program zajęć rewalidacyjnych 2011-2012 i. KOROWAJ- JAKIMIUK.doc

(55 KB) Pobierz

 

                                                                      Rok szkolny………………………

 

 

PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH

 

Imię i nazwisko: ………………………………………

 

Data urodzenia: ……………………………………….

 

Klasa: …………………………………………………

 

 

1.      Diagnoza:

Upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym. Chłopiec z mózgowym porażeniem dziecięcym (chód nieporadny na palcach). Obniżone wszystkie funkcje intelektualne: zasób wiedzy słownictwa, sprawność myślenia logicznego, rozumienia określonych sytuacji i norm społeczno- moralnych. Bardzo słabe: pamięć, spostrzegawczość, koncentracja uwagi i funkcje percepcyjno- motoryczne. Nie opanował liter stąd nie pisze i nie czyta samodzielnie. Przelicza do 10 bez znajomości cyfr i dokonywania najprostszych obliczeń (działań arytmetycznych). Odwzorowuje podstawowe figury geometryczne.

 

2.      Cele:

-wspomagania rozwoju ucznia

-rozwijania psychofizycznej sprawności ucznia oraz zdolności do odniesienia sukcesu

-rozwijania zainteresowań

-usprawnianie funkcjonowania

-wspomaganie samodzielności społecznej

-rozwijanie kreatywności ucznia

-wdrażanie do aktywności ruchowej i kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania pracy, wypoczynku i rekreacji

-rozwijanie sprawności manualnej

-rozwijanie orientacji przestrzennej

-rozwijanie koncentracji uwagi

-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowej

-uwrażliwianie na piękno poprzez kontakt ze sztuką

-wyrabianie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach i przestrzegania zasad BHP.

 

3.      Tygodniowy wymiar godzin:

………………………………………………………………………………………………….

 

4.      Osoby prowadzące:

…………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

5.      Program terapii:

 

LP.

ZADANIA

ŚRODKI/SPOSOBY REALIZACJI

POMOCE

1.

Usprawnianie motoryki małej i dużej, grafomotoryki

-obrysowywanie dłoni i stóp,

-rysowanie szlaczków rozpoczętych od lewej strony,

-kreślenie linii pionowych (z góry w dół) i poziomych (z lewej do prawej),

-ćwiczenia w rysowaniu okręgów i spirali w obu kierunkach.

-zamalowywanie obrazków

- kalkowanie

- łączenie kropek

- rysowanie po śladzie

- kończenie szlaczków

-odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wzorem

-lepienie liter z plasteliny, modelowanie z drutu, wycinanie z papieru,

-malowanie na dużych powierzchniach (dłońmi, gąbką, grubym pędzlem) po piachu, farbami klejowymi, kredą, kredkami świecowymi, pastelami itp.

-targanie gazet, wydzieranie i cięcie papieru,

-wiązanie i rozwiązywanie węzłów

-obrazy konturowe

-łaskotanie, podrzucanie, siłowanie się, naśladowanie ruchów (chodzenie po śladzie)

-naśladowanie ruchów zwierząt (zabawy na czworakach angażują duże partie mięśni, wzmacniają kończyny górne oraz korygują lędźwiową część kręgosłupa

 

Karty pracy, materiały plastyczne

2.

Ćw. rozwijające koordynację wzrokowo- ruchową

-wodzenie palcem po liniach wyciętych z papieru ściernego,

-rysowanie liter na tackach z piaskiem,

-układanie wyciętej litery i cyfry w różnych pozycjach,

-układanie wyciętych puzzli obrazkowych

-zabawy klockami (drewniane, lego, konstrukcyjne, manipulacyjne)

-przewlekanie przez płytki manipulacyjne, przewlekanki – obszywanki, nawlekanie korali, nawlekanie igły itp.

-nakładanie kółek na patyk, układanie kubeczków,

-układanie szablonów (tablice z wyciętymi kształtami), układanie puzzli, wrzucanie do kuli z otworami odpowiednich klocków,

-nawlekanie drewnianych korali na odpowiednio uformowane pręty umocowane na podpórkach,

-wypełnianie konturów barwą za pomocą różnych technik plastycznych,

-odrysowywanie, odwzorowywanie konturów,

-wykonywanie czynności samoobsługowych (ubieranie się, zapinanie guzików, sznurowanie obuwia, jedzenie itp.)

-wykonywanie codziennych czynności (otwieranie drzwi kluczem, nalewanie wody do szklanki itp.)

-nauka jazdy na hulajnodze, dwukołowym rowerze itp.

-wykonywanie prostych ćwiczeń gimnastycznych na zachowanie równowagi

-gra planszowa „Twister”

-segregowanie wg koloru i wielkości

-kolorowanie wg wzoru

-odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wskazówkami

 

Karty pracy, puzzle, układanki

3.

Ćw. Rozwijające koordynację wzrokowo-słuchowo- ruchową

-piosenki do rysowania

-rysowane wierszyki

-dobieranki

-słuchanie muzyki,

-rozpoznawanie głosów wydawanych przez znane osoby, przedmioty, zwierzęta, pojazdy, instrumenty perkusyjne i muzyczne,

-powtarzanie melodii, usłyszanych głosek, sylab, wyrazów, zdań wypowiadanych głośno i szeptem,

-odtwarzanie prostych układów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych,

umuzykalnianie- śpiew
-zabawy rytmiczne
-różnicowanie dźwięków z otoczenia (szumy, szelesty, odgłosy przyrody)
-rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków (wysokość, natężenie, barwa)
-odtwarzanie struktur rytmicznych ze słuchu i wg wzoru

-próby gry na instrumentach

 

Karty pracy, nagrania na płycie CD, instrumenty muzyczne, programy multimedialne

4.

Ćw. Rozwijające orientację w schemacie własnego ciała  i przestrzeni

-nazywanie części ciała,

-orientacja w schemacie ciała: daj lewą rękę, tupnij prawą nogą itp.,

-orientacja w przestrzeni: idź 2 kroki do przodu, do tyłu, na lewo, w prawo,

-ćwiczenia graficzne: zaznacz kreską prawy róg, u góry narysuj zieloną kreskę,

-określenie pojęć czasowych: pory roku, miesiące, dni tygodnia, dziś jutro, pojutrze

-określenie położenia przedmiotu w przestrzeni: na, pod, obok, za, nad, u góry, u dołu, z boku

-grupowanie przedmiotów (gdzie to ma być): w łazience, w kuchni, w pokoju itp.

Karty pracy, ilustracje, nagrania piosenek na płycie CD, historyjki obrazkowe

5.

Stymulowanie myślenia i spostrzegawczości

Analiza i synteza:

-układanie puzzli,

-konstruowanie z klocków budowli wg wzoru,

-gry dydaktyczne

-wyodrębnianie głosek na początku, końcu i w środku wyrazów,

-składanie wyrazów z sylab, z głosek lub liter,

-rozsypanki wyrazowe,

-układanie historyjek obrazkowych,

-zabawa – czego brakuje ?

Porównywanie:

-wyszukiwanie różnic i podobieństw obrazków

-gry: „Piotruś”, „Memory”, „Domino”

-zabawa klockami logicznymi,

-zabaw – co się zmieniło?

Abstrahowanie i klasyfikowanie:

-uogólnianie pojęć,

-tworzenie zbiorów przedmiotów – nadawanie nazw,

-klasyfikowanie wg kształtu, wielkości, koloru itp.

-układanie piramid pojęciowych,

-gry dydaktyczne

 

 

Puzzle, rozsypani, gry dydaktyczne, karty pracy

6.

Stymulowanie rozwoju emocjonalnego i społecznego

-organizacja zajęć pozwalających odreagowanie nagromadzonych emocji, trening autogenny

-odgrywanie ról społecznych, nauka prawidłowych zachowań,

-udział w przedstawieniach, akademiach

-budowanie wiary we własne siły i możliwości,

-nauka wyrażania własnych odczuć, mówienie o uczuciach,

-nauka komunikatów „Ja”

-asertywność,

-pozbywanie się negatywnych emocji,

 

 

 

6.      Przebieg terapii

7.      Ewaluacja

Zgłoś jeśli naruszono regulamin