'Wesele' - ogólne info.pdf

(1902 KB) Pobierz
Microsoft Word - Stanisław Wyspiański - Wesele
Stanisław Wyspiański „Wesele”
Urodzony 15 I 1869 r. w Krakowie, zmarły niespełna 37 lat później, wszechstronnie utalen-
towany dramatopisarz, poeta, malarz, reformator teatru, był w dniu premiery „Wesela” - 16
marca 1901 r. - znanym autorem dzieł plastycznych i literackich. Jednak prawdziwą sławę
przyniósł mu dramat, który do dnia dzisiejszego cieszy się największą popularnością, jako
trwała pozycja w repertuarze polskiej sceny narodowej.
Geneza
Bezpośrednim impulsem do napisania dramatu było autentyczne wesele poety, Lucjana Rydla
z Jadwigą Mikołajczykówną , młodszą siostrą żony Włodzimierza Tetmajera. Wesele urzą-
dzono w domu Tetmajerów 20 listopada 1900 r .
Ślub inteligenta z wiejską dziewczyną był jednym z serii związków zawieranych zgodnie z
młodopolska „chłopomanią” według której małżeństwo takie traktowano jako szansę odro-
dzenia społeczeństwa końca XIX w.
Szczególne spotkanie pochodzących z różnych środowisk gości weselnych miało miejsce w
listopadzie (miesiącu rocznicy powstania), a Kraków (miasto artystów cieszący się swobodą
tworzenia) biesiadowało z galicyjską biedotą, w której żyły tradycje chłopskiego udziału w
zrywach zbrojnych (powstanie kościuszkowskie)
Kompozycja i przebieg wydarzeń
Nastrojowo-symboliczny, pełen aluzji dramat składa się z trzech aktów podzielonych na 105
scen.
Akcja rozgrywa się w Bronowicach, w wiejskiej izbie, w listopadową noc. Autor bardzo do-
kładnie prezentuje w didaskaliach 1 scenerię zdarzeń.
Akt I można określić jako komedię realistyczną, dwa następne mają charakter symboliczny ,
wizyjny .
Obok 28 postaci autor umieścił 7 „osób dramatu”, rozszerzających akcję o plan symboliczny.
Są to: Chochoł, Widmo, Stańczyk, Hetman, Rycerz Czarny, Upiór, Wer-
nyhora.
Choć postaci literackich nie można całkowicie identyfikować z ich pierwowzorami, należy
pamiętać, że Wyspiański świadomie wykorzystał cechy i rysy autentycznych osób przy kon-
struowaniu bohaterów „Wesela”. I tak:
— Gospodarz to Włodzimierz Tetmajer (malarz i pisarz), — Gospodyni, siostra Panny
Młodej - Anna Mikołajczykówna, żona Tetmajera, — P o e tą jest Kazimierz Przerwa-
Tetmajer (jeden z najbardziej popularnych poetów Młodej Polski), — D z i e n n i k a r z e m -
Rudolf Starzewski (redaktor naczelny „Czasu”), — R a d c z y n ią - Antonina Domańska (spo-
krewniona z Rydlami autorka powieści dla młodzieży, m.in. „Paziów króla Zygmunta), —
Zosia, Maryna i Haneczka to kuzynki Rydla. Podobnie swoje pierwowzory mają przed-
stawiciele wsi: K l i m i n a , K a s p e r , J aśko, Wojtek i Marysia.
Akt I Goście weselni, jakby dla odpoczynku od gwaru weselnego, zatrzymują się i wymienia-
ją uwagi na różne tematy. Wszystkie rozmowy toczą się na tle muzyki, cechuje je sztuczna
układność i wyraźnie widoczna różnica zainteresowań. Krótkie spotkania służą konfrontacji
postaw, poglądów i charakterów i pozwalają określić występujące osoby.
Czepiec w rozmowie z Dziennikarzem zdaniem „Cóz tam, panie, w polityce?” przywołuje
krąg pierwszoplanowych zagadnień. Dziennikarz nie daje się wciągnąć w dyskusję („Niech
na całym świecie wojna,/ byle polska wieś zaciszna/ byle polska wieś spokojna”), nie uważa
1 Didaskalia - tekst poboczny, reżyserski.
143343104.001.png
chłopa za odpowiedniego partnera do takich rozmów. Czepiec, zorientowawszy się w sytu-
acji, przypomina o znaczeniu chłopów podczas powstania kościuszkowskiego, a także o tym,
że panowie nie umieją wykorzystać patriotycznych tradycji chłopskich.
Zosia i Haneczka , młodziutkie, pełne radości życia dziewczyny, prezentują młode pokole-
nie, które garnie się do ludu.
Jasiek i Kasper to prości i szczerzy parobcy prezentujący dowcip, wigor i zdrowy rozsą-
dek charakterystyczny dla ludu.
Wyniosła i dumna Radczyni traktuje środowisko wiejskie z pobłażaniem. Jej pytanie skie-
rowane do Kliminy: „Cóż ta, gosposiu, na roli?/ Czyście sobie już posiali?” i krótką odpo-
wiedź chłopki: „Tym ta casem się nie siwo” - przytacza się jako dowód zupełniej nieznajo-
mości realiów życia wiejskiego prezentowanej przez inteligencję.
W kolejnych scenach poznajemy szczęśliwego, radosnego i rozkochanego w pięknej żonie
Pana Młodego oraz hożą, pełną rozsądku oraz naiwnej prostoty Pannę Młodą .
Młoda i inteligentna Maryna , w odpowiedzi na zaloty pustego, znużonego powodzeniem u
kobiet Poety , cynika pełnego niewiary w życie i sztukę, krótko stwierdza: „Przez pół drwią-
co, prze pół serio/ bawi się pan galanterią”.
W połowie aktu na wesele przychodzi Żyd . Jego rozmowa z Panem Młodym to pierwsza
poważniejsza dysputa, sygnalizująca istotne i bolesne różnice między poszczególnymi gru-
pami społecznymi. Określenie stosunku inteligencji do mniejszości narodowych mianem
przyjaciół „co się nie lubią” oraz ocena chłopskiego stroju Pana Młodego - „Pan się narodo-
wo bawi”, wnosi do dramatu poważną nutę.
Zmianę nastroju pogłębi pojawienie się Racheli , rozpoetyzowanej córki Żyda. Jej rozmo-
wa z Panem Młodym, sugestie, że scenerię własnego wesela wykorzysta jako motyw poetycki
oraz wyznanie młodzieńca: „od miesiąca chodzę boso,/ od razu się czuję zdrowo,/ chadzam
boso, z gołą głową; / pod spód więcej nic nie wdziewam,/ od razu się lepiej miewam - dają
obraz rzeczywistego stosunku inteligencji do chłopów. Ich zainteresowanie wsią ma czysto
zewnętrzny charakter, pozbawione jest autentycznego zaangażowania.
Pomimo upływających godzin tempo prowadzonych rozmów nie słabnie, ale stają się co-
raz poważniejsze. Obecni na weselu artyści rozmawiają o sztuce, o swoich marzeniach twór-
czych. Poeta zwierza się Gospodarzowi z projektu dramatu „groźnego, szumnego, posuwiste-
go”.
Rozmowę przerywa pojawienie się Czepca i Ojca. Kiedy z kolei w rozmowie z nimi Poeta
określa się jako „żurawiec”, przelotem tylko bywający w kraju - chłopi współczują mu takie-
go stosunku do życia, instynktownie wyczuwając, że jest w charakterze Poety jakaś skaza
utrudniająca mu osiągnięcie szczęścia. Czepiec radzi z prostotą: „Weź pan sobie żonę z pro-
sta, duza scęścia, mała kosta”.
Niespodziewanie następuje kolejna zmiana nastroju. Wybucha kłótnia o dług, który Cze-
piec winien zwrócić Żydowi. Przy okazji o swoje upomina się Ksiądz . Gospodarz, świadek
sporu, przypomina „rok czterdziesty szósty”, krwawą rzeź dokonaną przez chłopów na
szlachcie. Słowa Pana Młodego, który zna wydarzenia tamtych czasów, ale nie chce o nich
pamiętać, świadczą, że zdaje sobie sprawę z konfliktów istniejących pomiędzy poszczegól-
nymi warstwami społecznymi. „Jak to się zmieniają ludzie” - konkluduje Pan Młody - „jak
się wszystko dziwnie plecie;/ myśmy wszystko zapomnieli: o tych mękach, nędzach, brudzie;/
stroimy się w pawie pióra”.
Powagę sytuacji rozładowuje pojawienie się Jaśka i Kaspra, którzy z buta i pewnością sie-
bie komentują swobodne zachowanie miejskich panienek.
Na zakończenie aktu Poeta, zgodnie z sugestiami Racheli, prosi nowożeńców o zaprosze-
nie na wesele stojącego w sadzie chochoła. Młodzi przystają na sugestię, traktując to jako do-
143343104.002.png
skonałą zabawę, a nawet dodają: „Sprowadź jeszcze, kogo chcesz, ciesz się z nami, ciesz go-
dami”.
Pojawiające się w II akcie „Osoby Dramatu” mają związek z poruszanymi wcześniej mo-
tywami i wątkami. Rozmowy z nimi ukazują w innym świetle bohaterów dramatu, ukazują
ich ukryte marzenia, lęki, kompleksy i przypominają bolesne wydarzenia z przeszłości.
O północy przybycie nowych „gości” oznajmia Chochoł .
Widmo ukazuje się Marysi. Zazwyczaj odczytywane jest jako zjawa młodo zmarłego ma-
larza Ludwika de Laveaux, z którym zaręczona była trzecia z sióstr Mikołajczykówien, pier-
wowzór Marysi.
Kolejne zjawy wydobywać będą „co się komu w duszy komu gra, co kto w swoich widzi
snach”.
Dziennikarzowi - Stańczyk , błazen ostatnich Jagiellonów, uznany za symbol stronnictwa
konserwatywnego skupionego wokół dziennika „Czas”, redagowanego przez Starzewskiego.
Spotkanie głęboko porusza Dziennikarza, wlewa mu „jad goryczy w krew”, przypomina o
trwającej niewoli narodowej, o niemocy trawiącej zarówno społeczeństwo jak i jego samego.
Do Poety, postaci niewątpliwie tragicznej, przychodzi Rycerz , Zawisza Czarny, bohater
napisanej przez Kazimierza Przerwę-Tetmajera fantazji dramatycznej; wzór minionej chwały
i mocy narodowej.
Hetman - Branicki, warchoł, symbol zdrady narodowej i szlacheckiej nawiedza Pana Mło-
dego.
Upiór - Szela, chłopski przywódca krwawych rzezi galicyjskich z 1846 r. pojawia się
Dziadowi (przedstawicielowi biedoty wiejskiej).
Szczególną rolę odgrywa jednak Wernyhora . Ukazuje się nie jednej tylko osobie i wywiera
zasadniczy wpływ na dalsze wydarzenia. Wernyhora, na pół legendarny Kozak, wróżbita z
XVIII w. przybywa z rozkazem porywającym lud do powstania. Gospodarz otrzymuje odpo-
wiednie polecenie i złoty róg , którego głos ma być znakiem do ataku. Gospodarz powierza go
jednak Jaśkowi, który ma również zwołać chłopów . Wymownym, materialnym znakiem byt-
ności Wernyhory jest złota podkowa .
Akt III rozgrywa się przed świtem, zmęczeni goście snują się po izbie. Pośród nich uwagę
zwraca odrażająca postać, Nosa , dekadenta, człowieka pełnego niewiary i zniechęcenia, który
tłumi swe żale i bóle alkoholem.
Pośród toczących się leniwie rozmów uwagę zwraca dialog toczący się pomiędzy Panną
Młodą a Poetą. Jagusia opowiada sen w którym diabły wiozły ją do Polski. Naiwna dziew-
czyna dopytuje „a kaz tyz ta Polska, a kaz ta?”, na co Poeta wskazuje jej serce i wyjaśnia: „A
to Polska właśnie”.
Wśród gości pojawia się Kuba i uświadamia Czepcowi powagę wizyty Wernyhory. Ten na
próżno próbuje dobudzić Gospodarza i decyduje sprowadzić uzbrojonych chłopów. Kiedy
zaś spotyka się z niedowierzaniem inteligencji grozi: „Panowie, jakeści som,/ jeźli nie pój-
dziecie z nami,/ to my na was - i z kosami!”. Gotowy do czynu Czepiec próbuje zmobilizo-
wać Pana Młodego i Poetę. Pana Młodego zachwyca jedynie piękno świtu i nie zważa na po-
wagę sytuacji. Otrzeźwiały Gospodarz przypomina sobie wydarzenia nocy, a nastrój podnie-
cenia udziela się pozostałym gościom bronowieckim. Wszyscy oczekują obiecanego znaku,
nadsłuchują tętentu koni i nieruchomieją.
Niespodziewanie w drzwiach staje Jasiek. Okazuje się, że zgubił złoty róg, kiedy pochylił
się po czapkę z pawich piór . Znieruchomieli goście nie dają się rozbudzić, przerażonemu Jaś-
kowi. Chochoł rozpoczyna śpiew: „Miałeś, chamie, złoty róg,/ miałeś, chamie, czapkę z piór:/
czapki wicher niesie,/ róg huka po lesie,/ ostał ci się ino sznur,/ ostał ci się ino sznur” w takt
którego bohaterowie rozpoczynają somnabuliczny, powolny taniec.
143343104.003.png
Trudno o jednoznaczną interpretację sceny kończącej dramat. Słomiany chochoł raz nazywa-
ny jest „głupim śmieciem”, kiedy indziej Rachel mówi: „nie przeziębi najgorszy mróz,/ jeźli
kto ma zapach róż;/ owiną go w słomę zbóż”, co wskazywałoby optymistyczną interpretacje,
zgodnie z którą autor wyrażałby nadzieję, że społeczeństwo polskie „ocknie się ze snu spo-
wodowanego wieloletnią niewolę.
Obraz społeczeństwa polskiego w „Weselu”
Dramat jest utworem opartym na autentycznych wydarzeniach i prezentuje bohaterów nie
tylko posiadających swoje pierwowzory w rzeczywistości, ale i osadzonych w konkret-
nych realiach epoki.
Wyspiański zaprezentował jednak niepełny obraz społeczeństwa polskiego. Ograniczył się
do ukazania chłopów i inteligencji widzianych w kontekście walki narodowowyzwoleń-
czej oraz modnej w Młodej Polsce ludomanii.
Inteligenci i artyści przedstawieni zostali jako grupa skłonna do wpadania w usypiające
samozadowolenie, bierna, bezradna wobec rzeczywistości i narodowej niewoli, nie umie-
jąca podjąć wyznaczonego jej przez historię zadania - przewodzenia narodowi (obalenie
mitu o przywódczej roli inteligencji).
Chłopi wykazują patriotyzm i szczery zapał do walki, brak im jednak przywództwa (oba-
lenie mitu racławickiego kosyniera - wybawcy).
„Wesele” jako dramat neoromantyczny
Wyspiański w pełni wykorzystuje nowe tendencje charakterystyczne dla sztuki przełomu
wieków: symbolizm i impresjonizm , zarazem jednak w sposób świadomy nawiązuje do ro-
mantycznej ideologii i poetyki (tj. charakterystycznego dla tej epoki sposobu konstruowania
dzieła literackiego)
Odwołania do konkretnych dzieł literackich, np. „Dziadów” cz. II i III A. Mickiewicza,
„Snu srebrnego Salomei” J. Słowackiego.
Kontynuacja treści patriotycznych (utwór wzywa do czynu zbrojnego, nowością jest suge-
stia, że żadna z grup społecznych nie nadaje się do pełnienia roli przywódczych)
Zasygnalizowanie w dramacie problemu odnalezienia się w rzeczywistości artysty i przy-
jęcie przez niego odpowiedzialności za duchowe przewodnictwo narodowi.
Obecność fantastyki, scen wizyjnych; przeplatanie się scen realistycznych z fantastyczny-
mi.
Zwrot ku ludowości, fantastyka i duchowość ludowa.
143343104.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin