Rok szkolny………………………
PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
Imię i nazwisko: ………………………………………
Data urodzenia: ……………………………………….
Klasa: …………………………………………………
1. Diagnoza:
Upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym. Chłopiec z mózgowym porażeniem dziecięcym (chód nieporadny na palcach). Obniżone wszystkie funkcje intelektualne: zasób wiedzy słownictwa, sprawność myślenia logicznego, rozumienia określonych sytuacji i norm społeczno- moralnych. Bardzo słabe: pamięć, spostrzegawczość, koncentracja uwagi i funkcje percepcyjno- motoryczne. Nie opanował liter stąd nie pisze i nie czyta samodzielnie. Przelicza do 10 bez znajomości cyfr i dokonywania najprostszych obliczeń (działań arytmetycznych). Odwzorowuje podstawowe figury geometryczne.
2. Cele:
-wspomagania rozwoju ucznia
-rozwijania psychofizycznej sprawności ucznia oraz zdolności do odniesienia sukcesu
-rozwijania zainteresowań
-usprawnianie funkcjonowania
-wspomaganie samodzielności społecznej
-rozwijanie kreatywności ucznia
-wdrażanie do aktywności ruchowej i kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania pracy, wypoczynku i rekreacji
-rozwijanie sprawności manualnej
-rozwijanie orientacji przestrzennej
-rozwijanie koncentracji uwagi
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowej
-uwrażliwianie na piękno poprzez kontakt ze sztuką
-wyrabianie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach i przestrzegania zasad BHP.
3. Tygodniowy wymiar godzin:
………………………………………………………………………………………………….
4. Osoby prowadzące:
…………………………………………………………………………………………………..
5. Program terapii:
LP.
ZADANIA
ŚRODKI/SPOSOBY REALIZACJI
POMOCE
1.
Usprawnianie motoryki małej i dużej, grafomotoryki
-obrysowywanie dłoni i stóp,
-rysowanie szlaczków rozpoczętych od lewej strony,
-kreślenie linii pionowych (z góry w dół) i poziomych (z lewej do prawej),
-ćwiczenia w rysowaniu okręgów i spirali w obu kierunkach.
-zamalowywanie obrazków
- kalkowanie
- łączenie kropek
- rysowanie po śladzie
- kończenie szlaczków
-odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wzorem
-lepienie liter z plasteliny, modelowanie z drutu, wycinanie z papieru,
-malowanie na dużych powierzchniach (dłońmi, gąbką, grubym pędzlem) po piachu, farbami klejowymi, kredą, kredkami świecowymi, pastelami itp.
-targanie gazet, wydzieranie i cięcie papieru,
-wiązanie i rozwiązywanie węzłów
-obrazy konturowe
-łaskotanie, podrzucanie, siłowanie się, naśladowanie ruchów (chodzenie po śladzie)
-naśladowanie ruchów zwierząt (zabawy na czworakach angażują duże partie mięśni, wzmacniają kończyny górne oraz korygują lędźwiową część kręgosłupa
Karty pracy, materiały plastyczne
2.
Ćw. rozwijające koordynację wzrokowo- ruchową
-wodzenie palcem po liniach wyciętych z papieru ściernego,
-rysowanie liter na tackach z piaskiem,
-układanie wyciętej litery i cyfry w różnych pozycjach,
-układanie wyciętych puzzli obrazkowych
-zabawy klockami (drewniane, lego, konstrukcyjne, manipulacyjne)
-przewlekanie przez płytki manipulacyjne, przewlekanki – obszywanki, nawlekanie korali, nawlekanie igły itp.
-nakładanie kółek na patyk, układanie kubeczków,
-układanie szablonów (tablice z wyciętymi kształtami), układanie puzzli, wrzucanie do kuli z otworami odpowiednich klocków,
-nawlekanie drewnianych korali na odpowiednio uformowane pręty umocowane na podpórkach,
-wypełnianie konturów barwą za pomocą różnych technik plastycznych,
-odrysowywanie, odwzorowywanie konturów,
-wykonywanie czynności samoobsługowych (ubieranie się, zapinanie guzików, sznurowanie obuwia, jedzenie itp.)
-wykonywanie codziennych czynności (otwieranie drzwi kluczem, nalewanie wody do szklanki itp.)
-nauka jazdy na hulajnodze, dwukołowym rowerze itp.
-wykonywanie prostych ćwiczeń gimnastycznych na zachowanie równowagi
-gra planszowa „Twister”
-segregowanie wg koloru i wielkości
-kolorowanie wg wzoru
-odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wskazówkami
Karty pracy, puzzle, układanki
3.
Ćw. Rozwijające koordynację wzrokowo-słuchowo- ruchową
-piosenki do rysowania
-rysowane wierszyki
-dobieranki
-słuchanie muzyki,
-rozpoznawanie głosów wydawanych przez znane osoby, przedmioty, zwierzęta, pojazdy, instrumenty perkusyjne i muzyczne,
-powtarzanie melodii, usłyszanych głosek, sylab, wyrazów, zdań wypowiadanych głośno i szeptem,
-odtwarzanie prostych układów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych,
umuzykalnianie- śpiew-zabawy rytmiczne-różnicowanie dźwięków z otoczenia (szumy, szelesty, odgłosy przyrody)-rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków (wysokość, natężenie, barwa)-odtwarzanie struktur rytmicznych ze słuchu i wg wzoru
-próby gry na instrumentach
Karty pracy, nagrania na płycie CD, instrumenty muzyczne, programy multimedialne
4.
Ćw. Rozwijające orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni
-nazywanie części ciała,
-orientacja w schemacie ciała: daj lewą rękę, tupnij prawą nogą itp.,
-orientacja w przestrzeni: idź 2 kroki do przodu, do tyłu, na lewo, w prawo,
-ćwiczenia graficzne: zaznacz kreską prawy róg, u góry narysuj zieloną kreskę,
-określenie pojęć czasowych: pory roku, miesiące, dni tygodnia, dziś jutro, pojutrze
-określenie położenia przedmiotu w przestrzeni: na, pod, obok, za, nad, u góry, u dołu, z boku
-grupowanie przedmiotów (gdzie to ma być): w łazience, w kuchni, w pokoju itp.
Karty pracy, ilustracje, nagrania piosenek na płycie CD, historyjki obrazkowe
5.
Stymulowanie myślenia i spostrzegawczości
Analiza i synteza:
-układanie puzzli,
-konstruowanie z klocków budowli wg wzoru,
-gry dydaktyczne
-wyodrębnianie głosek na początku, końcu i w środku wyrazów,
-składanie wyrazów z sylab, z głosek lub liter,
-rozsypanki wyrazowe,
-układanie historyjek obrazkowych,
-zabawa – czego brakuje ?
Porównywanie:
-wyszukiwanie różnic i podobieństw obrazków
-gry: „Piotruś”, „Memory”, „Domino”
-zabawa klockami logicznymi,
-zabaw – co się zmieniło?
Abstrahowanie i klasyfikowanie:
-uogólnianie pojęć,
-tworzenie zbiorów przedmiotów – nadawanie nazw,
-klasyfikowanie wg kształtu, wielkości, koloru itp.
-układanie piramid pojęciowych,
Puzzle, rozsypani, gry dydaktyczne, karty pracy
6.
Stymulowanie rozwoju emocjonalnego i społecznego
-organizacja zajęć pozwalających odreagowanie nagromadzonych emocji, trening autogenny
-odgrywanie ról społecznych, nauka prawidłowych zachowań,
-udział w przedstawieniach, akademiach
-budowanie wiary we własne siły i możliwości,
-nauka wyrażania własnych odczuć, mówienie o uczuciach,
-nauka komunikatów „Ja”
-asertywność,
-pozbywanie się negatywnych emocji,
6. Przebieg terapii
7. Ewaluacja
ircia33