KONSPEKT ZAJĘCIA PRZEPROWADZONEGO
PRZEZ ANNĘ SZ
W GRUPIE DZIECI 5 – LETNICH
TEMAT ZAJĘCIA : „Zanim zwierzęta zapadną w sen zimowy”.
Cele operacyjne :( dziecko...)
§ poprawnie odgaduje podane zagadki;
§ potrafi wyszukać leśne zwierzęta i wskazać je na obrazkach;
§ odczytuje nazwy zwierząt globalnie;
§ zna zwyczaje niektórych zwierząt (zapadanie w sen zimowy);
§ wypowiada się prostymi zdaniami;
§ umie porównać liczebność zbiorów;
§ przelicza elementy danego zbioru, rozpoznaje znak graficzny liczb 1-5;
§ stosuje prawidłowo liczebniki;
§ przyporządkowuje podpisy do obrazków;
§ wyszukuje wśród innych wylosowany wyraz i skreśla go.
Cele ogólne :
§ poznanie zwyczajów niektórych zwierząt zapadających w sen zimowy;
§ kształcenie umiejętności rozwiązywania zagadek;
§ rozpoznawanie zwierząt po ich charakterystycznych cechach;
§ zainteresowanie dzieci zjawiskami przyrody;
§ reagowanie na zmianę tempa muzycznego;
§ porządkowanie przedmiotów według wielkości;
§ doskonalenie umiejętności czytania;
§ doskonalenie sprawności manualnej podczas ćwiczenia grafomotorycznego.
Metoda :
§ zadań stawianych do wykonania;
§ słowna – zagadki.
Forma :
§ praca z całą grupą
§ indywidualna.
Środki dydaktyczne :
§ obrazki leśnych zwierząt;
§ obrazki domów niektórych zwierząt;
§ szablony wyrazów do globalnego czytania;
§ kartoniki z cyframi 1-5;
§ emblematy zwierząt do zawieszenia na szyi;
§ nagranie na płycie CD „zachód słońca”;
§ nagranie magnetofonowe „Piosenki do rysowania” wg M. Bogdanowicz „Jeżyk”;
§ kółka do sersa;
§ karty graficzne do pracy indywidualnej;
§ szary papier z podpisami zwierząt.
Przebieg zajęcia :
1. Słuchanie wiersza „W dąbrowie”.
Wszystkie drzewa w dąbrowie,
Pogubiły listowie,
Pogubiły żołędzie,
Bo niedługo mróz będzie.
Powiedz, powiedz wiewióreczko,
Co dasz w zimie swym dziateczkom.
Co dziateczkom dasz !
Ja się zimy nie boję,
Bo mam w dziupli pokoje.
Bo mam w dziupli spiżarnię,
Wszystkie dzieci nakarmię.
Temu, temu po orzeszku,
Bo orzeszków pełno w mieszku.
Po orzeszku dam !
2. Zabawa w odkrywanie okienek.
Dzieci rozpoznają ukryte zwierzęta pod kartką z okienkiem. Nazywają je i próbują powiedzieć o nich kilka słów (jak są zbudowane, co lubią jeść, jak się poruszają, co robią w zimie).
3. Rozwiązywanie zagadek i wyszukiwanie obrazka z danym zwierzątkiem.
Ø Rudy mieszka w norze, poluje po borze.
Mistrz wybiegów i zasadzki
strzeż w kurniku kury, kaczki. (lis)
Ø Gdy chłód mu dokucza nieznośnie,
w stos liści na zimę się kryje,
lecz gdy mu zapachnie przedwiośnie
wysuwa kolce i ryjek. (jeż)
Ø W ciepłej norze czyli w gawrze,
smacznie w zimie spał, a jakże.
Zbudził się i poczuł głód.
- Ach, żeby tak był tu miód!... (niedźwiedź)
Ø Nie boi się głodu nawet w ciężkie czasy.
Ma zawsze w swej dziupli orzechów zapasy.
A gdy przyjdą mrozy, śpi zadowolona
pod ciepłą pierzynką z własnego ogona. (wiewiórka)
Ø Ma futerko szare, dosyć szybkie nogi,
Trudno go poznać na polu z daleka;
Lubi sałatę, marchew, kapustę,
Ale przed psami do lasu ucieka. (zając)
Ø Kuzyn świnki żyje w lesie
porośnięty jest szczeciną.
Żołędzie, grzyby, kasztany
z głodu mu nie dadzą zginąć. (dzik)
4. Dobieranie podpisów do obrazków.
Dzieci układają podpisy nazw zwierząt pod odpowiednim obrazkiem, a następnie segregują domki (dziupla, nora, jama, gawra) do odpowiedniego zwierzątka.
5. Zabawa ruchowo – matematyczna.
Dzieci - zwierzęta podzielone na 6 zespołów (jeże, wiewiórki, borsuki, zające, lisy, niedźwiedzie) poruszają się po lesie przy nagraniu z płyty „zachód słońca”, na przerwę w muzyce odszukują swój domek z obrazkiem i przeliczają ilość zwierząt w każdym z nich. Dobierają odpowiedni znak graficzny.
6. Skreślanka wyrazowa.
Każde dziecko wylosowuje jeden kartonik z napisem nazwy zwierzątka lub jego domku. Zadaniem dziecka jest zapamiętać wyraz i odszukać go napisanego na szarym papierze, a następnie skreślić. (dzieci podzielone na 2 grupy, każda grupa ma szary papier i swój zestaw wyrazów).
7. Odgłosy zwierząt.
Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez poszczególne zwierzęta: np. tup, tup – jeż, człap, człap – niedźwiedź, kic, kic – zając, hyc, hyc – wiewiórka.
8. Ćwiczenie grafomotoryczne „Jeżyk”.
Dorysowywanie igieł jeżykowi w takt muzyki (ćw. wg M. Bogdanowicz – „Piosenki do rysowania”)
rasti