poprawiony listopad.doc

(139 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 i 4 – letnich na miesiąc LISTOPAD ROK SZKOLNY 2009/2010

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 i 4 – letnich na miesiąc LISTOPAD ROK SZKOLNY 2009/2010

Opracowanie: Anna Gospodarek

 

Tematy kompleksowe:

1.      Lubimy kotki, nie tylko maskotki.

2.      W czasie deszczu dzieci się nudzą zabawy w teatr i nie tylko…

3.       Parasole czas wyciągać jesień w pełni deszcz nadciąga.

4.       Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza!

 

TEMAT I:  Lubimy kotki, nie tylko maskotki.

Treści z podstawy programowej:

Obszar I:

- budowanie pozytywnych relacji w kontaktach społecznych

Obszar IV:

- przewidywanie czynności manipulacyjnych i łączenia przyczyny ze skutkiem

- porównywanie i grupowania obiektów

Obszar VII:

- wcielanie się w rolę aktora poprzez zabawy tematyczne,

Obszar VIII:

- kształtowanie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce

- śpiewanie piosenek

Obszar IX:

- kształtowanie umiejętności twórczych,

Obszar X:

- działalność konstrukcyjna.

Obszar XII:

- kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt.

 

Zajęcia dydaktyczne,

pomoce dydaktyczne

Cele operacyjne lub przewidywane osiągnięcia dzieci

Uwagi

1. Wycieczka na działki – obserwacja kota, kozy, królików na zaprzyjaźnionej działce. Wprowadzenie w oparciu o opowiadanie„O kotku który szukał czarnego mleka” H. Bechlerowej ilustrowanego maskotką kotka

i obrazkami.

Śr, dyd.: makotka kota, ilustracje, tablica tematyczna

Dziecko:

              opowiada zgodnie z kolejnością zdarzeń ( 4 – latek)

potrafi uczestniczyć w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela i w zabawach dziecięcych

dzieli się spontanicznie swoimi przeżyciami i odczuciami (4- latek)

rozpoznaje zwierzęta domowe – kot (3 – latek)

 

 

2. Zabawa dydaktyczna,  rozwijająca umiejętność rozpoznawania, wykorzystywania i przekształcania koła Zabawy z kołem. kotek z kół. – zajęcie matematyczne

P.: kartki dla dzieci, wycięte koła, flamastry, kredki, maskotki.

 

- rozpoznaje i nazywa koło; wie, gdzie można je zobaczyć ( 3- latek)

− dostrzega skutki wykonywanych przez siebie czynności manipulacyjnych ( 4- latek)

− obserwuje zmiany zachodzące w przedmiotach w toku działania (4- latek)

− naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt, np. psa, kota,

− porusza się na czworakach, wspierając się na całych dłoniach i palcach stóp

 

3. Nauka wiersza Juliana Tuwima „Kotek”. 3 – latki jedna zwrotka, 4 – latki dwie zwrotki

Śr. dyd.: ilustracje kotów, plastelina, tekst wiersza.

 

recytuje krótkie wierszyki i rymowanki ilustrowane gestem i ruchem ( 3 – i 4- latek)

próbuje kontrolować posługiwanie się głosem (nabieranie oddechu, siła głosu) – 4- latek

- wykonuje pracę na temat, np. miseczka dla kotka ( 3 – latek)

-odróżnia po wyglądzie osobniki dorosłe od młodych ( 4 – latek_

- rozpoznaje zwierzęta domowe: kot

 

4. Bajka o kocie i myszach A. Galica.– wysłuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego sylwetami,

lepienie z masy solnej myszki.

Śr. dyd.:  masa solna, kółka dla dzieci, tekst opowiadania.

 

 

rozumie znaczenie zwrotów grzecznościowych i wie, kiedy się ich używa ( 4- latek)

bierze udział w proponowanych przez nauczyciela zabawach na podstawie treści utworu literackiego

podejmuje zabawy tematyczne, w których uczestniczy kilkoro dzieci ,( 3 – 4 – latek)

lepi z mas plastycznych ( 3 – latek i 4 – latek)

 

 

5. Nauka piosenki „Kotek Puszek” w trakcie śpiewu – zabawa ilustracyjna do piosenki.

Zakolorowywanie konturów małego kota.

Śr. dyd.: karty pracy dla dzieci, płyta CD.

 

 

 

 

− potrafi zaśpiewać łatwe 2-zwrotkowe piosenki ( 4 – latek)

- śpiewa w grupie wspólnie z innymi dziećmi ( 3 – latek)

− powtarza słowa lub krótkie teksty, zachowując podany rytm, tempo oraz właściwą intonację ( 4 – latek)

− słucha uważnie piosenek śpiewanych przez nauczyciela i odtwarzanych z CD ( 3 – 4 – latek)

- wyróżnia w piosence zwrotkę i refren ( 4 – latek)

 

 

Inne działania podejmowane z dziećmi:

ü       Gromadzenie do kącika ksiązki albumów i książek o zwierzętach domowych – kot, pies.

ü       Zabawa orientacyjno-porz1dkowa Kot jest – kota nie ma. Kotki na spacerze, Kotki bawi1 sie piłeczkami. Myszki i kot. Kotki bawi1 sie piłeczkami. „ Kotek toczy motek wełny” ( stare gazety) Co robi kotek? W oparciu o tekst – Uparty kotek. Zabawa ruchowo-naśladowcza Kotki piją mleko

ü       Zabawy przy piosence Uparty kotek.

ü       Rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się.

ü       Zabawy swobodne w wybranych kącikach.

ü       Kotek – zabawy w rysowanie (dorysowywanie brakujących części cia3a kota: oczu, nosa, wąsów, ogona).

ü       Zabawa tematyczna Kotek idzie na spacer.

ü       uchanie bajki W. Sutiejewa O trzech kotkach Akcja Cała Polska Czyta Dzieciom”

ü       Liczenie w zakresie trzech (liczebniki główne i porządkowe).

ü       Ćwiczenie spostrzegawczości Gdzie schowały sie kotki?

ü       Zabawa ruchowa przy piosence Uparty kotek.

ü       Zabawy swobodne w wybranych k1cikach.

ü       Zagadki – rymowanki na temat zwyczajów kotów.

ü      Pobyt na  świeżym powietrzu – spacer na działki.

ü       Mój kotek jest – kolorowanie sylwety kota, nadawanie imienia swojemu kotkowi.

ü       Rozmowy z dziećmi na temat dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnienia odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer

ü       Rozmowy z dziećmi - nazywanie dorosłych i młodych zwierząt, naśladowanie sposobów poruszania się, odgłosów zwierząt hodowanych w domu, wyrabianie opiekuńczego stosunku do zwierząt.

ü       Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wiersza J. Sztaudyngera Biała kropeczka. Wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do zwierząt.

ü       Kotek – kolorowanie rysunku i nadawanie kotkowi imienia (innego niż. ostatnio).

ü       Zabawa matematyczna Zabawy z kotem.( przeliczanie jego łapek, ogona uszu, itp.)

ü       Zabawy dowolne w wybranych kącikach.

ü       Odszukanie na obrazku ukrytych trzech kotków. Określenie, gdzie schowały sie kotki.

ü       Zabawa przy wierszyku  - masażyku – Kotek myje łapki.

ü       uchanie bajki W. Sutiejewa Kto powiedział miau? Rozmowa na temat opowiadania cyklui akcji Cala Polska Czyta Dzieciom

ü       Spacer po osiedlu – obserwacja przyrody.

TEMAT II: W czasie deszczu dzieci się nudzą zabawy w teatr i nie tylko…

Treści z podstawy programowej:

Obszar II

- porozumiewanie się,

Obszar VI

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na drodze

Obszar VII

- aktywne uczestnictwo w różnego typu przedstawieniach,

- wcielanie się w rolę aktora,

Obszar VIII:

- śpiew piosenek,

- kształtowanie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce,

Obszar IX:

- kształtowanie umiejętności twórczych

Obszar XIII:

- rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych,

Zajęcia dydaktyczne,

pomoce dydaktyczne

Cele operacyjne lub przewidywane osiągnięcia dzieci

Uwagi

1. Wycieczka do MBP – oddział dla dzieci wspólne oglądanie wystawek, zapoznanie się z księgozbiorem dla dzieci młodszych.

Dziecko:

zadaje pytania w celu uzyskania informacji ułatwiających podjęte działanie określających jego skutki ( 4- latek)

umie dzieli...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin