Proces pielęgnowania magister.doc

(45 KB) Pobierz

                       

 

                    Proces pielęgnowania

 

                 Pielęgniarstwo psychiatryczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sylwia Stanek

Witek Paulina

 

 

 

 

 

Imię i nazwisko : XYZ

Wiek : 33 lat

Miejsce zamieszkania : Sosnowiec

Rozpoznanie : Schizofrenia paranoidalna

 

 

 

 

     Pacjent przyjęty do szpitala w dniu 11.05.2011 z powodu zaostrzenia objawów schizofrenii paranoidalnej –chory agresywny wobec matki. Przy przyjęciu pacjent przytomny, pobudzony, ze stałym uczuciem lęku, zorientowany, co do miejsca i czasu. U chorego występowały objawy wytwórcze.

     Pierwszy epizod choroby pojawił się u pacjenta w wieku 23 lat. Chory mieszka wraz z rodzicami, którzy się nim opiekują. Nie ma rodzeństwa. Jest kawalerem. Zdobył wykształcenie średnie.

 

 

Stan higieniczny włosów, paznokci – w normie

Stan psychiczny:

-orientacja co do miejsca i czasu - chora zorientowana

-nastawienie do leczenia i działań pielęgniarskich – obojętne

-rozumienie – niepełne

-zapamiętywanie – niepełne

 

 

Farmakoterapia:

 

Rispolept

 

 

     W dniu obserwacji pacjent w stanie ogólnym dobrym. Przytomny, zorientowany co do miejsca i czasu. Nadal utrzymuje się lęk oraz halucynacje słuchowe. Chory jest aktywny - chętnie wykonuje toaletę ciała, dba o swój wygląd zewnętrzny, chętnie bierze udział w terapii zajęciowej. Pacjent ma problemy ze snem, jest pobudzony, bardzo dużo mówi. Kontakt z pacjentem jest utrudniony ze względu na występowanie objawów wytwórczych. Chory skarzy się na zaparcia.

 

 

 

Problem pielęgnacyjny

Cel

Planowane działania

1.Halucynacje słuchowe – objawy wytwórcze

-niwelowanie symptomów psychotycznych;

- zmniejszenie autyzmu;

 

- obserwacja pacjenta w kierunku objawów psychotycznych, ich rodzaju i nasilenia;
- podejmowanie prób nawiązania kontaktu z pacjentem;
-nie podejmowanie próby wyperswadowania urojeń;
-okazywanie zrozumienia faktu, że urojenia są prawdziwe z punktu widzenia chorego;
-uważne słuchanie chorego, okazywanie mu troski, empatii i zainteresowania;
- uczenie chorego strategii postępowania z psychotycznymi symptomami schizofrenii
(ćwiczenia gimnastyczne, udział w terapii zajęciowej, przeniesienie uwagi chorego, pozytywne mówienie o sobie, ignorowanie objawów)
-podanie leków na zlecenie lekarza;
-kontrola farmakoterapii;

2. Możliwość wystąpienia agresji wobec siebie i otoczenia

-zapewnienie bezpieczeństwa choremu i innym pacjentom;

- eliminacja bodźców zewnętrznych wywołujących złość, zdenerwowanie i agresję;
- eliminacja z otoczenia chorego przedmiotów niebezpiecznych;
- stała, dyskretna obserwacja chorego i jego zachowania;
- podjęcie prób nawiązania kontaktu z chorym;
- podjęcie prób zdobycia zaufania chorego;
- zapewnienie warunków do odpoczynku (ciszy, spokoju);
- ewentualne zastosowanie środków przymusu bezpośredniego bądź zwiększenia dawki leków na zlecenie lekarza;

3. Lęk

-zmniejszenie lęku;

-zapewnienie poczucia bezpieczeństwa chorego;

-obserwowanie pacjenta w kierunku występowania objawów lęku;

- umożliwienie kontaktu z lekarzem, osobami znaczącymi;

-umożliwienie choremu odreagowanie przykrych emocji poprzez udział w terapii zajęciowej oraz rozmowę;

- zachęcanie do wykonywania ćwiczeń relaksacyjnych

-zapewnienie pacjentowi bezpieczeństwa poprzez ciągłą obecność przy nim i uspokajanie przyciszony głosem;

-okazywanie troski, empatii;

-w przypadku napadu silnego lęku zalecenie pacjentowi oddychanie do uszczelnionej wokół ust papierowej torby;

 

4.Kłopoty z zasypianiem

-ułatwienie zasypiania

-zapewnienie odpowiednich warunków do snu
i wypoczynku ( przewietrzenie sali przed snem, spokojna rozmowa z chorym, zmiana bielizny pościelowej oraz osobistej)

- ograniczenie spożycia kawy i mocnej herbaty w godzinach popołudniowych;

- zwiększenie aktywności w ciągu dnia, unikanie drzemek;

-spożywanie lekkostrawnej kolacji 2 h przed snem;

-dyskretne oświetlenie sali;

- czynności ułatwiające zasypianie np. czytanie

-podanie leków na zlecenie lekarza, -odnotowanie liczby godzin snu

5. Utrudniony kontakt z chorym ze względu na objawy wytwórcze

-ułatwienie nawiązania kontaktu;

-zmniejszenie autyzmu;

-wykonywanie czynności pielęgnacyjnych bez pośpiechu;

-uspakajająca obecność pielęgniarki;

-gotowość uważnego słuchania i chęć pomocy;

-umiejętne znoszenie urojeń pacjenta;

-okazywanie empatii;

 

6. Zaparcia

-ułatwienie wypróżnienia;

-poprawa samopoczucia;

- zwiększenie ilości pozywanych warzyw i owoców bogatych w błonnik;

-zwiększenie ilości wypijanych płynów;

-zwiększenie aktywności fizycznej;

- zastosowanie niefarmakologicznych sposobów ułatwiających wypróżnienie (szklanka wody, jogurt na czczo, suszone śliwki)

-podanie leków ułatwiających wypróżnienie;

-wykonanie lewatywy;

7. Ryzyko obniżenia poziomu funkcjonowania społecznego

-ułatwienie choremu nawiązywania kontaktów społecznych;

- p/działanie izolacji społecznej;

- stworzenie warunków sprzyjających utrzymaniu kontaktów społecznych
- zachęcanie do udziału w zajęciach organizowanych na oddziale;
- umożliwienie kontaktu z rodzina i przyjaciółmi;
- zapewnienie wsparcia ułatwiającego pacjentowi realizację ról społecznych
- ułatwienie nawiązania kontaktu z innymi pacjentami;

 

 

Literatura

 

1) Krupka-Matuszcyk I., Matuszczyk M. ( 2007 ) Psychiatria – podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, Katowice, Wydawnictwo ŚUM

2)Ślusarska B., Zahradniczek K., Zarzycka Danuta ( 2004 ) Podstawy pielęgniarstwa – założenia teoretyczne, Lublin, Wydawnictwo Czelej

3)Ugniewska C. ( 1996 ) Pielęgniarstwo psychiatryczne i neurologiczne, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin