RZYM - wszystko.doc

(1532 KB) Pobierz
POJĘCIE , PODZIAŁY I SYSTEMETYKA PRAWA RZYMSKIEGO - ROZDZIAŁ I
POJĘCIE , PODZIAŁY I SYSTEMETYKA PRAWA RZYMSKIEGO -  ROZDZIAŁ I 

 

&1. POJĘCIE I ZNACZENIE PRAWA RZYMSKIEGO.

 

·         Prawo rzymskie – to prawo wytworzone i obowiązujące w starożytnym państwie rzymskim w czasie istnienia państwa. Jest to tzw. rzymskie prawo antyczne.

Prawo rzymskie :

1.      przeżyło własne państwo i formację niewolniczą Było stosowane w następnych wiekach na obszarach Europy i poza nią

2.      obowiązywało przez 22 wieki ( od założenia Rzymu – 753 r. pne do upadku cesarstwa bizantyjskiego- 1453.

3.      swój rozwój przeżywało w epoce feudalizmu i kapitalizmu ; zachowało znaczenie po czasy współczesne.

·         W rozwoju historycznym wyróżniamy :

a)      rzymskie prawo antyczne

b)     prawo rzymskie powszechne ( pospolite – ius commune ).

Ius commune  ( prawo rzymskie  pospolite) – zostało wypracowane na uniwersytetach włoskich w XI – XIV w. przez szkołę glosatorów .

Ius commune – szkoła komentatorów dostosowała do potrzeb praktycznych. W wyniku tego powstało wspólne , jednolite , powszechne prawo dla danego kraju oparte na prawie rzymskim .

Nazywało się:

-          we Włoszech ius commune

-          w Niemczech – gemeines recht

-          we Francji – droit commun .

          Ius commune obejmowało elementy :

-          prawa statutowego ( statutów miast włoskich)

-          prawa lennego longobardzkiego ( libri feudorum )

              Ius commune miało charakter międzynarodowy  ze względu na zasięg.

·         Prawo rzymskie recypowane – to prawo rzymskie powszechne ( ius commune) przyjęte w krajach Europy kontynentalnej w XV i XVI w.  i obowiązujące przez 4 wieki. Do rozwoju rzymskiego prawa przyczyniła się niemiecka pandektystyka, dzięki niej powstało prawo rzymskie pandektowe.

·         Rzymskie prawo pandektowe – to prawo  rzymskie zaktualizowane i zmodernizowane przez niemiecką szkołę prawa w XVIII i XIX w.

·         Prawo rzymskie recypowane w Europie ustąpiło , kiedy pojawiły się kodyfikacje cywilne w XIX w. . Znane są kodeksy austriacki, francuski kodeks Napoleona , niemiecki kodeks cywilny. Kodeksy były tworzone w oparciu o prawo rzymskie i teorie romanistyczne

·         Prawo rzymskie ze względu na oryginalność i wartość rzeczową stało się przedmiotem romanistyki prawniczej . Wykładane jest też na studiach prawniczych

·         Prawo rzymskie , jako europejska tradycja romanistyczna, uważane jest za fundament prawa prywatnego , element dorobku kulturalnego, cywilizacyjnego, symbol wiedzy prawniczej, etycznej

·         Prawo rzymskie wywarło ogromny wpływ na kształtowanie się duchowego , intelektualnego i kulturalnego wizerunku Europy.

·         Prawo rzymskie ze względu na etapy rozwoju można podzielić na:

a)      ( antyczne) prawo rzymskie powszechne ( obywatelskie) – obowiązywało tylko obywateli rzymskich

b)     rzymskie prawo prowincjonalne ( wydawane dla mieszkańców prowincji i konkurujące z prawami lokalnymi nierzymskiej ludności)

c)      prawo rzymsko- bizantyjskie( obowiązywało w państwie bizantyjskim) .

d)     prawo rzymsko – kanoniczne ( prawo rzymskie wykorzystywane przez kościół do swych celów . Wyraża to : zasada średniowieczna „ kościół żyje prawem rzymskim” – „ ecclesia vivit lege romana”.

e)      Prawo rzymsko – holenderskie : Roman –Dutch Law ( przyjęła je Holandia i wprowadziła w swych koloniach ).

