczenie się, język.pdf

(150 KB) Pobierz
Kurcz Ida - Pamięć, uczenie się, język - Notatnik
Kurcz Ida Pamięć, uczenie się, język
Pamięć, uczenie się, język
Ida Kurcz
p. Tło historyczne
adania nad pamięcią naleŜą do najstarszych w naukowej psychologii
sperymentalnej. Pierwsza monografia poświęcona pamięci, której autorem t
Ebbinghaus, ukazała się w 1885 r. W wyniku tych badań opracowano ereg
specyficznych metod badania pamięci, wyodrębniono fazy procesu mięciowego,
zastanawiano się nad rodzajami i cechami pamięci. Poznano ereg czynników
ułatwiających lub utrudniających zapamiętywanie, pczekowanie i odtwarzanie
zapamiętanego materiału (czynniki te omawiamy rozdziale o uczeniu się).
Ebbinghaus rozpoczął kierunek badań nad pamięcią, który moŜna reślić jako
badanie uczenia się werbalnego. Kierunek ten został następnie ejęty przez
behawioryzm, gdyŜ mieścił się w jego schemacie badań nad
czepiem. Psychologowie europejscy, zwłaszcza psychologowie radzieccy (Smirnow,
Zinczenko), a takŜe polscy (Szewczuk) krytykowali Ebbinghausa za posługiwanie
się materiałem bezsensownym, nie występującym w norąnalnych sytuacjach
Ŝyciowych, i rozwijali badania nad pamięcią przy uŜyciu :róŜnorodnych materiałów
sensownych. Generalnie rzecz ujmując, lata międzywojenne i bezpośrednio po
drugiej wojnie światowej charakteryzowały ;się spadkiem zainteresowań
psychologów problematyką pamięci:
W latach sześćdziesiątych zaznaczył się dość gwałtowny wzrostzainteresowań
problematyką pamięci w związku z postępami wiedzy neuro:psychologicznej, takŜe
dzięki nowym technicznym moŜliwościom stosowania niezwykle precyzyjnej aparatury
do ekspozycji bodźców i mierzenia reakcji, jak równieŜ w wyniku ograniczoności
teoretycznej dotychczasowych schematów S R.
W powstałym pod koniec lat sześćdziesiątych nowym paradygmacie badawczym
psychologii poznawczej, zajmującej się procesami przetwarza
7
nia informacji przez umysł ludzki, problematyka pamięci zajęła szcze eksponowane
miejsce. RozróŜnienie dwóch rodzajów pamięci: krótkoi i długotrwałej wyzwoliło w
latach siedemdziesiątych całą lawinę eksperymentalnych. Kolejna zmiana
paradygmatu badawczego poja~n się na początku lat osiemdziesiątych spowodowała
odejście od ana nych metod laboratoryjnych; przesuwając zainteresowanie badac
procesy pamięci zachodzące w wyniku codziennych doświadczeń v Ŝyciowych
czynności. Specyfiki tych procesów badania laboratoryjne w stanie uchwycić. Ten
nowy paradygmat określa się jako badani pamięcią ekologicŜną.
W niniejszym rozdziale, po krótkim omówieniu tradycyjnych rozrc rodzajów pamięci
i faz procesów pamięciowych, a takŜe głównych i badania tych procesów,
stosowanych od początku powstania nau psychologii, oraz po przeglądzie
podstawowych wyników uzysk owymi metodami, zajmiemy się rodzajami i systemami
pamięci bad. przez psychologów poznawczych. Poświęcimy teŜ nieco uwagi naj szemu
paradygmatowi badawczemu, jakim jest badanie pamięci w na nym jej przebiegu,
czyli pamięci ekologicznej. Na zakończenie roz~ zajmiemy się teoriami pamięci.
Fazyprocesów pamięci i jej rodzaje
W procesie opanowywania przez człowieka jakiegoś materiału ezy czyn wielu
badaczy wyodrębnia trzy fazy. Pierwsza faza to zmami t r,~...wąn kodowanie,
druga _pr~~~how~ie. i trzecia odtwarzanię tego, co zc przechowane w pamięci.
Faza zapamiętywania (kódowania) określar bywa jako faza nabywania. W fazie tej
jednostka zapamiętuje, mi najogólniej to, co na nją oddziałuje, lub jakieś formy
swojego zachovt Faza ta moŜe się sprowadzać do jednego aktu spostrzeŜeniowego, a
mo być złoŜoną aktywnością jednostki, polegającą na opanowywaniu trud zadania,
poprzedzonego jego rozwiązaniem, na przyswojeniu sobie mat werbalnego lub
umiejętności sensomotorycznych czy umysłowych:
Faza przechowania jest fazą utajoną, o jej przebiegu wnioskujen podstawie fazy
następnej. Czas trwania fazy .przechowania moŜe wynos kilku sekund do wielu lat.
Faza trzecia, tzw. faza odtwarzania', polec, ponownej aktywizacji czy
aktualizacji nabytych reakcji, czyli tego, co zc przyswojone i przechowane.
Stopień przechowania moŜemy porówn stopniem zapamiętania w pierwszej fazie.
Odtwarzanie jest więc procesów pamięci. Istnieje kilka rodzajów tej miary.
WyróŜnia się najcz~
' 1ermin odtwarzanie przyjmujemy tutaj za Hilgardem (1967). UwaŜamy, Ŝe jest on
nazwą ogólną,.obejmującą przypominanie, rozpoznawanie i ponowne uczenie się; niŜ
przypominanie jako nadrzędny, jakkolwiek niektórzy polscy autorzy (Włodarski,
1967, Budohoska i Włodarski, 1970) uŜywają tych terminów w znaczeniu odwrotnym.
!nie (Florćs, 1964;~Hunter 1963; Budohoska i Włodarski, 1970) trzytakie miary:
ałej p~in~ ni rozpoznawanie i _uczeni~ sig_n_,~,nowo. iań Przypominanie
Strona 1
Kurcz Ida Pamięć, uczenie się, język
moźe~przyjąć formę: 1 ) reprodukcji tego, czego uczyliś
fca my się uprzednio (np. recytacja wiersza, serii słów, sylab czy cyfr, słówek
cz jęryka obcego, twierdzeń itp.) lub wykonania jednej czy całego układu na
reakcji motorycznych (np. w labiryncie czy w tańcu); 2) przypomnienia sobie oku
tego, co było treścią naszego przeŜycia, np. sceny czy zdarzenia, w którym są
udział nasz mógł być zarówno czynny, jak i bierny. Tę formę przypomnień iad
Hilgard (1967) wyodrębnia jako oddzielną, czwartą miarę pamięci, nazywając ją
pamięcią wspomnieniową.
ień Rozpoznawanie polega na identyfikacji bodźca czy sytuacji występująod cej
uprzednio. W przeciwieństwie do przypominania, przedmiot zapamiętywania pojawia
się tu ponownie w polu spostrzeŜeniowym człowieka.
~ch Trzecia miara jest miarą pośrednią poprzez ponowne uczenie się. 'm~ Pozwala
ona wnioskować o procesie przechowania na podstawie zaoszczędzania czasu, liczby
prób itp. w drugim uczeniu się w porównaniu z pierwszym uczeniem się
zachodzącym w fazie zapamiętywania.
iłu Te trzy miary wyróŜniane są teŜ często ze względu na specyficzne metody
badania kaŜdej z nich (patrz niŜej).
NiezaleŜnie od faz, w tradycyjnych badaniach psychologicznych wyodrębniano teŜ
róŜne rodzaje pamięci. Jeszcze w XIX wieku psychologowie badali zakres pamięci
bezpośredniej (Jacobs, 1887). Osobie badanej eksponowano szeregi cyfr, liter,
zgłosek itp., które ona natychmiast powtarzała
.ci z pamięci. Zakres pamięci określany był liczbą cyfr, liter itp., które osoba
~b badana potrafiła poprawnie powtórzyć. W badaniach tych wystąpił ciekawy to
problem jednostki pamięci. Okazało się, Ŝe badani zapamiętują mniej więcej ~z
jednakową liczbę elementów, niezaleŜnie od ich rodzaju, a więc niezaleŜnie I od
tego, czy są to np. słowa czy litery (5 liter i 5 słów 5literowych). George
Miller (1956) obliczył, Ŝe ta jednostka pamięci wynosi 7±2. Jest ona z wyraźnie
jednostką znaczeniową, a nie formalną. To, co jest percypowane '° jako całość
mająca określone znaczenie, moŜe stanowić taką jednostkę. u ł Jednostka pamięci
pojawia się teŜ w badaniach pamięci krótkotrwałej,
gdyŜ jej ujmowanie bywa zbliŜone do ujmowania pamięci bezpośredniej (por. s.
39).
Inne rozróŜnienie polega na powiązaniu pamięci jako właściwości a układu
nerwowego z poszczególnymi analizatorami (Włodarski, 1964). Pamięć zaleŜną od
rodzaju analizatora a więc wzrokową, słuchową, dotykową itp., moŜna określić
jako zdolność peryferyczną. W eksperymentach Włodarskiego, dotyczących
zapamiętywania prostych bodźców na
'I granicy progu czułości, okazało się, Ŝe osoby badane róŜniły się nie tytko
interindywiduałnie, lecz i intraindywidualnie pod względem trwałości parnięci,
zaleŜnie od zaangaŜowanego w procesie odbiorczym analizatora, jeśli moŜliwość
werbalizacji została wyeliminowana. Tak więc moŜna mówić o istnieniu pamięci
jako zdolności ogólnej, funkcjonującej przy działaniu
bodźców złoŜonych dzięki wynikom pracy wielu analizatorów, I składnik stanowi
pamięć werbalna. MoŜna jednak badać odrębr ry, których zdolności przechowywania
śladów uprzednich pob być róŜne u tej samej osoby badanej (por. uwagi o pamięc
s. 36 i o modułowości, s. 54).
W wielu podręcznikach psychologii (por. Witwicki, 1962, v odróŜnia się pamięć
mechaniczną i logiczną pierwsza dotyczy c zapamiętywania materiału; druga
wiąŜe się ze zrozumie i zdolnością wyłuskania istoty rzeczy. To rozróŜnienie
odnosi ; innych procesów psychicznych (jak np. odtwórcze i twórcze n uczenie się
przez próby i błędy przeciwstawiane uczeniu sil wiązywanie problemów).
W badaniach pamięci waŜne jest wyodrębnienie fcryterii których jest ona
oceniana. Kryteria takie w dawnych podręcznik logii (Witwicki, 1962) określane
są jako cechy pamięci. Są to:
1 ) trwałość pamięci kryterium odnoszące się do fazy prz 2) szybkośćkryterium
dotyczące fazy zapamiętywania; o jako łatwość uczenia się;
3) dokładność lub wierność kryterium odnoszące się między odtwarzaniem a tym,
co stanowiło treść fazy zapamięty~ 4) gotowość kryterium odnoszące się do fazy
odtwarzani<
o to, czy przypominanie przebiega giadko i bez oporów czy teź p. dodatkowe
aktywizujące bodźce;
5) zakres pamięci lub jej pojemność określająca, ile rc go materiału potrafimy
zapamiętać w czasie jednej próby, jed zycji materiału (porównaj wymienioną wyŜej
jednostkę pamięci 7~2).
Jak juŜ powiedzieliśmy, dalszego podziału rodzajów pamięc krótkotrwałą i
długotrwałą dokonano analizując przebieg proc twarzania informacji. Wyodrębniono
jeszcze trzeci rodzaj pap pamięć ultrakrótką lub sensoryczną (patrz podrozdział
Strona 2
Kurcz Ida Pamięć, uczenie się, język
"Pamięć p i pamięć trwała"). W ramach pamięci długotrwałej analizowa
semantyczną, czyli ogólną wiedzę o świecie, i pamięć epizodyczni osobistych
doświadczeń danej jednostki. RozróŜnieniami tymi z< bardziej szczegółowo w
podrozdziale. "Pamięć semantyczna i epi
Metody badania pamięci
Dwa kryteria zwykle decydują o wyborze metody w konkretny Pierwsze z nich to
wybór miary pamięci, a więc takiej lub i odtwarzania. Drugie to cecha pamięci
(trwałość, szybkość, c gotowość), którą w danym badaniu chcemy wyeksponować.
