Budowa bazy danych.doc

(42 KB) Pobierz
Budowa bazy danych

Budowa bazy danych. Część II

 

 

 

W części pierwszej artykułu pt. Budowa bazy danych zostały omówione kwestie związane z wprowadzaniem kodów odpowiedzi z pytań dychotomicznych i kafeteryjnych. Niniejsza część artykułu jest kontynuacją tego wątku.

1. Pytania ze skalami

Przypomnijmy przykładowe pytanie ze skalą oraz sposób jego kodowania.

Pyt. 3. Jak Pan/Pani ocenia – w skali od 1 do 5 – swoje relacje ze słuchaczami podczas zajęć dydaktycznych?

Wybranym kluczem kodowym jest „2”, dlatego w tabeli 1. w bazie kodowej zostanie on wpisany też jako „2”.

Tabela 1. Jeden ze sposobów wprowadzenia w arkuszu programu MS Excel odpowiedzi respondentów na przykładowe pytanie ze skalą



2. Pytania otwarte

Wpisanie do bazy kodów odpowiedzi z pytań otwartych nie jest trudnym zadaniem. Należy pamiętać o kilku wskazówkach, które ułatwią pracę. Poniżej przedstawiono przykładowe pytanie otwarte z kilkoma odpowiedziami respondentów.

Pyt. 4. Co chciałbyś/chciałabyś zmienić w placówce, do której uczęszczasz?

W celu ułatwienia zadania wprowadzono takie same kody jak w artykule pt. Kodowanie danych – pytania otwarte. Część II, czyli kwestie:

·         dydaktyczne - klucz kodowy: „1”,

·         administracyjne - klucz kodowy: „2”,

·         infrastruktury - klucz kodowy: „3”.

Przykładowe odpowiedzi 4 respondentów:

Odpowiedź pierwszego respondenta:
większe sale. Kod: „3”.

Odpowiedź drugiego respondenta:
ogólnie warunki są złe, dyrektor szkoły jest wiecznie nieosiągalny – chciałbym, żeby każdy miał do niego dostęp. Kody: „3” i „1”.

Odpowiedź trzeciego respondenta:
– nauczycieli – w ogóle ich nie rozumiem. Kod: „1”.

Odpowiedź czwartego respondenta:
obniżyć wymagania oraz wprowadzić ciekawsze zajęcia: może jakieś kółko teatralne?, za brudne łazienki. Kody: „1”, „1” i „2”.

Jeżeli prześledzić powyższe odpowiedzi łatwo zauważyć, że część z nich ma przyporządkowany więcej niż jeden kod (np. odpowiedzi drugiego i czwartego respondenta). Zatem w arkuszu danych nie mogą one figurować w jednej kolumnie. Należy więc utworzyć więcej kolumn dla tego pytania – przynajmniej tyle ile występuje kodów. W próbie najwięcej ich wyróżniono dla odpowiedzi czwartego respondenta (ogółem 3 kody). Nagłówki w bazie kodowej do tego pytania mogą być następujące: „Pyt_4_a”, „Pyt_4_b”, „Pyt_4_c”.

Tabela 2. Jeden ze sposobów zapisania w arkuszu programu MS Excel nagłówków do przykładowego pytania otwartego

Wprowadzamy dane wg powyższego schematu. Pierwszy respondent udzielił tylko jednej odpowiedzi: większe sale. Po zakodowaniu (kod „3”) zmienna w bazie danych została zapisana w następujący sposób.

Tabela 3. Jeden ze sposobów wprowadzenia w arkuszu programu MS Excel odpowiedzi pierwszego respondenta na przykładowe pytanie otwarte

Drugi respondent udzielił następującej odpowiedzi: ogólnie warunki są złe, dyrektor szkoły jest wiecznie nieosiągalny – chciałbym, żeby każdy miał do niego dostęp. Do wypowiedzi przypisano kody: „3” i „1”. Jak ilustruje tabela 4., kod „1” został wprowadzony w dodatkowej kolumnie „Pyt_4_b”.

Tabela 4. Jeden ze sposobów wprowadzenia w arkuszu programu MS Excel odpowiedzi drugiego respondenta na przykładowe pytanie otwarte

Odpowiedź trzeciego respondenta: nauczycieli – w ogóle ich nie rozumiem, wprowadzono (jako kod „1”) w kolejnym wierszu w kolumnie „Pyt_4_a”.

Tabela 5. Jeden ze sposobów wprowadzenia w arkuszu programu MS Excel odpowiedzi trzeciego respondenta na przykładowe pytanie otwarte

Czwarty respondent odpowiedział na to pytanie: obniżyć wymagania oraz wprowadzić ciekawsze zajęcia: może jakieś kółko teatralne?, za brudne łazienki. Po zakodowaniu tych odpowiedzi uzyskano kody: „1”, „1” oraz „2”. Do bazy należy je wpisać w następujący sposób.

Tabela 6. Jeden ze sposobów wprowadzenia w arkuszu programu MS Excel odpowiedzi czwartego respondenta na przykładowe pytanie otwarte

Na podstawie podanych przykładów można uznać, że wprowadzenie do bazy zakodowanych odpowiedzi na pytania zamknięte jest stosunkowo proste. W podobny sposób należy postępować z innymi pytaniami otwartymi w analizie statystycznej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin