Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 i 4 – letnich na miesiąc LISTOPAD ROK SZKOLNY 2009/2010
Opracowanie: Anna Gospodarek
Tematy kompleksowe:
1. Lubimy kotki, nie tylko maskotki.
2. W czasie deszczu dzieci się nudzą zabawy w teatr i nie tylko…
3. Parasole czas wyciągać jesień w pełni deszcz nadciąga.
4. Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza!
TEMAT I: Lubimy kotki, nie tylko maskotki.
Treści z podstawy programowej:
Obszar I:
- budowanie pozytywnych relacji w kontaktach społecznych
Obszar IV:
- przewidywanie czynności manipulacyjnych i łączenia przyczyny ze skutkiem
- porównywanie i grupowania obiektów
Obszar VII:
- wcielanie się w rolę aktora poprzez zabawy tematyczne,
Obszar VIII:
- kształtowanie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce
- śpiewanie piosenek
Obszar IX:
- kształtowanie umiejętności twórczych,
Obszar X:
- działalność konstrukcyjna.
Obszar XII:
- kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt.
Zajęcia dydaktyczne,
pomoce dydaktyczne
Cele operacyjne lub przewidywane osiągnięcia dzieci
Uwagi
1. Wycieczka na działki – obserwacja kota, kozy, królików na zaprzyjaźnionej działce. Wprowadzenie w oparciu o opowiadanie„O kotku który szukał czarnego mleka” H. Bechlerowej ilustrowanego maskotką kotka
i obrazkami.
Śr, dyd.: makotka kota, ilustracje, tablica tematyczna
Dziecko:
– opowiada zgodnie z kolejnością zdarzeń ( 4 – latek)
− potrafi uczestniczyć w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela i w zabawach dziecięcych
− dzieli się spontanicznie swoimi przeżyciami i odczuciami (4- latek)
− rozpoznaje zwierzęta domowe – kot (3 – latek)
2. Zabawa dydaktyczna, rozwijająca umiejętność rozpoznawania, wykorzystywania i przekształcania koła Zabawy z kołem. kotek z kół. – zajęcie matematyczne
P.: kartki dla dzieci, wycięte koła, flamastry, kredki, maskotki.
- rozpoznaje i nazywa koło; wie, gdzie można je zobaczyć ( 3- latek)
− dostrzega skutki wykonywanych przez siebie czynności manipulacyjnych ( 4- latek)
− obserwuje zmiany zachodzące w przedmiotach w toku działania (4- latek)
− naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt, np. psa, kota,
− porusza się na czworakach, wspierając się na całych dłoniach i palcach stóp
3. Nauka wiersza Juliana Tuwima „Kotek”. 3 – latki jedna zwrotka, 4 – latki dwie zwrotki
Śr. dyd.: ilustracje kotów, plastelina, tekst wiersza.
− recytuje krótkie wierszyki i rymowanki ilustrowane gestem i ruchem ( 3 – i 4- latek)
próbuje kontrolować posługiwanie się głosem (nabieranie oddechu, siła głosu) – 4- latek
- wykonuje pracę na temat, np. miseczka dla kotka ( 3 – latek)
-odróżnia po wyglądzie osobniki dorosłe od młodych ( 4 – latek_
- rozpoznaje zwierzęta domowe: kot
4. Bajka o kocie i myszach A. Galica.– wysłuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego sylwetami,
lepienie z masy solnej myszki.
Śr. dyd.: masa solna, kółka dla dzieci, tekst opowiadania.
− rozumie znaczenie zwrotów grzecznościowych i wie, kiedy się ich używa ( 4- latek)
− bierze udział w proponowanych przez nauczyciela zabawach na podstawie treści utworu literackiego
− podejmuje zabawy tematyczne, w których uczestniczy kilkoro dzieci ,( 3 – 4 – latek)
− lepi z mas plastycznych ( 3 – latek i 4 – latek)
5. Nauka piosenki „Kotek Puszek” w trakcie śpiewu – zabawa ilustracyjna do piosenki.
Zakolorowywanie konturów małego kota.
Śr. dyd.: karty pracy dla dzieci, płyta CD.
− potrafi zaśpiewać łatwe 2-zwrotkowe piosenki ( 4 – latek)
- śpiewa w grupie wspólnie z innymi dziećmi ( 3 – latek)
− powtarza słowa lub krótkie teksty, zachowując podany rytm, tempo oraz właściwą intonację ( 4 – latek)
− słucha uważnie piosenek śpiewanych przez nauczyciela i odtwarzanych z CD ( 3 – 4 – latek)
- wyróżnia w piosence zwrotkę i refren ( 4 – latek)
Inne działania podejmowane z dziećmi:
ü Gromadzenie do kącika ksiązki albumów i książek o zwierzętach domowych – kot, pies.
ü Zabawa orientacyjno-porz1dkowa Kot jest – kota nie ma. Kotki na spacerze, Kotki bawi1 sie piłeczkami. Myszki i kot. Kotki bawi1 sie piłeczkami. „ Kotek toczy motek wełny” ( stare gazety) Co robi kotek? W oparciu o tekst – Uparty kotek. Zabawa ruchowo-naśladowcza Kotki piją mleko
ü Zabawy przy piosence Uparty kotek.
ü Rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się.
ü Zabawy swobodne w wybranych kącikach.
ü Kotek – zabawy w rysowanie (dorysowywanie brakujących części cia3a kota: oczu, nosa, wąsów, ogona).
ü Zabawa tematyczna Kotek idzie na spacer.
ü Słuchanie bajki W. Sutiejewa O trzech kotkach Akcja Cała Polska Czyta Dzieciom”
ü Liczenie w zakresie trzech (liczebniki główne i porządkowe).
ü Ćwiczenie spostrzegawczości Gdzie schowały sie kotki?
ü Zabawa ruchowa przy piosence Uparty kotek.
ü Zabawy swobodne w wybranych k1cikach.
ü Zagadki – rymowanki na temat zwyczajów kotów.
ü Pobyt na świeżym powietrzu – spacer na działki.
ü Mój kotek jest – kolorowanie sylwety kota, nadawanie imienia swojemu kotkowi.
ü Rozmowy z dziećmi na temat dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnienia odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer
ü Rozmowy z dziećmi - nazywanie dorosłych i młodych zwierząt, naśladowanie sposobów poruszania się, odgłosów zwierząt hodowanych w domu, wyrabianie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
ü Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wiersza J. Sztaudyngera Biała kropeczka. Wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do zwierząt.
ü Kotek – kolorowanie rysunku i nadawanie kotkowi imienia (innego niż. ostatnio).
ü Zabawa matematyczna Zabawy z kotem.( przeliczanie jego łapek, ogona uszu, itp.)
ü Zabawy dowolne w wybranych kącikach.
ü Odszukanie na obrazku ukrytych trzech kotków. Określenie, gdzie schowały sie kotki.
ü Zabawa przy wierszyku - masażyku – Kotek myje łapki.
ü Słuchanie bajki W. Sutiejewa Kto powiedział miau? Rozmowa na temat opowiadania cyklui akcji Cala Polska Czyta Dzieciom
ü Spacer po osiedlu – obserwacja przyrody.
TEMAT II: W czasie deszczu dzieci się nudzą zabawy w teatr i nie tylko…
Obszar II
- porozumiewanie się,
Obszar VI
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na drodze
Obszar VII
- aktywne uczestnictwo w różnego typu przedstawieniach,
- wcielanie się w rolę aktora,
- śpiew piosenek,
- kształtowanie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce,
- kształtowanie umiejętności twórczych
Obszar XIII:
- rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych,
1. Wycieczka do MBP – oddział dla dzieci wspólne oglądanie wystawek, zapoznanie się z księgozbiorem dla dzieci młodszych.
− zadaje pytania w celu uzyskania informacji ułatwiających podjęte działanie określających jego skutki ( 4- latek)
− umie dzieli...
irinka123