W ciągu dziesięcioleci badań nad pamięcią opracowano w
11
z nich dotyczy tej formy odtwarzania, którą określamy jako gnie. Przypomnienia
występują w formie wspomnień lub re
Pamięć wspomnieniową badał Bartlett (1932), analizując przypomeiienia opowiadań
lub zdarzeń. Wysłuchane lub przeczytane opowiadanie po t~llywie określonego
czasu odtwarzane jest z pamięci. Tego typu przypom
rtia mogą być wywoływane kilkakrotnie w ustalonych odstępach czasu ~ńawet kilku
lat). Wskaźnikami analizowanymi w takim badaniu są: liczba ',;upamiętanych
szczegółów i zmiany wprowadzane przez osobę badańą fi~ł~olejnych odtworzeniach.
Przy metodzie reprodukcji dany materiał powtarza się kilkakrotnie aŜ do
ciągnięcia kryterium jednego lub więcej bezbłędnych potwórzeń: Mierzy fig: czas
uczenia się, liczbę prób do osiągnięcia kryterium, liczbę błędów w kolejnych
próbach itp. Szczególnymi odmianami badania przypomnień typu reprodukcji są
metody antycypacji i skojarzeń parami.
W metodzie antycypacji materiał jest ułoŜony w szereg a ł b > c
itd. Po jednorazowym przedstawieniu takiego szeregu (ekspozycja słuchowa b
wzrokowa na raz jeden element szeregu często przy uŜyciu i~ecjalnego
aparatu, zwanego mnemometrem) oczekuje się od osoby badanej, Ŝe będzie ona
antycypować kolejne elementy (porządek ekspozycji jest ~taiy), wypowiadając je
lub zapisując, zanim zostaną jej pokazane. Po
tycypacji elementu następuje jego ekspozycja aŜ do wyczerpania się liczby
ilłementów szeregu.
Z kolei metoda skojarzeń parami polega na prezentacji materiału iWparach.
Pierwszy element pary określa się jako bodziec, drugi jako reakcję. Osoba badana
ma zapamiętać podane jej pary tak, aby następnie, po podaniu, hej pierwszego
członu pary, wymieniała drugi. Kolejność ekspozycji par jest zwykle losowa.
Dwie pozostałe formy odtwarzania materiału: rozpoznawanie i uczenie uę na nowo,
bada się takŜe specyficznymi dla nich metodami.
W metodzie rozpoznań prezentuje się osobie badanej dwa rodzaje bodźców: stare
(tzn. wyuczone uprzednio), które powinna rozpoznać jako jej !ńane, i nowe, nie
znane jej. Bodźce prezentuje się na dwa sposoby. Pierwszy
nich polega na przedstawieniu bodźców w serii (liście itp.) złoŜonej zrówno ze
starych, jak i z nowych bodźców przemieszanych w porządku mowym, a zadaniem
osoby badanej jest wskazanie tych, które występowały tprzednio. Drugi sposób
polega na porównywaniu bodźców parami lub na wyborze z więcej niŜ dwu bodźców
(liczba nowych przewyŜsza liczbę tarych). Porównuje się zawsze bodziec nowy ze
starym.
Rozpoznanie zaleŜy od Liczby bodźców nowych i stopnią ich podobieńtwa do
uprzednio działających. MoŜe je zastąpić zgadywanie i dlatego przy obliczaniu
wyników naleŜy wziąć pod uwagę moŜliwość, Ŝe osoba badana rzez przypadek wybiera
właściwy bodziec. JednakŜe, im większa jest liczba odźców nowych, tym mniejsza
teoretycznie szansa przypadkowego wy
11
12
brania przez osobę badaną odpowiedzi prawidłowej (gdy np. do 1 i starych dodamy
10 nowych, to szansa zgadnięcia przez osol wynosi 1 do 2, ale gdy 10 starym
bodźcom przeciwstawimy 30 r szansa ta spada od 1 do 4).
Innym problemem, wiąŜącym się z podobieństwem stosowan ców, jest konieczność
uwzględnienia, przy zapisie odpowiedzi fałszywego rozpoznania bodźców nowych
jako starych. Jeśli ~ A rozpoznała 4 bodźce z 10 starych, ale Ŝadnego nowego nie
r~ fałszywie, to wydaje się, Ŝe powinniśmy wyŜej ocenić jej wynik v naniu z
osobą B, która takŜe rozpóznała 4 bodźce, ale jednocześni bodźce oceniła jako
juŜ jej znane z poprzednich prób.
W celu uwzględnienia powyźej przedstawionych wątpliwo: formy rejestracji wyników
rozppznania, Postman (1950) zaprc następujący wzór do badania rozpoznań:
R=I B N1
gdzie R oznacza miarę rozpoznania, 1 liczbę prawidłowych idei bodźców starych, B
Strona 3
Kurcz Ida Pamięć, uczenie się, język
liczbę błędnych identyfikacji, N ogólr wyborów.
Metoda powtórnego uczenia się, zwana teŜ metodą zaoszcz polega na tym, Ŝe
występują w niej zawsze dwa etapy ucz pierwotne i po upływie pewnego czasu
uczenie się powtói zastosowaniu tego samego kryterium wyuczenia się.
RóŜnica między liczbą prób lub czasem trwania pierwszego się w porównaniu; z
drugim jest miarą zaoszczędzania. JednakŜe ta w swej wielkości absolutnej nie
jest dokładną miarą (porównajmy w pierwszym uczeniu się i 15 w drugim z
sytuacją, gdy przy bach w pierwszym uczeniu potrzebnych jest 5 prób w drugim
wypadkach zaoszczędzenie wynosi 5 prób). Konieczna okazała się w miara
zaoszczędzenia. Opracował ją Hilgard (1934) w formie ~ zaoszczędzenia:
O = 100(UK) (WK) 100~UW~, (UK) (UK)
gdzie O jest miarą zaoszczędzenia, U jest liczbą prób uzyskanych w się
początkowym, Wliczbą prób w uczeniu się wtórnym, a Klici odpowiadającą
przyjętemu kryterium (jeśli przyjmuje się za kryteriu czenia pierwsze poprawne
powtórzenie, to K = 1 ).
Te klasyczne juŜ dziś metody pamięci wciąŜ są stosowane w ba laboratoryjnych nad
pamięcią. Wzbogacone zostały wieloma specyi dla określonych zadań metodami, o
niektórych z nich będziemy w podrozdziale pt. Pamięć przemijająca i pamięć
długotrwała.
13
Prawidłowości odnoszące się
~o faz procesów pami~ci
Przebieg pierwszej fazy zapamiętywania lub kodowania zaleŜy od róŜnych
czynników. Jednym z nich jest powtarzanie, które okazuje się niezbędne do
wyuczenia się materiału przekraczającego zakres pamięci bezpośredniej. Innym
takim czynnikiem jest strukturalizacja materiału, jego obróbka, jak np.
nadawanie tytułów poszczególnym partiom czy fragmentom tekstu, robienie
streszczeń, konspektów itp. Kolejną grupę czynników stanowią róŜne sposoby
uczenia się, jak: rozłoŜenie powtórzeń w czasie, uczenie się całości lub części,
wpływ próbnego odtwarzania, wpływ rodzaju materiału, rola przyjmowanych
nastawień lub instrukcji otrzymywanych przez osobę uczącą się.
Wpływ wymienionych tu czynników na fazę zapamiętywania ujawnia się w tym, jak
szybko materiał został opanowany (szybkość ta mierzona jest zwykle liczbą prób
do pierwszego bezbłędnego powtórzenia materiału lub do trzech kolejnych
bezbłędnych powtórzeń). Wpływ ten bada się jednak takŜe iwfazie odtworzenia,
tzn. wtedy, gdy sprawdza się stopień przechowania juŜ wyuczonego materiału po
upływie jakiegoś czasu.
Czynniki związane z róŜnymi sposobami uczenia się omawiamy w rozdziale o uczeniu
się (s. 98). W niniejszym podrozdziale po przedstawieniu klasycznej krzywej
przechowywania w czasie wyuczonego materiału (zwanej teŜ krzywą zapominania lub
krzywą Ebbinghausa) zajmiemy się róŜnicami między rodzajem odtwarzania,
zwłaszcza między przypominaniem a rozpoznawaniem oraz źjawiskiem reminiscencji,
a następnie samym pojęciem przechowania i związanym z nim pojęciem zapominania.
Szukając wyjaśnień zjawiska zapominania, przedstawimy badania nad interferencją
pro i retroaktywńą oraz inne koncepcje wyjaśniające zapominanie, takie jak:
koncepcja zacierania się śladu pamięciowego, wygasania czy tłumienia. Na
zakończenie tego podrozdziału poświęcimy nieco uwagi szczególnej roli procesu
rozpoznawania i jego związku z percepcją i procesami decyzyjnymi.
Krzywe Ebbinghausa
Pierwsze eksperymentalne badania nad zapamiętywaniem i przechowywaniem materiału
werbalnego przeprowadzał Hermann Ebbinghaus (1850 1909). Przedstawił je w pracy
zatytułowanej O pamięci (Ober das Geda'chtnis) opublikowanej w 1885 r. W
badaniach tych sam sobie słuŜył za osobę badaną, zapamiętując, a następnie
odtwarzając z pamięci tysiące list złoŜonych ze zgłosek bezsensownych (dwie
spółgłoski z jedną samogłoską wśrodku, np. zap lub lik. Ebbinghaus skonstruował
ponad 2 tys. takich sylab i napisawszy kaŜdą na oddzielnej kartce wyciągał je
losowo, tworząc listy zgłosek o długości od 7 do 36 elementów.
14
Zapamiętywał owe listy zgłosek stosując metodę antycypacji, aparaturę słuŜył mu
metronom, na uderzenie którego starał się repro z pamięci kolejny element
szeregu zgłosek. Uczył się list stosując I jednego bezbłędnego powtórzenia całej
listy. UŜywał list róŜnej i ustalił zaleŜność między liczbą prób potrzebnych do
opanowania ~ (w stałej kolejności występowania jej elementów) a jej długoś rys.
Rys. 1. ZaleŜność między dlugościa listy sylab bezsensownych a liczba prób
potrzet jednego bezblędnego powtórzenia calej listy. (Według: H. Ebbinghaus,
Strona 4
1985
Najbardziej jednak znana jest jego krzywa zapominania, którą w usiłując
przypomnieć sobie wyuczoną w fazie zapamiętywania li upiywie jakiegoś czasu od
jednej godziny do 48 godzin (posług róŜnymi listami dla róŜnych odcinków czasu).
Krzywa zapominania c teryzuje się gwałtownym spadkiem w pierwszej godzinie
uczenia się i I nym w dalszym przebiegu czasu. Ebbinghaus badał, ile razy musi
pov~ ponownie daną listę sylab, aby znów ją bezbłędnie odtworzyć. Jest
pamiętamy, metoda zaoszczędzenia prób w ponownym uczeniu się równaniu z uczeniem
się pierwotnym (por..s. 12). Rysunek 2 przec krzywą zapominania mierzonego
procentem zaoszczędzonyctl prób v~ wnaniu z uczeniem się wyjściowym, w
zaleŜności od czasu przechow~
14
15
2. Krzywa zapominania Ebbinghausa. Przedstawia procent zaoszczędzenia powtórzeń
listy w ponownym jej uczeniu się w porównaniu z pierwszym uczeniem się tej
listy.
(Według: H. Ebbinghaus, 1985).
pamiętanego materiału, upływającego między pierwszym a drugim uczesię.
Ebbinghaus zakładał; iŜ między poszczególnymi elementami danej listy wstają
skojarzenia i są one tym silniejsze, im bardziej przeuczona jest dana ' a, tzn.
powtarzana dalej po osiągnięciu pierwszego bezbłędnego po
órzenia (por. uwagi na temat powtarzania w rozdziale o uczeniu się . 111 ).
Przypomnijmy, Ŝe pojęciem skojarzenia, czyli związku czasowego, sługiwał się teŜ
Pawłow w swoich pionierskich badaniach nad warun
owaniem. Pojęcie to we współczesnych badaniach nad pamięcią nabiera 'nnego
sensu. Niejasne jest bowiem, co znaczy "siła skojarzenia". Zastępuje ię więc
samo pojęcie skojarzenia pojęciem określonej relacji (np. podrzędości) między
elementami struktury pamięci. Do rozwaŜań tych wrócimy podrozdziale pt. "Modele
pamięci semantycznej".
Dla Ebbinghausa pojęcie skojarzenia było kluczowe w jego rozwaŜalach nad
pamięcią i tylko po to, aby nie korzystać z nie kontrolowanych skojarzeń, jakie
mogą istnieć np. między róŜnymi wyrazami, posługiwał się gioskami bezsensownymi,
między którymi tworzył w swoich eksperymen
Mach nie istniejące dotąd związki i starał się badać ich naturę. Psychologowie
~za)mujący się po nim badaniami pamięci zarzucali mu niejednokrotnie, Ŝe
iodsensownienie materiału werbalnego nie jest potrzebne, gdyŜ w gruncie rzeczy
interesuje nas przede wszystkim to, jak zapamiętujemy materiał sensowny. Nie
moŜemy przenosić wniosków uzyskanych w badaniach
:materiału bezsensownego na uczenie się materiału sensownego. j Materiałem
werbalnym, jakim wiele laboratoriów psychologicznych
na świecie posługuje się od czasów Ebbinghausa, są wyrazy, litery, cyfry i coraz
rzadziej, zgłoski bezsensowne. Okazało się przy tym, Ŝe krzywa
15
16
Ebbinghausa nie ma tak gwałtownego spadku, jeśli stosuje się i sensowny (por. s.
18).
Trzeba stwierdzić, Ŝe paradygmat badawczy zapoczątkowan Ebbinghausa uczenie
się w laboratorium róŜnych elementów werk seryjnie lub parami okazał się
niezwykle trwałym paradygmaten swojonym przez psychologię behaviorystyczną pod
nazwą ucze werbalne (verbal learning), a następnie dalej wykorzystywanyn
psychologię poznawczą.
Zjawisko reminiscencji
Reminiscencją oznacza przypomnienie sobie bez dodatkowych pov materiału, "który
w poprzedniej próbie nie został całkowicie odtw RozróŜniamy dwa rodzaje tego
zjawiska. Jeden rodzaj, tzw. z WardaHovlanda, oznacza ilościową poprawę
odtworzenia z pamięci sie następującym bezpośrednio po wyuczeniu się bez
dodatkowe wtarzania.
', Drugi rodzaj, tzw. zjawisko Ballarda, oznacza stopniową ilc poprawę
odtwarzania w czasie kolejnych przypomnień.To ostatnie zj uwaŜane jest na ogół
za właściwą reminiscencję. Przyjrzyjmy się irr
Zjawisko WardaHovlanda [badania zapoczątkował L. B. Ward (' rozwinął je i
potwierdził jego wyniki C. J. Hovland (1938 a, b)] prze< rysunek 3.
Rys. 3. Procent pamiętanych elementów po krótkich odstępach czasu od momentu ucz
(Według: L. B.' Ward, 1937).
W eksperymencie Warda badani uczyli się metodą anty~ypac złoŜonych z 12 zgłosek:
Strona 5
Kurcz Ida Pamięć, uczenie się, język
Zgłoś jeśli naruszono regulamin