wykład4-20042009.doc

(34 KB) Pobierz
05

Strona 2 z 3

 

19.04.2009

Lekcja 4

 

Temat: Socjologiczna koncepcja kultury.

 

1/ Definicja

2/ Struktura

3/ Wizje kultury

4/ Tendencje kultury współczesnej

5/ Kultura organizacyjna.

 

Ad 1/ Kultura to ogół wytworów materialnych i niematerialnych powstałych w wyniku działalności ludzi jako jednostek i grup o przyporządkowanym wspólnym znaczeniu i bedących przedmiotem komunikacji w danym społeczeństwie np. słońcu nadawano różne znaczenia, w Egipcie bóg Ra, czy Święta Góra w Grabarce, ludzie dzwigają krzyże otoczone kultem, eskimosi budują domy z lodu, tłuszcze są źródłem pożywienia, światła, z kości robią wszystko,  zaś na Saharze buduje się domy z piasku który wkłada się do worków foliowych utwardza cementem z wodą, w Polsce drewno jest budulcem w wielu regionach kraju, człowiek od wieków chciał upiększyć budynki czyli zaspakajał swoje potrzeby estetyczne, ropa dopiero od paru tysięcy lat była do wykorzystywana do różnych celów a potem jako źródło energii (plastyki, węglowodory), telefon komórkowy stworzony przez człowieka itd.

Wytwory niematerialne: regulatory ludzkiego zachowania i normy społeczne,; zwyczaj to utarty sposób postępowania np. widelec w lewej ręce trzymamy a nóż w prawej, rybę jemy 2 widelcami, odstępstwo od tego nie wywołuje reakcji społecznej.

Obyczaje – odstępstwa powodują negatywną sankcję społeczną.

Normy prawne ustanowione przez polityczną reprezentację grupy, są skodyfikowane, można się odwołać , z góry są sankcje, nie ma przestępstwa bez kary, co 700 przestępstwo się wykrywa, ludzie wyznają zasadę, że jeśli coś nie jest zabronione to jest dozwolone; obyczaj czasami jest bardziej przestrzegany niż prawo np. spłata ojcowizny przez najmłodszego członka rodziny.

Wartości to co w danej zbiorowości jest ważne, cenione, koncentruje naszą aktywność, są kryterium wyboru np. zarobki, perspektywy rozwoju, bezpieczeństwo, stabilność materialna, status, dobrobyt.

Regulatorami instytucje społeczne, regulują i zaspakajają potrzeby, liczy się też dorobek materialny.

Symbole, obiekty materialne, zachowania, dźwięki, znaki,obrazy np. obrączka na prawej ręce to znaczy że ktoś jest w związku małżeńskim, na lewej ręce wdowieństwo.

Ad 2/   Słowa – realizacja słowna, te same słowa w różnych językach ma inne znaczenie, umożliwiają rejestrowanie ludzkiego doświadczenia (pismo) udostępniane innym tym którzy będą żyć po nas, przyszłym pokoleniom, kumulowanie ludzkiego doświadczenia i uogólnianie, taniec, wiedza to nie to samo co przekonanie, wiedza daje się zweryfikować, magia i religia – to co trudno wyjaśnić, ideologia – zespół przekonań przefiltrowany przez interes grupowy.

Stereotypy, uprzedzenia np. fobia antyniemiecka. Nie stwierdzono  która kultura jest na świecie wyższa, a która niższa brak obiektywności.

 

Ad. 3/ Wizje kultury – co daje to ludziom?

1/ restryktywna kultura to ograniczenie, anachroniczne nieuzasadnione restrykcje mogą ludzi ograniczać np. w Arabii Saudyjskiej kobiety po studiach nie mogą pracować bo taki jest tam zwyczaj.

2/ wizja afimatywna – ma plastyczny aparat dostosowania się ludzi do różnorodnych warunków np. naturalnych, czy  do ciężkiej pracy; umijętność delikatnej ingerencji w trudnych sytuacjach, dzięki kulturze człowiek zyskuje w oczach ludzi, wzbogaca potencjał.

 

Ad 4/ Tendencje:

1/ globalizacja mamy kontakt z różnymi kulturami następstwa to upowszechnienie kultury kraju najbogatszego,obecnie amerykańskiej kultury;

2/ kerolizacja w różnych kulturach przyjmuje się to co wygodne a zachowuje to co nam pasuje, tożsamość pozostaje i to co uniwersalne.

3/ jedność w różnoraodności – realizujemy właściwie  jedno zadanie, różnorodności wzbogacają np. mniejszości etniczne festiwale kultury żydowskiej w Krakowie i w Warszawie.

Komercjalizacjazauważono, że łatwo się sprzedają: przemoc, sex i groza (zbrodnia) i tego mamy najwięcej w TV (teleturnieje, seriale, „opery mydlane”, z wysoką kuturą obecnie stykają się ludzie z zapadłych nawet zakątków świata dzięki mediom.

 

Ad 5/ Kultura organizacyjna – sprowadza się do tradycji, technologii, założenia dotyczą celu organizacji, stosunków np. model twardego zarządzania, kara i wymagania, obecnie specjalistów zatrzymuje się w zakładach tzw miękkim zarządzaniem (elastycznymi godzinami pracy itd.), model kapitału ludzkiego wspólna inicjatywa, zaufanie oraz istnieje model „sita” ostrej rywalizacji. W handlu np. trzeba zabiegać o lojalność klientów żeby do nas wrócili (utrzymanie klienta), rozwinęły się długotrwałe związki z klientami.

Kultura organizacyjna, stegnacyjna kultura wg niezmiennego modelu bez względu na zmiany otoczenia, konserwatywna (gospodarstwa rolne 30% żywności same zużywają niż wytwarzają).

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin