środki transportu.doc

(4344 KB) Pobierz

1)       Definicja transportu i jego cechy.

 

Definicja transportu – Zespół czynności związanych z przemieszczaniem osób i dóbr materialnych przy użyciu odpowiednich środków. Zespół czynności związanych z przemieszczaniem obejmuje zarówno samo przemieszczanie z miejsca na miejsce jak i wszelkie czynności jakie do tego celu mogą być konieczne, do których należą czynności ładunkowe oraz czynności manipulacyjne.

 

Cechy transportu:

1-       Charakrer ruchu środków:

-          transport przerywany

-          transport ciągły

2-       Miejsce transportu:

-          Transport wewnętrzny bliski (wew. Zakładu)

-          Transport zewnętrzny (na granicy zakładu)

-          Transport daleki ( poza zakładem)

3-       Zasięg środków transportu

-          Transport o zasięgu ograniczonym

-          Transport o zasięgu nieograniczonym

 

 

2)       Podział środków transportu.

 

1-       Środki transportu o zasięgu nieograniczonym – nośniki dalekie:

a.        Tabor kolejowy

b.       Tabor kolejowo – drogowy

c.        Tabor lotniczy

d.       Tabor wodny

 

2-       Środki transportu o zasięgu ograniczonym – nośniki bliskie

a.        Środki transportu o ruchu przerywanym

- wózki jezdniowe

              - Dźwignice lub dźwigi

b.   Środki transportu o ruchu ciągłym lub przerywanym

              - ładowarki

              - koleje linowe

c.   Środki transportu o ruchu ciągłym

              - Przenośniki

              - Pompy z rurociągiem

              - Sprężarki, wentylatory, dmuchawy z rurociągiem

 

 

3)       Podział środków transportu wewnętrznego i kryteria ich klasyfikacji.

 

1-       Sposób działania

a.        O działaniu ciągłym

b.       O działaniu przerywanym

Podział istotny z punktu widzenia wydajności układu transportowego i nakładów na jego realizację dla danego natężenia przepływu materiałów.

2-       Obszar działania

a.        Na obszarze nieograniczonym

b.       Na obszarze ograniczonym

Podział istotny ze względu na elastyczność układu transportowego.

 

3-       Zdolność realizacji cyklu transportowego

a.        Zdolne do realizacji pełnego cyklu transportowego

b.       Zdolne do realizacji niektórych elementów cyklu transportowego

Podział istotny ze względu na elastyczność i uniwersalność układu transportowego.

 

4)       Podział dźwignic z krótkim komentarzem (określeniami lub schematami).

 

a) Ciągnik – dźwignica przeznaczona do przemieszczania ładunków za pośrednictwem cięgna zakończonego urządzeniem chwytającym

 

b) Suwnica – dźwignica, w której urządzenie chwytające (ładunkowe) jest podwieszone do wyciągarki przejezdnej, wciągnika lub żurawia przemieszczających się po moście

 

c) Żuraw – dźwignica z urządzeniem chwytającym (ładunkowym) podwieszonym bezpośrednio do wysięgnika do wciągarki przemieszczającej się po wysięgniku

 

d) Dźwignik – dźwignica przeznaczona do prostoliniowego przemieszczania ładunku w pionie lub prawie w pionie za pośrednictwem sztywnego elementu (zębatka, śruba).

 

e) Układnica – dźwignica przeznaczona do składowania ładunków w magazynie, której ustrój nośny stanowi przejezdny słup lub rama po której przesuwa się wodziak.

 

f) Wyciąg towarowy – dźwignica składająca się z podstawy ładunkowej w pochyłych prowadnicach przystosowanej do pochyłego przemieszczania ładunków za pomocą cięgników linowych lub łańcuchowego. Podstawą ładunkową może być wózek lub kosz

 

g) Dźwignica linotorowa – Dźwignica z urządzeniem chwytającym (ładunkowym) podwieszonym do wodziarki przemieszczającej się po linie nośnej zamocowanej na podporach.

 

 

5)       Podział przenośników i definicje grup przenośników.

 

1-       Cięgnowe – przenośniki, które przemieszczają ładunek za pomocą ciegna stanowiącego podstawowy organ roboczy

2-       Bezcięgnowe – przenośniki, które przemieszczają ładunek za pomocą innego niż cięgna organu roboczego np. bieżnia toczna, wał śrubowy, koryto wstrząsne.

3-       Z medium pośrednim – przenośniki, które przemieszczają ładunek za pomocą medium pośredniczącego, zazwyczaj gazu lub cieczy.

 

6)       Naszkicować przykłady i krótko omówić przenośniki cięgnowe.

 

1-      

Przenośnik taśmowy, ze zmiennym nachyleniem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-       Przenośnik członowy – wózkowy okrężny

 

 

 

 

3-       Przenośnik członowy – płytowy przestrzenny

 

4-       Przenośnik półkowy z pojemnikiem cięgnem

 

 

 

 

 

 

 

5-       Przenośnik kubełkowy – przejezdny

 

6-       Przenośnik zbierakowy – zgrzebowy (łopatkowy) pochyło pionowy

 

7)       Podział wózków jezdniowych napędzanych.

 

1 – wózki z napędem elektrycznym

2 – wózki z napędem spalinowym

3 – wózki z napędem specjalnym

 

a)       wózki naładowane

b)       wózki unoszące

c)       wózki podnośnikowe

d)       wózki ciągnikowe

e)       wózki jezdniowe specjalne

 

8)       Klasyfikacja pojazdów drogowych z określeniami jej dotyczącymi.

 

1-       Pojazd drogowy mechaniczny – pojazd silnikowy, którego ruch po drodze umożliwia silnik

a.        Pojazd samochodowy – jest to drogowy pojazd mechaniczny przeznaczony do transportu ludzi bądź towarów wyposażony w silnik (najczęściej spalinowy)

b.       Ciągnik – pojazd przeznaczony do ciągnięcia pojazdów drogowych lub urządzeń bez własnego napędu (pojazdów ciągnionych).

c.        Pojazd specjalny – pojazd drogowy przeznaczony do wykonania ściśle okreśonych zadań, zwykle wyposażony w dodatkowe urządzenia.

 

2-       Pojazd drogowy ciągniony – pojazd bez własnego napędu, którego ruch możliwy jest tylko wskutek ciągnięcia przez pojazd mechaniczny, zwierzęta lub ludzi albo wskutek napędu siły mięśni.

 

 

 

9)       Podział samochodów.

 

1 – Osobowe

Przeznaczone są do przewożenia małej liczby osób. Odznacza się lekkością konstrukcji, znaczną szybkością i komfortem jazdy.

Samochody osobowe powszechnie dzielimy wg. pojemności skokowej:

              a. mikrosamochody  à do 0,6 dm3

              b. samochody małolitrażowe à od 0,6 do 1,2 dm3

              c. Samochody średnie à od 1,2 do 3,0 dm3

              d. Samochody duże à ponad 3,0 dm3

 

2 – Ciężarowe

Przeznaczony do przewozu towarów, podobnie jak autobus odznacza się dużą wytrzymałością i trwałością

Samochody ciezarowe powszechnie dzielimy wg. ładowności:

a. ładowność do 0,5 t – najprostsza modyfikacja samochodu osobowego

             

b. ładowność od 1 do 1,7 (3) t – samochody niekiedy nazywane dostawczymi. Przeznaczone do rozwózki niewielkich ładunków w celach zaopatrzenia ludności.

             

c. ładowność od 2,5 do 6 t – pojazdy średniej ładowności - dwuosiowe

             

d. ładowność do 8 t – Odznaczają się mocną budową. Przystosowane do ciągnięcia przyczep, o transportu na duże odległości.

             

e. ładowność 12 t i więcej – Mają układ napędowy 6x4. Są to samochody dużej ładowności.

 

3 – Autobusy

Przeznaczone do przewozu kilkunastu lub kilkudziesięciu osób

 

Częstym kryterium podziału jest liczba pasażerów:

 

Rodzaj autobusu

Liczba miejsc siedzących

Przeznaczenie

Mały (mikrobus)

10 do 20

Przewozy miejscowe, obsługa hoteli, lotnisk

Średni

25 do 40

Przewozy międzymiastowe na małe odległości

Duży

40 do 60

Przewozy miejskie i międzymiastowe na duże odległości

Wielki

Ponad 60

Przewozy międzymiastowe, turystyczne

 

Inne kryterium podziału to np podział wg. przeznaczenia:

 

Miejskie

Prędkość max 70 km/h, moc jednostkowa 7-8 kw/t

Podmiejskie

Prędkość max 90 km/h, moc jednostkowa 7-8 kw/t

Międzymiastowe

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin