Program zajęć wyrównawczych z języka polskiego dla klasy IV
Opracowanie i prowadzenie:
mgr Anna Dąbrowska
Założenia programowe.
Program zajęć wyrównawczych z języka polskiego jest zgodny z programem nauczania języka polskiego w klasie czwartej. Uwzględnia realizację podstawowych treści programowych.
Celem zajęć wyrównawczych jest przybliżenie uczniom podstawowych treści z języka polskiego obowiązujących w klasie czwartej. Uczniowie doskonalą swoje umiejętności ortograficzne i językowe. Zajęcia te mają na celu wyrównanie braków w wiedzy i umiejętnościach logicznego myślenia, czytania tekstu ze zrozumieniem.
Cele nauczania:
·motywowanie do uczenia się języka polskiego
·wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach
·ugruntowanie wiedzy zdobytej na lekcjach
·pomoc uczniom w zdobywaniu pewności siebie
Projekt "Równe szanse-lepsze jutro" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Realizacja programu:
Tematyka zajęć: Czynności i osiągnięcia uczniów.
1. Przypomnienie zasad pisowni wyrazów z „ó” i „u”:
- ćwiczenia
- uczniowie znają zasady pisowni wyrazów z „ó” i „u”
- potrafią podać przykłady „ó” wymiennego
- umieją korzystać ze słownika ortograficznego
2. Przypomnienie zasad pisowni wyrazów z „rz” i „ż”
- znają zasady pisowni wyrazów z „rz” i „ż”
- potrafią je zastosować
3. Pisownia wyrazów z „ch” i „h”
- uczniowie znają zasady pisowni wyrazów z „ch” i „h”
- umieją podać przykłady „h” i „ch” wymiennego
4. Części mowy odmienne i nieodmienne
- znają części mowy (rzeczownik, przymiotnik, czasownik, przysłówek, liczebnik, przyimek, spójnik)
- wiedzą, które części mowy są odmienne, które nieodmienne
5. Odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki
- znają nazwy przypadków i ich pytania
- potrafią odmieniać rzeczowniki i przymiotniki przez przypadki w obu liczbach
- umieją oddzielać końcówki od tematu
6. Odmiana czasownika przez osoby w czasie teraźniejszym
- znają osoby w obu liczbach
- potrafią oddzielać końcówki od tematu
7. Części zdania:
a) podmiot i orzeczenie
b) przydawka
c) dopełnienie
- uczniowie potrafią w zdaniach znaleźć podmiot i orzeczenie
- umieją zrobić wykres zdania
- wiedzą na jakie pytania odpowiada
d) okolicznik przydawka, dopełnienie, okolicznik
- potrafią nazwać poszczególne części zdania
8. Czytanie tekstu ze zrozumieniem
- uczniowie potrafią na podstawie przeczytanego tekstu odpowiedzieć
na pytania z nim związane
Metody i formy pracy:
· ćwiczenia
· praca indywidualna
· praca grupowa
· tłumaczenie przez nauczyciela trudnych, niezrozumiałych dla uczniów partii materiału
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Poprzez systematyczny udział w zajęciach uczniowie powinni nadrobić
zaległości w posiadanej wiedzy i umiejętnościach oraz utrwalić wiedzę zdobytą
na lekcjach języka polskiego. Zajęcia wyrównawcze powinny
annagawin7