 

2. RZYMSKIE POJĘCIE PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI .

 

·         Prawnicy rzymscy nie zajmowali się teoretycznie zagadnieniem czym jest prawo ( ius) i sprawiedliwość ( iustitia)

·         Publius Juwentius Celsus ( prawnik z I połowy II w. n.e.) – określił,że prawo ( ius) jest sztuką ( ars) stosowania tego co dobre i słuszne ( bonum et aequum).

Związki prawa z pojęciami dobra i słuszności podkreślali prawnicy , pisarze rzymscy , były istotne w uzasadnianiu podejmowanych rozstrzygnięć.

Słowa ius est ars boni i aequi – wyraża prawo praktycznie stosowane, opatre na logicznej konstrukcji i realizuje to, co ludzie uważają za dobre i słuszne .

·         W pojęciu „ prawo” dostrzegamy 2 wartości etyczne : dobro i słuszność.

Ulpian starał się rozwinąć pojęcie prawa i słuszności . Według niego : Zasadami prawa ( praecepta iuris ) są

honeste vivere ( uczciwie żyć) ,

alterum non laedere ( drugiemu nie wyrządzać szkody),

             suum cuique tribuere ( każdemu przyznać co mu się należy).

·         Sprawiedliwośc wg. Ulpiana to :

Constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuendi ( stała i niezmienna wola przyznawania każdemu należnego mu uprawnienia .

Określenia te łączą się ze sobą :

-          bonum- dobro – to nieszkodzenie drugiej osobie ( neminem laedere)

-          aequun ( słuszność) – to przyznanie każdemu tego , co mu się należy ( ius suum cuique tribuere)

·         Iustitia – to pojęcie ogólne , ale z iustitia ( sprawiedliwości) Rzymianie wywodzą pojęcie prawa .Juryści , jak podają źródła , przy wydawaniu opinii prawnej lub uzasadnianiu rozwiązania prawnego posługiwali się pojęciami słuszne – niesłuszne (iustum – iniustum).

·         Praecepta iuris – to uniwersalne , ponad prawne zasady uczciwego życia , a dla Rzymian były  zasadami prawa.

·         Między pojęciem i zasadami prawa z wartościami etycznymi występuje ścisły związek

·         Według Ulpiana zadaniem jurysprudencji jest kierowanie się zasadą sprawiedliwości , upowszechnianie dobra, słuszności , poprzez oddzielanie tego co jest słuszne (aequum) od niesłusznego ( iniquum) , dozwolonego ( licitum) od niedozwolonego (illicitum) w każdym przypadku.

·         Prawnicy wiedzą, że nie wszystko , na co pozwala prawo jest uczciwe ( Non omne quod licet honestum est – Paulus ) i zastosowanie przepisów może być krzywdzące i nieprawe oraz najdokładniej zastosowanie przepisów prawa może doprowadzić do niesprawiedliwości (Zasadę te wyraził Cyceron w „De officiis”).  Prawnicy rzymscy postulują , żeby uwzględniać w prawie słuszność ( aequitas) jako równe traktowanie ludzi i zgodne z zasadami sprawiedliwości. Zasada słuszności najbardziej zauważalna jest w ius honorarium ( prawie pretorskim).

 

&2. PODZIAŁY PRAWA.

 

1. PRAWO PUBLICZNE I PRYWATNE (Ius civile i ius gentium) .

·         W rzymskim prawie antycznym Rzymianie wyróżniali : prawo publiczne i prawo prywatne

·         Tytus Liwiusz wymienił Ustawę XII tablic jako źródła prawa publicznego i prywatnego ( fons omnis publici privatique iuris)

·         Cyceron do :

-          prawa publicznego zaliczał : prawodawstwo, uchwały senatu, traktaty państwowe

-          prawa prywatnego zaliczał : testamenty , umowy, kontrakty.

·         Ulpian ( III w.n.e ) – pisał o 2 podejściach wobec prawa :

1.      podejście publicznoprawne

2.      podejście prywatnoprawne.

            Wg. Ulpiana :

-          prawo publiczne – dotyczy państwa rzymskiego

-          prawo prywatne – dotyczy korzyści poszczególnych osób .

            Kryterium podziału prawa wg. Ulpiana to :

-          utilitas ( korzyść , pożytek , użyteczność)

-          interes ( publiczny lub prywatny).

    Cechy wyróżniające :

a)  Prawo publiczne :

-          tworzą je normy dotyczące struktury i funkcjonowania państwa i organów państwa

-          państwo i organy państwa mają dominującą pozycję nad obywatelami

-          jest ważniejsze ( dominujące) nad prawem prywatnym

b)  Prawo prywatne :

-          dotyczy stosunków między osobami w sprawach rodzinnych i majątkowych

-          łączy się z własnością prywatną

-          charakterystyczna jest równorzędność stron wchodząca w stosunki prawne.

  Do rozwoju rzymskiego prawa prywatnego przyczynił się :

-          rozwój prawa rzymskiego

-          recepcja prawa rzymskiego

-          wpływ prawa rzymskiego na nowożytne systemy prawne

                             Rzymianie często określali je jako ius , choć mieli na myśli prawo prywatne

-          dzisiaj mówiąc , prawo prywatne mamy na myśli prawo cywilne.

2. Ius civile i ius gentium .

·         Gaius – prawnik rzymski z II w n.e. , autor podręcznika prawa „ Institutiones” mówi , że:

-          ius civile – to prawo , które naród sam ustanowił ; własne prawo narodu

-          ius gentium – to prawo, które ustanowił  porządek naturalny między ludźmi , przestrzegane jest na równi przez wszystkie narody .

            Rzymianie posługują się częściowo ius civile , a częściowo ius gentium.

·         Rzymskie ius civile

-          to prawo wytworzone przez obywateli rzymskich dla siebie , prawo rodzinne

-          Ius civile – to określenie ma kilka znaczeń :

a)      ius civile z prawem stanowionym ( z ustawami , czyli leges) – powstało w wyniku jurysprudencji kapłańskiej i prawników świeckich . Oznacza prawo obowiązujące z woli narodu

-          najdawniejsze rzymskie prawo cywilne to ius Quiritium ( prawo Kwirytów) . Kwiryci to dawne określenie mieszkańców Rzymu

-          Nazwa prawo cywilne przeszła na prawo prywatne ( cywilne) nowożytnych systemów prawnych ( dzięki justyniańskiemu zbiorowi prawa  Corpus iuris civilis).

 

·         Ius gentium .

-          to instytucje prawne , zajmujące się  obrotem majątkowym ludów basenu morza Śródziemnego

-          przez obrót rozumiano - kupno , sprzedaż , najem, spółka, niewolnictwo

-          to prawo nieformalne , opierające się na poczuciu słuszności

-          Ius gentium to ogół norm i instytucji prawnych , które wchodzą w skład prawa rzymskiego. Normy te zgadzają się z pojęciami prawnymi ludów basenu Morza Śródziemnego.

3..Ius naturale – powstało pod koniec republiki , pod wpływem filozofii greckiej

·         Ius naturale – ( Prawo naturalne) – to prawo wynikające z zasad moralności , sprawiedliwości , niezmienne, obowiązujące wszystkich ludzi

·         Prawnicy rzymscy używali określeń ius naturale lub naturalis aequitas, by np. wyjaśnić, własność prywatną. Prawo naturalne określane jako „naturalis ratio” leży u podłoża ius gentium.

·         Pojęcie prawa  naturalnego może występować jako prawo właściwe wszystkim żyjącym stworzeniom. Zaliczyć tu można: związek 2 płci, płodzenie czy wychowywanie potomstwa. W tym przypadku ius gentium jest częścią prawa naturalnego

·         Efektem tego jest powstanie 3 kręgów prawa :

a)      ius naturale ( najszerszy zakres)

b)     ius gentium ( wynikające z naturalnego, posiadające cechy wspólne wszystkim ludziom)

c)      ius cywile ( prawo własne jednego narodu).

4. Ius honorarium ( prawo pretorskie)

·         Ius honorarium – powstało w okresie republiki , w wyniku działalności magistratur rzymskich . Magistratury te wydawały edykty : pretorów, edylów, namiestników prowincji.

·         Prawo pretorskie było najważniejszą częścią ius honorarium.

-          Pretor w starożytnym Rzymie to wyższy urzędnik sprawujący władzę w sądownictwie cywilnym , karnym .

-          Stanowisko pretora miejskiego utworzono w 367 p.n.e. do rozstrzygania sporów sądowych między obywatelami ( praetor urbanus)

Praetor peregrinus – to pretor dla cudzoziemców – powołano go w 242 r. p.n.e. dla sporów między obywatelami rzymskimi a cudzoziemcami lub między samymi peregrynami

-          Pretor :

= bezpośrednio spraw nie sądził i nie wydawał wyroków

= organizował postępowanie procesowe i kierował nim

decydował o ochronie procesowej związanych z rozczeniami osób prywatnych

= mógł udzielić skargi procesowej w sytuacji uznanej przez ius civile , ale już niegodnej dalszej ochrony , przestarzałej

-          Na początku swego rocznego urzędowania pretor ogłaszał edykt ( tzw. edictum perpetuum)

-          Treść edyktu pretorskiego narastała powoli, stopniowo. Otóż każdy pretor przejmował od swego poprzednika główny zrąb przepisów i dodawał od siebie jakieś nowe postanowienia , Te z kolei , jeśli okażą się słuszne, zostaną przyjęte przez kolejnego pretora.

-          Pretor nie miał władzy ustawodawczej , edykt pretorski nie był ustawą , nie mógł zmienić , znosić istniejącego prawa cywilnego. Jednak przez czas urzędowania danego pretora edykt obowiązywał na podstawie najwyższej władzy pretora  w zakresie sądownictwa

-          Edykt pretorski zawiera prawo zwyczajowe ( procesowe) powstałe w praktyce sądów System ten nazwano prawem pretorskim ( ius praetorium) . Ius praetorium było najważniejszą częścią prawa stanowionego przez magistratury  ( ius honorarium)

-          Marcianus powiedział ,że pretor i edykt były żywym głosem prawa cywilnego („  viva vox iuris civilis” Digesta ) , co oznacza, że pretor był siłą napędową prawa cywilnego , określał praktyczne zastosowanie.

-          Jednocześnie powstał dualizm prawa i system instytucji prawnych , które stosowały albo prawo cywilne albo pretorskie ( np. wg. własności czy dziedziczenia) Podział ten utrzymał się długo w rozwoju prawa rzymskiego.

Stosunek prawa pretorskiego  do prawa cywilnego wyrażał się triadą i polegał na :

1.      Prawo pretorskie wspomaga ( adiuvae) prawo cywilne w praktycznym zastosowaniu .

2.      lub Prawo pretorskie uzupełnia ( supplere) o nowe zakresy oddziałaywania

3.      lub Prawo pretorskie koryguje przestarzałe normy cywilnoprawne stosowane w sądownictwie bądź modyfikuje normy cywilnoprawne do nowych potrzeb .

·         Prawo pretorskie uwzględniało też zwyczaje i zasady ius gentium , zwłaszcza w zakresie obrotu handlowego( prawa majątkowego). Dzięki temu wszystkie systemy prawne łączyły się i uzupełniały w funkcjonowanie prawa rzymskiego w różnych okresach , np.

-          Okres ius civile ( ius Quiritium) to prawo najdawniejsze

-          Okres republiki – następuje uniwersalizacja prawa, bo zostaje wprowadzone prawo pretorskie i ius gentium ( prawa te wychodzą poza wąskie ramy prawa cywilnego)

-          Okres prawa klasycznego – dzięki juryspundencji następuje unifikacja (ujednolicenie)  systemów i zbliżanie się tych systemów

-          Okres dominatu – Dzięki ustawodawstwu cesarzy zacierają się różnice i następuje wulgaryzacja prawa rzymskiego. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin