Twórczość_sylabus_2010_UJ.pdf

(118 KB) Pobierz
Microsoft Word - Twórczość_sylabus_2010.doc
Prowadzący: prof. dr hab. Edward Nęcka
Kontakt dla studentów: edward.necka@uj.edu.pl
Psychologia twórczości
Wykład
Rok ak. 2010/2011, semestr zimowy
Ogólny opis kursu: W semestrze odbędzie się 15 wykładów, z których każdy obejmuje dwie
godziny lekcyjne (razem 30 godzin). Wykłady dzielą się na osiem wątków tematycznych.
Celem wykładów jest przedstawienie studentom systematycznego przeglądu problematyki
twórczości w psychologii. Omawiane będą definicje i kryteria twórczości, procesy poznawcze
biorące udział w tworzeniu, rola czynników osobowościowych i motywacyjnych w
twórczości, związki twórczości jako cechy z inteligencją i innymi zdolnościami, wpływ
kontekstu społecznego na proces twórczy oraz czynniki sprzyjające lub niesprzyjające
procesowi twórczemu. Ponadto będą omówione najważniejsze psychologiczne teorie
twórczości. Wykład ma być teoretycznym przygotowaniem do innych kursów w ramach
ścieżki specjalizacyjnej.
Warunki zaliczenia: egzamin testowy na podstawie wykładów i lektury obowiązkowej. Test
składa się z 40 pytań, aby zdać trzeba poprawnie odpowiedzieć przynajmniej na 20 pytań.
Wątki tematyczne:
1. Twórczość z perspektywy psychologicznej
Definicja i kryteria twórczości. Elitarne i egalitarne ujęcie twórczości. Twórczość a
kreatywność. Twórczość a wybitne osiągnięcia. Kryteria twórczości – jawne i ukryte.
Psychologia twórczości jako dziedzina badań. Stadia rozwoju psychologii twórczości.
Psychologia a inne dziedziny badań nad twórczością.
2. Klasyczne i współczesne teorie procesu twórczego
Twórczość w ujęciu asocjacjonistycznym, postaciowym, behawiorystycznym i
psychodynamicznym. Koncepcja bisocjacji Koestlera. Zasługi i ograniczenia klasycznych
koncepcji twórczości. Ogólna charakterystyka współczesnych podejść teoretycznych do
zjawiska twórczości. Koncepcje Perkinsa i Weisberga. Koncepcja twórczej interakcji.
Przeszkody w procesie twórczym. Model genploracji.
3. Poznawcze składniki procesu twórczego
Dlaczego proces twórczy nie ogranicza się do myślenia? Problem specyficzności
twórczych procesów poznawczych. Twórczość a uwaga i percepcja. Badania Mendelsohna.
Badania Kasoffa. Rola wyobraźni i wyobrażeń w twórczości. Badania Finkego.
Kategoryzowanie i wiedza pojęciowa a proces twórczy. Rola pamięci w procesach twórczych.
Badania nad funkcjonowaniem sieci semantycznej u osób twórczych. Rola myślenia w
twórczości. Twórczość a sztywność myślenia.
4. Wgląd
Ola wglądu w procesie twórczym. Cechy wglądu. Nagłość jako atrybut wglądu. Metody
badania wglądu. Badania nad przerwą inkubacyjną. Poznawczy mechanizm wglądu.
Koncepcja Davidson i Sternberga. Koncepcja Seifert.
5. Emocje i motywacja w procesie twórczym
Emocje „filokreatywne” w ujęciu Kocowskiego. Emocje jako integralny składnik procesu
twórczego. Sterująca rola emocji w procesie twórczym. Emocjonalne koszty twórczości.
Badania empiryczne nad rolą emocji w twórczości. Nagrody i kary a aktywność twórcza.
Badania Amabile. Badania Tokarz. Polimotywacyjne podejście do problemu motywacji
twórczej. Motywacja immanentna - istota, rozwój, sposób funkcjonowania. Koncepcja „flow”
Csikszentmihalyi. Możliwości rozwoju i stymulowania motywacji twórczej.
6. Cechy indywidualne a aktywność twórcza
Twórczość jako cecha i jako stan. Związki twórczości i kreatywności z temperamentem.
Twórczość a struktura i cechy osobowości. Związki twórczości z zaburzeniami psychicznymi.
Twórczość a zdrowie psychiczne. Twórczość a inteligencja i style poznawcze. Badania
Eysencka i jego uczniów.
7. Społeczne i systemowe koncepcje twórczości
Twórczość a środowisko. Środowisko rodzinne i środowisko pracy. Osoby znaczące.
„Kreatogenne” społeczeństwo. Społeczny odbiór twórczości. Twórczość a ocena społeczna.
Twórczość a wpływ społeczny. Twórczość grupowa. Specyfika ujęcia systemowego w
odniesieniu do twórczości. Koncepcje Kozieleckiego, Simontona, Urbana, Sternberga i
Lubarta, Csikszentmihalyi. Problem trafności i empirycznej weryfikowalności systemowych
koncepcji twórczości.
8. Pomiar i stymulacja twórczości (24.01.2009)
Metodologiczne i psychometryczne problemy konstrukcji i stosowania „testów
twórczego myślenia”. Możliwości zastosowania testów kreatywności w różnych dziedzinach
życia społecznego (np. edukacja, nabór i kształcenie kadr). Kierunki rozwoju technik
diagnostycznych związanych z kreatywnością. Pojęcie i przesłanki teoretyczne treningu
twórczości. Możliwości zastosowania technik treningu twórczości w różnych dziedzinach
życia społecznego (edukacja, szkolenie kadr). Problem skuteczności treningu twórczości.
Techniki twórczego myślenia. Heurystyka jako dziedzina wiedzy i zastosowań praktycznych.
Różne nurty heurystyki. Synektyka i system CPR. System TRoP i jego zastosowanie w
różnych dziedzinach życia społecznego (zarządzanie, reklama).
Lektura obowiązkowa:
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości . Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lektura pomocnicza :
de Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie . Warszawa: Prima.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A. i Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk:
GWP.
Nęcka, E. (1994). TROP … Twórcze rozwiązywanie problemów . Kraków: Impuls.
Penz, J. (2000). Innowacje i zmiany w firmie . Warszawa: Placet
Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów . Gdańsk: GWP
West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji . Warszawa: PWN
Zgłoś jeśli naruszono regulamin